Hvornår forventer du at gå på pension

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22414
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52725

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf fisken80 » 23. mar 2024, 10:54

Marengs skrev:
fisken80 skrev:
Marengs skrev:
fisken80 skrev:
Marengs skrev:
fisken80 skrev:
Marengs skrev:
fisken80 skrev:
Marengs skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
Delfin skrev:Jeg medgiver at jeg nok har misforstået dine indlæg, vi er nok ikke så uenige endda. Jeg er hundrede procent på frivillighedens vej, og hvis nogen selv vælger at arbejde længere, så skal de bare køre på.
Jeg forholder mig mest til den virkelighed vi lever i, og tror det vil køre videre i samme spor. Jeg stiller mig yderst tvivlende overfor om viljen er der til at gå en anden vej. Jeg håber, at virkeligheden også når politikernes bord en dag, så de bliver nødt til at rulle nogle af de planer tilbage, når realiteten overhaler regnearkene, men jeg har ikke meget tiltro til at det kommer til at ske. Politikerne er udenfor rækkevidde.
Når jeg læser tråden her, er det ret tankevækkende for mig, at de som har råd til at spare op for manges vedkommende har tanker om at stoppe allerede i start 60erne.


Der er så også bare nogle af dem der fortryder. Det er ikke så længe siden jeg læste en historie om en kvinde der var gået på pension i start-60'erne, men hurtigt indså at det var det forkerte træk. Hvis man er sund og rask og skarp, og har udsigt til at leve 25-30 år mere, bliver man så ikke hurtigt træt af at drive rundt? Det tror jeg mange gør. Det er ikke sikkert at de så kravler tiggende tilbage til deres arbejdsgiver, men der er mange måder at arbejde på, og der bliver vel næppe færre måder i fremtiden.

Jeg er optimistisk i forhold til de fremtidige ældres mulighed for at bidrage på arbejdsmarkedet.


Min mor var 63 da hun stoppede med at arbejde og hun har ikke kedet sig et sekund i de 6 år der er gået siden. Hun har et hav af interesser, masser af venner, sin kæreste, sit frivillige arbejde, sine børnebørn, rejser og udflugter og at fylde hverdagen er ikke et problem, nærmest tværtimod.
Men altså jo, hvis man er typen uden nogen fritidsinteresser og omgangskreds kommer man sikkert til bare at drive rundt og blive træt af det.


Er hun ligeglad med at bidrage til verden? Er det nok for hende med ting, der handler om hende selv på den måde?


Overså du frivilligt arbejde?
Men bortset fra det, så øh JA. Hun har bidraget det hun føler hun skulle. Nu handler det om hende.

Jeg arbejder i øvrigt heller ikke selv for at bidrage til verden eller til samfundet.


Hvis man er typen, der har nok i sig selv, er det nok fint


Så fordi man efter næsten 50 år på arbejdsmarkedet vælger at fylde sit liv med de ting der interesserer en så har man nok i sig selv...
Mmmmkayyyy...
Og du skal simpelthen ikke bilde mig ind, at din motivationsfaktor for at gå på arbejde er at bidrage til verden. Du står hundrede procent ikke dagligt op og tænker ååååh jeg er så glad for at jeg skal bidrage til verden i dag.


Jeg reagerede egentlig bare på din sviner, som jeg syntes var voldsomt upassende.


Øh, hvilken sviner?
Hvis det er delen med, at man kan være uden omgangskreds eller interesser er det ikke en sviner, men en konstatering. Hvis man ikke har nogen af delene så er det klart man kommer til at kede sig.
Jeg er selv typen uden ret stor omgangskreds, sådan kan man jo sagtens have det.


Det er fuldstændig samme grad af tåbelighed som at kalde bogen egoist, hvis de vil gå på pension før andre.

Fritidsinteresser og veninder vil for nogen voksne føles lidt som at lege teenager og lade noget af det, der også gør en voksen og engageret samfundsborger forsvinde. For nogen betyder det faktisk noget med den forskel de gør via deres arbejde. Arbejdet er ikke en tung byrde eller en vel til løn - men en måde at bidrage til samfundet ved at bruge sine evner bedst muligt. Hvis man er heldig arbejder man også sammen med nogle af sine yndlingsmennesker. Og får god frokost hver dag.


Jeg forstår ikke en dyt af, hvad du skriver.
Det er vel rimelig logisk, at hvis man stopper med et arbejde, der har fyldt stort set hele ens liv og hverdag og man ikke udover det har andre interesser eller omgangskreds så kommer man til at kede sig.
Hvis arbejdet derimod har været sekundært i ens liv, hvilket det unægteligt har for rigtig mange mennesker, og man har mange interesser og venner man kan bruge tiden på, så kommer man ikke til at kede sig.

Derfor giver det lige præcis nul mening at mene, at jeg kom med en sviner. Jeg konstaterede, at det bestemt ikke er alle, der vil opleve at kede sig, fordi de stopper med at arbejde.


Din evne til at sætte dig i andres sted er skræmmende dårlig.

Man kan sagtens have et rigt arbejdsliv med interesser og venner OG ikke ønske at gå på pension tidligt.


I øvrigt - man kan da også have et rigt arbejdsliv, interesser og venner OG ønske at gå på pension tidligt.
Bare fordi ens arbejde har været ens passion er det vel ikke fuldkommen utænkeligt, at man en dag får lyst til at fylde sit liv med andre ting end netop det? Og f.eks. have mere tid til venner, familie, interesser, rejser osv.?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5799

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Tux » 24. mar 2024, 10:02

Det er svært at spå, især om fremtiden. Er i midten af 30-erne, så pensionen er langt ude i horisonten.

Med mindre jeg bliver ramt af sygdom eller længerevarende arbejdsløshed, vil jeg fint have råd til at trække mig tilbage mindst 5-10 år før folkepensionsalderen. Det regner jeg dog ikke med at gøre, kunne sagtens se mig selv arbejde længere - dog formentlig med mindre ansvar/arbejdstid efter de 60 eller deromkring.

Jeg synes den stigende pensionsalder er den sociale massegrav som mange gør det til, vi bliver ældre og ældre og det skulle være mærkeligt hvis ikke en gennemsnitlig 70-årig om 30 år er væsentlig friskere end i dag.

Når det er sagt synes jeg retorikken fra S er absolut kvalmende, og jeg kommer til at gå på pension præcis når jeg vælger det - at “bidrage til samfundet” eller ej spiller ingen rolle for den beslutning.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"