Hvornår forventer du at gå på pension

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19704
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46486

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf LadyFox » 20. mar 2024, 13:23

paint skrev:
LadyFox skrev:
paint skrev:
LadyFox skrev:Min forventede pensionsalder er 73, så der håber jeg at få lov at gå fra.

Men hvis jeg kigger på ting som mine forfædres levetid, samt min socialklasse og de mængder af gift, søvnløse nætter, forkert ernæring, inaktiv livsstil osv. Jeg har udsat min krop for igennem livet så er jeg ikke overbevist om at jeg bliver 73 år, eller hvis jeg bliver at jeg bliver en særlig frisk og sund 73 årig.


ATP, har lavet en levetidsmodel - baseret på din nuværende alder. Her kan du se, hvor gammel du forventes at blive, ud fra den alder du har i dag. ;)

https://www.pensionforalle.dk/pension-h ... -levealder


Ja? Jeg forventer dog ikke at nå den alder alligevel. Det er jo umuligt at spå om.
Men altså vi kan bare sige at jeg ikke er en højt uddannet kvinde fra Nordsjælland.

Derudover så er det at vi lever længere ikke det samme som at vi er raskere. Og så er det jo heldigvis også frivilligt om man som ældre har lyst til at modtage alt muligt livsforlængende behandling - hvilket jeg personligt ikke ser meget fidus i.


Det var sådan set for at imødegå din noget negative forventning om næppe at nå de 73 år. Måske bliver du positivt overrasket. jeg kender ikke din præcise alder, men hvis du er omkring de 35, burde du kunne håbe på 91 år. Der er trods alt et spring fra de 73 år ;)


Jeg ved ikke om det er en negativ forventning jeg har.
For mig at se er det egentlig bare en konstatering udfra den viden og de erfaringer jeg har på området at det er en mulig konsekvens har nogle af de vilkår/valg jeg har haft/truffet i mit liv.

At dø tidligt i min alderdom er heller ikke en frygt for mig, i hvert fald ikke endnu.
Jeg er langt mere bekymret for alle de livsstilssygdomme jeg er i øget risiko for at få - da især hvis jeg på samme tid skulle gå hen og blive rigtig gammel - eller hvis jeg skulle få dem inden at jeg har mulighed for at gå på pension.
0
...
Thomas31
Indlæg: 2586
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 88
Likede indlæg: 2445

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Thomas31 » 20. mar 2024, 13:38

Delfin skrev:
Thomas31 skrev:
ajnaM skrev:
Thomas31 skrev:
ajnaM skrev:
Thomas31 skrev:
Det virker alt for negativt. Måske du bare fordomsfuldt leder efter de mindste fejl ved de ældre. Det er vildt, hvis vi skal have den her kultur, hvor mange nærmest er 30, inden de er færdig med uddannelse, til gengæld skal de ses som mimrende vrag, når de rammer 60. Det bliver halvvejs selvopfyldende, hvis man ser det som udgangspunktet. Forhåbentlig kan man ændre kulturen.

Der er en kraftig stigning i ældre, der bliver ved med at arbejde, og det er svært at se, hvorfor det skulle stoppe. Der laves vist også jævnligt underøgelser, der viser at ældre ikke er dårligere, og at det samlet set er en fordel med stor aldersspredning på en arbejdsplads. Der er enorme gevinster ved en kulturændring, ikke bare snævert økonomisk. Mon ikke man bliver raskere, hvis man ikke presses til at se sig selv som for gammel.

Jeg ville helt afskaffe retorikken med at gå på pension. I stedet skulle det være noget med at gå på seniorordning, hvis man da ikke bare fortsætter selvstændigt på den ene eller anden måde.


Det er virkeligheden, når jeg ser på dem i min familie og omgangskreds, der er +70. Men altså, det er ikke er ikke kun anekdotisk - gennemsnitslevealderen for mænd er 79 år? Mange vil have skrantet i mange år op til. Jeg synes, det er oprigtigt farligt at antage, at folk bare kan arbejde hele livet - ikke mindst fordi man jo bygger velfærdsmodellen op efter det. Vi bliver i fremtiden afhængige af, at fx mine to drenge arbejder, til de er 76. Det er urealistisk - og når det så ikke kommer til at ske, så mangler pengene jo. Det, synes jeg, er så himmelråbende dumt.


Jeg har det i øvrigt mere end almindeligt fint med seniorordninger. Det tror jeg på alle måder er vejen frem - at give de seniorer, der kan og vil, muligheder for at blive på arbejdsmarkedet, samtidig med at man vænner arbejdsmarkedet til, at seniorerne er værd at holde fast i (også selvom de typisk kræver noget lidt andet).

MEN det er bare ikke den vej, det går. Vi har lige forhandlet overenskomster, hvor arbejdsgiverne notorisk afviser bedre seniorvilkår. Hver enkelt seniordag eller -time bliver set som manglende arbejdsudbud, i stedet for at blive set som en mulighed for at fastholde seniorer i længere tid. Der er INTET at komme efter i forhold til at give de ældre medarbejdere mere frihed eller fleksibilitet. Og konsekvensen? Ja, den bliver at dem, der har råd, kommer til at smutte endnu tidligere.


Jeg ved ikke, om jeg kender nogen i 70 erne, der ikke kunne arbejde i et vist omfang.
Levealderen står ikke stille. De fleste forskere gætter på 100 år som udgangspunkt for nyfødtes levealder. Og med de mange ekstra år med godt helbred. Det vil være fantastisk både økonomisk men også i bredere forstand. Jo længere levetid, jo mere kan det betale sig at investere i uddannelse mv.

På kortere sigt kan der måske være et problem med, at de allerede nu stadig flere ekstra år vil være dårlige. Der er stadig tale om generationer, der har levet i en tid hvor det halve af befolkningen røg aktivt, resten passivt, maden var elendig men så kunne man spise en masse sukker, som man troede var sundt. En hverdag med kager til morgenmad, grøn cecil gennem dagen, krydret med tunge løft osv. Der vil være et efterslæb, men så meget mere grund til, at dem der kan og vil, får mulighed for at fortsætte.

Det er skuffende og bagstræberisk, hvis arbejdsgivere bare ser seniorordninger som lavt arbejdsudbud. Man kan ikke tvinge ret mange til noget videre i fremtiden. Arbejdstiden vil formentlig falde, til gengæld vil mange gerne arbejde hele livet. Men når man har råd til at sige nej, duer det ikke med pisk.


Men vi taler jo ikke om arbejde i ‘et eller andet omfang’ - vi taler om helt almindeligt fuldtidsarbejde. Vores velfærdsmodel er baseret på, at man fortsætter sit arbejde som vanligt - ikke at man har et par timer til 40% af lønnen.

Og ja, arbejdsgiverne skal ind i kampen, hvis der skal ske noget. Men det ser jeg ingen som helst indikationer på, når jeg ser på arbejdsmarkedet i dag.


Det er jeg ikke enig i. Danmark blev ikke rig ved at arbejde mere. Det skete nærmere ved at arbejde mindre. Og i en fremtid, hvor sundhedsudgifter kommer til at fylde virkelig meget, kan den enkelte bidrage meget alene ved ikke at blive stresset, syg, nedslidt, usund osv. Det vil være mere værd end lange arbejdsuger, og det kræver en høj grad af frivillighed.


Så længe vi har arbejdspladser, blandt andet indenfor social- og sundhedsområdet, hvor vi løber stærkere og stærkere, så der det jo lidt svært, at den enkelte kan bidrage til ikke at blive stresset, syg og nedslidt. Den enkelte synes jeg næsten er en hån mod de mennesker. Og ikke bare på det område, der kan uden tvivl også findes usunde arbejdsforhold i det private arbejdsliv.
Bedre arbejdsforhold må i det mindste være en del af forudsætningen for, at vi kan arbejde længere, selvom jeg stadig finder det urealistisk at over 70årige helt generelt vil kunne arbejde under normale ansættelsesforhold.

Inden for min egen del af det pædagogiske område, har jeg set mange kolleger brække ned og forlade jobbet pga stærkt belastende forhold. Personligt er jeg omplaceret af samme årsag, men det er en belastning for planlægningen i mit team. Opgaverne er jo lige så belastende for kollegerne, så pt er vi 4 som er helt eller helt eller delvist fritaget fra bestemte opgaver. Jeg mærker også tydeligt at mine kognitive evner er nedsat. Det er nok en kombination af alder og belastning, men fakta er, at de er nedsat og det gør mig dårligere til mit arbejde. Jeg mærker det også i fritiden. Såmænd også herinde, hvor der er tråde, jeg ikke er i stand til at følge til dørs, fordi jeg mister overblikket undervejs. Dette indlæg har taget mig op mod ½ time at skrive, så jeg skriver meget sjældent så lange indlæg
Den såkaldte seniorpension er nogle politikere er de i fuld gang med at forringe, så den er heller ikke noget, man kan hænge sin hat på, hvis man ikke er i stand til at levere varen. Den kræver desuden mod til at kaste håndklædet og sygemelde sig, for man er på ingen måde sikret at få bevilget den, selvom man kun kan arbejde 15 timer om ugen. Så man slæber sig afsted og forsøger at overleve hverdagen og forsøger at undgå de mest belastende opgaver. (Som så hænger på kollegerne, det æder samvittigheden og ens ens tilfredshed ved at levere et godt stykke arbejde). Det er nok heller ikke så vigtigt, at der også er kræfter til at lave noget i fritiden, så man kan lave noget af det, der giver livet værdi.
Det er selvfølgelig en persolig case, som man ikke kan dømme hele arbejdsstyrken efter, men jeg kan love dig for, at jeg har hørt mange lignende historier. Også fra yngre kolleger.

Der findes enkelte dryp mht til senioraftaler. Inden for flere overenskomster findes seniordage, men de rækker ikke særlig langt, når man er udbrændt. I min egen overenskomst er det lavet en lokalaftale mellem min fagforening og kommunen, hvor 60+ kan gå på lavere timetal i en begrænset periode, hvor de første år er med fuld løn, 50% løn og det sidste år med ingen løn for de timer. Den har jeg selv benyttet mig af. Aftalen ophører i 2026, så vi skal op i tid igen om nogle år, medmindre parterne aftaler en forlængelse.


Måske du misforstår, hvad jeg mener. Den enkelte skal i sagens natur ikke bidrage med at undgå stress og nedslidning mv, hvis man samtidig slides ned af for meget belastende arbejde. Pointen er, at der kommer en gevinst fra den enkelte i form af mindre stress og nedslidning, hvis der arbejdes mindre eller mindre belastende, hvorfor den langsigtede gevinst ved at piske løs for at få alle til at arbejde mere er temmelig tvivlsom. Jeg ville ikke engang udelukke, at den er negativ, ellers bliver den det i fremtiden. Det vil blive stadig dyrere for samfundet at slide folk ned, og hvis mange begynder at arbejde længere bliver det endnu dyrere at slide dem tidligt ud af arbejdsmarkedet.

Din situation virker helt igennem uacceptabel. Man skal simpelthen ikke kværnes ned på den måde. Ikke bare er det urimeligt for den enkelte, men det meste af gevinsten går jo så tabt, når nogen falder fra. Jeg tror simpelthen ikke på, at det behøver at være sådan. Der mangler i den grad ambitioner. Løsningen skal dog ikke primært være ting som seniorpension eller lignende. Det skal være initiativer, der støtter 70-årige i at forblive på arbejdsmarkedet på deres helt egne vilkår, og ændringer for de yngre, der gør, at de ikke bliver nedslidte og derfor også vil kunne fortsætte. Det må handle om stor grad af frivillighed, men som udgangspunkt kortere arbejdstid helt generelt.
2
Thomas31
Indlæg: 2586
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 88
Likede indlæg: 2445

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Thomas31 » 20. mar 2024, 13:54

ajnaM skrev:
Thomas31 skrev:
ajnaM skrev:
Thomas31 skrev:
ajnaM skrev:
Thomas31 skrev:
Det virker alt for negativt. Måske du bare fordomsfuldt leder efter de mindste fejl ved de ældre. Det er vildt, hvis vi skal have den her kultur, hvor mange nærmest er 30, inden de er færdig med uddannelse, til gengæld skal de ses som mimrende vrag, når de rammer 60. Det bliver halvvejs selvopfyldende, hvis man ser det som udgangspunktet. Forhåbentlig kan man ændre kulturen.

Der er en kraftig stigning i ældre, der bliver ved med at arbejde, og det er svært at se, hvorfor det skulle stoppe. Der laves vist også jævnligt underøgelser, der viser at ældre ikke er dårligere, og at det samlet set er en fordel med stor aldersspredning på en arbejdsplads. Der er enorme gevinster ved en kulturændring, ikke bare snævert økonomisk. Mon ikke man bliver raskere, hvis man ikke presses til at se sig selv som for gammel.

Jeg ville helt afskaffe retorikken med at gå på pension. I stedet skulle det være noget med at gå på seniorordning, hvis man da ikke bare fortsætter selvstændigt på den ene eller anden måde.


Det er virkeligheden, når jeg ser på dem i min familie og omgangskreds, der er +70. Men altså, det er ikke er ikke kun anekdotisk - gennemsnitslevealderen for mænd er 79 år? Mange vil have skrantet i mange år op til. Jeg synes, det er oprigtigt farligt at antage, at folk bare kan arbejde hele livet - ikke mindst fordi man jo bygger velfærdsmodellen op efter det. Vi bliver i fremtiden afhængige af, at fx mine to drenge arbejder, til de er 76. Det er urealistisk - og når det så ikke kommer til at ske, så mangler pengene jo. Det, synes jeg, er så himmelråbende dumt.


Jeg har det i øvrigt mere end almindeligt fint med seniorordninger. Det tror jeg på alle måder er vejen frem - at give de seniorer, der kan og vil, muligheder for at blive på arbejdsmarkedet, samtidig med at man vænner arbejdsmarkedet til, at seniorerne er værd at holde fast i (også selvom de typisk kræver noget lidt andet).

MEN det er bare ikke den vej, det går. Vi har lige forhandlet overenskomster, hvor arbejdsgiverne notorisk afviser bedre seniorvilkår. Hver enkelt seniordag eller -time bliver set som manglende arbejdsudbud, i stedet for at blive set som en mulighed for at fastholde seniorer i længere tid. Der er INTET at komme efter i forhold til at give de ældre medarbejdere mere frihed eller fleksibilitet. Og konsekvensen? Ja, den bliver at dem, der har råd, kommer til at smutte endnu tidligere.


Jeg ved ikke, om jeg kender nogen i 70 erne, der ikke kunne arbejde i et vist omfang.
Levealderen står ikke stille. De fleste forskere gætter på 100 år som udgangspunkt for nyfødtes levealder. Og med de mange ekstra år med godt helbred. Det vil være fantastisk både økonomisk men også i bredere forstand. Jo længere levetid, jo mere kan det betale sig at investere i uddannelse mv.

På kortere sigt kan der måske være et problem med, at de allerede nu stadig flere ekstra år vil være dårlige. Der er stadig tale om generationer, der har levet i en tid hvor det halve af befolkningen røg aktivt, resten passivt, maden var elendig men så kunne man spise en masse sukker, som man troede var sundt. En hverdag med kager til morgenmad, grøn cecil gennem dagen, krydret med tunge løft osv. Der vil være et efterslæb, men så meget mere grund til, at dem der kan og vil, får mulighed for at fortsætte.

Det er skuffende og bagstræberisk, hvis arbejdsgivere bare ser seniorordninger som lavt arbejdsudbud. Man kan ikke tvinge ret mange til noget videre i fremtiden. Arbejdstiden vil formentlig falde, til gengæld vil mange gerne arbejde hele livet. Men når man har råd til at sige nej, duer det ikke med pisk.


Men vi taler jo ikke om arbejde i ‘et eller andet omfang’ - vi taler om helt almindeligt fuldtidsarbejde. Vores velfærdsmodel er baseret på, at man fortsætter sit arbejde som vanligt - ikke at man har et par timer til 40% af lønnen.

Og ja, arbejdsgiverne skal ind i kampen, hvis der skal ske noget. Men det ser jeg ingen som helst indikationer på, når jeg ser på arbejdsmarkedet i dag.


Det er jeg ikke enig i. Danmark blev ikke rig ved at arbejde mere. Det skete nærmere ved at arbejde mindre. Og i en fremtid, hvor sundhedsudgifter kommer til at fylde virkelig meget, kan den enkelte bidrage meget alene ved ikke at blive stresset, syg, nedslidt, usund osv. Det vil være mere værd end lange arbejdsuger, og det kræver en høj grad af frivillighed.


Det lyder helt ærligt som politikersprog end som noget, der har hold i virkeligheden.

Hvor ser du tegn på, at vi bliver rigere ved at arbejde mindre, når du ser på vores konkrete arbejdsmarked? Det er jo ikke den enkelte, der 'kan bidrage ved ikke at blive stresset eller nedslidt' - det kræver strukturelle løsninger. Og de løsninger ser jeg ingen som helst vilje til hos politikere eller arbejdsgivere? Tværtimod er der konstant og ensidigt fokus på arbejdsudbuddet her og nu, på at vi skal arbejde mere, på at vi skal pensioneres senere... ingen forholder sig til, om det kan lade sig gøre, eller på at vi hvert år bruger MILLIARDER på stress.

Jeg er sådan set enig i, at mere frihed og fleksibilitet vil være vejen til, at flere kan lægge en større indsats i længere tid. Men jeg ser ingen tegn på, at det er den vej, vi går. Det er hele pensionsdebatten jo et godt bevis på. Man sætter bare pensionsalderen op og op og op, uden at forholde sig til om det er realistisk, at vi kommer til at forsætte arbejdslivet langt op i 70'erne.


Altså for 150 år siden var arbejdsugen vist gerne noget i retning af 100 timer om ugen i et fattigt samfund, hvor mange gik sultne i seng. Fremgangen skyldes gigantiske produktivitetsforbedringer, ikke øget arbejdstid.

At du ser mine holdninger i strid med den politiske dagsorden, ser jeg kun positivt. Politikerne er helt væk på det her område. Ministre har både skældt ud, misbrugt Stauning-citater og statistikker, afskaffet helligdage og udgivet bøger om "arbejdets land", der viser en næsten kinesisk opfattelse af befolkningen. Deres tidshorisont er alt for kort og begrænset. Men nu er de ved at forkorte den skoledag, de forlængede for 10 år siden. På et tidspunkt drejer de nok også helt rundt på det her område. Det bliver de sådan set nødt til. De kan ikke tvinge folk til at makke ret, selvom de utroligt nok virker til at antage det.

Når humlen med det hele er at finansiere et velfærdssamfund bliver det hele endnu mere meningsløst. Når stadig flere vælger at arbejde i en højere alder bliver det stadig mere værdifuldt ikke at jage dem ud af arbejdsmarkedet. Når sundhedsudgifterne stiger bliver det stadig mere værdifuldt at holde flere sunde og raske. Det bliver vigtigere at holde flest mulig velfungerende længst muligt end hvor mange timer, de arbejder.
1
ajnaM
Indlæg: 10077
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27589

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf ajnaM » 20. mar 2024, 14:10

Thomas31 skrev:
ajnaM skrev:
Thomas31 skrev:
ajnaM skrev:
Thomas31 skrev:
ajnaM skrev:
Thomas31 skrev:
Det virker alt for negativt. Måske du bare fordomsfuldt leder efter de mindste fejl ved de ældre. Det er vildt, hvis vi skal have den her kultur, hvor mange nærmest er 30, inden de er færdig med uddannelse, til gengæld skal de ses som mimrende vrag, når de rammer 60. Det bliver halvvejs selvopfyldende, hvis man ser det som udgangspunktet. Forhåbentlig kan man ændre kulturen.

Der er en kraftig stigning i ældre, der bliver ved med at arbejde, og det er svært at se, hvorfor det skulle stoppe. Der laves vist også jævnligt underøgelser, der viser at ældre ikke er dårligere, og at det samlet set er en fordel med stor aldersspredning på en arbejdsplads. Der er enorme gevinster ved en kulturændring, ikke bare snævert økonomisk. Mon ikke man bliver raskere, hvis man ikke presses til at se sig selv som for gammel.

Jeg ville helt afskaffe retorikken med at gå på pension. I stedet skulle det være noget med at gå på seniorordning, hvis man da ikke bare fortsætter selvstændigt på den ene eller anden måde.


Det er virkeligheden, når jeg ser på dem i min familie og omgangskreds, der er +70. Men altså, det er ikke er ikke kun anekdotisk - gennemsnitslevealderen for mænd er 79 år? Mange vil have skrantet i mange år op til. Jeg synes, det er oprigtigt farligt at antage, at folk bare kan arbejde hele livet - ikke mindst fordi man jo bygger velfærdsmodellen op efter det. Vi bliver i fremtiden afhængige af, at fx mine to drenge arbejder, til de er 76. Det er urealistisk - og når det så ikke kommer til at ske, så mangler pengene jo. Det, synes jeg, er så himmelråbende dumt.


Jeg har det i øvrigt mere end almindeligt fint med seniorordninger. Det tror jeg på alle måder er vejen frem - at give de seniorer, der kan og vil, muligheder for at blive på arbejdsmarkedet, samtidig med at man vænner arbejdsmarkedet til, at seniorerne er værd at holde fast i (også selvom de typisk kræver noget lidt andet).

MEN det er bare ikke den vej, det går. Vi har lige forhandlet overenskomster, hvor arbejdsgiverne notorisk afviser bedre seniorvilkår. Hver enkelt seniordag eller -time bliver set som manglende arbejdsudbud, i stedet for at blive set som en mulighed for at fastholde seniorer i længere tid. Der er INTET at komme efter i forhold til at give de ældre medarbejdere mere frihed eller fleksibilitet. Og konsekvensen? Ja, den bliver at dem, der har råd, kommer til at smutte endnu tidligere.


Jeg ved ikke, om jeg kender nogen i 70 erne, der ikke kunne arbejde i et vist omfang.
Levealderen står ikke stille. De fleste forskere gætter på 100 år som udgangspunkt for nyfødtes levealder. Og med de mange ekstra år med godt helbred. Det vil være fantastisk både økonomisk men også i bredere forstand. Jo længere levetid, jo mere kan det betale sig at investere i uddannelse mv.

På kortere sigt kan der måske være et problem med, at de allerede nu stadig flere ekstra år vil være dårlige. Der er stadig tale om generationer, der har levet i en tid hvor det halve af befolkningen røg aktivt, resten passivt, maden var elendig men så kunne man spise en masse sukker, som man troede var sundt. En hverdag med kager til morgenmad, grøn cecil gennem dagen, krydret med tunge løft osv. Der vil være et efterslæb, men så meget mere grund til, at dem der kan og vil, får mulighed for at fortsætte.

Det er skuffende og bagstræberisk, hvis arbejdsgivere bare ser seniorordninger som lavt arbejdsudbud. Man kan ikke tvinge ret mange til noget videre i fremtiden. Arbejdstiden vil formentlig falde, til gengæld vil mange gerne arbejde hele livet. Men når man har råd til at sige nej, duer det ikke med pisk.


Men vi taler jo ikke om arbejde i ‘et eller andet omfang’ - vi taler om helt almindeligt fuldtidsarbejde. Vores velfærdsmodel er baseret på, at man fortsætter sit arbejde som vanligt - ikke at man har et par timer til 40% af lønnen.

Og ja, arbejdsgiverne skal ind i kampen, hvis der skal ske noget. Men det ser jeg ingen som helst indikationer på, når jeg ser på arbejdsmarkedet i dag.


Det er jeg ikke enig i. Danmark blev ikke rig ved at arbejde mere. Det skete nærmere ved at arbejde mindre. Og i en fremtid, hvor sundhedsudgifter kommer til at fylde virkelig meget, kan den enkelte bidrage meget alene ved ikke at blive stresset, syg, nedslidt, usund osv. Det vil være mere værd end lange arbejdsuger, og det kræver en høj grad af frivillighed.


Det lyder helt ærligt som politikersprog end som noget, der har hold i virkeligheden.

Hvor ser du tegn på, at vi bliver rigere ved at arbejde mindre, når du ser på vores konkrete arbejdsmarked? Det er jo ikke den enkelte, der 'kan bidrage ved ikke at blive stresset eller nedslidt' - det kræver strukturelle løsninger. Og de løsninger ser jeg ingen som helst vilje til hos politikere eller arbejdsgivere? Tværtimod er der konstant og ensidigt fokus på arbejdsudbuddet her og nu, på at vi skal arbejde mere, på at vi skal pensioneres senere... ingen forholder sig til, om det kan lade sig gøre, eller på at vi hvert år bruger MILLIARDER på stress.

Jeg er sådan set enig i, at mere frihed og fleksibilitet vil være vejen til, at flere kan lægge en større indsats i længere tid. Men jeg ser ingen tegn på, at det er den vej, vi går. Det er hele pensionsdebatten jo et godt bevis på. Man sætter bare pensionsalderen op og op og op, uden at forholde sig til om det er realistisk, at vi kommer til at forsætte arbejdslivet langt op i 70'erne.


Altså for 150 år siden var arbejdsugen vist gerne noget i retning af 100 timer om ugen i et fattigt samfund, hvor mange gik sultne i seng. Fremgangen skyldes gigantiske produktivitetsforbedringer, ikke øget arbejdstid.

At du ser mine holdninger i strid med den politiske dagsorden, ser jeg kun positivt. Politikerne er helt væk på det her område. Ministre har både skældt ud, misbrugt Stauning-citater og statistikker, afskaffet helligdage og udgivet bøger om "arbejdets land", der viser en næsten kinesisk opfattelse af befolkningen. Deres tidshorisont er alt for kort og begrænset. Men nu er de ved at forkorte den skoledag, de forlængede for 10 år siden. På et tidspunkt drejer de nok også helt rundt på det her område. Det bliver de sådan set nødt til. De kan ikke tvinge folk til at makke ret, selvom de utroligt nok virker til at antage det.

Når humlen med det hele er at finansiere et velfærdssamfund bliver det hele endnu mere meningsløst. Når stadig flere vælger at arbejde i en højere alder bliver det stadig mere værdifuldt ikke at jage dem ud af arbejdsmarkedet. Når sundhedsudgifterne stiger bliver det stadig mere værdifuldt at holde flere sunde og raske. Det bliver vigtigere at holde flest mulig velfungerende længst muligt end hvor mange timer, de arbejder.


Jeg er enig. Jeg ser bare ingen kobling til virkeligheden. Jeg ser ingen tegn på, at det går den vej.

… og igen: Vi er nødt til at tage bestik af virkelighedens arbejdsmarked og arbejdsstyrke, når vi baserer fremtidens velfærdssamfund på en pensionsalder langt oppe i 70’erne.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15503
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25931

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Delfin » 20. mar 2024, 17:15

Thomas31 skrev:[
Måske du misforstår, hvad jeg mener. Den enkelte skal i sagens natur ikke bidrage med at undgå stress og nedslidning mv, hvis man samtidig slides ned af for meget belastende arbejde. Pointen er, at der kommer en gevinst fra den enkelte i form af mindre stress og nedslidning, hvis der arbejdes mindre eller mindre belastende, hvorfor den langsigtede gevinst ved at piske løs for at få alle til at arbejde mere er temmelig tvivlsom. Jeg ville ikke engang udelukke, at den er negativ, ellers bliver den det i fremtiden. Det vil blive stadig dyrere for samfundet at slide folk ned, og hvis mange begynder at arbejde længere bliver det endnu dyrere at slide dem tidligt ud af arbejdsmarkedet.

Din situation virker helt igennem uacceptabel. Man skal simpelthen ikke kværnes ned på den måde. Ikke bare er det urimeligt for den enkelte, men det meste af gevinsten går jo så tabt, når nogen falder fra. Jeg tror simpelthen ikke på, at det behøver at være sådan. Der mangler i den grad ambitioner. Løsningen skal dog ikke primært være ting som seniorpension eller lignende. Det skal være initiativer, der støtter 70-årige i at forblive på arbejdsmarkedet på deres helt egne vilkår, og ændringer for de yngre, der gør, at de ikke bliver nedslidte og derfor også vil kunne fortsætte. Det må handle om stor grad af frivillighed, men som udgangspunkt kortere arbejdstid helt generelt.


Det er muligt, at jeg har misforstået dele af det, du har skrevet, men jeg tvivler på, at vi bevæger os mod arbejde mindre og mindre belastende, som du skitserer her og i senere indlæg. Tværtimod. Det er ikke det vi ser i virkeligheden, og virkeligheden er det vi lever i. I årevis har det lydt fra politisk hold, at vi skal arbejde mere. Bla lyder det i øjeblikket, at 'de' vil have sundhedspersonale til at gå op på fuld tid, selvom de netop har taget valget om at arbejde deltid på trods af lavere løn. For at passe på sig selv ...
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
dna
Indlæg: 736
Tilmeldt: 14. dec 2020, 10:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 682

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf dna » 20. mar 2024, 17:51

Min plan er økonomisk at kunne stoppe med at arbejde når jeg bliver 50-55 år. Ikke at jeg har planer om at gøre det, men jeg vil være økonomisk uafhængig nok til at det skal være en mulighed.
0
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 629
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1244

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf LittleLemon » 20. mar 2024, 18:34

Min officielle pensionsalder er 71 år. Jeg håber dog meget at kunne gå fra minimum 3 år før når min mand kan gå på pension.

Og allerhelst vil jeg gerne kunne gå fra som 65 årig hvis jeg har lyst. Men hvorvidt jeg vil kunne det, kommer til at afhænge af aktiemarkedet, renterne, om vi bliver sammen, bliver skilt, sælger hus på et godt eller skidt tidspunkt, om jeg bliver arbejdsløs i en periode osv osv. Jeg har både en arbejdsgiverbetalt pension og en privat pension som jeg betaler ind på ved siden af.
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1566
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1023

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Dane » 21. mar 2024, 00:06

Efterlønnen gjorde at jeg kunne stoppe fuldtid for ca. 13 år siden og vi har begge siden kunne nøjes med folkepensionen og ca. 30 timer hver på deltid pr.md. Vi er begge erhvervsuddannet og har ikke noget videre opsparing udover friværdien i vores hus som dog stadig indeholder en gæld på ca. 1 mio…
Jeg vil dog anbefale alle at fade langsomt ud af arb.markedet (hvis muligt) da et “clean Cut” efterlader et underligt tomrum og en udpræget rastløshed efter så mange år med arb.opgaver og omgivet af kolleger dagligt :-)
4
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
ajnaM
Indlæg: 10077
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27589

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf ajnaM » 21. mar 2024, 10:54

Delfin skrev:
Thomas31 skrev:[
Måske du misforstår, hvad jeg mener. Den enkelte skal i sagens natur ikke bidrage med at undgå stress og nedslidning mv, hvis man samtidig slides ned af for meget belastende arbejde. Pointen er, at der kommer en gevinst fra den enkelte i form af mindre stress og nedslidning, hvis der arbejdes mindre eller mindre belastende, hvorfor den langsigtede gevinst ved at piske løs for at få alle til at arbejde mere er temmelig tvivlsom. Jeg ville ikke engang udelukke, at den er negativ, ellers bliver den det i fremtiden. Det vil blive stadig dyrere for samfundet at slide folk ned, og hvis mange begynder at arbejde længere bliver det endnu dyrere at slide dem tidligt ud af arbejdsmarkedet.

Din situation virker helt igennem uacceptabel. Man skal simpelthen ikke kværnes ned på den måde. Ikke bare er det urimeligt for den enkelte, men det meste af gevinsten går jo så tabt, når nogen falder fra. Jeg tror simpelthen ikke på, at det behøver at være sådan. Der mangler i den grad ambitioner. Løsningen skal dog ikke primært være ting som seniorpension eller lignende. Det skal være initiativer, der støtter 70-årige i at forblive på arbejdsmarkedet på deres helt egne vilkår, og ændringer for de yngre, der gør, at de ikke bliver nedslidte og derfor også vil kunne fortsætte. Det må handle om stor grad af frivillighed, men som udgangspunkt kortere arbejdstid helt generelt.


Det er muligt, at jeg har misforstået dele af det, du har skrevet, men jeg tvivler på, at vi bevæger os mod arbejde mindre og mindre belastende, som du skitserer her og i senere indlæg. Tværtimod. Det er ikke det vi ser i virkeligheden, og virkeligheden er det vi lever i. I årevis har det lydt fra politisk hold, at vi skal arbejde mere. Bla lyder det i øjeblikket, at 'de' vil have sundhedspersonale til at gå op på fuld tid, selvom de netop har taget valget om at arbejde deltid på trods af lavere løn. For at passe på sig selv ...


Præcis.

Statsministeren siger det egentlig ret tydeligt:

Samlebåndene kører i Rusland 24/7. Og den diskussion, jeg hører mest om i Europa, er, at vi gerne vil arbejde mindre.

Jeg bliver altid citeret meget hårdt med det, jeg siger nu, og så starter jeg diskussionen forfra. Men der er noget i vores mentalitet, vi bliver nødt til at få ændret. Russerne går ikke hjem. De fortsætter.


https://www.dr.dk/nyheder/politik/mette ... tid-sammen
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Thomas31
Indlæg: 2586
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 88
Likede indlæg: 2445

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Thomas31 » 21. mar 2024, 12:44

Delfin skrev:
Thomas31 skrev:[
Måske du misforstår, hvad jeg mener. Den enkelte skal i sagens natur ikke bidrage med at undgå stress og nedslidning mv, hvis man samtidig slides ned af for meget belastende arbejde. Pointen er, at der kommer en gevinst fra den enkelte i form af mindre stress og nedslidning, hvis der arbejdes mindre eller mindre belastende, hvorfor den langsigtede gevinst ved at piske løs for at få alle til at arbejde mere er temmelig tvivlsom. Jeg ville ikke engang udelukke, at den er negativ, ellers bliver den det i fremtiden. Det vil blive stadig dyrere for samfundet at slide folk ned, og hvis mange begynder at arbejde længere bliver det endnu dyrere at slide dem tidligt ud af arbejdsmarkedet.

Din situation virker helt igennem uacceptabel. Man skal simpelthen ikke kværnes ned på den måde. Ikke bare er det urimeligt for den enkelte, men det meste af gevinsten går jo så tabt, når nogen falder fra. Jeg tror simpelthen ikke på, at det behøver at være sådan. Der mangler i den grad ambitioner. Løsningen skal dog ikke primært være ting som seniorpension eller lignende. Det skal være initiativer, der støtter 70-årige i at forblive på arbejdsmarkedet på deres helt egne vilkår, og ændringer for de yngre, der gør, at de ikke bliver nedslidte og derfor også vil kunne fortsætte. Det må handle om stor grad af frivillighed, men som udgangspunkt kortere arbejdstid helt generelt.


Det er muligt, at jeg har misforstået dele af det, du har skrevet, men jeg tvivler på, at vi bevæger os mod arbejde mindre og mindre belastende, som du skitserer her og i senere indlæg. Tværtimod. Det er ikke det vi ser i virkeligheden, og virkeligheden er det vi lever i. I årevis har det lydt fra politisk hold, at vi skal arbejde mere. Bla lyder det i øjeblikket, at 'de' vil have sundhedspersonale til at gå op på fuld tid, selvom de netop har taget valget om at arbejde deltid på trods af lavere løn. For at passe på sig selv ...


Ok, Jeg må virkelig formulere mig uklart. Jeg kom ellers med en temmelig hård kritik af regeringen på det her område, hvilket i sagens natur ikke er fordi jeg er enig i deres tilgang til det her. Statsministerens seneste udmelding, hvor hun skamløst misbruger Ukraine - fordi hun er rasende over at befolkningen ikke makker ret - siger sådan set det hele. Regeringens politik virker ikke, og det er så befolkningens skyld. Hun kan begynde at ane konturerne af en katastrofal næste valgkamp præget af store problemer i den offentlige sektor, fordi regeringen ikke har kunnet skaffe arbejdskraft.
Hun kan så piske og skælde ud i stadig mere kolerisk omfang, men det er næppe løsningen.

Derfor tror jeg også, at det kommer til at ændre sig. Mange har råd til at gå på pension, Hvordan skal man stoppe det med pisken? Samtidig er der mange, der faktisk gerne vil arbejde videre men de vil selvfølgelig ikke med pisken i nakken, når de bare kan smutte. Og jo flere, der rent faktisk arbejder videre, jo dyrere bliver det i tabte år med tidlig nedslidning. Det hænger ikke sammen.

Så ja, vi bevæger os i den forkerte retning, men samtidig er det tydeligvist ikke holdbart. Derfor tror jeg, at det kommer til at ændre sig. Når så mange gerne vil arbejde i en høj alder, men de samtidig har råd til at gå på pension, så er der ikke anden vej frem end frivillighed.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15503
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25931

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Delfin » 21. mar 2024, 17:07

Thomas31 skrev:
Delfin skrev:
Thomas31 skrev:[
Måske du misforstår, hvad jeg mener. Den enkelte skal i sagens natur ikke bidrage med at undgå stress og nedslidning mv, hvis man samtidig slides ned af for meget belastende arbejde. Pointen er, at der kommer en gevinst fra den enkelte i form af mindre stress og nedslidning, hvis der arbejdes mindre eller mindre belastende, hvorfor den langsigtede gevinst ved at piske løs for at få alle til at arbejde mere er temmelig tvivlsom. Jeg ville ikke engang udelukke, at den er negativ, ellers bliver den det i fremtiden. Det vil blive stadig dyrere for samfundet at slide folk ned, og hvis mange begynder at arbejde længere bliver det endnu dyrere at slide dem tidligt ud af arbejdsmarkedet.

Din situation virker helt igennem uacceptabel. Man skal simpelthen ikke kværnes ned på den måde. Ikke bare er det urimeligt for den enkelte, men det meste af gevinsten går jo så tabt, når nogen falder fra. Jeg tror simpelthen ikke på, at det behøver at være sådan. Der mangler i den grad ambitioner. Løsningen skal dog ikke primært være ting som seniorpension eller lignende. Det skal være initiativer, der støtter 70-årige i at forblive på arbejdsmarkedet på deres helt egne vilkår, og ændringer for de yngre, der gør, at de ikke bliver nedslidte og derfor også vil kunne fortsætte. Det må handle om stor grad af frivillighed, men som udgangspunkt kortere arbejdstid helt generelt.


Det er muligt, at jeg har misforstået dele af det, du har skrevet, men jeg tvivler på, at vi bevæger os mod arbejde mindre og mindre belastende, som du skitserer her og i senere indlæg. Tværtimod. Det er ikke det vi ser i virkeligheden, og virkeligheden er det vi lever i. I årevis har det lydt fra politisk hold, at vi skal arbejde mere. Bla lyder det i øjeblikket, at 'de' vil have sundhedspersonale til at gå op på fuld tid, selvom de netop har taget valget om at arbejde deltid på trods af lavere løn. For at passe på sig selv ...


Ok, Jeg må virkelig formulere mig uklart. Jeg kom ellers med en temmelig hård kritik af regeringen på det her område, hvilket i sagens natur ikke er fordi jeg er enig i deres tilgang til det her. Statsministerens seneste udmelding, hvor hun skamløst misbruger Ukraine - fordi hun er rasende over at befolkningen ikke makker ret - siger sådan set det hele. Regeringens politik virker ikke, og det er så befolkningens skyld. Hun kan begynde at ane konturerne af en katastrofal næste valgkamp præget af store problemer i den offentlige sektor, fordi regeringen ikke har kunnet skaffe arbejdskraft.
Hun kan så piske og skælde ud i stadig mere kolerisk omfang, men det er næppe løsningen.

Derfor tror jeg også, at det kommer til at ændre sig. Mange har råd til at gå på pension, Hvordan skal man stoppe det med pisken? Samtidig er der mange, der faktisk gerne vil arbejde videre men de vil selvfølgelig ikke med pisken i nakken, når de bare kan smutte. Og jo flere, der rent faktisk arbejder videre, jo dyrere bliver det i tabte år med tidlig nedslidning. Det hænger ikke sammen.

Så ja, vi bevæger os i den forkerte retning, men samtidig er det tydeligvist ikke holdbart. Derfor tror jeg, at det kommer til at ændre sig. Når så mange gerne vil arbejde i en høj alder, men de samtidig har råd til at gå på pension, så er der ikke anden vej frem end frivillighed.


Jeg medgiver at jeg nok har misforstået dine indlæg, vi er nok ikke så uenige endda. Jeg er hundrede procent på frivillighedens vej, og hvis nogen selv vælger at arbejde længere, så skal de bare køre på.
Jeg forholder mig mest til den virkelighed vi lever i, og tror det vil køre videre i samme spor. Jeg stiller mig yderst tvivlende overfor om viljen er der til at gå en anden vej. Jeg håber, at virkeligheden også når politikernes bord en dag, så de bliver nødt til at rulle nogle af de planer tilbage, når realiteten overhaler regnearkene, men jeg har ikke meget tiltro til at det kommer til at ske. Politikerne er udenfor rækkevidde.
Når jeg læser tråden her, er det ret tankevækkende for mig, at de som har råd til at spare op for manges vedkommende har tanker om at stoppe allerede i start 60erne.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
abcd
Indlæg: 6295
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10309

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf abcd » 21. mar 2024, 17:13

Delfin skrev:Jeg medgiver at jeg nok har misforstået dine indlæg, vi er nok ikke så uenige endda. Jeg er hundrede procent på frivillighedens vej, og hvis nogen selv vælger at arbejde længere, så skal de bare køre på.
Jeg forholder mig mest til den virkelighed vi lever i, og tror det vil køre videre i samme spor. Jeg stiller mig yderst tvivlende overfor om viljen er der til at gå en anden vej. Jeg håber, at virkeligheden også når politikernes bord en dag, så de bliver nødt til at rulle nogle af de planer tilbage, når realiteten overhaler regnearkene, men jeg har ikke meget tiltro til at det kommer til at ske. Politikerne er udenfor rækkevidde.
Når jeg læser tråden her, er det ret tankevækkende for mig, at de som har råd til at spare op for manges vedkommende har tanker om at stoppe allerede i start 60erne.


Der er så også bare nogle af dem der fortryder. Det er ikke så længe siden jeg læste en historie om en kvinde der var gået på pension i start-60'erne, men hurtigt indså at det var det forkerte træk. Hvis man er sund og rask og skarp, og har udsigt til at leve 25-30 år mere, bliver man så ikke hurtigt træt af at drive rundt? Det tror jeg mange gør. Det er ikke sikkert at de så kravler tiggende tilbage til deres arbejdsgiver, men der er mange måder at arbejde på, og der bliver vel næppe færre måder i fremtiden.

Jeg er optimistisk i forhold til de fremtidige ældres mulighed for at bidrage på arbejdsmarkedet.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15503
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25931

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Delfin » 21. mar 2024, 17:19

abcd skrev:
Delfin skrev:Jeg medgiver at jeg nok har misforstået dine indlæg, vi er nok ikke så uenige endda. Jeg er hundrede procent på frivillighedens vej, og hvis nogen selv vælger at arbejde længere, så skal de bare køre på.
Jeg forholder mig mest til den virkelighed vi lever i, og tror det vil køre videre i samme spor. Jeg stiller mig yderst tvivlende overfor om viljen er der til at gå en anden vej. Jeg håber, at virkeligheden også når politikernes bord en dag, så de bliver nødt til at rulle nogle af de planer tilbage, når realiteten overhaler regnearkene, men jeg har ikke meget tiltro til at det kommer til at ske. Politikerne er udenfor rækkevidde.
Når jeg læser tråden her, er det ret tankevækkende for mig, at de som har råd til at spare op for manges vedkommende har tanker om at stoppe allerede i start 60erne.


Der er så også bare nogle af dem der fortryder. Det er ikke så længe siden jeg læste en historie om en kvinde der var gået på pension i start-60'erne, men hurtigt indså at det var det forkerte træk. Hvis man er sund og rask og skarp, og har udsigt til at leve 25-30 år mere, bliver man så ikke hurtigt træt af at drive rundt? Det tror jeg mange gør. Det er ikke sikkert at de så kravler tiggende tilbage til deres arbejdsgiver, men der er mange måder at arbejde på, og der bliver vel næppe færre måder i fremtiden.

Jeg er optimistisk i forhold til de fremtidige ældres mulighed for at bidrage på arbejdsmarkedet.


Nogle bliver trætte af det, og andre vil elske det. Jeg vil tro, det mest af alt kommer an på, hvor god man er til at fylde noget andet ind i sit liv, for selvfølgelig vil de fleste nok blive trætte af at sidde hjemme i sofaen


Der kommer frivilligheden ind. Jeg tror da helt sikkert, at mange gerne vil bidrage i et eller andet omfang
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8767
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Artem » 21. mar 2024, 17:42

abcd skrev:Der er så også bare nogle af dem der fortryder. Det er ikke så længe siden jeg læste en historie om en kvinde der var gået på pension i start-60'erne, men hurtigt indså at det var det forkerte træk. Hvis man er sund og rask og skarp, og har udsigt til at leve 25-30 år mere, bliver man så ikke hurtigt træt af at drive rundt? Det tror jeg mange gør. Det er ikke sikkert at de så kravler tiggende tilbage til deres arbejdsgiver, men der er mange måder at arbejde på, og der bliver vel næppe færre måder i fremtiden.

Jeg er optimistisk i forhold til de fremtidige ældres mulighed for at bidrage på arbejdsmarkedet.

Jeg vil netop gerne på pension mens jeg fysisk stadig er skarp.

Som eksempel gik min egen far på efterløn da han var 62,5. Hvor jeg købte mit første hus da han var 64 år. Hvor han hjalp mig utroligt meget med renoveringen af det hus, kørte affald væk mens jeg var på job osv.
Nu har jeg ikke selv børn men ville gerne have muligheden for at hjælpe mine papbørn og niecer og nevøer på tilsvarende måde.

Har flere løbevenner som er 60+ hvor nogle af dem stadig er hurtigere end mig, og hvor det er mit generelle indtryk at man stadig kan være en habil løber op til 70 år, men der begynder det så også med at gå ned ad bakke.

Så når jeg gerne vil på nedsat tid i start 60'erne, eller helt stoppe med at arbejde senest når jeg er 65 år. Handler det om at få mere tid til at dyrke alt det motion som jeg gerne vil, der tæller ting som løb, cykling, styrketræning, svømning, SUP, kajak og vandring.
Det er alt sammen ting jeg har for lidt tid til i dag på grund af mit arbejde, og ville elske at kunne bruge de første ti år af mine seniordage på at være meget aktiv og rejse mere.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1140
Likede indlæg: 52947

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf fisken80 » 21. mar 2024, 18:09

abcd skrev:
Delfin skrev:Jeg medgiver at jeg nok har misforstået dine indlæg, vi er nok ikke så uenige endda. Jeg er hundrede procent på frivillighedens vej, og hvis nogen selv vælger at arbejde længere, så skal de bare køre på.
Jeg forholder mig mest til den virkelighed vi lever i, og tror det vil køre videre i samme spor. Jeg stiller mig yderst tvivlende overfor om viljen er der til at gå en anden vej. Jeg håber, at virkeligheden også når politikernes bord en dag, så de bliver nødt til at rulle nogle af de planer tilbage, når realiteten overhaler regnearkene, men jeg har ikke meget tiltro til at det kommer til at ske. Politikerne er udenfor rækkevidde.
Når jeg læser tråden her, er det ret tankevækkende for mig, at de som har råd til at spare op for manges vedkommende har tanker om at stoppe allerede i start 60erne.


Der er så også bare nogle af dem der fortryder. Det er ikke så længe siden jeg læste en historie om en kvinde der var gået på pension i start-60'erne, men hurtigt indså at det var det forkerte træk. Hvis man er sund og rask og skarp, og har udsigt til at leve 25-30 år mere, bliver man så ikke hurtigt træt af at drive rundt? Det tror jeg mange gør. Det er ikke sikkert at de så kravler tiggende tilbage til deres arbejdsgiver, men der er mange måder at arbejde på, og der bliver vel næppe færre måder i fremtiden.

Jeg er optimistisk i forhold til de fremtidige ældres mulighed for at bidrage på arbejdsmarkedet.


Min mor var 63 da hun stoppede med at arbejde og hun har ikke kedet sig et sekund i de 6 år der er gået siden. Hun har et hav af interesser, masser af venner, sin kæreste, sit frivillige arbejde, sine børnebørn, rejser og udflugter og at fylde hverdagen er ikke et problem, nærmest tværtimod.
Men altså jo, hvis man er typen uden nogen fritidsinteresser og omgangskreds kommer man sikkert til bare at drive rundt og blive træt af det.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"