Regeringens raid mod Universiteterne

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Regeringens raid mod Universiteterne

Indlægaf EmoJanice » 19. apr 2024, 21:52

Jeg følger lidt med i hvad firmaerne på kontorhotellet søger af medarbejdere. Bare lidt af interesse for jeg kan dårligt søge nogle af stillingerne da jeg ikke ha en bachelorgrad. Selv kontorassistenter skal være bachelorer og kandidatgrader efterspørges også.

Nu kommer der efter regeringsindgrebet ikke ret mange ud på markedet. Selvfølgelig mangler Europa efter Monika Rubin's udsagn 8 milliarder mennesker til plejesektoren (stort set hele verdenens befolkning), så det er måske intet problem for dele af vores samfund at der kommer knapt så mange akademikere ud på markedet og finder virksomhederne ikke bachelorerne i Danmark, så etablerer de nok afdelinger i udlandet og hyrer dem der.

Jeg ved at universitetsafdelngen i Slagelse står for nedlæggelse og da det er provinshul giver det mening. Århus og Aalborg Universitet har begge afdelinger i København fordi barer og cafeer er der hvor de studerende er i fritiden, så de kan sikkert undvære pladser udenfor København, men når erhvervslivet efterspørger bachelorer og kandidater, bør man så ikke lytte til dem?

0
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 401
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 14
Likede indlæg: 498

Re: Regeringens raid mod Universiteterne

Indlægaf Ubiquitous » 20. apr 2024, 04:13

EmoJanice skrev:Jeg følger lidt med i hvad firmaerne på kontorhotellet søger af medarbejdere. Bare lidt af interesse for jeg kan dårligt søge nogle af stillingerne da jeg ikke ha en bachelorgrad. Selv kontorassistenter skal være bachelorer og kandidatgrader efterspørges også.

Nu kommer der efter regeringsindgrebet ikke ret mange ud på markedet. Selvfølgelig mangler Europa efter Monika Rubin's udsagn 8 milliarder mennesker til plejesektoren (stort set hele verdenens befolkning), så det er måske intet problem for dele af vores samfund at der kommer knapt så mange akademikere ud på markedet og finder virksomhederne ikke bachelorerne i Danmark, så etablerer de nok afdelinger i udlandet og hyrer dem der.

Jeg ved at universitetsafdelngen i Slagelse står for nedlæggelse og da det er provinshul giver det mening. Århus og Aalborg Universitet har begge afdelinger i København fordi barer og cafeer er der hvor de studerende er i fritiden, så de kan sikkert undvære pladser udenfor København, men når erhvervslivet efterspørger bachelorer og kandidater, bør man så ikke lytte til dem?



Nej, det har du misforstået. Hvis politikerne lytter til dem, der ved noget om området, så er det ekspertvælde og smagsdommeri. Det gjorde Anders Fogh op med for over 20 år siden.

Som politiker foreslår man noget, der lyder godt. Eksperterne advarer om, at det er en virkelig dårlig idé og forudsiger, hvad der kommer til at ske, hvis man gør det. Politikerne gør det alligevel. Eksperterne får ret. Politikerne foreslår noget nyt for at løse de problemer, som de selv skabte for et par år siden. Eksperterne advarer om, at det er en virkelig dårlig idé og forudsiger, hvad der kommer til at ske, hvis man gør det. Politikerne gør det alligevel...

Sådan har det været på uddannelsesområdet i mange år.

Det første eksempel jeg kender til er, da Bertel Haarder skabte et årtis lægemangel ved at skrue kraftig ned for optaget på medicin tilbage i 80erne, men det er sikkert sket før.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"