Organ donation, hvor står du?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14203
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1268
Likede indlæg: 40856

Re: Organ donation, hvor står du?

Indlægaf Akehurst2 » 13. feb 2024, 11:41

Altså, hvis der er mange, der faktisk gerne vil være donorer i dag, men ikke får det gjort af den ene eller anden grund, hvad er så sandsynligheden at de får det gjort, når de fremover er registreret automatisk?

Så det ændrer jo ikke noget ved at det er de pårørende, der kommer til at afgøre det, præcis som i dag. Og som jeg skrev i et tidligere indlæg, så viser det sig, at det er der, langt de fleste potentielle donorer falder fra:

Akehurst2 skrev:https://politiken.dk/danmark/sundhed/art9758565/Alt-handler-om-disse-45-mennesker-Forst%C3%A5-kampen-om-organerne

I 2021 døde 2.000 danskere på en intensivafdeling:

Af dem var 592 dødeligt skadet i hjernen.
Af dem opfyldte 249 hjernedødskriteriet.
Af dem var der 80, der endte som donorer, der reddede liv.
Dermed var der også 169 personer, der kunnevære blevet brugt som donorer, men som ikkeblev det (249-80).

Af disse 169 potentielle donorer, der ikke blev brugt som donorer, blev de 89 opgivet af lægefaglige årsager.

Mens 57 af de 169 faldt af samtykkebaserede årsager. Resten af andre eller ikke-registrerede grunde.

Så kampen om organer handler i bund og grund om de 57 personer, der var mulige donorer, men som faldt af samtykkebaserede årsager.

Så lad os se nærmere på dem:

45 af de 57 havde ikke selv taget stilling. Dermed blev de pårørende spurgt, og de sagde nej.
11 af de 57 havde selv aktivt afvist at ville være donor.
Den sidste afdødes holdning var ukendt, og der var ingen pårørende.
Det handler altså om 45 familier, hvor de har sagt nej, fordi afdøde ikke selv har taget stilling.
5
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Organ donation, hvor står du?

Indlægaf landsbytossen » 13. feb 2024, 12:00

"hvert eneste dødsfald er en tragedie"

Citat: Mette Frederiksen
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 539
Likede indlæg: 14772

Re: Organ donation, hvor står du?

Indlægaf avdotja » 13. feb 2024, 18:10

.Magic. skrev:
avdotja skrev:Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor nogen mener at folk overhovedet skal tage stilling til, om de om de ønsker at dele ud af deres krop eller ej.

Igen: der dør væsentlig flere mennesker pga sult/tørke/ubehandlede sygdomme/en masse andre ting, der kan løses med flere penge. Her kunne man da aldrig drømme om, at tvinge alle til at tage stilling til om de vil donere til nødhjælp eller ej (og registrere det, i et offentlig register). I stedet går man (helt korrekt) ud fra, at dem der vitterlig gerne vil hjælpe og donere deres ressourcer til sagen, sagtens selv kan finde ud af at tilmelde sig.

Ift til din sammenligning synes jeg ikke det kan sammenlignes.

Du kan hjælpe helt konkret ved at donere dine organer. Personligt er der ingen af os der kan gøre den store forskel på sult /tørke/ubehandlede sygdomme/en masse andre ting. Ja, jeg kan sende en 50’er men den gør ingen forskel. Den lander jo bare i et dybt hul.

Af den grund synes jeg organdonation er meget vigtigere at tage stilling til.

De flest efterlader en hel del mere når de dør, end en 50’er. Hvad er gennemsnittet, når vi tæller friværdi mm med? En mio, måske? Og der dør ca 50.000 om året i Danmark. Det er altså 50.000.000.000 eller 50 mia vi snakker om. Det er et noget større potentiale, end de relativt få mennesker, der kan reddes* ved organdonation (der også kræver et donormatch).

*og det er jo ikke sådan, at folk er sikret for evigt, bare fordi de får et nyt organ. En transplanteret nyre har feks en forventet levealder på 12-15 år.
3
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10121
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1212
Likede indlæg: 18204

Re: Organ donation, hvor står du?

Indlægaf .Magic. » 13. feb 2024, 18:36

avdotja skrev:
.Magic. skrev:
avdotja skrev:Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor nogen mener at folk overhovedet skal tage stilling til, om de om de ønsker at dele ud af deres krop eller ej.

Igen: der dør væsentlig flere mennesker pga sult/tørke/ubehandlede sygdomme/en masse andre ting, der kan løses med flere penge. Her kunne man da aldrig drømme om, at tvinge alle til at tage stilling til om de vil donere til nødhjælp eller ej (og registrere det, i et offentlig register). I stedet går man (helt korrekt) ud fra, at dem der vitterlig gerne vil hjælpe og donere deres ressourcer til sagen, sagtens selv kan finde ud af at tilmelde sig.

Ift til din sammenligning synes jeg ikke det kan sammenlignes.

Du kan hjælpe helt konkret ved at donere dine organer. Personligt er der ingen af os der kan gøre den store forskel på sult /tørke/ubehandlede sygdomme/en masse andre ting. Ja, jeg kan sende en 50’er men den gør ingen forskel. Den lander jo bare i et dybt hul.

Af den grund synes jeg organdonation er meget vigtigere at tage stilling til.

De flest efterlader en hel del mere når de dør, end en 50’er. Hvad er gennemsnittet, når vi tæller friværdi mm med? En mio, måske? Og der dør ca 50.000 om året i Danmark. Det er altså 50.000.000.000 eller 50 mia vi snakker om. Det er et noget større potentiale, end de relativt få mennesker, der kan reddes* ved organdonation (der også kræver et donormatch).

*og det er jo ikke sådan, at folk er sikret for evigt, bare fordi de får et nyt organ. En transplanteret nyre har feks en forventet levealder på 12-15 år.

Hvem er de fleste der efterlader så mange penge til hjælpeorganisationer? Jeg kender ingen der har planer om det eller som har gjort det.
Derimod kan den almindelige dansker donere organer til mange mennesker som kan leve en masse gode år med det nye organ.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 539
Likede indlæg: 14772

Re: Organ donation, hvor står du?

Indlægaf avdotja » 13. feb 2024, 20:11

.Magic. skrev:
Hvem er de fleste der efterlader så mange penge til hjælpeorganisationer? Jeg kender ingen der har planer om det eller som har gjort det.
Derimod kan den almindelige dansker donere organer til mange mennesker som kan leve en masse gode år med det nye organ.

Du misser pointen. Det kan godt være at en almindelig gennemsnitsdansker, kan sikre at et par enkelte mennesker lever 8-16 år længere, ved at donere sin krop. Men vedkommende ville kunne sikre at mange, mange flere mennesker ville redde livet, ved at donere sin arv.

Hvilket er grunden til at jeg ikke forstår fokusset på organdonation. Hvis man virkelig gik op i at redde menneskeliv, ved at få folk til at dele ud af deres ressourcer*, burde fokusset være et helt andet sted. Feks ved at få folk til at donere hele deres arv, eller bare et anstændig beløb på månedlig basis, til verdens fattige og nødstedte.

Som bonus, ville man ovenikøbet undgå det - helt utilstedelig - koncept “formodet samtykke”, i forbindelse med adgangen til andre folks kroppe.

*Hvilket jeg, personligt ikke mener er en stats opgave.
4
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10121
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1212
Likede indlæg: 18204

Re: Organ donation, hvor står du?

Indlægaf .Magic. » 13. feb 2024, 20:21

avdotja skrev:
.Magic. skrev:
Hvem er de fleste der efterlader så mange penge til hjælpeorganisationer? Jeg kender ingen der har planer om det eller som har gjort det.
Derimod kan den almindelige dansker donere organer til mange mennesker som kan leve en masse gode år med det nye organ.

Du misser pointen. Det kan godt være at en almindelig gennemsnitsdansker, kan sikre at et par enkelte mennesker lever 8-16 år længere, ved at donere sin krop. Men vedkommende ville kunne sikre at mange, mange flere mennesker ville redde livet, ved at donere sin arv.

Hvilket er grunden til at jeg ikke forstår fokusset på organdonation. Hvis man virkelig gik op i at redde menneskeliv, ved at få folk til at dele ud af deres ressourcer*, burde fokusset være et helt andet sted. Feks ved at få folk til at donere hele deres arv, eller bare et anstændig beløb på månedlig basis, til verdens fattige og nødstedte.

Som bonus, ville man ovenikøbet undgå det - helt utilstedelig - koncept “formodet samtykke”, i forbindelse med adgangen til andre folks kroppe.

*Hvilket jeg, personligt ikke mener er en stats opgave.

Ja, jeg missede at du mente arv. Det ord burde du have skrevet i det første indlæg du citerer. Det var ikke nemt at vide når du bare skrev ressourcer.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9090
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21958

Re: Organ donation, hvor står du?

Indlægaf Purple Haze » 13. feb 2024, 22:30

Whatabout-ism.

Vi kunne også allesammen dræbe os selv (og alle andre) for at redde planeten!

Det har heller ikke så meget med organdonation at gøre.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
dna
Indlæg: 735
Tilmeldt: 14. dec 2020, 10:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 680

Re: Organ donation, hvor står du?

Indlægaf dna » 14. feb 2024, 05:44

Jeg har det fint med at vi automatisk bliver tilmeldt donorregistret som 18-årige. Der skal dog sendes info til de enkelte med tydelig beskrivelse af hvad det indebærer, at folk aktivt skal framelde sig registret o.lign. Evt med noget undervisning i de sene klassetrin.
0
Afrodites
Indlæg: 674
Tilmeldt: 11. mar 2020, 09:14
Kort karma: 57
Likede indlæg: 968

Re: Organ donation, hvor står du?

Indlægaf Afrodites » 14. feb 2024, 06:18

Jeg synes, at det er helt fint at blive automatisk donor.. Alt for mange får ikke taget sig sammen til enten at tage stilling eller til at melde sig ind (for som 18 årige er man jo udødelig)..

Men hvis man virkelig er imod det, så skal man nok sørge for at melde sig ud..
Kender i hvert fald flere, som gerne vil være donorer, men som nok endnu ikke har taget sig sammen til at melde sig ind som donor..

Jeg er selv donor, og stod bare og ventede på brevet den dag, jeg fyldte 18 år :lol:
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 179
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3921

Re: Organ donation, hvor står du?

Indlægaf Anlewi » 14. feb 2024, 09:04

Mine drenge er 18 år og 22 år. De har begge taget stilling og registreret deres ønsker og vi har sammen orienteret hinanden om vores valg.

Jeg tænker faktisk det er en opgave for forældre, at tage snakken med deres børn og derefter selv lade dem tage deres valg
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Akehurst2
Indlæg: 14203
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1268
Likede indlæg: 40856

Re: Organ donation, hvor står du?

Indlægaf Akehurst2 » 14. feb 2024, 09:30

Purple Haze skrev:Whatabout-ism.

Vi kunne også allesammen dræbe os selv (og alle andre) for at redde planeten!

Det har heller ikke så meget med organdonation at gøre.


Næ, men det er let at inddrage når man nu ligefrem skal anklages for at være skyld i andres død, hvis man ikke registrerer sig som donor. Jeg kan da i hvert fald godt forfalde til at tænke over, hvorfor man skal mødes med så hårde anklager, når det at være organdonor er så lille en del af at bidrage til en god verden for alle.
6
Akehurst2
Indlæg: 14203
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1268
Likede indlæg: 40856

Re: Organ donation, hvor står du?

Indlægaf Akehurst2 » 14. feb 2024, 09:31

landsbytossen skrev:"hvert eneste dødsfald er en tragedie"

Citat: Mette Frederiksen


Så må vi hellere passe på med den foreslåede ændring: https://jyllands-posten.dk/indland/ECE1 ... keksempel/

I Holland indførte man i 2020 en lovændring, der minder meget om den, regeringen vil indføre i Danmark. Det medførte en modreaktion hos en stor del af befolkningen og står derfor som et »skrækeksempel«.

»Her gav man folk nogle chancer for selv at gøre noget, men hvis ikke man registrerede sig selv derefter, blev alle registreret som organdonorer. Det betød, at næsten 40 pct. af alle hollændere sagde nej,« siger Helle Haubro Andersen.
2
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 600
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 30
Likede indlæg: 1173

Re: Organ donation, hvor står du?

Indlægaf LittleLemon » 14. feb 2024, 10:42

Jeg synes det er dybt forkert at staten på den måde vil tage ejerskab over vores kroppe. Hvordan kan man tillade sig at gå ud fra at folk ønsker donation hvis de ikke har sagt nej?
På det seksuelle område har vi for nylig strammet reglerne så man aktivt skal sige ja til sex - et manglende nej er ikke længere godt nok.
Hvordan i alverden kan man så foreslå at staten pr automatik ejer vores kroppe hvis ikke vi aktivt siger nej. Det er virkelig sygt og hænger slet ikke sammen.

Jeg kender min mands og mine forældres ønsker og de kender mit. Vi er alle registrerede i donorregistret og har valgt forskelligt, hvilket er helt fint. Jeg respekterer de valg min familie har taget og de respekterer mit valg.

Jeg synes bestemt folk skal tage stilling og vi kan gøre meget mere for at få dem der tøver til at tage et aktivt valg. Feks ved at spamme folk i e-boks, gøre registrering til en del af kørekortundervisningen eller på anden vis presse på for et valg. Men at indføre formodet samtykke er simpelthen uartigt og jeg tror faktisk det vil få en del tvivlere til at sige nej.
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"