Hvad er en OK krop?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
K.toldam
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1780

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf K.toldam » 25. feb 2024, 18:37

abcd skrev:
K.toldam skrev:hvis ingen havde opfundet tøjet, ville der ikke være mennesker her, de ville kun være i områder hvor der er sommer årer rundt, det er defor tøjet blev opfundet.

den dag vi kan tale med dyr, kan vi sprøge dem om de er blufærdige, indtil der sker aner vi det ikke


Jeg tror rimelig trygt vi kan antage at gorillaerne i zoologisk have ikke sidder og tænker at det er frygteligt at alle kan se deres nøgne kroppe hele tiden.


Det er der også nogen her i tråden der antager om andre mennesker, men heldigvis kan de fortælle at den antagelses er forkert.
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
K.toldam
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1780

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf K.toldam » 25. feb 2024, 18:51

ajnaM skrev:
K.toldam skrev:
ajnaM skrev:
K.toldam skrev:
ajnaM skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:
Sofakartoflen skrev:
Kakadu skrev:Jeg har et barn, der er meget blufærdig, et der slet ikke er, og et der er sådan normalt blufærdig. Hvordan kan det mon lade sig gøre, når blufærdighed ikke handler om personlighed, men traumer og opvækst?


Umiddelbart tænker jeg, at børnene ikke har oplevet det samme. F.eks. er det kun det ældste barn, der oplever at være det ældste. Dvs. at skulle opleve ting for første gang, - og at det også er forældrenes første gang. De yngre børn oplever, at forældrene har mere rutine, og der er en større søskende, der kan fortælle om at starte i børnehave/gå til sport/ have legeaftaler osv.
Børnene har heller ikke haft samme kammerater, pædagoger og kammeraters forældre, hvis reaktioner osv. de har oplevet.


Så - personlighed eksisterer ifølge dig ikke? Hvis man hypotetisk tog to børn og gav dem præcis de samme betingelser, kammerater osv. så ville de være fuldkommen ens tænkende?


Begge dele kan være sande. Hvis ingen havde opfundet tøj, og vi derfor alle gik rundt nøgne, ville blufærdighed omkring nøgenhed vel ikke findes. Dyr er nøgne altid, de gemmer sig ikke. Så på den måde er blufærdighed næppe noget der er gjort nødvendigt af vores biologi, det eksisterer kun i kombination med vores miljø. Men det betyder omvendt ikke at miljøet bestemmer hvem er blufærdige når miljøet avler blufærdighed.

Jeg hælder til at i vores verden, hvor alle har tøj på 99% af den vågne tid, er forskelle i blufærdighed mest arveligt betingede. Idet miljøet er så ens for os alle sammen, at små udsving i miljø næppe gør den store forskel.

Jeg er i øvrigt også ret blufærdig, jeg bryder mig ikke om at være nøgen i omklædningsrummet. Som med så mange andre følelser har jeg dog besluttet at den ikke bestemmer noget. På den måde at jeg vælger ingenting fra fordi det er betinget af fællesbad, jeg udholder blufærdighedsfølelsen i stedet.


Og det er fint, fordi du selv har valgt det. Jeg vælger det som hovedregel fra. Det kan tælles på to hænder, hvor mange gange jeg har været i et omklædningsrum med andre de seneste 10 år.
Og det er min pointe, hvis man ikke bryder sig om det og helst er fri skal man have lov til at kunne fravælge det. Uanset om man er barn eller voksen.


Det er der vel ret beset heller ingen i tråden, der skriver, at man ikke skal kunne?

Det, jeg læser, er folk, der mener, at det fortsat skal være udgangspunktet, at børn går i bad og klæder om i forbindelse med idræt. Og at man skal finde gode måder at gøre det til en tryg og god oplevelse på?

Jeg tror simpelthen tråden bliver polariseret, uden at uenighederne er så store.

Jeg ser eksempelvis heller ikke nogen sige, at det er ‘unormalt’ at være blufærdig. Der kan jo godt være flere ‘normaliteter’. Det behøver ikke blive så sort/hvidt - og jeg tænker egentlig, de fleste i tråden er med på nuancerne.


jeg læser stor, meget stor uenighed dig, og dit fortsætte krav til tvungen nøgenhed, og undres over hvordan samme tråd kan opfattes så forskelligt.


Jeg tror, jeg kort kan sige, at vi to ser forskelligt på mange ting. Måske du skulle overveje at se efter nuancerne i det, jeg skriver, i stedet for kun at se modpolen. Det er slet ikke svært, kan jeg afsløre.


hvor er nuancen i tvungen nøgenhed ?

der er nuancer i hvornår en farve skifter fra at være orange til at være brun.

men du må gerne fortælle mig hvornår tvungen nøgenhed skifter til ….. for jeg kan ikke se det.


Okay, for 117. gang - jeg taler ikke om, at børn skal tvinges. Jeg skriver i på første linje i mit allerførste indlæg og har gentaget det adskillige gange: Jeg mener ikke, man skal tvinge nogen mennesker til at være nøgne foran andre.

Jeg synes fortsat, vi skal forvente, at børn kan klæde om og bade foran andre - for langt de fleste er det uproblematisk. Men vi skal give dem, der har problemer med det andre muligheder (har foreslået at have et eller flere individuelle bade, og så mener jeg, man bør have fokus på et trygt og rart rum i omlædningssitationen) - og selvfølgelig ikke tvinge nogen fysisk, som jeg i øvrigt er helt overbevist om ikke sker i dag.

Forstår du nuancerne? Der er væsentlig forskel på at forvente - som man gør, når man har en regel om, at børnenen går i bad efter idræt - og at tvinge nogen fysisk af med tøjet og ind i badet.


Hvorfor skriver du :
og selvfølgelig ikke tvinge nogen fysisk
Hvorfor er det ikke bare : og selvfølgelig ikke tvinge nogen.

Jeg spurgte tidligere om det fordi du ikke syntes ord betyder noget, om det først betyder noget når der fysisk kontakt, men det ønskede du ikke at svare på, jeg undres

Især forsi du nu igen netop bruger argumenter der fik mig til at spørge første gang.
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15420
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25797

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf Delfin » 25. feb 2024, 19:03

I mine øjne er svømning noget andet. Svømmehaller skal opfylde en lang række krav fra myndighederne for at holde bassinerne rene, så de er sundhedsmæssigt forsvarlige at bade i. Det vil give mening for de fleste børn at få det forklaret, men i nogle tilfælde kan man alligevel blive nødt til at lade et barn sidde over. Måske får barnet på et tidspunkt set på længe nok til, at det får lyst til at bade, når de ser hvor sjovt de andre har det og overvinder på eget initiativ den hurdle. Ligesom vi voksne med gør, fordi det giver mening at bassinerne skal være rene.

Jeg synes, det er meget modstridende signaler at sende til et barn, at man på den ene side lærer dem, at deres krop er deres og om deres ret til at sige nej, men på den anden side har de alligevel ikke ret til at sige nej når læreren siger smid tøjet
4
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1574
Likede indlæg: 23522

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf Aragorn » 25. feb 2024, 19:57

abcd skrev:
Ado skrev:Gør fællesbad frivilligt. Smid idrætstimerne som sidste lektion, så dem der vil, kan gå hjem og tage et bad.


Hvad med svømning?


Det kræver et bad før man går i poolen, og det klorholdige vand skal skylles af bagefter.

Hvis barnet ikke vil bade før poolen kan det heller ikke deltage i svømmehallen. Det betyder at et helt fag siddes over og det må kræve en fritagelse som forældrene skal bede om.

Og hvis svømmehallen har private båse til omklædning er det ikke et problem, i hvert fald ikke hvis emnet stadig er: Jeg vil ikke være nøgen foran mange fremmede mennesker.
3

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14740
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19105

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf Flora » 25. feb 2024, 21:30

Min lokale svømmehal har hængt forhæng omkring nogle af bruserne, så dem, der helst vil bade privat, kan gøre det. Selve omklædningsrummet er stadig fælles, så man slipper ikke for at tage tøj af og på sammen med andre, men tiden, hvor man er nøgen i selskab med andre, bliver jo i hvert fald markant reduceret. Det er en ret enkel og billig løsning, som alle svømmehaller vel fint kunne indføre.
3
Bergen
Indlæg: 7318
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11948

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf Bergen » 25. feb 2024, 22:41

abcd skrev:
Bergen skrev:
abcd skrev:
Bergen skrev:
abcd skrev:
Bergen skrev:
abcd skrev:
Ado skrev:Gør fællesbad frivilligt. Smid idrætstimerne som sidste lektion, så dem der vil, kan gå hjem og tage et bad.


Hvad med svømning?



Svømning fungerer anderledes på mit barns skole end idræt.

Svømning var lagt i indskolingen. 2 voksne tilstede under hele omklædning og fællesbad. Man kunne vælge at bade bag et forhæng. Fuldstændigt ordnede forhold. På række ud til bussen og hjem!

Sport på skolen og bad? Ingen opsyn af voksne under bad eller påklædning. Ingen forhæng. Total kaos.


På mine børns skole er der også svømning for ældre klasser.
Og de fleste svømmehaller har vel ikke forhæng.


Ikke destro mindre er det sådan det fungerer her.
Så der er forskel på svømning og idræt på vores skole.


Betyder det at du synes svømning kun skal være i indskolingen og kun i svømmehaller med forhæng?


Jeg konstaterer, at der er stor forskel på svømning og idræt på vores skole og at det fungerer fint med svømning, når du retorisk spørger "hvad med svømning".

Svømning ville ikke lide overlast af at smide idræt ind som sidste time og badet gøres frivilligt på mit barns skole.


Jeg forstår ikke hvad din pointe er.



At man sagtens på nogle skoler kan lægge idræt i sidste time uden obligatorisk fællesbad og afvikle svømning på andre præmisser.
At der ingen konflikt er.
0
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf abcd » 26. feb 2024, 05:05

Bergen skrev:At man sagtens på nogle skoler kan lægge idræt i sidste time uden obligatorisk fællesbad og afvikle svømning på andre præmisser.
At der ingen konflikt er.


Jeg synes ikke det virker hensigtsmæssigt hvis man føler sig nødsaget til at lægge al svømning i indskolingen af hensyn til blufærdighed.
1
ajnaM
Indlæg: 10037
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27483

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf ajnaM » 26. feb 2024, 05:25

abcd skrev:
Bergen skrev:At man sagtens på nogle skoler kan lægge idræt i sidste time uden obligatorisk fællesbad og afvikle svømning på andre præmisser.
At der ingen konflikt er.


Jeg synes ikke det virker hensigtsmæssigt hvis man føler sig nødsaget til at lægge al svømning i indskolingen af hensyn til blufærdighed.


Det kan slet ikke lade sig gøre. En skole har én gymnastiksal og typisk +20 klasser (og mange har mange flere).

Det samme med svømmehallen. De har ikke faciliteter til kun at have skoleklasser i de sidste timer på skemaet.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22414
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52725

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf fisken80 » 26. feb 2024, 05:35

ajnaM skrev:
abcd skrev:
Bergen skrev:At man sagtens på nogle skoler kan lægge idræt i sidste time uden obligatorisk fællesbad og afvikle svømning på andre præmisser.
At der ingen konflikt er.


Jeg synes ikke det virker hensigtsmæssigt hvis man føler sig nødsaget til at lægge al svømning i indskolingen af hensyn til blufærdighed.


Det kan slet ikke lade sig gøre. En skole har én gymnastiksal og typisk +20 klasser (og mange har mange flere).

Det samme med svømmehallen. De har ikke faciliteter til kun at have skoleklasser i de sidste timer på skemaet.


Men så er det jo ikke værre, end at eleverne springer badet over. de bader heller ikke når de har tonset rundt og spillet boldt i pauserne.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf abcd » 26. feb 2024, 06:20

Flora skrev:Min lokale svømmehal har hængt forhæng omkring nogle af bruserne, så dem, der helst vil bade privat, kan gøre det. Selve omklædningsrummet er stadig fælles, så man slipper ikke for at tage tøj af og på sammen med andre, men tiden, hvor man er nøgen i selskab med andre, bliver jo i hvert fald markant reduceret. Det er en ret enkel og billig løsning, som alle svømmehaller vel fint kunne indføre.


I forhold til specifikt mobning tænker jeg næsten det er værre. Hvad laver Ole mon bag det badeforhæng?
0
abcd
Indlæg: 6223
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10184

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf abcd » 26. feb 2024, 06:24

Delfin skrev:men på den anden side har de alligevel ikke ret til at sige nej når læreren siger smid tøjet


Ah, come on. Hvor er det lærerne står og siger "Smid tøjet!"?

Det virker lidt som om nogle diskuterer mere imod deres egne fortids dæmoner, end imod virkeligheden.
3
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23474

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf Mani » 26. feb 2024, 06:36

Ado skrev:Jeg ved godt, at jeg skyder med spredehagl nu, men hvis vi tænker på de seneste ugers omtale i aviserne om forskellige skoler, hvor der er foregået overgreb, grov mobning osv., så tør jeg faktisk slet ikke tænke på konstellationen: mobbeofrene og fællesbadet.
Dengang jeg gik i skole var der ofte en led stemning i fællesbadet,, jeg har to børn, og de har kunnet fortælle om ditto stemninger i deres folkeskole. Ikke i nærheden af de grove tilfælde, som medierne har belyst, men stadig stemninger, som ikke gav børn lyst til at smide tøjet og stå nøgen foran klassens røvhuller.
Så kan man selvfølgelig sige, at der skal tages hånd om mobbepolitikken på skolen, men come on...alle ved sgu, at dem der vil mobbe, de gør det - uanset hvad læreren siger.

Gør fællesbad frivilligt. Smid idrætstimerne som sidste lektion, så dem der vil, kan gå hjem og tage et bad.

Altså jeg er sådan splittet - for jeg har haft samme erfaring som dig og kan også hører det fra mine sønner.

Samtidig mener jeg idræt er vigtigt og alle kan ikke nå at have idræt hvis det skal ligge i sidste lektion. Jeg har ikke en god løsning, men jeg håber der kan findes en måde så svømning og idræt ikke skal af skemaet og så man ikke sidder svedig og klam i lokalet bagefter.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
fisken80
Indlæg: 22414
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52725

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf fisken80 » 26. feb 2024, 06:43

Mani skrev:
Ado skrev:Jeg ved godt, at jeg skyder med spredehagl nu, men hvis vi tænker på de seneste ugers omtale i aviserne om forskellige skoler, hvor der er foregået overgreb, grov mobning osv., så tør jeg faktisk slet ikke tænke på konstellationen: mobbeofrene og fællesbadet.
Dengang jeg gik i skole var der ofte en led stemning i fællesbadet,, jeg har to børn, og de har kunnet fortælle om ditto stemninger i deres folkeskole. Ikke i nærheden af de grove tilfælde, som medierne har belyst, men stadig stemninger, som ikke gav børn lyst til at smide tøjet og stå nøgen foran klassens røvhuller.
Så kan man selvfølgelig sige, at der skal tages hånd om mobbepolitikken på skolen, men come on...alle ved sgu, at dem der vil mobbe, de gør det - uanset hvad læreren siger.

Gør fællesbad frivilligt. Smid idrætstimerne som sidste lektion, så dem der vil, kan gå hjem og tage et bad.

Altså jeg er sådan splittet - for jeg har haft samme erfaring som dig og kan også hører det fra mine sønner.

Samtidig mener jeg idræt er vigtigt og alle kan ikke nå at have idræt hvis det skal ligge i sidste lektion. Jeg har ikke en god løsning, men jeg håber der kan findes en måde så svømning og idræt ikke skal af skemaet og så man ikke sidder svedig og klam i lokalet bagefter.


Der ingen der sidder mere klamme og svedige efter idræt end efter en pause, hvor de måske også har været fysisk aktive.
Så badet kan altså godt springes over, så er det heller ikke værre.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23474

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf Mani » 26. feb 2024, 06:54

fisken80 skrev:
Mani skrev:
Ado skrev:Jeg ved godt, at jeg skyder med spredehagl nu, men hvis vi tænker på de seneste ugers omtale i aviserne om forskellige skoler, hvor der er foregået overgreb, grov mobning osv., så tør jeg faktisk slet ikke tænke på konstellationen: mobbeofrene og fællesbadet.
Dengang jeg gik i skole var der ofte en led stemning i fællesbadet,, jeg har to børn, og de har kunnet fortælle om ditto stemninger i deres folkeskole. Ikke i nærheden af de grove tilfælde, som medierne har belyst, men stadig stemninger, som ikke gav børn lyst til at smide tøjet og stå nøgen foran klassens røvhuller.
Så kan man selvfølgelig sige, at der skal tages hånd om mobbepolitikken på skolen, men come on...alle ved sgu, at dem der vil mobbe, de gør det - uanset hvad læreren siger.

Gør fællesbad frivilligt. Smid idrætstimerne som sidste lektion, så dem der vil, kan gå hjem og tage et bad.

Altså jeg er sådan splittet - for jeg har haft samme erfaring som dig og kan også hører det fra mine sønner.

Samtidig mener jeg idræt er vigtigt og alle kan ikke nå at have idræt hvis det skal ligge i sidste lektion. Jeg har ikke en god løsning, men jeg håber der kan findes en måde så svømning og idræt ikke skal af skemaet og så man ikke sidder svedig og klam i lokalet bagefter.


Der ingen der sidder mere klamme og svedige efter idræt end efter en pause, hvor de måske også har været fysisk aktive.
Så badet kan altså godt springes over, så er det heller ikke værre.

Måske i de små klasser - i de større er de sjældent så aktive - og 1 ½ times idræt har forhåbentlig givet dem væsentlig mere sved på panden. Det er i al fald min opfattelse ift. mine sønner - og også deres og baggrunden for de netop tog bad efter idræt selv om der var en træls stemning i omklædningsrummet.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15420
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25797

Re: Hvad er en OK krop?

Indlægaf Delfin » 26. feb 2024, 06:54

abcd skrev:
Delfin skrev:men på den anden side har de alligevel ikke ret til at sige nej når læreren siger smid tøjet


Ah, come on. Hvor er det lærerne står og siger "Smid tøjet!"?

Det virker lidt som om nogle diskuterer mere imod deres egne fortids dæmoner, end imod virkeligheden.


Jeg er sikker på, at du godt ved, hvad jeg mente, men til ære for dig. Læreren beder børnene klæde sig af og gå i bad
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"