Må man tale dårligt om de døde?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf annella » 4. apr 2016, 06:27

Kode: Vælg alt

http://www.kristeligt-dagblad.dk/etik.dk/maa-man-tale-daarligt-om-de-doede


Enkelte politiske modstandere sagde farvel med svadaer rettet mod tidligere statsminister Anker Jørgensen, da hans død for nylig blev offentliggjort. Sagen åbner på ny debatten om, hvad man må sige om de døde.

”Der findes et gammelt udtryk, der lyder: ’Vi skal ikke tale dårligt om de døde’. Årsagen er, at de døde, i modsætning til de levende, ikke er i stand til at forsvare sig eller svare igen. Det er også derfor, at angreb på afdøde personer ofte ikke bliver synderligt vel modtaget, fordi alle ved, at den afdøde er forsvarsløs. Men det afhænger i sagens natur også af, hvem den afdøde er – om det eksempelvis er Stalin, Hitler eller andre historisk knap så kontroversielle skikkelser.”



En god nekrolog er ikke kun rosende. Den afspejler, at her er et menneske med både gode og dårlige sider, et rigtigt menneske.
Birgitte Stoklund Larsen, generalsekretær i bibelselskabet


Må man tale dårligt om de døde, hvad er din mening?

Min mening er, at det må 'man' godt, jeg tror ikke på, at der findes et eneste menneske, man kun kan sige noget godt om, vi har alle vores gode og dårlige sider, og jeg mener ikke det i sagens natur afhænger af, hvem den afdøde er, eksemplerne med Stalin og Hitler er nu helt ekstreme eksempler om afdøde personer, om dem er der sikkert ikke mange for ikke at sige ingen, der vil intervenere, hvis der bliver talt dårligt om dem.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf Wizzze » 4. apr 2016, 06:40

annella skrev:

Kode: Vælg alt

http://www.kristeligt-dagblad.dk/etik.dk/maa-man-tale-daarligt-om-de-doede


Enkelte politiske modstandere sagde farvel med svadaer rettet mod tidligere statsminister Anker Jørgensen, da hans død for nylig blev offentliggjort. Sagen åbner på ny debatten om, hvad man må sige om de døde.

”Der findes et gammelt udtryk, der lyder: ’Vi skal ikke tale dårligt om de døde’. Årsagen er, at de døde, i modsætning til de levende, ikke er i stand til at forsvare sig eller svare igen. Det er også derfor, at angreb på afdøde personer ofte ikke bliver synderligt vel modtaget, fordi alle ved, at den afdøde er forsvarsløs. Men det afhænger i sagens natur også af, hvem den afdøde er – om det eksempelvis er Stalin, Hitler eller andre historisk knap så kontroversielle skikkelser.”



En god nekrolog er ikke kun rosende. Den afspejler, at her er et menneske med både gode og dårlige sider, et rigtigt menneske.
Birgitte Stoklund Larsen, generalsekretær i bibelselskabet


Må man tale dårligt om de døde, hvad er din mening?

Min mening er, at det må 'man' godt, jeg tror ikke på, at der findes et eneste menneske, man kun kan sige noget godt om, vi har alle vores gode og dårlige sider, og jeg mener ikke det i sagens natur afhænger af, hvem den afdøde er, eksemplerne med Stalin og Hitler er nu helt ekstreme eksempler om afdøde personer, om dem er der sikkert ikke mange for ikke at sige ingen, der vil intervenere, hvis der bliver talt dårligt om dem.


Jeg synes man skal tale ærligt om de døde, og det indebærer at tale om både det gode og det dårlige som mennesket var, og de handlinger som personen foretog. Taler man kun om de gode ting eller kun de negative, så er det ikke godt for eftertidens billede af personen.
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf Sophies-mor » 4. apr 2016, 06:46

Og man kan godt nævne de negative ting på en pæn måde.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf landsbytossen » 4. apr 2016, 07:01

Man må godt tale dårligt om de døde, men man behøver ikke gøre det samme dag dødsfaldet bliver kendt.
6
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf annella » 4. apr 2016, 07:24

Sophies-mor skrev:Og man kan godt nævne de negative ting på en pæn måde.


Om nogle afdøde, kan man godt nævne de negative ting på en pæn måde, men der er undtagelser, hvor man sikkert ikke kan tale pænt negativt, Stalin, Hitler, Pol Pot, Mao - listen ville sikkert blive lang, hvis jeg skulle nævne dem alle.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf annella » 4. apr 2016, 07:26

landsbytossen skrev:Man må godt tale dårligt om de døde, men man behøver ikke gøre det samme dag dødsfaldet bliver kendt.


Det giver jeg dig sådan set ret i, men jeg tror, der findes undtagelser, Saddam Hussein, Gaddafi for at nævne to afdøde i nyere tid.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf girl_beat » 4. apr 2016, 07:30

Det synes jeg som udgangspunkt ikke, at man må.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf Hunkat » 4. apr 2016, 07:31

Som med alt andet tale må man egentlig gøre som man vil inden for lovens rammer men det har endnu ikke skadet nogen lige at bruge hovedet først.

Især afdøde forstår jeg godt kan være særligt ugleset, som nævnt fordi de ikke har en chance for at forsvare sig, og fordi det sidder nogle efterladte med følelserne uden på tøjet som det ellers er almindelig skik at man lige tager lidt hensyn til.

Må man tale grimt om afdøde? Ja. Fremstår man som et sympatisk menneske når man taler grimt om en afdød på dagen for dødsfaldet? Ikke specielt, nej.
3
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf landsbytossen » 4. apr 2016, 07:38

annella skrev:
landsbytossen skrev:Man må godt tale dårligt om de døde, men man behøver ikke gøre det samme dag dødsfaldet bliver kendt.


Det giver jeg dig sådan set ret i, men jeg tror, der findes undtagelser, Saddam Hussein, Gaddafi for at nævne to afdøde i nyere tid.

Undtagelser kan man altid finde. Og dem du nævner har bevidst forsøgt at skade en masse mennesker.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf MissDitte » 4. apr 2016, 07:57

Det Angelina siger.

Man tager hensyn til dem, der er i sorg. Jeg var til min onkels begravelse, og beklagede tabet for min moster. Men personligt kunne intet røre mig mindre end hans død. Og det kunne jeg ikke drømme om nogensinde at fortælle nogen, der holdte af manden.
2
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf thomassneum » 4. apr 2016, 08:17

Dårlig smag er heldigvis, ikke ulovligt.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf kokkenok » 4. apr 2016, 08:43

Jeg prøver generelt at tage hensyn til de efterladte efter afdøde. Men når det er sagt, så snes jeg der er stor forskel på at mindes de døde og omtale dem.
generelt synes jeg det er utilstedeligt at tale dårligt om en afdød, man aldrig har haft en relation til,som måske bare har været uenig på nogle punkter. Jeg kan ikke hvorfor jeg absolut skal tale dårligt om Anker Jørgensen eller Mogens Glistrup eller jo, de var jo trods alt politikere begge to...;)
Men jeg synes det er fint at tale dårligt om de afdøde der været så store fjolser og idioter, hvis man har haft et personligt dårligt forhold til dem - så længe man er ærlig. - Der er trods alt nogle personer, verden bare er bedre tjent uden.
Senest rettet af kokkenok 4. apr 2016, 12:35, rettet i alt 7 gange.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf LaScrooge » 4. apr 2016, 09:13

Jeg er helt enig med Wizzze - man skal tale ærligt om de døde. Det tjener ingen at lade som om nogen var rene engle, hvis de tydeligvis ikke var det. Selvfølgelig skal man ikke danse på den dødes grav mens folk står i kreds om den og græder, det synes jeg er indlysende. Men gør man det, så er det nok fordi den person, der er død, forårsagede en så megen smerte, at det er en lettelse at de er væk. Det synes jeg også man er nødt til at forholde sig til, af respekt for dem det gik ud over. Det kan være kvalmende at bevidne helgenkåringen af et menneske, der forårsagede sorg, spild og ulykke der stadig vækker rystelser generationer senere. Men jeg tror heldigvis også, at det er de færreste der gør sig skyld i sådan noget.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf LadyFox » 4. apr 2016, 09:20

Det MÅ man vel godt. Men jeg synes det virker vildt uempatisk når folk har travlt med at råbe op om dårligdomme om en nyligt afdød. Jeg kan godt forstå at man ikke begynder at holde mere af folk man ellers ikke kan lide blot fordi de dør, men man behøver jo ikke ytre sig - altid. Jeg synes uanset hvad man synesom afdøde burde man vise de pårørende den respekt ikke at forpeste stemningen med sine ytringer overfor dem.
Hvis man efter et dødsfald endelig har så stærkt et behov for at fortælle "en sandhed eller to" må man jo finde nogle der mener det samme og snakke med.
0
...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf Akehurst2 » 4. apr 2016, 09:29

LadyFox skrev:Det MÅ man vel godt. Men jeg synes det virker vildt uempatisk når folk har travlt med at råbe op om dårligdomme om en nyligt afdød. Jeg kan godt forstå at man ikke begynder at holde mere af folk man ellers ikke kan lide blot fordi de dør, men man behøver jo ikke ytre sig - altid. Jeg synes uanset hvad man synesom afdøde burde man vise de pårørende den respekt ikke at forpeste stemningen med sine ytringer overfor dem.
Hvis man efter et dødsfald endelig har så stærkt et behov for at fortælle "en sandhed eller to" må man jo finde nogle der mener det samme og snakke med.


Når folk gør det som her i tilfældet med Anker, så er det nok en modvægt til alle dem, der helgenkårer. Da han bare sad tilbagetrukket på et plejehjem var der jo ingen der hele tiden trak alle hans dårligdomme frem. Medmindre han i den politiske debat blev fremhævet af nogen som særligt dygtig eller ægte eller hvad det nu måtte være - så er det samme mekanisme med at nogen ikke kan holde kæft, hvis man synes det kammer over i den ene eller den anden retning.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"