Er demokrati mere end flertalsafgørelser?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1195

Re: Er demokrati mere end flertalsafgørelser?

Indlægaf Moe » 4. apr 2024, 11:07

KIM K skrev:
Goozilla skrev:Jeg synes det er at gå for vidt at kalde pressefrihed en hjørnesten i demokratiet. Det er et uhyre vigtigt værktøj for at have et velfungerende demokrati, men hjørnesten er sådan noget som frie og hemmelige valg, ret til at mene og tænke, hvad man vil uden at blive forfulgt for det osv. Her er den seneste dom for vittigheder på en hjemmeside i min optik en langt større trussel. Givet er manden en idiot, men han har ret til at være en idiot i fred og fordragelighed så længe han ikke chikanerer enkeltpersoner. Domme for holdninger er noget skidt noget.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04- ... ittigheder

Fri presse er mere som en slags inspektør i forhold til politikernes arbejde - givet at det ind imellem foregår på et lidt mere uprofessionelt plan. De fleste af os, som arbejder i brancher, hvor auditering og inspektioner er en del af hverdagen, står jo sjældent og klapper i hænderne, når vi får besøg fra den afdeling. En del vil måske ligefrem gå i forsvarsposition og forsøge at få deres arbejde til at fremstå bedre eller ligefrem dække over fejl. Enkelte vil endda gå så langt som at sabotere auditører og der ser jeg egentlig ikke noget odiøst i, at politikere i store træk er, som folk er flest. Her hersker sådan lidt en "går den, så går den" og der må vi som befolkning i et demokrati lære at tage afstand fra den adfærd igennem vores stemmer ved et folketingsvalg - ellers fortjener vi sgu ikke bedre.


Det er svært at træffe valg på et oplyst grundlag, dersom det ensidigt er magthaverne der er kommet til orde, og deres fortælling vælgerne er blevet præsenteret for via medierne forud for valget.
Jeg mener ikke man kan tale om frie valg dersom man har undertrykt oppositionens stemme ved udøvelse af censur.
Så kan det godt være det juridisk set er uden strafferetlige konsekvenser at mene og sige hvad man vil i landet. Men hvis man indskrænkes til at stå og bræge sine budskaber ude på en mark hvor ingen kan høre dem, og forhindres i at nå ud til et bredere publikum via medierne, så ligger det efter min mening ikke i tråd med den demokratiske model.

Man skal ikke undervurderer mediernes magt. Der er en årsag til nationale tv-stationer er det første kupmagere tager kontrol over ifm. udenomsparlamentariske magtovertagelser.

Man kan i hvert fald sige, at man ikke har et fungerende demokrati, hvis man ikke har frihed til at tale politik og adgang til informationer.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1195

Re: Er demokrati mere end flertalsafgørelser?

Indlægaf Moe » 4. apr 2024, 11:11

Arend skrev:Det gør indtryk på mig, hvad jeg læser om demokrati i faktalink bibliotek og undervisning.

Jeg ser demokrati som en proces, som det tager lang tid at udvikle, og som også af og til vil have tilbageslag. Danmark er derfor selvfølgelig heller ikke et ideelt demokrati.

Der står: "Kun 20 af verdens lande er velfungerende demokratier. I hvert fald hvis man ser på, om de har frie valg hvor vælgerne kan føle sig trygge. Hvert år laves en liste over de mest demokratiske lande i verden. I 2015 var Norge det mest demokratiske land i verden. Danmark var nummer fem. Langt nede på listen lå Kina og en del afrikanske lande. Det mindst demokratiske land i verden var Nordkorea. Det er et diktatur.

Hvad er problemet ved demokrati?
I dag er Danmark et af de mest demokratiske lande i verden. Men alligevel er det ikke alle som synes det er godt nok. For eksempel mener nogle at politikerne ikke lytter til folket. Andre nævner EU som et eksempel på at magten flyttes længere væk fra den enkelte. De mener at det danske demokrati ikke længere har så meget magt, fordi det nogle gange er EU der bestemmer tingene."

https://faktalink.dk/titelliste/demokrati-faktalink-light/hvor-mange-demokratiske-lande-er-der-i-verden

Det er svært at gøre EU mere nærværende eller sexet, så vælgerne gider at koncentrere sig om EU politik. Når områder bliver for store, så bliver det også fjernt og uinteressant for mange.

Det er jo ikke udemokratisk som sådan, men det er da en udfordring.

Det er også en udfordring, at mange vælgere kun går op i politik lige inden et valg, og derfor synes at blive tiltrukket af et par gode overskrifter eller påstande til et vælgermøde.

Intet er perfekt, og det er svært. Hvad kan man gøre anderledes for at det skal blive bedre?
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Olrik
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. apr 2024, 14:39
Kort karma: 0

Re: Er demokrati mere end flertalsafgørelser?

Indlægaf Olrik » 4. apr 2024, 18:15

KIM K skrev:Vi er desværre ikke selv for gode.
Danmark har bl.a. forbudt Sputnik og Russia Today.


Nej, de er ikke forbudt. De er bare taget af de offentlige sendenet i EU. Man kan stadigt streame dem eller se dem på parabol - helt lovligt..
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1638
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2718

Re: Er demokrati mere end flertalsafgørelser?

Indlægaf KIM K » 4. apr 2024, 19:33

Olrik skrev:
KIM K skrev:Vi er desværre ikke selv for gode.
Danmark har bl.a. forbudt Sputnik og Russia Today.


Nej, de er ikke forbudt. De er bare taget af de offentlige sendenet i EU. Man kan stadigt streame dem eller se dem på parabol - helt lovligt..


Jeg skrev ikke det var forbudt for borgerne at omgå loven ved tilgå medierne på alternativ vis, f.eks. via TOR.
Men det er forbudt for operatører at give deres kunder adgang til omtalte medier via:
"ethvert middel såsom kabel, satellit, IP-TV, internettjenesteudbydere, internetbaserede videodelingsplatforme eller -applikationer, hvad enten det er nyt eller forudinstalleret."

Du kan selv prøve at skrive adressen rt.com (Russia today) ind i browseren og se hvad der sker. Domænet findes skam, men teleselskabet blokerer det efter påbud fra myndighederne.


[b]LISTE OVER FYSISKE ELLER JURIDISKE PERSONER, ENHEDER ELLER ORGANER,DER ER OMHANDLET I
ARTIKEL 2F

RT — Russia Today English
RT — Russia Today UK
RT — Russia Today Germany
RT — Russia Today France
RT — Russia Today Spanish
Sputnik«.[/b]



»Artikel 2f
1. Det er forbudt for operatører at udsende eller muliggøre, lette eller på anden måde bidrage til udsendelse af
indhold fra de juridiske personer, enheder eller organer, der er opført på listen i bilag XV, herunder gennem
transmission eller distribution ved hjælp af ethvert middel såsom kabel, satellit, IP-TV, internettjenesteudbydere,
internetbaserede videodelingsplatforme eller -applikationer, hvad enten det er nyt eller forudinstalleret.


2. Enhver ordning med radio- og tv-licens eller -tilladelse, -transmission og -distribution med de juridiske personer,
enheder eller organer, der er opført på listen i bilag XV, suspenderes.«


2) Artikel 11, stk. 1, litra a), affattes således:
»a) juridiske personer, enheder eller organer, der er opført i bilag III, IV, V, VI, XII, XIII, XIV eller XV eller omhandlet i
artikel 5, stk. 1, litra b) eller c), artikel 5, stk. 2, litra b) eller c), artikel 5, stk. 3, litra c) eller d), artikel 5, stk. 4, litra
b) eller c), artikel 5a, litra a), b) eller c), eller artikel 5h.«

3) Artikel 12 affattes således:

»Artikel 12

Det er forbudt bevidst og forsætligt at deltage i aktiviteter, hvis formål eller følge er at omgå forbuddene i denne
forordning, herunder ved at agere som stedfortræder for de fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er
omhandlet i artikel 2e, stk. 3, eller artikel 2f, artikel 5, 5a, 5b, 5e, 5f eller 5h, eller ved at handle til deres fordel ved at
anvende undtagelserne i artikel 2e, stk. 4, artikel 5, stk. 6, artikel 5a, stk. 2, artikel 5a, stk. 5, artikel 5b, stk. 2,
artikel 5b, stk. 3, artikel 5e, stk. 2, eller artikel 5f, stk. 2.«

4) Teksten i bilaget til nærværende forordning tilføjes som bilag XV til forordning (EU) nr. 833/2014.

Artikel 2

Denne forordning træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.

Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.

Udfærdiget i Bruxelles, den 1. marts 2022.

https://web.archive.org/web/20231103132 ... 2:065:FULL



EUROPEAN COMMISSION: BANNING OF RUSSIA TODAY AND SPUTNIK

On 27 February 2022, the President of the European Commission, Ursula von der Leyen, released a statement outlining further measures to respond to the Russian invasion of Ukraine. Among these measures, von der Leyen announced that the EU would ban the state-owned Russia Today and Sputnik, as well as their subsidiaries. High Representative/Vice-President Josep Borrell confirmed this in a separate statement, in which he affirmed that the EU was “taking a crucial step to turn off the tab for Russia's information manipulation in Europe by banning Russia Today and Sputnik from broadcasting in the Union" and that the EU would “continue working actively in Ukraine and our neighbourhood to fight their attempts to distort reality and seed confusion and uncertainty.”

On 1 March 2022, the Council of the European Union adopted a Decision pursuant to Article 29 TEU and a Regulation pursuant to Article 215 TFEU by which it is prohibited for “operators to broadcast or to enable, facilitate or otherwise contribute to broadcast, any content by the legal persons, entities or bodies listed in Annex XV [RT- Russia Today English, RT- Russia Today UK, RT - Russia Today Germany, RT - Russia Today France, RT- Russia Today Spanish, Sputnik], including through transmission or distribution by any means such as cable, satellite, IP-TV, internet service providers, internet video-sharing platforms or applications, whether new or pre-installed.” Any All broadcasting licences or authorisations, transmissions and distribution arrangements with RT and Sputnik are suspended. Furthermore, it is prohibited to participate, knowingly and intentionally, in activities the object or effect of which is to circumvent such the prohibitions laid down in the Regulation, including by acting as a substitute for natural or legal persons, entities or bodies referred to in Article 2e(3) or Article 2f, 5, 5a, 5b, 5e, 5f or 5h, or by acting to for their benefit by using the exceptions provided for in Article 2e(4), 5(6), 5a(2), 5a(5), 5b(2), 5b(3), 5e(2) or 5f(2) of Regulation (EU) No 833/2014.

https://merlin.obs.coe.int/article/9427
1
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Er demokrati mere end flertalsafgørelser?

Indlægaf Arend » 5. apr 2024, 09:16

Jeg går mest op i dansk ret, som vi helt selv er herre over - og der blev udstedt forbud i Danmark.

En artikel fra Journalisten i 2022 forklarer, hvordan forbud mod russiske medier ramte 37 hjemmesider hos danske tele- og internetudbydere - som fik en liste fra Kulturministeriet med de konkrete russiske internetadresser, der skulle blokeres for danskerne.

https://journalisten.dk/forbud-mod-russiske-medier-rammer-37-hjemmesider/
0
I krig er sandheden det første offer
ajnaM
Indlæg: 10078
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27590

Re: Er demokrati mere end flertalsafgørelser?

Indlægaf ajnaM » 5. apr 2024, 09:19

Det kommer jo an på demokratiforståelsen.


Jeg er personligt til deltagende eller som minimum oplyst demokrati. Det er dog meget langt fra den model, jeg ser herhjemme de her år. Jeg ser mere og mere topstyring og en forståelse af det repræsentative demokrati, der ikke forudsætter, at befolkningen er engagerede i eller har viden om den politik, de stemmer om. For mig er det en hul demokratiforståelse. Men mit klare indtryk er, at mange af partierne - især de såkaldte 'magtpartier' har det helt fint med den model.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 449
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 19
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 498

Re: Er demokrati mere end flertalsafgørelser?

Indlægaf Lover-Moses » 7. apr 2024, 17:02

Arend skrev:Det gør indtryk på mig, hvad jeg læser om demokrati i faktalink bibliotek og undervisning.

Jeg ser demokrati som en proces, som det tager lang tid at udvikle, og som også af og til vil have tilbageslag. Danmark er derfor selvfølgelig heller ikke et ideelt demokrati.

Der står: "Kun 20 af verdens lande er velfungerende demokratier. I hvert fald hvis man ser på, om de har frie valg hvor vælgerne kan føle sig trygge. Hvert år laves en liste over de mest demokratiske lande i verden. I 2015 var Norge det mest demokratiske land i verden. Danmark var nummer fem. Langt nede på listen lå Kina og en del afrikanske lande. Det mindst demokratiske land i verden var Nordkorea. Det er et diktatur.

Hvad er problemet ved demokrati?
I dag er Danmark et af de mest demokratiske lande i verden. Men alligevel er det ikke alle som synes det er godt nok. For eksempel mener nogle at politikerne ikke lytter til folket. Andre nævner EU som et eksempel på at magten flyttes længere væk fra den enkelte. De mener at det danske demokrati ikke længere har så meget magt, fordi det nogle gange er EU der bestemmer tingene."

https://faktalink.dk/titelliste/demokrati-faktalink-light/hvor-mange-demokratiske-lande-er-der-i-verden

Et af de helt store problemer med demokrati, er at det som regel kun fungerer når de forskellige sider er overvejende enige. I DK fungerer det nogenlunde fordi stort set alle partier og det meste af befolkningen f.eks. er for velfærd. Skuer man over dammen til USA, så kan man se hvordan begyndelsen til enden for demokratiet er i gang. Fløjene er dybt uenige i stort set alt, hvor Demokraterne vil gøre noget mere for de svageste, mens Republikanerne mener at folk må klare sig selv. Vi er ikke helt der endnu i DK, men personligt ser jeg ikke at demokratiet stortrives, og jeg har også min tvivl om, om det nytter at stemme. Den magtfuldkommenhed vi har set fra Mette Frederiksen hører på ingen måde hjemme i et demokrati. Desværre bliver folk ved at stemme på hende.
0
Olrik
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. apr 2024, 14:39
Kort karma: 0

Re: Er demokrati mere end flertalsafgørelser?

Indlægaf Olrik » 9. apr 2024, 01:20

KIM K skrev:
Olrik skrev:
KIM K skrev:Vi er desværre ikke selv for gode.
Danmark har bl.a. forbudt Sputnik og Russia Today.


Nej, de er ikke forbudt. De er bare taget af de offentlige sendenet i EU. Man kan stadigt streame dem eller se dem på parabol - helt lovligt..


Jeg skrev ikke det var forbudt for borgerne at omgå loven ved tilgå medierne på alternativ vis, f.eks. via TOR.


Dem der gerne vil kravle rundt i den stinkende kloak, som de russiske medier er, må skaffe sig adgang på anden måde. Who cares - egentligt.

Men her lidt dem der har trangen, som kan nydes helt lovligt.

https://youtu.be/CEDMbF-F4lo?si=kEg2m5L_upK3jZtY
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4128
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3726

Re: Er demokrati mere end flertalsafgørelser?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 9. apr 2024, 03:13

Olrik skrev:
KIM K skrev:
Olrik skrev:
KIM K skrev:Vi er desværre ikke selv for gode.
Danmark har bl.a. forbudt Sputnik og Russia Today.


Nej, de er ikke forbudt. De er bare taget af de offentlige sendenet i EU. Man kan stadigt streame dem eller se dem på parabol - helt lovligt..


Jeg skrev ikke det var forbudt for borgerne at omgå loven ved tilgå medierne på alternativ vis, f.eks. via TOR.


Dem der gerne vil kravle rundt i den stinkende kloak, som de russiske medier er, må skaffe sig adgang på anden måde. Who cares - egentligt.

Men her lidt dem der har trangen, som kan nydes helt lovligt.

https://youtu.be/CEDMbF-F4lo?si=kEg2m5L_upK3jZtY
Det samme vil israelerne givetvis mene om Al Jazeera. Og Kina om alle de vestlige stinkende kloakmedier de blokerer for. Brasilien om X. USA om TikTok. Etc. (Thailand om Daily Mail, der er har gengivet stinkende kloakbilleder af deres konge)

Faktum er at Europa ikke har en særlig fri presse og i det hele taget ikke er særligt demokratisk. Det er ikke bare medier der censureres og journalister der forfølges i Europa. Det er partier der tvangslukkes, politikere der fængsles, sociale medier der topstyres, ytringer der forbydes.
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2113
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1212

Re: Er demokrati mere end flertalsafgørelser?

Indlægaf Dawwty » 9. apr 2024, 22:15

Vlad Kalashnikov skrev:
Olrik skrev:
KIM K skrev:
Olrik skrev:
KIM K skrev:Vi er desværre ikke selv for gode.
Danmark har bl.a. forbudt Sputnik og Russia Today.


Nej, de er ikke forbudt. De er bare taget af de offentlige sendenet i EU. Man kan stadigt streame dem eller se dem på parabol - helt lovligt..


Jeg skrev ikke det var forbudt for borgerne at omgå loven ved tilgå medierne på alternativ vis, f.eks. via TOR.


Dem der gerne vil kravle rundt i den stinkende kloak, som de russiske medier er, må skaffe sig adgang på anden måde. Who cares - egentligt.

Men her lidt dem der har trangen, som kan nydes helt lovligt.

https://youtu.be/CEDMbF-F4lo?si=kEg2m5L_upK3jZtY
Det samme vil israelerne givetvis mene om Al Jazeera. Og Kina om alle de vestlige stinkende kloakmedier de blokerer for. Brasilien om X. USA om TikTok. Etc. (Thailand om Daily Mail, der er har gengivet stinkende kloakbilleder af deres konge)

Faktum er at Europa ikke har en særlig fri presse og i det hele taget ikke er særligt demokratisk. Det er ikke bare medier der censureres og journalister der forfølges i Europa. Det er partier der tvangslukkes, politikere der fængsles, sociale medier der topstyres, ytringer der forbydes.

Jeg tvivler på det er bedre andre steder, så mon ikke det er relativt ok.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4128
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3726

Re: Er demokrati mere end flertalsafgørelser?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 10. apr 2024, 02:43

Dawwty skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
Olrik skrev:
KIM K skrev:
Olrik skrev:
KIM K skrev:Vi er desværre ikke selv for gode.
Danmark har bl.a. forbudt Sputnik og Russia Today.


Nej, de er ikke forbudt. De er bare taget af de offentlige sendenet i EU. Man kan stadigt streame dem eller se dem på parabol - helt lovligt..


Jeg skrev ikke det var forbudt for borgerne at omgå loven ved tilgå medierne på alternativ vis, f.eks. via TOR.


Dem der gerne vil kravle rundt i den stinkende kloak, som de russiske medier er, må skaffe sig adgang på anden måde. Who cares - egentligt.

Men her lidt dem der har trangen, som kan nydes helt lovligt.

https://youtu.be/CEDMbF-F4lo?si=kEg2m5L_upK3jZtY
Det samme vil israelerne givetvis mene om Al Jazeera. Og Kina om alle de vestlige stinkende kloakmedier de blokerer for. Brasilien om X. USA om TikTok. Etc. (Thailand om Daily Mail, der er har gengivet stinkende kloakbilleder af deres konge)

Faktum er at Europa ikke har en særlig fri presse og i det hele taget ikke er særligt demokratisk. Det er ikke bare medier der censureres og journalister der forfølges i Europa. Det er partier der tvangslukkes, politikere der fængsles, sociale medier der topstyres, ytringer der forbydes.

Jeg tvivler på det er bedre andre steder, så mon ikke det er relativt ok.
Det er godt nok et ynkelig lavt ambitionsniveau at have. Og i øvrigt, forkert. F.eks. UK & Canada forfølger flere for sociale medie beskeder end noget andet sted (men kan se at Danmark nu prøver at konkurrere ved at forfølge ejere af harmløse humorhjemmesider) . Af samme grund kunne jeg ikke drømme om at flytte til UK/Canada i dag, og kun tage på forretningsrejse med forbehold.

Rusland, Kina, EU, Brasilien, Tyrkiet, Pakistan, mm. lukker eller truer med at lukke helt for adgang til specifikke sociale medie sites, hovedsageligt Twitter. Men kun USA (& Kina) har magt til at gå ind og direkte dikterer hvad de har lov til at udgive, og hvilke ytringer der skal ties væk.

Jeg kan i øvrigt godt, her i mit lille diktatur, læse både russiske, ukrainske, kinesiske, iranske, arabiske, og hvad ved jeg af nyhedsmedier i har censureret her og der og alle vegne. Så på det punkt kan i ikke engang måle jer med et tvivlsomt 3. verdensland. Generelt overvurdere personer i Vesten deres frihedsstadie, og ved ikke hvordan det reelt står til da deres nyhedsmedier er præget af propaganda.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2113
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1212

Re: Er demokrati mere end flertalsafgørelser?

Indlægaf Dawwty » 11. apr 2024, 16:39

Vlad Kalashnikov skrev:
Dawwty skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
Olrik skrev:
KIM K skrev:
Olrik skrev:
KIM K skrev:Vi er desværre ikke selv for gode.
Danmark har bl.a. forbudt Sputnik og Russia Today.


Nej, de er ikke forbudt. De er bare taget af de offentlige sendenet i EU. Man kan stadigt streame dem eller se dem på parabol - helt lovligt..


Jeg skrev ikke det var forbudt for borgerne at omgå loven ved tilgå medierne på alternativ vis, f.eks. via TOR.


Dem der gerne vil kravle rundt i den stinkende kloak, som de russiske medier er, må skaffe sig adgang på anden måde. Who cares - egentligt.

Men her lidt dem der har trangen, som kan nydes helt lovligt.

https://youtu.be/CEDMbF-F4lo?si=kEg2m5L_upK3jZtY
Det samme vil israelerne givetvis mene om Al Jazeera. Og Kina om alle de vestlige stinkende kloakmedier de blokerer for. Brasilien om X. USA om TikTok. Etc. (Thailand om Daily Mail, der er har gengivet stinkende kloakbilleder af deres konge)

Faktum er at Europa ikke har en særlig fri presse og i det hele taget ikke er særligt demokratisk. Det er ikke bare medier der censureres og journalister der forfølges i Europa. Det er partier der tvangslukkes, politikere der fængsles, sociale medier der topstyres, ytringer der forbydes.

Jeg tvivler på det er bedre andre steder, så mon ikke det er relativt ok.
Det er godt nok et ynkelig lavt ambitionsniveau at have. Og i øvrigt, forkert. F.eks. UK & Canada forfølger flere for sociale medie beskeder end noget andet sted (men kan se at Danmark nu prøver at konkurrere ved at forfølge ejere af harmløse humorhjemmesider) . Af samme grund kunne jeg ikke drømme om at flytte til UK/Canada i dag, og kun tage på forretningsrejse med forbehold.

Rusland, Kina, EU, Brasilien, Tyrkiet, Pakistan, mm. lukker eller truer med at lukke helt for adgang til specifikke sociale medie sites, hovedsageligt Twitter. Men kun USA (& Kina) har magt til at gå ind og direkte dikterer hvad de har lov til at udgive, og hvilke ytringer der skal ties væk.

Jeg kan i øvrigt godt, her i mit lille diktatur, læse både russiske, ukrainske, kinesiske, iranske, arabiske, og hvad ved jeg af nyhedsmedier i har censureret her og der og alle vegne. Så på det punkt kan i ikke engang måle jer med et tvivlsomt 3. verdensland. Generelt overvurdere personer i Vesten deres frihedsstadie, og ved ikke hvordan det reelt står til da deres nyhedsmedier er præget af propaganda.

Hvad giver dig den ide at det er mit ambitionsniveau, jeg taler om tilstanden ikke hvad jeg ønsker?

Der skal ikke være tvivl om, at det er bekymrende at man i stigende grad bevæger sig væk fra liberalismen, men det ændrer ikke på, at I de lande du taler for, der dør folk som taler magten imod. Det gør man stadig ikke i vesten, her er det misforstået hensyntagen, som er problemet.

Jeg foretrækker så langt vesten fremfor dine totalitære regimer, omend Ukraine ikke er helt så slemt som de andre.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"