Forargelse over dansk sang

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Forargelse over dansk sang

Indlægaf Jørn » 21. apr 2016, 11:53

Jeg kender en del mennesker. Forskellige aldre, som jeg mødes med. Til foredrag, sangaftener.

De to ældste er 92 år - Begge friske i tanken. Samme baggrund.

Den ene er, skal vi kalde det, "udlændinge-skeptisk".
(Den anden ikke).

Nu sidder den ene så, i går, og siger :
At ved et arrangement, for ældre, var der nogen, det "Var meget forargede over, at fremmedarbejderne (som hun kaldte "dem")
sang med på "I Danmark er jeg født, der har jeg hjemme".

(Jeg glemte at spørge hvor de sang med på sangen)

Men det er vel også lige meget.

Hun, og andre forargede, mente, at "det havde de ikke ret til".

Øh ?

Jeg sagde, at det var da langt ude.

Og andre sagde : Godt de synger med, og ikke synger en kurdisk / pakistansk / vietnamesisk, eller anden sang .
Men synger med på den danske sang.

Ja, jeg blev lidt "mærkelig".

Synes man (i visse, almindelige ældre kredse) virkelig, at "fremmedarbejderne" ikke må synge med på "I Danmark er jeg født, der har jeg hjemme" ?
Ja, det gør man jo. Sider hun fortæller om forargelsen. Og synes, at forargelsen er helt naturlig.

https://www.youtube.com/watch?v=M4iY6p0y2Kg
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Forargelse over dansk sang

Indlægaf Juki » 21. apr 2016, 11:59

Hvis du vil gøre dem mere forargede så kan du prøve at vise dem denne video :slem:

https://www.youtube.com/watch?v=mIh_ZGl ... Ih_ZGlyc3s

Ved ikke hvorfor det ikke virker at sætte videoen direkte ind :rulle:
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Forargelse over dansk sang

Indlægaf kidkomb » 21. apr 2016, 12:07

Altså, hvis det lige var den linje "I Danmark er jeg født, der har jeg hjemme" så kan man da sagtens argumentere med hende.
Den linje må man synge, hvis man er født her i landet og ikke har lyst til at flytte til et andet land.
Den linje behøver man ikke være "dansk" for at synge. Ja, man behøver ikke engang at føle sig som dansker. Man skal bare være født her og have lyst til at blive boende her.

Men altså, folk har jo fordomme og sære holdninger og når man bliver ældre, så bliver ens sociale filter altså slidt. Nogles bliver helt gennemhullet og falder fra hinanden :lol:
Jeg ville ikke gide at hidse mig op over hende. Chancen for at "omvende" hende er lille.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Forargelse over dansk sang

Indlægaf Akehurst2 » 21. apr 2016, 12:38

Skumfidusen skrev:Gad vide om hun nogen sinde har nynnet med på "Det var en lørdag aften" og det slet ikke var lørdag, i øvrigt. Og de ikke engang sad og ventede på nogen, der ikke kom. Det kunne lige passe.


Jeg har sunget lystigt med på Pet Shops Boys nye sang Groovy. Og så groovy er jeg vel egentlig ikke.

Det stopper selvfølgelig nu. Undskyld.
0
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Forargelse over dansk sang

Indlægaf Lisva » 21. apr 2016, 13:28

kidkomb skrev:Altså, hvis det lige var den linje "I Danmark er jeg født, der har jeg hjemme" så kan man da sagtens argumentere med hende.
Den linje må man synge, hvis man er født her i landet og ikke har lyst til at flytte til et andet land.
Den linje behøver man ikke være "dansk" for at synge. Ja, man behøver ikke engang at føle sig som dansker. Man skal bare være født her og have lyst til at blive boende her.

Men altså, folk har jo fordomme og sære holdninger og når man bliver ældre, så bliver ens sociale filter altså slidt. Nogles bliver helt gennemhullet og falder fra hinanden :lol:
Jeg ville ikke gide at hidse mig op over hende. Chancen for at "omvende" hende er lille.


Altså.. må man som udgangspunkt ikke synge, hvad man har lyst til, uanset om man lever op til indholdet eller ej? Jeg har da også sunget "Jeg er havren", selvom jeg indlysende nok ikke er en kornsort.
3
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Forargelse over dansk sang

Indlægaf kidkomb » 21. apr 2016, 13:30

Lisva skrev:
kidkomb skrev:Altså, hvis det lige var den linje "I Danmark er jeg født, der har jeg hjemme" så kan man da sagtens argumentere med hende.
Den linje må man synge, hvis man er født her i landet og ikke har lyst til at flytte til et andet land.
Den linje behøver man ikke være "dansk" for at synge. Ja, man behøver ikke engang at føle sig som dansker. Man skal bare være født her og have lyst til at blive boende her.

Men altså, folk har jo fordomme og sære holdninger og når man bliver ældre, så bliver ens sociale filter altså slidt. Nogles bliver helt gennemhullet og falder fra hinanden :lol:
Jeg ville ikke gide at hidse mig op over hende. Chancen for at "omvende" hende er lille.


Altså må man som udgangspunkt ikke synge, hvad man har lyst til, uanset om man lever op til indholdet eller ej? Jeg har da også sunget "Jeg er havren", selvom jeg indlysende nok ikke er en kornsort.

Jeg gik med på den ældre dames præmis for at kunne argumentere imod hende.
Ellers havde pointen været lidt tam.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: Forargelse over dansk sang

Indlægaf Lisva » 21. apr 2016, 13:54

kidkomb skrev:
Lisva skrev:
kidkomb skrev:Altså, hvis det lige var den linje "I Danmark er jeg født, der har jeg hjemme" så kan man da sagtens argumentere med hende.
Den linje må man synge, hvis man er født her i landet og ikke har lyst til at flytte til et andet land.
Den linje behøver man ikke være "dansk" for at synge. Ja, man behøver ikke engang at føle sig som dansker. Man skal bare være født her og have lyst til at blive boende her.

Men altså, folk har jo fordomme og sære holdninger og når man bliver ældre, så bliver ens sociale filter altså slidt. Nogles bliver helt gennemhullet og falder fra hinanden :lol:
Jeg ville ikke gide at hidse mig op over hende. Chancen for at "omvende" hende er lille.


Altså må man som udgangspunkt ikke synge, hvad man har lyst til, uanset om man lever op til indholdet eller ej? Jeg har da også sunget "Jeg er havren", selvom jeg indlysende nok ikke er en kornsort.

Jeg gik med på den ældre dames præmis for at kunne argumentere imod hende.
Ellers havde pointen været lidt tam.


Ja, det er jeg med på, og jeg ville så have argumenteret på den anden måde. :)
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Forargelse over dansk sang

Indlægaf LadyFox » 21. apr 2016, 14:03

Altså, hvis man skulle kunne stå 100% inde for hvad man synger, så var der da en hel del musikkere man lige så godt kunne sende i fængsel.
3
...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Forargelse over dansk sang

Indlægaf kidkomb » 21. apr 2016, 14:07

Lisva skrev:
Ja, det er jeg med på, og jeg ville så have argumenteret på den anden måde. :)

Og den måde tror jeg ikke ville have virket på den ældre dame :)
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Forargelse over dansk sang

Indlægaf Sjg » 21. apr 2016, 14:51

"I Danmark er jeg født" er en hyldest til Danmark og til den danske natur, og jeg tvivler på, at det ville være faldet i i H. C. Andersens smag med en så nationalistisk fortolkning.

Det er i mine øjne da kun dejligt, at "fremmedarbejderne" også har lyst til at hylde det danske land. :)
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Forargelse over dansk sang

Indlægaf Fru Sunshine » 21. apr 2016, 16:32

Jeg synes, at folk skal synge løs.

De eneste jeg har oplevet, der ikke ville synge med på I Danmark er jeg født, var pæredanske.
De var Jehovas Vidner.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Forargelse over dansk sang

Indlægaf dgd2007 » 21. apr 2016, 19:56

Der var i hvert fald for et år eller to siden et gentagent indslag (måske en reklame for et eller andet :gruble:) på DR eller TV2, hvor der stod en dirigent med et indvandrerkor, hvor de sang den - eller mimede til den.

Det var vist også ment som en provokation. Så hvis det var den hun tænkte på, må det være lovligt at føle sig lidt provokeret. De der sange var jo den eneste modstand, man kunne gøre mod tyskerne i den første del af besættelsen. De betyder tit lidt mere for den generation, end vi andre kan sætte os ind i.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forargelse over dansk sang

Indlægaf Slettet bruger » 21. apr 2016, 21:04

LadyFox skrev:Altså, hvis man skulle kunne stå 100% inde for hvad man synger, så var der da en hel del musikkere man lige så godt kunne sende i fængsel.


A'propos den her sweete sang hvor nok ret få kan stå inde for budskabet

1
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Forargelse over dansk sang

Indlægaf bralle » 25. apr 2016, 08:56

Og hvis de stakkels indvandrere/fremmedarbejdere ikke havde sunget med, var damen vel også blevet sur over, at de ikke ville involvere sig i dansk kultur. Og hvad nu hvis de rent faktisk var født i Danmark, så må de jo gerne synge med - også selv om de har mørkt hår og store næser. Eller hva?

Nogle mennesker er uden for rækkevidde, og her er vist et af dem. En bedstemor med ISIS-mentalitet..
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"