Må man tale dårligt om de døde?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf LadyFox » 4. apr 2016, 09:48

Akehurst2 skrev:
LadyFox skrev:Det MÅ man vel godt. Men jeg synes det virker vildt uempatisk når folk har travlt med at råbe op om dårligdomme om en nyligt afdød. Jeg kan godt forstå at man ikke begynder at holde mere af folk man ellers ikke kan lide blot fordi de dør, men man behøver jo ikke ytre sig - altid. Jeg synes uanset hvad man synesom afdøde burde man vise de pårørende den respekt ikke at forpeste stemningen med sine ytringer overfor dem.
Hvis man efter et dødsfald endelig har så stærkt et behov for at fortælle "en sandhed eller to" må man jo finde nogle der mener det samme og snakke med.


Når folk gør det som her i tilfældet med Anker, så er det nok en modvægt til alle dem, der helgenkårer. Da han bare sad tilbagetrukket på et plejehjem var der jo ingen der hele tiden trak alle hans dårligdomme frem. Medmindre han i den politiske debat blev fremhævet af nogen som særligt dygtig eller ægte eller hvad det nu måtte være - så er det samme mekanisme med at nogen ikke kan holde kæft, hvis man synes det kammer over i den ene eller den anden retning.


Nej, og det er det jeg ikke forstår. Altså, manden har tilsynladende ikke været slem nok til at folk gad snakke om ham da han var i live - så forstår jeg bare ikke behovet for at snakke negativt om ham fordi han er død.
Jeg synes til gengæld også det er mærkeligt at så mange der pludselig føler sig så forbundet med ham, og pludselig giver ham helte-status osv. Men det skader jo i det mindste ikke nogen.
0
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf Sangius » 4. apr 2016, 09:57

Selvfølgelig må man da det. Hvorfor skulle man ikke måtte det?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. apr 2016, 10:07

annella skrev:Må man tale dårligt om de døde, hvad er din mening?


Naturligvis. Man må i øvrigt også godt tale dårligt om de levende.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf Aima » 4. apr 2016, 10:20

Jeg synes i 9 ud af 10 tilfælde det er ret unødvendigt at tale dårligt om andre, og det er sådan set uanset om de er døde eller levende.
Jeg synes det er fuldstændig i orden at forholde sig kritisk, og jeg synes også det er i orden at opponere, hvis dét, ved andre menneskers person man anfægter, reelt har relevans for og berøring med ens egen tilværelse og eksistens, men der er i mine øjne kæmpestor forskel på at tale dårligt om andre og forholde sig negativt bare fordi det er nemt, og til reelt at tage stilling fra et kritisk, men meningsfuldt, perspektiv. Hvis jeg skal tage det seriøst og tillægge det noget andet end et udtryk for at afsender nok bare selv er underskudsramt, skal det tjene et formål.

Jeg synes egentlig ikke, ens udtalelser isoleret set bliver værre, fordi den man forholder sig til er død, men jeg synes måske, man signalerer endnu mere mangel på situationsfornemmelse i det tilfælde.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf Akehurst2 » 4. apr 2016, 10:23

LadyFox skrev:
Nej, og det er det jeg ikke forstår. Altså, manden har tilsynladende ikke været slem nok til at folk gad snakke om ham da han var i live - så forstår jeg bare ikke behovet for at snakke negativt om ham fordi han er død.


Men jo netop fordi, han helgenkåres. Så kan nogen, der ellers bare ville lade den ligge, få den trang til at sige, at så var han altså heller ikke bedre.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf LadyFox » 4. apr 2016, 10:37

Akehurst2 skrev:
LadyFox skrev:
Nej, og det er det jeg ikke forstår. Altså, manden har tilsynladende ikke været slem nok til at folk gad snakke om ham da han var i live - så forstår jeg bare ikke behovet for at snakke negativt om ham fordi han er død.


Men jo netop fordi, han helgenkåres. Så kan nogen, der ellers bare ville lade den ligge, få den trang til at sige, at så var han altså heller ikke bedre.

True. Jeg forstår bare ikke behovet. Eller jo, hvis det er noget man snakker om privat, i hjemmet, blandt venner og den slags. Men jeg forstår ikke behovet offentligt, med risiko for at gøre afdødes nærmeste ondt. Men det afhænger også af hvordan man taler dårligt synes jeg, der er forskel på kristisk og så på ondskabsfuld tale, men begge dele synes jeg nu godt man kan pakke sammen på dødsdagen og til begravelsen - og i det hele taget overfor afdødes familie.
I Bund og grund handler det vel om at situationsfornemmelse og at "kende sit publikum" - hvis man evner det kan man jo trods alt slippe afsted med lidt mere.
2
...
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Må man tale dårligt om de døde?

Indlægaf annella » 4. apr 2016, 12:29

Advocatus-Diaboli skrev:
annella skrev:Må man tale dårligt om de døde, hvad er din mening?


Naturligvis. Man må i øvrigt også godt tale dårligt om de levende.


:) he,he - du har da også altid et relevant svar.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"