Tesla fagforening og Sverige

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7496
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23698

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Aragorn » 5. dec 2023, 18:39

abcd skrev:
Aragorn skrev:
abcd skrev:Hvad er den yderste konsekvens hvis Tesla står fast? Ingen Teslaer til 10 millioner svenskere? Det er et undseeligt marked for Tesla - der bliver f.eks. solgt flere Teslaer i Danmark selv om vi er halvt så mange. Og Elon er en stædig rad der let har råd til at tage denne kamp med så lille et marked. Jeg er sgu ikke sikker på at fagforeningen vinder.


Nogle gange handler ting om princip. Altså virkelig. Jeg synes det er usundt at ville økonomisere alting.

Jeg tænker som dig at Musk ikke mærker det, men han er sådan et utroligt dumt svin der ikke er vant til at høre ordet nej, og det er sundt for ham for én gangs skyld. Jeg elsker når folk er villige til at sænke skibet for at drukne kaptajnen, det er lige min stil.


I den analogi er Musk vel så kaptajn på et gigantisk krydstogtskib hvor nogen truer med at sænke en af de 100 redningsbåde...


I mine øjne gør det ikke kampen uvigtig eller ligegyldig. Principper er sådan nogen man i mine øjne lever, dør og slår ihjel for.

Omvendt kan man vel spørge hvorfor han overhovedet går op i hvad nogle svenske undermennesker vil eller ikke vil - hvorfor har han ikke bare trukket Tesla ud allerede? Han synes også selv det er en vigtig kamp, og så er naturligvis helt sikker på at han vinder.
3

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
abcd
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10315

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf abcd » 5. dec 2023, 18:42

Aragorn skrev:
abcd skrev:
Aragorn skrev:
abcd skrev:Hvad er den yderste konsekvens hvis Tesla står fast? Ingen Teslaer til 10 millioner svenskere? Det er et undseeligt marked for Tesla - der bliver f.eks. solgt flere Teslaer i Danmark selv om vi er halvt så mange. Og Elon er en stædig rad der let har råd til at tage denne kamp med så lille et marked. Jeg er sgu ikke sikker på at fagforeningen vinder.


Nogle gange handler ting om princip. Altså virkelig. Jeg synes det er usundt at ville økonomisere alting.

Jeg tænker som dig at Musk ikke mærker det, men han er sådan et utroligt dumt svin der ikke er vant til at høre ordet nej, og det er sundt for ham for én gangs skyld. Jeg elsker når folk er villige til at sænke skibet for at drukne kaptajnen, det er lige min stil.


I den analogi er Musk vel så kaptajn på et gigantisk krydstogtskib hvor nogen truer med at sænke en af de 100 redningsbåde...


I mine øjne gør det ikke kampen uvigtig eller ligegyldig. Principper er sådan nogen man i mine øjne lever, dør og slår ihjel for.

Omvendt kan man vel spørge hvorfor han overhovedet går op i hvad nogle svenske undermennesker vil eller ikke vil - hvorfor har han ikke bare trukket Tesla ud allerede? Han synes også selv det er en vigtig kamp, og så er naturligvis helt sikker på at han vinder.


De har åbenbart efterspurgt overenskomst i 5 år, så det er jo gået fint i lang tid.

Læste i øvrigt lige at 3F's pensionsselskab har aktier for 400 millioner i Tesla, så mere dedikerede til overenskomster er den danske fagbevægelse åbenbart ikke...
3
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7496
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23698

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Aragorn » 5. dec 2023, 19:47

abcd skrev:
Aragorn skrev:
abcd skrev:
Aragorn skrev:
abcd skrev:Hvad er den yderste konsekvens hvis Tesla står fast? Ingen Teslaer til 10 millioner svenskere? Det er et undseeligt marked for Tesla - der bliver f.eks. solgt flere Teslaer i Danmark selv om vi er halvt så mange. Og Elon er en stædig rad der let har råd til at tage denne kamp med så lille et marked. Jeg er sgu ikke sikker på at fagforeningen vinder.


Nogle gange handler ting om princip. Altså virkelig. Jeg synes det er usundt at ville økonomisere alting.

Jeg tænker som dig at Musk ikke mærker det, men han er sådan et utroligt dumt svin der ikke er vant til at høre ordet nej, og det er sundt for ham for én gangs skyld. Jeg elsker når folk er villige til at sænke skibet for at drukne kaptajnen, det er lige min stil.


I den analogi er Musk vel så kaptajn på et gigantisk krydstogtskib hvor nogen truer med at sænke en af de 100 redningsbåde...


I mine øjne gør det ikke kampen uvigtig eller ligegyldig. Principper er sådan nogen man i mine øjne lever, dør og slår ihjel for.

Omvendt kan man vel spørge hvorfor han overhovedet går op i hvad nogle svenske undermennesker vil eller ikke vil - hvorfor har han ikke bare trukket Tesla ud allerede? Han synes også selv det er en vigtig kamp, og så er naturligvis helt sikker på at han vinder.


De har åbenbart efterspurgt overenskomst i 5 år, så det er jo gået fint i lang tid.

Læste i øvrigt lige at 3F's pensionsselskab har aktier for 400 millioner i Tesla, så mere dedikerede til overenskomster er den danske fagbevægelse åbenbart ikke...


Men det efterspørger de så nu. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Jeg er uenig med dig, og du mener det er både håbløst og derudover dobbeltmoralsk.

Vi må se hvordan det ender :-)
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
abcd
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10315

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf abcd » 5. dec 2023, 20:11

Aragorn skrev:
abcd skrev:
Aragorn skrev:
abcd skrev:
Aragorn skrev:
abcd skrev:Hvad er den yderste konsekvens hvis Tesla står fast? Ingen Teslaer til 10 millioner svenskere? Det er et undseeligt marked for Tesla - der bliver f.eks. solgt flere Teslaer i Danmark selv om vi er halvt så mange. Og Elon er en stædig rad der let har råd til at tage denne kamp med så lille et marked. Jeg er sgu ikke sikker på at fagforeningen vinder.


Nogle gange handler ting om princip. Altså virkelig. Jeg synes det er usundt at ville økonomisere alting.

Jeg tænker som dig at Musk ikke mærker det, men han er sådan et utroligt dumt svin der ikke er vant til at høre ordet nej, og det er sundt for ham for én gangs skyld. Jeg elsker når folk er villige til at sænke skibet for at drukne kaptajnen, det er lige min stil.


I den analogi er Musk vel så kaptajn på et gigantisk krydstogtskib hvor nogen truer med at sænke en af de 100 redningsbåde...


I mine øjne gør det ikke kampen uvigtig eller ligegyldig. Principper er sådan nogen man i mine øjne lever, dør og slår ihjel for.

Omvendt kan man vel spørge hvorfor han overhovedet går op i hvad nogle svenske undermennesker vil eller ikke vil - hvorfor har han ikke bare trukket Tesla ud allerede? Han synes også selv det er en vigtig kamp, og så er naturligvis helt sikker på at han vinder.


De har åbenbart efterspurgt overenskomst i 5 år, så det er jo gået fint i lang tid.

Læste i øvrigt lige at 3F's pensionsselskab har aktier for 400 millioner i Tesla, så mere dedikerede til overenskomster er den danske fagbevægelse åbenbart ikke...


Men det efterspørger de så nu. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Jeg er uenig med dig, og du mener det er både håbløst og derudover dobbeltmoralsk.

Vi må se hvordan det ender :-)


Jeg har ikke nogen særlig holdning til hvad udfaldet skal være. Jeg bryder mig dog ikke om den magt som globalisering giver visse firmaer, og jeg kunne godt forestille mig at Tesla har magt til at tryne fagforeninger i Sverige. Uanset hvad man måtte mene om Musk, så må man give ham at Tesla har et fremragende produkt. Hans elbiler er de bedste i verden målt på kombinationen rækkevidde/hestekræfter/pris, og det er jo f.eks. kommet til udtryk i nogle helt vilde salgstal i Danmark. Og som vi ser med turbokyllingerne er forbrugerne ikke så bekymrede om moral hvis de kan få et godt tilbud.
0
ajnaM
Indlæg: 10078
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27590

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf ajnaM » 5. dec 2023, 21:22

abcd skrev:
Aragorn skrev:
abcd skrev:
Aragorn skrev:
abcd skrev:
Aragorn skrev:
abcd skrev:Hvad er den yderste konsekvens hvis Tesla står fast? Ingen Teslaer til 10 millioner svenskere? Det er et undseeligt marked for Tesla - der bliver f.eks. solgt flere Teslaer i Danmark selv om vi er halvt så mange. Og Elon er en stædig rad der let har råd til at tage denne kamp med så lille et marked. Jeg er sgu ikke sikker på at fagforeningen vinder.


Nogle gange handler ting om princip. Altså virkelig. Jeg synes det er usundt at ville økonomisere alting.

Jeg tænker som dig at Musk ikke mærker det, men han er sådan et utroligt dumt svin der ikke er vant til at høre ordet nej, og det er sundt for ham for én gangs skyld. Jeg elsker når folk er villige til at sænke skibet for at drukne kaptajnen, det er lige min stil.


I den analogi er Musk vel så kaptajn på et gigantisk krydstogtskib hvor nogen truer med at sænke en af de 100 redningsbåde...


I mine øjne gør det ikke kampen uvigtig eller ligegyldig. Principper er sådan nogen man i mine øjne lever, dør og slår ihjel for.

Omvendt kan man vel spørge hvorfor han overhovedet går op i hvad nogle svenske undermennesker vil eller ikke vil - hvorfor har han ikke bare trukket Tesla ud allerede? Han synes også selv det er en vigtig kamp, og så er naturligvis helt sikker på at han vinder.


De har åbenbart efterspurgt overenskomst i 5 år, så det er jo gået fint i lang tid.

Læste i øvrigt lige at 3F's pensionsselskab har aktier for 400 millioner i Tesla, så mere dedikerede til overenskomster er den danske fagbevægelse åbenbart ikke...


Men det efterspørger de så nu. Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Jeg er uenig med dig, og du mener det er både håbløst og derudover dobbeltmoralsk.

Vi må se hvordan det ender :-)


Jeg har ikke nogen særlig holdning til hvad udfaldet skal være. Jeg bryder mig dog ikke om den magt som globalisering giver visse firmaer, og jeg kunne godt forestille mig at Tesla har magt til at tryne fagforeninger i Sverige. Uanset hvad man måtte mene om Musk, så må man give ham at Tesla har et fremragende produkt. Hans elbiler er de bedste i verden målt på kombinationen rækkevidde/hestekræfter/pris, og det er jo f.eks. kommet til udtryk i nogle helt vilde salgstal i Danmark. Og som vi ser med turbokyllingerne er forbrugerne ikke så bekymrede om moral hvis de kan få et godt tilbud.


Men det handler jo ikke om svenske eller danske forbrugere. Hvis de ikke kan få mekanikere til at reparere på bilerne, eller de ikke kan få dem transporteret til salgsstederne, så blokerer det jo markedet. Lykkes det at lave blokade i fx både Danmark, Sverige og Tyskland, så vil jeg vove at påstå, at det er mere end en sten i skoen på Tesla.

Og i sidste ende handler det jo om, hvad der kan betale sig for virksomheden. Det viser sig forhåbentlig at det er fornuftigt at tegne en overenskomst.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
K.toldam
Indlæg: 4134
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1783

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf K.toldam » 5. dec 2023, 22:31

Thomas31 skrev:Jeg er på ingen måde fortaler for amerikanske forhold på en række områder, men det er altså helt i hegnet at fremstille USA som et uland, eller Danmark for 100 år siden eller videre i den stil. USA bliver stadig rigere end EU i hurtigt tempo og Danmark stadig mere afhængige af dem. Det er Danmarks største eksportmarked, og hvis USA blev et velfærdssamfund i morgen var det nok slut med at købe Novo-produkter til fem-dobbelt pris.
C25 sælger mere i dollars end alt andet lagt sammen. Vi lever af, at USA sprøjter hård valuta ud over os.


Bliver USA rigere, eller er det deres gæld der bliver højere ?
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Arend » 5. dec 2023, 22:33

Det ligger i tiden, at arbejderne på amerikanske bilfabrikker kræver store forbedringer - og de skæver selvfølgelig til hinanden.

Efter strejker i Detroit. United Automobile Workers union nåede en foreløbig aftale med General Motors den 30. oktober 2023 om kollektive overenskomster, som indeholdt store lønstigninger og forbedringer. Det sker efter lignende aftaler de seneste dage med Ford Motor og Stellantis, moderselskabet til Ram, Chrysler og Jeep.

https://www.nytimes.com/2023/10/30/business/uaw-ford-general-motors-stellantis-contracts.html

Arbejderne har ikke stemt om dette endnu - men det har de i Toronto, hvor Unifors medlemmer stemte for at ratificere en ny treårig kollektiv overenskomst med Ford i Canada - også med store forbedringer.

https://www.unifor.org/news/all-news/unifor-members-ratify-collective-agreement-ford-motor-company
0
I krig er sandheden det første offer
K.toldam
Indlæg: 4134
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1783

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf K.toldam » 5. dec 2023, 22:34

abcd skrev:Hvad er den yderste konsekvens hvis Tesla står fast? Ingen Teslaer til 10 millioner svenskere? Det er et undseeligt marked for Tesla - der bliver f.eks. solgt flere Teslaer i Danmark selv om vi er halvt så mange. Og Elon er en stædig rad der let har råd til at tage denne kamp med så lille et marked. Jeg er sgu ikke sikker på at fagforeningen vinder.

Ryanair blev smidt ud at Danmark, det er ikke umuligt det samme sker for Tesla.
En anden mulighed er at Tesla ligesom McDonald indser at arbejdsmarked her er anderledes og laver overenskomst
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4128
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3726

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 6. dec 2023, 03:02

paint skrev:
MrMister skrev:USA er ikke godt for arbejdere generelt. Dataen er pænt solid for det.

Eks er den laveste indtjenende gruppe fortsat omkring 1/4 af alle amerikanere. Siden 1970 og knapt 50 år frem steg deres absolute løn justeret for inflation med knapt 45% til ca 180-200.000kr årligt før skat fra ~100.000kr årligt. Det svarer til ~80-85kr i timen i et samfund, hvor alt er privatiseret inkl skole, sundhed og uddannelse.

Da jeg arbejdede med amerikanere, så jeg en survey der viste, at købekraften blandt den nederste halvdel af amerikanerne ikke havde udviklet sig i 40 år alt imens alt omkring dem var blevet dyrere.

Det, de mangler i usa, er stærke fagforeninger, solidaritet og et opgør med de rigeste 2-3%, der tilraner sig rigdom som aldrig tidligere set. Bare google den rigeste 1% skatteprocent i usa, og man får nærmest lyst til at gribe høtyv og fakler og flyve derover…


Jeg har selv boet i USA i 2 år (Uni). Jeg har stadig kontakt med mange af dem, jeg gik sammen med, og frustrationen blandt dem er himmelhøj. Mange af dem siger, at de aldrig vil få råd til at købe et hus af den type de selv voksede op i, hos deres middelklasseforældre. Det er helt og aldeles uden for deres rækkevidde, økonomisk set - med tilbagebetaling af studielån etc. Og her taler vi om et helt almindeligt, pænt forstadshus med en en bil eller to i garagen. Det var almindeligt i middelklassen engang En middelklasse, som nu nærmest er forsvundet.
Flere af dem skriver, at deres fremtid sikkert er "a van down by the river"
Er det anderledes i Danmark? Da jeg var i start-20erne (90erne) købte jeg en 3-værelseslejlighed i Sølvgade for min startløn fra mit første arbejde. Havde kone (i gymnasie) og baby som jeg samtidigt forsørgede.

Det kan unge ikke i dag. Boomers har fucked-over Millenials & Gen-Z med deres forever QE.
0
Grab them by the pussy
abcd
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10315

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf abcd » 6. dec 2023, 03:23

ajnaM skrev:Men det handler jo ikke om svenske eller danske forbrugere. Hvis de ikke kan få mekanikere til at reparere på bilerne, eller de ikke kan få dem transporteret til salgsstederne, så blokerer det jo markedet. Lykkes det at lave blokade i fx både Danmark, Sverige og Tyskland, så vil jeg vove at påstå, at det er mere end en sten i skoen på Tesla.

Og i sidste ende handler det jo om, hvad der kan betale sig for virksomheden. Det viser sig forhåbentlig at det er fornuftigt at tegne en overenskomst.


Hvis det kun er biler til Sverige der blokeres, kan Tesla vel bare køre dem til Vamdrup og udlevere dem til nogle danskere i stedet. Bilerne går som varmt brød, det er næppe noget problem at komme af med dem selv om det ikke skulle være muligt at komme af med dem til svenskere. En af de smarte ting ved Teslas forretningsmodel er at bilerne er rimelig ens. Hvis man køber en Folkevogn, kan man konfigurere den på tusindvis af måder, men en Tesla har ganske få konfigurationsmuligheder.

Det er muligt at Tesla ender med at tegne overenskomst, men så tror jeg det er del af en større international bevægelse. Som en anden skriver, foregår der også noget med fagforeninger i USA, og der vil det kunne flytte noget. Sverige og Norden mener jeg ikke har muskler til at flytte noget imod en modstander som Tesla.
0
HerErJeg
Indlæg: 4256
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5067

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf HerErJeg » 6. dec 2023, 06:22

Artem skrev:
Fru Himmelblå skrev:
Artem skrev:Nu skriver i meget om USA og kender skam godt til de problemstillinger.
Det jeg spørger til er hvilke forhold Tasla ansatte har i Danmark og Sverige?


Og mit svar er, at det er fuldkommen irrelevant så længe en tosset direktør kan give og tage alt efter hvad dagens humør er.

Man kan have de bedste forhold i verden, men så længe forholdene ikke er sikret gennem en overenskomst vil det være forbundet med en voldsom usikkerhed, da man ikke aner om forholdene varer ved.

Ja og så skriver jeg at der faktisk er mange ansatte uden overenskomst her i landet.
Det er på den måde ikke noget unikt for Tesla.

Det specielle ved Tesla er en direktør, der selv ser sig i stand til at købe hele verden, hvis han en dag skulle kede sig.
Samtidigt virker han ekstremt humørsvingende og kan pludselig personligt blande sig i forhold helt nede på gulvet, hvor det i andre store koncerner ville det gå igennem en lang række mellemledere, og den allerøverste direktion vil være totalt afkoblet fra hvad der sker i den virkelige verden.
Så hvis Musk har en dårlig dag, og får lyst til at sænke alle timelønninger med 30%, så gør han det, og skider på konsekvenserne.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8767
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Artem » 6. dec 2023, 06:37

HerErJeg skrev:
Artem skrev:
Fru Himmelblå skrev:
Artem skrev:Nu skriver i meget om USA og kender skam godt til de problemstillinger.
Det jeg spørger til er hvilke forhold Tasla ansatte har i Danmark og Sverige?


Og mit svar er, at det er fuldkommen irrelevant så længe en tosset direktør kan give og tage alt efter hvad dagens humør er.

Man kan have de bedste forhold i verden, men så længe forholdene ikke er sikret gennem en overenskomst vil det være forbundet med en voldsom usikkerhed, da man ikke aner om forholdene varer ved.

Ja og så skriver jeg at der faktisk er mange ansatte uden overenskomst her i landet.
Det er på den måde ikke noget unikt for Tesla.

Det specielle ved Tesla er en direktør, der selv ser sig i stand til at købe hele verden, hvis han en dag skulle kede sig.
Samtidigt virker han ekstremt humørsvingende og kan pludselig personligt blande sig i forhold helt nede på gulvet, hvor det i andre store koncerner ville det gå igennem en lang række mellemledere, og den allerøverste direktion vil være totalt afkoblet fra hvad der sker i den virkelige verden.
Så hvis Musk har en dårlig dag, og får lyst til at sænke alle timelønninger med 30%, så gør han det, og skider på konsekvenserne.

Og det er så her jeg efterspørger hvilke forhold de ansatte her i Danmark og Sverige er ansat under?
De må jo have en kontrakt der opsætter nogle vilkår? og da de har ansatte i de her tider med fuld beskæftigelse. Tvivler jeg på at de betingelser er meget dårligere end andre steder.

Jeg har nemlig ikke set nogle journalister grave i hvilke forhold de ansatte er ansat under? og det er det jeg synes er interessant og ikke om de er i en fagforening eller ej.
Senest rettet af Artem 6. dec 2023, 07:53, rettet i alt 1 gang.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
MrMister
Indlæg: 2405
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6961

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf MrMister » 6. dec 2023, 06:40

HerErJeg skrev:
Artem skrev:
Fru Himmelblå skrev:
Artem skrev:Nu skriver i meget om USA og kender skam godt til de problemstillinger.
Det jeg spørger til er hvilke forhold Tasla ansatte har i Danmark og Sverige?


Og mit svar er, at det er fuldkommen irrelevant så længe en tosset direktør kan give og tage alt efter hvad dagens humør er.

Man kan have de bedste forhold i verden, men så længe forholdene ikke er sikret gennem en overenskomst vil det være forbundet med en voldsom usikkerhed, da man ikke aner om forholdene varer ved.

Ja og så skriver jeg at der faktisk er mange ansatte uden overenskomst her i landet.
Det er på den måde ikke noget unikt for Tesla.

Det specielle ved Tesla er en direktør, der selv ser sig i stand til at købe hele verden, hvis han en dag skulle kede sig.
Samtidigt virker han ekstremt humørsvingende og kan pludselig personligt blande sig i forhold helt nede på gulvet, hvor det i andre store koncerner ville det gå igennem en lang række mellemledere, og den allerøverste direktion vil være totalt afkoblet fra hvad der sker i den virkelige verden.
Så hvis Musk har en dårlig dag, og får lyst til at sænke alle timelønninger med 30%, så gør han det, og skider på konsekvenserne.


Manden er jo også autist, paranoid og politisk ustabil. Foruden alt det andet hejs omkring ham.

At Tesla så er en gennemgående elendig bil, hvad trustpilot og uendelige anmeldelser påpeger, er en helt anden snak. Det er mere en gimmick end en bil. Mere software end hardware. Og når man kører rundt, er det ikke længere franske biler, hvor lyset blænder og er ujævnt. Nu er det teslaer.


Ift deres kvalitet og service, så er jeg imminent glad for min Passat, hvor vinduesviskerne virker, fartpiloten holder afstand, Apple CarPlay er muligt, og automatisk justering af lys spiller.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
MrMister
Indlæg: 2405
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6961

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf MrMister » 6. dec 2023, 06:43

Vlad Kalashnikov skrev:
paint skrev:
MrMister skrev:USA er ikke godt for arbejdere generelt. Dataen er pænt solid for det.

Eks er den laveste indtjenende gruppe fortsat omkring 1/4 af alle amerikanere. Siden 1970 og knapt 50 år frem steg deres absolute løn justeret for inflation med knapt 45% til ca 180-200.000kr årligt før skat fra ~100.000kr årligt. Det svarer til ~80-85kr i timen i et samfund, hvor alt er privatiseret inkl skole, sundhed og uddannelse.

Da jeg arbejdede med amerikanere, så jeg en survey der viste, at købekraften blandt den nederste halvdel af amerikanerne ikke havde udviklet sig i 40 år alt imens alt omkring dem var blevet dyrere.

Det, de mangler i usa, er stærke fagforeninger, solidaritet og et opgør med de rigeste 2-3%, der tilraner sig rigdom som aldrig tidligere set. Bare google den rigeste 1% skatteprocent i usa, og man får nærmest lyst til at gribe høtyv og fakler og flyve derover…


Jeg har selv boet i USA i 2 år (Uni). Jeg har stadig kontakt med mange af dem, jeg gik sammen med, og frustrationen blandt dem er himmelhøj. Mange af dem siger, at de aldrig vil få råd til at købe et hus af den type de selv voksede op i, hos deres middelklasseforældre. Det er helt og aldeles uden for deres rækkevidde, økonomisk set - med tilbagebetaling af studielån etc. Og her taler vi om et helt almindeligt, pænt forstadshus med en en bil eller to i garagen. Det var almindeligt i middelklassen engang En middelklasse, som nu nærmest er forsvundet.
Flere af dem skriver, at deres fremtid sikkert er "a van down by the river"
Er det anderledes i Danmark? Da jeg var i start-20erne (90erne) købte jeg en 3-værelseslejlighed i Sølvgade for min startløn fra mit første arbejde. Havde kone (i gymnasie) og baby som jeg samtidigt forsørgede.

Det kan unge ikke i dag. Boomers har fucked-over Millenials & Gen-Z med deres forever QE.


Man kan på ingen måde sammenligne den aparte udvikling i usa med Danmark. Danskere flest, dvs dem i arbejde, kan købe egen bolig (dog ikke i centrum), få behandlet kræft og give deres børn en uddannelse. Foruden at få mad på bordet, undgå at blive skudt i skolen, eller andet skørt.

Indkomstuligheden i Danmark er slet ikke udviklet ligeså grimt som i usa - eller uk for den sags skyld, hvor knapt 1/4 af børnene ikke får tilstrækkeligt mad at spise. Vi er slet, slet ikke der. End ikke de afviste asylansøgere har lige så dårlige forhold som working poor i usa.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4128
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3726

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 6. dec 2023, 08:36

MrMister skrev:Og Elon er imo mere gal en genial, mere farlig end fantatisk, og jeg er oprigtigt bekymret for, at en så ustabil person dels har så stor politisk og økonomisk kapital/magt, men er underlagt så uendelig lille kontrol / oversyn.

Han kan vitterligt egenhændigt beslutte, om Ukraine har internet eller ej, om Trump er på X eller ej, eller prisen på genforsyning af den internationale rumstationen. Han er - imo - prime example på, at hovedløs privatisering er et problem (som enhver ideologi i sin mest hardcore form er).
Ukraine har (eller havde) deres eget internet. Det var ikke Elon der sparkede Trump af Twitter (det var et militariseret FBI/Demokratisk parti), men det var ham der inviterede ham tilbage. ISS bliver hovedsageligt genforsynet af russiske Soyuz.

Uden Elon Musk ville elbilsudviklingen være skudt mindst 10år tilbage. Vi (dvs. USA - ESA har intet) ville ikke have billige genbrugelige raketter, der kan konkurrer med Rusland & Kina. Vi (dvs. USA) ville ikke have Starlink. Der ville ikke være nogen Starship under udvikling. X ville stadig hedde Twitter, og underlagt demokraternes censurregime. Prøv bare at tænke den alternative verden, hvor den bedste elbil var en Chevrolet Bolt minibil til 1 million kroner, ingen Falcon & Dragon capsule, intet Starlink, ingen Starship, masser af censur på Twitter.

Tesla/Space-X er nogle af de meget få (OpenAI - kan ikke komme på andre på stående fod. Nvidia måske - men deres chips laves på Taiwan. Eller Amazon AWS) der er tilbage der viser at Vesten (dvs. USA) stadig har magien, stadig kan konkurrer i industriproduktion, bygge megaprojekter, stadig kan innovere, der peger på en fremtid hvor vi (dvs USA - Europa er fortabt) succesfuldt kan konkurrer med Kina og andre fremadstormende asiatiske civilisationer.
0
Grab them by the pussy

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"