Hvad er en OK krop?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 328
Kontakt:

Hvad er en OK krop?

Indlægaf EmoJanice » 22. feb 2024, 06:14

Jeg har været igennem en periode med social isolation, hvor jeg har fravalgt bodegaen og fredagsbaren for at fokusere på mit helbred. Tiden har jeg tilbragt på stierne, hvor jeg har løbet og fitness centeret. Når jeg har været i sidstnævnte skifter jeg til noget tøj for at gå hjem og bade. I Go-morgen Danmark på TV2 havde de et indslag hvor at man ikke længere vil tvinge de unge til at gå i bad efter idræt. De unge kan ikke håndtere at være nøgne sammen fordi de spejler sig i kroppe fra Tik-tok osv. På en række skoler vælger man at de unge lugter, fremfor at de slet ikke deltager i undervisningen.

Min BMI er nu 30 istedet for 36. Jeg synes selv at jeg har en OK krop. Jeg kan cykle 8 km til arbejde, hvor vi har et baderum til en person af gangen. Havde det været fællesbad, havde jeg måske valgt at tage bussen eller måske investere i et kørekort, så måske er det at jeg har en OK krop bare noget jeg bilder mig ind?

Hvad mener I? Hvad er en OK krop og bør skolerne prøve at tvinge de unge til at være nøgne sammen med risiko for at de så vælger undervisningen i idræt fra?
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1574
Likede indlæg: 23522

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf Aragorn » 22. feb 2024, 06:21

Jeg synes det er fucking sygt og creepy at tvinge nogen til at være nøgne sammen, og det syntes jeg også da jeg var 10 - 12 - 14 år. Det er faktisk et overgreb i mine øjne.
19

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10132
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1212
Likede indlæg: 18209

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf .Magic. » 22. feb 2024, 07:00

Jeg hadede at bade i folkeskolen og det var endda kun med pigerne fra min klasse. Jeg hader stadig at smide tøjet overfor andre end min kæreste. Jeg er og har altid været blufærdig og genert.
Havde jeg den lækreste krop så tror jeg ikke det ville ændre sig. Jeg bryder mig ikke engang om at vise en diskret kavalergang.
2
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14740
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19105

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf Flora » 22. feb 2024, 07:50

Der er da ikke nogen kroppe, der ikke er OK. Alle skal selvsagt have lov til at bade i fællesbadet, hvis de har lyst, uanset hvordan deres krop ser ud. Det er der så mange, der ikke har lyst til, hvilket også er helt fint. Det betyder ikke, at deres krop ikke er OK. Det betyder bare, at de ikke har lyst til at være nøgne sammen med andre.

Jeg synes ikke, man skal tvinge nogen til at bade sammen med andre. Hvis mange finder det ubehageligt, må man lave separate baderum eller lægge idrætstimerne i skoledagens sidste timer, så de unge kan tage hjem og bade umiddelbart efter. At lade de unge sidde og lugte resten af skoledagen eller tvinge dem til at gå i fællesbad, tror jeg ikke fremmer, at de får et godt forhold til at dyrke motion.
6
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4669
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 684
Likede indlæg: 21390

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf catnip » 22. feb 2024, 08:14

Aragorn skrev:Jeg synes det er fucking sygt og creepy at tvinge nogen til at være nøgne sammen, og det syntes jeg også da jeg var 10 - 12 - 14 år. Det er faktisk et overgreb i mine øjne.


Fucking hep!
1
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf Zorglup » 22. feb 2024, 08:32

Det er jo bare en fucking nødvendighed. Jeg bryder mig ikke om det, men jeg gør det.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20520
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 44034

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf paint » 22. feb 2024, 09:25

Det generer ikke mig det mindste at gå i bad i svømmehallen. Alle har en krop, og de er ofte forskellige i både størrelse og omfang. Det generer mig heller ikke at gå på stranden i badebukser. Jeg er nøgen i badet, og har badebukser på, på stranden af paktiske årsager – ikke for at udstille min krop.
Min krop er min. De andres er deres. Og næppe to er ens. Det har jeg det fint med. Eller det generer mig i hvert fald ikke. Hvad andre evt. tænker om min krop, må de selv ligge at rode med.
7
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM
Indlæg: 10037
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27483

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf ajnaM » 22. feb 2024, 10:17

Jeg mener ikke, man skal tvinge nogen - heller ikke børn - til at være nøgne foran andre, hvis de ikke har lyst.

Til gengæld mener jeg, at man bør gøre noget for at fremme, at det er helt normalt og ufarligt at være nøgen i et omklædningsrum. Jeg synes, det er helt skævt, at børn helt ned i børnehaveklassealderen, synes, det er 'forkert' at klæde om sammen med andre. Både fordi, det hurtigt bliver uhygiejnisk, hvis man ikke bader efter idræt - men også fordi, det er udtryk for en skæv kropskultur, når børn og unge er så forskrækkede over for både egne og andres kroppe, at de undgår situationer, hvor man klæder om foran hinanden.

Så hvad gør man så? Måske man kunne starte med nogle ordentlige omklædningsfaciliteter. Voksenstyring på en god måde, mulighed for adskilte baderum, god rengøring, varmt vand... den slags. Men igen - jeg synes ikke, man skal tvinge børnene.
23
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 328
Kontakt:

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf EmoJanice » 22. feb 2024, 10:25

Anti Doping Danmark er ude i kritik af at lade eleverne bevare deres krop for sig selv. Den skal beskues mener de:

Skolelærers nye løsning på fællesbad møder kritik (TV2)

De har gode argumenter som ikke holder i virkeligheden. Jeg foretrækker at bade privat efter min træning og så længe at de ikke er ude på skolerne, så synes jeg at de skal skolerne finde løsninger som tillader eleverne at dyrke idræt på deres præmisser. Alternativet er at de ikke dyrker idræt.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5664
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1489
Likede indlæg: 22988

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf POCKETKITTEN » 22. feb 2024, 10:43

Jeg brød mig heller ikke om at fællesbade som barn, og det var længe før, der fandtes Facebook, TikTok og Insta.

Vi havde en uskreven regel om, at man kunne få lov at gå i bad lidt før tid alene, hvis man løj om at have menstruation, så det havde mange af os hver uge.

Som voksen bryder jeg mig heller ikke om at klæde om og bade foran andre, heller ikke tætte veninder. Uanset om det er i perioder, hvor jeg har det bedre eller dårligere med min krop. Jeg ved, at det er helt normalt, at mange i mine venindeflokke har set hinanden nøgne, men ikke mig.

Bryder mig heller ikke om at amme foran folk, jeg kender. Så går jeg for mig selv. Det er privat og kræver ro og koncentration for mig, og det kan jeg ikke, hvis jeg sidder og tænker på, at jeg sidder med blottet bryst foran min familie eller venner. Det rør mig ikke så meget at gøre foran fremmede.
1
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf Jasmin » 22. feb 2024, 11:26

Jeg spiller håndbold og vi bader altid sammen. Det styrker fællesskabet og vi bruger også tiden til at evaluere kampen, træningen eller tilværelsen i det hele taget. Jeg syntes nøgenhed er naturlig og så giver det faktisk et realistisk billede af, hvordan – og hvor forskelligt – naturlige og uredigerede kroppe faktisk ser ud.
5
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3256
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12415

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf Joe » 22. feb 2024, 11:43

Jeg synes de sociale medier her får skyld for noget, der også var et problem før sociale medier overhovedet var en ting.
Jeg var teenager før tiktok og instagram (facebook kom for alvor til DK, da jeg blev 18,) men det var jo ikke fordi vi var uden kropspres. Der var skønhedsidealerne kropsmæssigt typer som Kate Moss og Paris Hilton og hår havde man da ikke på kroppen. Der oplever jeg i da at selvom der uden tvivl stadig er et problem, så er der en mere divers repræsentation af hvordan en flot krop kan se ud.

Jeg har ikke personligt haft et problem med fællesbade, udover måske lige et års tid som 12-13 årig (det handlede om behåring, ikke størrelse) men jeg kan godt forstå mange har. Jeg dyrkede meget foreningsidræt og her var der et stort socialt aspekt i omklædningsrummene. Jeg forstår dog udmærket at situationen er en anden, hvis man i højere grad føler sig tvunget ind i et fællesbad i folkeskolen, med risiko alt fra mobning til fodsvamp.
3
fisken80
Indlæg: 22414
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52725

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf fisken80 » 22. feb 2024, 12:50

Jasmin skrev:Jeg spiller håndbold og vi bader altid sammen. Det styrker fællesskabet og vi bruger også tiden til at evaluere kampen, træningen eller tilværelsen i det hele taget. Jeg syntes nøgenhed er naturlig og så giver det faktisk et realistisk billede af, hvordan – og hvor forskelligt – naturlige og uredigerede kroppe faktisk ser ud.


Og her er essensen. Det gør alle ikke. I hvert fald ikke når det er sammen med andre. Jeg er vitterligt helst fri. Jeg klæder aldrig om eller bader i træningscenteret, det gør jeg hjemme og sådan har det været altid.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14206
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1268
Likede indlæg: 40876

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf Akehurst2 » 22. feb 2024, 13:08

Jasmin skrev:Jeg syntes nøgenhed er naturlig og så giver det faktisk et realistisk billede af, hvordan – og hvor forskelligt – naturlige og uredigerede kroppe faktisk ser ud.


Jeg er meget enig - har intet problem med fællesbade og synes det er skønt at se naturlige, uredigerede kroppe.

Men jeg ved godt, alle ikke har det sådan, og jeg synes det er synd, hvis de skal tvinges. At forsøge at skabe en naturlighed om at man da bader sammen efter idræt går jeg klart ind for, men det skal ikke være for ubehageligt for børnene.
1
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf Jasmin » 22. feb 2024, 13:24

fisken80 skrev:
Jasmin skrev:Jeg spiller håndbold og vi bader altid sammen. Det styrker fællesskabet og vi bruger også tiden til at evaluere kampen, træningen eller tilværelsen i det hele taget. Jeg syntes nøgenhed er naturlig og så giver det faktisk et realistisk billede af, hvordan – og hvor forskelligt – naturlige og uredigerede kroppe faktisk ser ud.


Og her er essensen. Det gør alle ikke. I hvert fald ikke når det er sammen med andre. Jeg er vitterligt helst fri. Jeg klæder aldrig om eller bader i træningscenteret, det gør jeg hjemme og sådan har det været altid.
Fint nok. Jeg synes da også at folk skal have lov til selv at bestemme, hvor og hvornår man har lyst til at vise sin krop frem. Jeg syntes bare det er ærgerligt.
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"