Cirkus.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Sofakartoflen
Indlæg: 3873
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9204

Cirkus.

Indlægaf Sofakartoflen » 30. mar 2024, 09:49

Jeg så i nyhederne i går, at regeringspartierne er enige om, at der skal gives tilskud til cirkus, fordi de kæmper for at overleve.
Jeg måtte lige tjekke datoen, og det er jo ikke 1. april, og der var også politikere, der udtalte sig, så den er jo nok god nok.

Som det måske skinner igennem, er jeg på ingen måde enig i, at det er noget, vi skal bruge skattekroner på. Jeg ser cirkus som en forældet institution, som har haft tradition for at udnytte dyr og mennesker, og jeg mener ikke, det er noget, der bør bevares.

Jeg har ikke været i cirkus i 25 år, og jeg kunne ikke drømme om at tage mine børnebørn i cirkus.

Hvad tænker du om cirkus og forslaget.
2
Bergen
Indlæg: 7338
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11971

Re: Cirkus.

Indlægaf Bergen » 30. mar 2024, 09:53

Må være at sidestille med teater, musik og dans ift tilskud.
Jeg ser ikke et problem, hvis det er sidestillede. Hvorfor er det Kongelige Teater selvskrevet til masser tilskud og cirkus ikke? Forudsat de følger reglerne og lovgivning, naturligvis.
10
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8767
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Cirkus.

Indlægaf Artem » 30. mar 2024, 10:00

Det meste kultur får tilskud, så på den baggrund kan jeg ikke se noget galt i det.

Personligt er det ikke noget som fanger mig og har aldrig været i cirkus. Hvorfor det følgende ikke vil være noget tab for mig hvis de ender med at lukke.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20580
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44133

Re: Cirkus.

Indlægaf paint » 30. mar 2024, 10:08

Bergen skrev:Må være at sidestille med teater, musik og dans ift tilskud.
Jeg ser ikke et problem, hvis det er sidestillede. Hvorfor er det Kongelige Teater selvskrevet til masser tilskud og cirkus ikke? Forudsat de følger reglerne og lovgivning, naturligvis.


Det Kongelige Teater, er en statslig virksomhed - også kaldet: Danmarks Nationalscene. Folketinget får jo også tilskud :-D
Senest rettet af paint 30. mar 2024, 10:16, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
fisken80
Indlæg: 22537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1140
Likede indlæg: 52947

Re: Cirkus.

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2024, 10:08

Det er vel kultur på linje med så meget andet, så jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skal have støtte.

Udnyttelsen af dyr og mennesker er vist noget, der hører fortiden til, så det argument køber jeg ikke.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17033
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1078
Likede indlæg: 21255

Re: Cirkus.

Indlægaf Misantropen » 30. mar 2024, 10:23

Andre brancher i underholdningsgenren, fx filmbranchen, har også haft tradition for at udnytte mennesker og dyr, men støttes også. Synes du heller ikke de skal modtage støtte?

Personligt siger cirkus mig ikke noget, og jeg kunne godt undvære det, men hvis de kan lokke publikum til ved hjælp af støtten, så pengene ikke bare kastes i et bundløst hul, kan jeg ikke se hvorfor de ikke skal støttes.
1
Bergen
Indlæg: 7338
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11971

Re: Cirkus.

Indlægaf Bergen » 30. mar 2024, 10:24

paint skrev:
Bergen skrev:Må være at sidestille med teater, musik og dans ift tilskud.
Jeg ser ikke et problem, hvis det er sidestillede. Hvorfor er det Kongelige Teater selvskrevet til masser tilskud og cirkus ikke? Forudsat de følger reglerne og lovgivning, naturligvis.


Det Kongelige Teater, er en statslig virksomhed - også kaldet: Danmarks Nationalscene. Folketinget får jo også tilskud :-D


Sikkert.

Vi smider tilskud og skattekroner efter den fine kultur på det kongelige teater, så kan vi vel også smide det efter lavklasse cirkus kultur.

Det er vel hvad trådstarter er imod og indirekte tillægger cirkus at være. At det ikke er en fin nok kultur, som samfundet skal støtte på linje med andre (og finere?) kulturarrangemener.

Forudsat cirkus overholder gældende lovgivning og regler (ved vi de ikke gør dette?), så er cirkus for mig sidestillet med andre kulturarrangementer, der modtager skattepenge.
4
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15502
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25929

Re: Cirkus.

Indlægaf Delfin » 30. mar 2024, 10:34

Jeg er enig med Bergen.
Med 'tradition for at udnytte (dyr) og mennesker', kan du vel reelt også lægge Det Kgl Teater i hatten. Hvordan det er i dag ved jeg ikke, men det har været hård kost for balletbørnene, og med deres ødelagte fødder og div andre skader bliver de pensioneret som 40årige

Billede

Det lader ikke til at være blevet voldsomt meget bedre med tiden
https://www.avisen.dk/de-danser-taeerne ... 81502.aspx
https://livsstil.tv2.dk/2020-04-06-hun- ... aa-en-gang
4
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20580
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44133

Re: Cirkus.

Indlægaf paint » 30. mar 2024, 10:49

Bergen skrev:
paint skrev:
Bergen skrev:Må være at sidestille med teater, musik og dans ift tilskud.
Jeg ser ikke et problem, hvis det er sidestillede. Hvorfor er det Kongelige Teater selvskrevet til masser tilskud og cirkus ikke? Forudsat de følger reglerne og lovgivning, naturligvis.


Det Kongelige Teater, er en statslig virksomhed - også kaldet: Danmarks Nationalscene. Folketinget får jo også tilskud :-D


Sikkert.

Vi smider tilskud og skattekroner efter den fine kultur på det kongelige teater, så kan vi vel også smide det efter lavklasse cirkus kultur.

Det er vel hvad trådstarter er imod og indirekte tillægger cirkus at være. At det ikke er en fin nok kultur, som samfundet skal støtte på linje med andre (og finere?) kulturarrangemener.

Forudsat cirkus overholder gældende lovgivning og regler (ved vi de ikke gør dette?), så er cirkus for mig sidestillet med andre kulturarrangementer, der modtager skattepenge.


Ja. Det er jeg med på. Men min pointe var bare, at Det Kongelige Teater, såvel som Statens Museum for kunst, er ejet af staten som driver dem. Det er ikke tilskud. Det er ejerskab.
Om cirkus skal have statsligt tilskud? Et cirkus adskiller sig fra ovenstående, ved at være privatejet. Det er en privat forretning. På den éne side, kan man sige, at hvis der ikke er tilstrækkeligt der gider at komme og se det, må de jo tage konsekvensen og lukke. Tiden er jo på mange måder, løbet fra ikke bare cirkus, men også en række andre ting, der eksisterede da samfundet og tiden var en anden.

Bortset fra det, undrer jeg mig lidt over forslaget. Det lyder ikke umiddelbart som noget, der er groet i regeringens baghave. Det lyder mere som noget en eller anden politiker, eller et mindre parti, har krævet for at stemme ja til et regeringsforslag, der manglede et par mandater. Men det er en helt anden diskussion.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2571
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8609

Re: Cirkus.

Indlægaf Raenil » 30. mar 2024, 10:57

paint skrev:
Ja. Det er jeg med på. Men min pointe var bare, at Det Kongelige Teater, såvel som Statens Museum for kunst, er ejet af staten som driver dem. Det er ikke tilskud. Det er ejerskab.
Om cirkus skal have statsligt tilskud? Et cirkus adskiller sig fra ovenstående, ved at være privatejet. Det er en privat forretning. På den éne side, kan man sige, at hvis der ikke er tilstrækkeligt der gider at komme og se det, må de jo tage konsekvensen og lukke. Tiden er jo på mange måder, løbet fra ikke bare cirkus, men også en række andre ting, der eksisterede da samfundet og tiden var en anden.


Alt det du siger om ejerskab og former er for os blot ligegyldige teknikaliteter. Der gives støtte til masser af kultur på den ene eller den anden måde. Hvis demokratiet mener at cirkus er kulturelt nok til at få tilskud, er det fint med mig.
Senest rettet af Raenil 30. mar 2024, 12:40, rettet i alt 1 gang.
4
fisken80
Indlæg: 22537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1140
Likede indlæg: 52947

Re: Cirkus.

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2024, 11:21

paint skrev:
Bergen skrev:
paint skrev:
Bergen skrev:Må være at sidestille med teater, musik og dans ift tilskud.
Jeg ser ikke et problem, hvis det er sidestillede. Hvorfor er det Kongelige Teater selvskrevet til masser tilskud og cirkus ikke? Forudsat de følger reglerne og lovgivning, naturligvis.


Det Kongelige Teater, er en statslig virksomhed - også kaldet: Danmarks Nationalscene. Folketinget får jo også tilskud :-D


Sikkert.

Vi smider tilskud og skattekroner efter den fine kultur på det kongelige teater, så kan vi vel også smide det efter lavklasse cirkus kultur.

Det er vel hvad trådstarter er imod og indirekte tillægger cirkus at være. At det ikke er en fin nok kultur, som samfundet skal støtte på linje med andre (og finere?) kulturarrangemener.

Forudsat cirkus overholder gældende lovgivning og regler (ved vi de ikke gør dette?), så er cirkus for mig sidestillet med andre kulturarrangementer, der modtager skattepenge.


Ja. Det er jeg med på. Men min pointe var bare, at Det Kongelige Teater, såvel som Statens Museum for kunst, er ejet af staten som driver dem. Det er ikke tilskud. Det er ejerskab.
Om cirkus skal have statsligt tilskud? Et cirkus adskiller sig fra ovenstående, ved at være privatejet. Det er en privat forretning. På den éne side, kan man sige, at hvis der ikke er tilstrækkeligt der gider at komme og se det, må de jo tage konsekvensen og lukke. Tiden er jo på mange måder, løbet fra ikke bare cirkus, men også en række andre ting, der eksisterede da samfundet og tiden var en anden.

Bortset fra det, undrer jeg mig lidt over forslaget. Det lyder ikke umiddelbart som noget, der er groet i regeringens baghave. Det lyder mere som noget en eller anden politiker, eller et mindre parti, har krævet for at stemme ja til et regeringsforslag, der manglede et par mandater. Men det er en helt anden diskussion.


Mange kulturting, der er privatejede får da tilskud?
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Bergen
Indlæg: 7338
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11971

Re: Cirkus.

Indlægaf Bergen » 30. mar 2024, 12:01

paint skrev:
Bergen skrev:
paint skrev:
Bergen skrev:Må være at sidestille med teater, musik og dans ift tilskud.
Jeg ser ikke et problem, hvis det er sidestillede. Hvorfor er det Kongelige Teater selvskrevet til masser tilskud og cirkus ikke? Forudsat de følger reglerne og lovgivning, naturligvis.


Det Kongelige Teater, er en statslig virksomhed - også kaldet: Danmarks Nationalscene. Folketinget får jo også tilskud :-D


Sikkert.

Vi smider tilskud og skattekroner efter den fine kultur på det kongelige teater, så kan vi vel også smide det efter lavklasse cirkus kultur.

Det er vel hvad trådstarter er imod og indirekte tillægger cirkus at være. At det ikke er en fin nok kultur, som samfundet skal støtte på linje med andre (og finere?) kulturarrangemener.

Forudsat cirkus overholder gældende lovgivning og regler (ved vi de ikke gør dette?), så er cirkus for mig sidestillet med andre kulturarrangementer, der modtager skattepenge.


Ja. Det er jeg med på. Men min pointe var bare, at Det Kongelige Teater, såvel som Statens Museum for kunst, er ejet af staten som driver dem. Det er ikke tilskud. Det er ejerskab.
Om cirkus skal have statsligt tilskud? Et cirkus adskiller sig fra ovenstående, ved at være privatejet. Det er en privat forretning. På den éne side, kan man sige, at hvis der ikke er tilstrækkeligt der gider at komme og se det, må de jo tage konsekvensen og lukke. Tiden er jo på mange måder, løbet fra ikke bare cirkus, men også en række andre ting, der eksisterede da samfundet og tiden var en anden.

Bortset fra det, undrer jeg mig lidt over forslaget. Det lyder ikke umiddelbart som noget, der er groet i regeringens baghave. Det lyder mere som noget en eller anden politiker, eller et mindre parti, har krævet for at stemme ja til et regeringsforslag, der manglede et par mandater. Men det er en helt anden diskussion.


Jamen, så sælg de steder og lad dem fungere på linje med cirkus ang tilskud.

Det er da i øvrigt ikke kun offentlige højete finkuktuelle kulturinstitutioner, der får tilskud pt? Eller?
0
Bergen
Indlæg: 7338
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11971

Re: Cirkus.

Indlægaf Bergen » 30. mar 2024, 12:02

Delfin skrev:Jeg er enig med Bergen.
Med 'tradition for at udnytte (dyr) og mennesker', kan du vel reelt også lægge Det Kgl Teater i hatten. Hvordan det er i dag ved jeg ikke, men det har været hård kost for balletbørnene, og med deres ødelagte fødder og div andre skader bliver de pensioneret som 40årige

Billede

Det lader ikke til at være blevet voldsomt meget bedre med tiden
https://www.avisen.dk/de-danser-taeerne ... 81502.aspx
https://livsstil.tv2.dk/2020-04-06-hun- ... aa-en-gang



Lige præcis balletskolen er brug og smid væk af børn fra 0 klasse.
2
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 629
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1244

Re: Cirkus.

Indlægaf LittleLemon » 30. mar 2024, 12:25

Artem skrev:Det meste kultur får tilskud, så på den baggrund kan jeg ikke se noget galt i det.

Personligt er det ikke noget som fanger mig og har aldrig været i cirkus. Hvorfor det følgende ikke vil være noget tab for mig hvis de ender med at lukke.


Enig med Artem. De er vel lige så berettigede som alle andre, men personligt har jeg ingen interesse i det.
1
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3117
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5347

Re: Cirkus.

Indlægaf AFK » 30. mar 2024, 12:34

Sofakartoflen skrev:Jeg så i nyhederne i går, at regeringspartierne er enige om, at der skal gives tilskud til cirkus, fordi de kæmper for at overleve.
Jeg måtte lige tjekke datoen, og det er jo ikke 1. april, og der var også politikere, der udtalte sig, så den er jo nok god nok.

Som det måske skinner igennem, er jeg på ingen måde enig i, at det er noget, vi skal bruge skattekroner på. Jeg ser cirkus som en forældet institution, som har haft tradition for at udnytte dyr og mennesker, og jeg mener ikke, det er noget, der bør bevares.

Jeg har ikke været i cirkus i 25 år, og jeg kunne ikke drømme om at tage mine børnebørn i cirkus.

Hvad tænker du om cirkus og forslaget.


Det er kultur som alt andet kultur. Så hvis Cirkus ikke skal have støtte, skal andet kultur heller ikke. Jeg kunne også sagtens lege smagsdommer og ønske ballet sparet væk, fordi det ikke har min personlige interesse eller accept. Men sådan spiller klaveret ikke.
5
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"