Har du været på "Eksklusive Restaurenter" ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21922

Re: Har du været på "Eksklusive Restaurenter" ?

Indlægaf Purple Haze » 17. apr 2016, 21:46

Sådan lige til almindelig oplysning så får reasturanten ikke de der stjerner fordi de er dyre, men fordi de er ekseptionelt gode.
At de så oftest også er dyre, det er en bi-ting, der ikke rigtig har noget med kvaliteten at gøre - altså udover at man (forhåbentlig) får hvad man betaler for.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Har du været på "Eksklusive Restaurenter" ?

Indlægaf dgd2007 » 18. apr 2016, 00:19

Ja, jeg har været på fint en eller to gange ... kan ikke huske hvilke, for det er nok ca. 30 år siden :)

Det var rædsomt ... ja, maden var sådan set fin nok, men på en kæmpetallerken fik man en pænt stor bøf, men kun symbolske med tilbehør, og sovsen (undskyld saucen) var nogle tynde streger i et bestemt mønster, så vidt jeg husker. Slet ikke til at blive ordentligt mæt af. Ved ikke, om det stadig er sådan. Men det var vist den fine mode i 1980'erne. Nå ja, så messede tjeneren en lang remse om, hvad der var indgået i produktionen af retten. :genert:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Har du været på "Eksklusive Restaurenter" ?

Indlægaf Wizzze » 18. apr 2016, 07:46

Skumfidusen skrev:
dgd2007 skrev:Ja, jeg har været på fint en eller to gange ... kan ikke huske hvilke, for det er nok ca. 30 år siden :)

Det var rædsomt ... ja, maden var sådan set fin nok, men på en kæmpetallerken fik man en pænt stor bøf, men kun symbolske med tilbehør, og sovsen (undskyld saucen) var nogle tynde streger i et bestemt mønster, så vidt jeg husker. Slet ikke til at blive ordentligt mæt af. Ved ikke, om det stadig er sådan. Men det var vist den fine mode i 1980'erne. Nå ja, så messede tjeneren en lang remse om, hvad der var indgået i produktionen af retten. :genert:


Sådan er det i hvert fald ikke de steder jeg har været. Jeg er gået prop-mæt derfra når jeg har været på de eksklusive steder.

Det eksklusive består ikke i "finhed". Jeg har haft fjollede og gakkede tjenere og det har aldrig været sådan noget fisefornemt, hvor man har været bange for at tage den forkerte gaffel. Det eksklusive består mest i HVOR lækre råvarer de bruger, håndværket i tilberedningen, balancerne og ideerne. De steder jeg har holdt mest af, gør noget med syre og sprødhed, der bare er så lækkert. De sætter ting sammen og får alle elementer med i hver eneste ret. Det bliver gerne bygget op så det går fra det helt milde til mere og mere smag. Nogle gange er noget lidt mere gimmick end egentlig nødvendigt - på Kiin Kiin fik vi en stor bowle ind til bordet med lidt grønt i bunden og en lille sky af candyfloss oven på og vi anede ikke hvordan vi skulle komme i gang med den. Men en tjener kom så til bordet og lavede en dressing og hældte den over candyflossen, der smeltede ned i salaten. Det er jo overhovedet ikke nødvendigt, men et sjovt påfund og den der salat var fremragende. Sursød og med lidt bitre toner og masser af sprødhed. Det er ikke bare et spørgsmål om at spise på en god restaurant og betale det dobbelte. Sådan er nogen steder måske, men jeg har ikke oplevet dem.


Jeg har været på de fisefornemme steder, hvor man kun kommer ind iført det store skrud, med slips, jakke, mavebælte og blanke sko, og hvor tjenerne nærmest kigge ned på en hvis man ikke har en titel der går generationer tilbage. Men de steder er meget få, og ved at forsvinde helt, for det er jo også anstrengende for kokke og personale med alle regler, formelle og uformelle.
De fleste eksklusive restauranter idag, er noget med at sætte kunden og maden i centrum, og give oplevelser, som man husker i lang tid efter, og forhåbentligt vil komme tilbage og prøve igen.
Og som skum skriver, så er det yderst yderst sjældent man går sulten eller skuffet hjem. Ja, de enkelte retter kan være små, men så er der bare flere af dem, så den samlede madmængde er mindst det samme som en traditionel forret/hovedret, hvis ikke mere.
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"