Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Indlægaf annella » 11. apr 2016, 06:35

Kode: Vælg alt

http://jyllands-posten.dk/aarhus/politiretsvaesen/ECE8573383/presset-politi-paa-lur-efter-cyklister-uden-lys/


Samtidig med at der bevilges milliarder af ekstra kroner til politiet, fordi ordensmagten klager over manglende ressourcer, sender Østjyllands Politi uniformeret mandskab ud i nattemørket for at pågribe cyklister, der kører uden lys.

Trods pres og en situation, hvor »mange« betjente, som det udtrykkes, har afspadsering til gode, har Østjyllands Politi ressourcer til at lave razziaer mod cyklister uden lys. Vicepolitiinspektør Kristian Juliussen, der leder færdselsafdelingen i Østjyllands Politi, begrunder indsatsen med, at lygtekontrol anses for at være en vigtig del af politiets arbejde.

Lygtekontrollen sker på et tidspunkt, da kun ganske lidt af den såkaldte borgervendte kriminalitet, der optager befolkningen meget – dvs. f.eks. indbrud, hærværk og tyverier – opklares. Sidste år var opklaringsprocenten for beboelsesindbrud i Aarhus således under 10 pct., viser tal fra Danmarks Statistik.

Flere af Folketingets retsordførere udtrykker forundring over politiets prioritering, men politikerne understreger samtidig, at de ikke ønsker at blande sig i, hvordan arbejdet i politikredsen tilrettelægges.

Lektor og politiforsker Adam Diderichsen fra Aalborg Universitet kan godt forstå, at borgerne undrer sig over, at politiet i en presset tid har ressourcer til noget, der kan opfattes som »i petitesseafdelingen«.

»På den anden side er det vigtigt, at vi opretholder en god almindelig samfundsorden inklusive orden på vejene, også selv om der er pres på,« siger Adam Diderichsen.



Hvad mener du om politiets prioritering om at 'ligge på lur' efter cyklister uden lys, og ellers ikke have ressourcer til at opklare indbrud, hærværk, tyveri etc.?

Jeg ved ikke om jeg skal le eller græde over denne prioritering, men 'Ordnung muss sein' på gaderne, jeg vbed bare ikke om det absolut er et vigtigt politiarbejde at jagte cyklister, der kører uden lys?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9089
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21957

Re: Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Indlægaf Purple Haze » 11. apr 2016, 06:49

Synes mest af alt at det er sørgeligt at der ikke er ressourcer til at politiet udfører alle de opgaver de har.
8
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9556
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 788
Likede indlæg: 7859

Re: Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Indlægaf Sophies-mor » 11. apr 2016, 06:59

Purple Haze skrev:Synes mest af alt at det er sørgeligt at der ikke er ressourcer til at politiet udfører alle de opgaver de har.

Dette.

Plus det, at det rent faktisk er et lovkrav at have lys på sir køretøj (også cykel) og hvis ikke politiet skulle kontrollere og slå ned på dét, hvem skulle så?
De civile?

Det er så min helt personlige mening, at det er på tide, at der slås ned på cyklisterne og de lovovertrædelser de laver. Og det er mange.
Senest rettet af Sophies-mor 11. apr 2016, 15:24, rettet i alt 1 gang.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Indlægaf annella » 11. apr 2016, 07:52

Sophies-mor skrev:
Purple Haze skrev:Synes mest af alt at det er sørgeligt at der ikke er ressourcer til at politiet udfører alle de opgaver de har.

Dette.

Plus det, at det rent faktisk er et lovkrav at have lys på sir køretøj (også cykel) og hvis ikke politiet skulle kontrollere og slå ned på dét, hvem skulle så?
De civile?

Det er så min helt personlige mening, at det er på tide at, der slås ned på cyklisterne og de lovovertrædelser de laver. Og det er mange.


Selvfølgelig skal der slås ned på de cyklister, der begår lovovertrædelser, men jeg synes nu ikke, det skal have første prioritet frem for at komme kriminalitet til livs.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3098
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6070

Re: Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Indlægaf Lurende Peber » 11. apr 2016, 08:02

Purple Haze skrev:Synes mest af alt at det er sørgeligt at der ikke er ressourcer til at politiet udfører alle de opgaver de har.
Jeg synes, at det er fint med enkeltstående raids mod lovovertrædende cyklister. Hvis det var hver nat eller weekend, ville jeg finde det værende ressourcespild.
Problemet er mere, at utallige besparelser har fjernet så meget mandskab, så det er umuligt at dække alle opgaver tilfredsstillende.
2
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Indlægaf annella » 11. apr 2016, 08:15

Angelina skrev:Men altså, er det samme kasse?

Hvis man dropper cykel-tjek bliver færdselsbetjente så overført til kriminalpolitiet (hvis det er dem der opklarer indbrud!?) - eller er det hver sin kasse - som ikke blandes sammen?


I artiklen står der ikke noget om færdselsbetjente men om uniformeret mandskab, der kontrollerer cyklister.
0
Akehurst2
Indlæg: 14202
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1268
Likede indlæg: 40843

Re: Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Indlægaf Akehurst2 » 11. apr 2016, 08:25

Jeg ved ikke tilstrækkeligt om politiets organisering til at kunne bedømme, om de pågældende betjente uden videre kunne løse andre opgaver end at kontrollere cyklister, men uanset, om det ikke reelt er muligt at flytte de pågældende til fx indbrudsefterforskning, så sender det jo et signal om prioriteringerne, lige som det gør, når der ofres ressourcer på fartkontroller samtidig med, at politiet decideret ikke rykker ud til indbrud under 100.000 kr.

I den ideelle verden havde politiet ressourcer nok til det hele - men når det ikke er tilfældet, så må de simpelthen prioritere på en måde, så borgerne ikke føler sig pisset på. Det kræver i hvert fald en stærk kommunikation, når cykellygter er vigtigere end indbrud hos private.
2
fisken80
Indlæg: 22402
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52674

Re: Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Indlægaf fisken80 » 11. apr 2016, 09:13

annella skrev:
Angelina skrev:Men altså, er det samme kasse?

Hvis man dropper cykel-tjek bliver færdselsbetjente så overført til kriminalpolitiet (hvis det er dem der opklarer indbrud!?) - eller er det hver sin kasse - som ikke blandes sammen?


I artiklen står der ikke noget om færdselsbetjente men om uniformeret mandskab, der kontrollerer cyklister.


Færdselsbetjente går også i uniform.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Indlægaf annella » 11. apr 2016, 09:24

fisken80 skrev:
annella skrev:
Angelina skrev:Men altså, er det samme kasse?

Hvis man dropper cykel-tjek bliver færdselsbetjente så overført til kriminalpolitiet (hvis det er dem der opklarer indbrud!?) - eller er det hver sin kasse - som ikke blandes sammen?


I artiklen står der ikke noget om færdselsbetjente men om uniformeret mandskab, der kontrollerer cyklister.


Færdselsbetjente går også i uniform.



Og der står stadigvæk ikke noget om færdselsbetjente i artiklen.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19657
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2450
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46336

Re: Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Indlægaf LadyFox » 11. apr 2016, 10:04

annella skrev:
fisken80 skrev:
annella skrev:
Angelina skrev:Men altså, er det samme kasse?

Hvis man dropper cykel-tjek bliver færdselsbetjente så overført til kriminalpolitiet (hvis det er dem der opklarer indbrud!?) - eller er det hver sin kasse - som ikke blandes sammen?


I artiklen står der ikke noget om færdselsbetjente men om uniformeret mandskab, der kontrollerer cyklister.


Færdselsbetjente går også i uniform.



Og der står stadigvæk ikke noget om færdselsbetjente i artiklen.

Jeg tør næsten godt spille en 10'er på at det er en opgave for færdselsbetjentene.
2
...
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11335
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23470

Re: Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Indlægaf Mani » 11. apr 2016, 10:14

annella skrev:
fisken80 skrev:
annella skrev:
Angelina skrev:Men altså, er det samme kasse?

Hvis man dropper cykel-tjek bliver færdselsbetjente så overført til kriminalpolitiet (hvis det er dem der opklarer indbrud!?) - eller er det hver sin kasse - som ikke blandes sammen?


I artiklen står der ikke noget om færdselsbetjente men om uniformeret mandskab, der kontrollerer cyklister.


Færdselsbetjente går også i uniform.



Og der står stadigvæk ikke noget om færdselsbetjente i artiklen.

Der står heller ikke, at det ikke er færdselsbetjente. Når det nu handler om færdsel, ville det så ikke give mening, at antage det er færdselsbetjente?
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Indlægaf Slettet bruger » 11. apr 2016, 10:27

Tja svært at sige.

Det er jo også skidt hvis folk helt dropper at overholde de små ting fordi der i praksis er straffrihed for at lade hånt om lovene. Jeg bruger ikke rigtigt cykellygter mere fordi jeg har set en del gange at folk kan køre lige fordi noget politi uden lygter hvor der ikke sker noget, jeg går ud fra det er fordi politiet i Kbh tænker de ikke har tid til det.
0
fisken80
Indlæg: 22402
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52674

Re: Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Indlægaf fisken80 » 11. apr 2016, 10:29

annella skrev:
fisken80 skrev:
annella skrev:
Angelina skrev:Men altså, er det samme kasse?

Hvis man dropper cykel-tjek bliver færdselsbetjente så overført til kriminalpolitiet (hvis det er dem der opklarer indbrud!?) - eller er det hver sin kasse - som ikke blandes sammen?


I artiklen står der ikke noget om færdselsbetjente men om uniformeret mandskab, der kontrollerer cyklister.


Færdselsbetjente går også i uniform.



Og der står stadigvæk ikke noget om færdselsbetjente i artiklen.


Så du tror man sender folk fra kriminalpolitiet ud for at kontrollere cykellygter?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11335
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23470

Re: Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Indlægaf Mani » 11. apr 2016, 10:40

annella skrev:Hvad mener du om politiets prioritering om at 'ligge på lur' efter cyklister uden lys, og ellers ikke have ressourcer til at opklare indbrud, hærværk, tyveri etc.?

Jeg ved ikke om jeg skal le eller græde over denne prioritering, men 'Ordnung muss sein' på gaderne, jeg vbed bare ikke om det absolut er et vigtigt politiarbejde at jagte cyklister, der kører uden lys?

Jeg synes sådan set det er lige så vigtigt, at der forsat er kontrol af den slags ind i mellem, som at der er regelmæssig fartkontrol. På min vej til arbejde kører jeg bl.a. på en landevej uden cykelsti - og jeg har oplevet adskillige ubehagelige situationer med cyklister uden lygte. Jeg begriber simpelthen ikke hvordan de tør! Sådan en mørk, regnfuld morgen er de jo nærmest umulige at se.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5799

Re: Presset politi på lur efter cyklister uden lys

Indlægaf Tux » 11. apr 2016, 11:07

Mani skrev:
annella skrev:Hvad mener du om politiets prioritering om at 'ligge på lur' efter cyklister uden lys, og ellers ikke have ressourcer til at opklare indbrud, hærværk, tyveri etc.?

Jeg ved ikke om jeg skal le eller græde over denne prioritering, men 'Ordnung muss sein' på gaderne, jeg vbed bare ikke om det absolut er et vigtigt politiarbejde at jagte cyklister, der kører uden lys?

Jeg synes sådan set det er lige så vigtigt, at der forsat er kontrol af den slags ind i mellem, som at der er regelmæssig fartkontrol. På min vej til arbejde kører jeg bl.a. på en landevej uden cykelsti - og jeg har oplevet adskillige ubehagelige situationer med cyklister uden lygte. Jeg begriber simpelthen ikke hvordan de tør! Sådan en mørk, regnfuld morgen er de jo nærmest umulige at se.


Enig!

Hvis kontrollen gør, at flere kører med cykellygter vil det alt andet lige redde liv i trafikken, og menneskeliv er vel noget vigtigere end at opklare et indbrud eller to mere..
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"