Den almindelige lønmodtager

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Den almindelige lønmodtager

Indlægaf Mani » 7. mar 2016, 13:32

Marott skrev:Jeg får min anciennitet med, hvis jeg skifter job og forbliver i samme region. Det ved jeg, at der er nogen chefer, der har brændt sig på, da de ikke var opmærksomme på, at der ikke var en prøvetid på en ny medarbejder i afdelingen.

Men det svarer vel også til, hvis man skifter stilling inden for samme koncern? For i så fald er det vidst helt normalt.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6477

Re: Den almindelige lønmodtager

Indlægaf Stars » 7. mar 2016, 13:41

Hunkat skrev:Jeg tror (uden at vide det) at langt de fleste overenskomster + funktionærloven som du selv nævner giver længere opsigelsesvarsel (forudsat man er forbi prøveperioden) og at de fleste lønmodtagere vil være dækket ind under en af overstående.

Jeg tror aldrig selv jeg har været et sted med mindre en 30 dages opsigelse, heller ikke da jeg stod i butik osv. Så kunne man jo arrangere med chefen at man fik færre vagter i perioden så man reelt var fritaget de sidste 14 dage men officielt var det 30 dage fra udgangen af bemeldte måned.


Butiksansatte er funktionærer (når de opfylder time.kravet)

I mit forrige job var det nok dette, der var gældende:
kantine.jpg


Industriens overenskomst dækker sikkert også ret mange:
Industriens Overenskomst:

Hvis du er timelønsansat efter Industriens Overenskomst, har du ret til følgende opsigelsesvarsler:

a. Fra arbejdsgiverside:
Efter 6 mdrs. beskæftigelse 14 dage
Efter 9 mdrs. beskæftigelse 21 dage
Efter 2 års beskæftigelse 28 dage
Efter 3 års beskæftigelse 56 dage
Efter 6 års beskæftigelse 70 dage

Medarbejdere, der er fyldt 50 år:
Efter 9 års beskæftigelse 90 dage
Efter 12 års beskæftigelse 120 dage

b. Fra medarbejderside:
Efter 6 mdrs. beskæftigelse 7 dage
Efter 3 års beskæftigelse 14 dage
Efter 6 års beskæftigelse 21 dage
Efter 9 års beskæftigelse 28 d age

Hvis du er funktionærlignende ansat, gælder følgende:
Opsigelse skal altid ske til en måneds udløb med nedenstående varsler:

Ansat i op til Varsel
5 måneder 1 måned
2 år 9 måneder 3 måneder
5 år 8 måneder 4 måneder
8 år 7 måneder 5 måneder
Herefter 6 måneder
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Den almindelige lønmodtager

Indlægaf Fru Sunshine » 7. mar 2016, 17:28

Marott skrev:
Mani skrev:
Fru Sunshine skrev:
Mani skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg har 6 måneders opsigelse i kraft af anciennitet.
1 måned, hvis jeg siger op.

Hvordan det? Er du ikke startet et nyt sted?

Jeg er ansat efter funktionærloven.

Jo, og jeg havde 6 måneders opsigelse.
:blush:

Argh - øv :kys:

Jeg var bare nysgerrig efter om der var fag, hvor man fik ancienniteten med :genert:



Jeg får min anciennitet med, hvis jeg skifter job og forbliver i samme region. Det ved jeg, at der er nogen chefer, der har brændt sig på, da de ikke var opmærksomme på, at der ikke var en prøvetid på en ny medarbejder i afdelingen.

Hvis min nye skole havde været i samme kommune som den gamke, ville min anciennitet være fulgt med, da jeg jo er kommunalt ansat.
Men jeg er flyttet til en anden kommune, og så er jeg ikke sikker på, hvordan set forholder sig.
Jeg beholder min anciennitet hvad angår løn og titel.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9501

Re: Den almindelige lønmodtager

Indlægaf Modesty Blame » 7. mar 2016, 19:33

Jeg har fire måneder.
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Den almindelige lønmodtager

Indlægaf StripesAddict » 7. mar 2016, 21:17

Danseprinsesse skrev:I mit tidligere job havde jeg 14 dages opsigelse (og i øvrigt ingen løn under sygdom eller barsel, ingen pension, etc.). Det var kraftigt medvirkende til, at jeg sagde op/skiftede branche.


Har man ikke lovmæssigt ret til løn under sygdom, når man arbejder mere end et vist antal timer (omkring 10?) om ugen?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Den almindelige lønmodtager

Indlægaf Madam Pomfrey » 7. mar 2016, 21:46

Rikke skrev:Jeg har tre mdrs opsigelsesvarsel, hvis jeg bliver opsagt, med min anciennitet på 15 år som pædagog.
En måned, hvis jeg selv siger op.



Har det ikke noget med længden på din ansættelse at gøre.

Jeg er (social)pædagog, har været fastansat på min arbejdsplads i 9,5 år, 13 års ancinitet.
Jeg har 6 mdrs opsigelse, fra deres side.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6477

Re: Den almindelige lønmodtager

Indlægaf Stars » 8. mar 2016, 08:56

StripesAddict skrev:
Danseprinsesse skrev:I mit tidligere job havde jeg 14 dages opsigelse (og i øvrigt ingen løn under sygdom eller barsel, ingen pension, etc.). Det var kraftigt medvirkende til, at jeg sagde op/skiftede branche.


Har man ikke lovmæssigt ret til løn under sygdom, når man arbejder mere end et vist antal timer (omkring 10?) om ugen?

Løn og sygdom

FUNKTIONÆR:

Arbejder man som funktionær, skal man have normal løn under sygdom, evt. faste tillæg skal også udbetales under sygdom.

OVERENSKOMST:

Tjek overenskomsten. Mange overenskomster giver ret til den normale løn under sygdom i et antal uger.

INGEN AFTALE:

Er man under ansættelse uden overenskomst og ikke arbejder som funktionær, kan man være berettiget til sygedagpenge. Man skal dog minimum have arbejdet mindst 8 uger og have haft mindst 74 timers beskæftigelse ved samme arbejdsgiver.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 478
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Den almindelige lønmodtager

Indlægaf Sukisaki » 8. mar 2016, 09:26

Ved egen opsigelse havde jeg som pædagog til udgangen af næste måned.
Hvis de havde opsagt mig, havde jeg 6 mdr, fordi jeg var tillidsrepræsentant.
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Den almindelige lønmodtager

Indlægaf StripesAddict » 8. mar 2016, 09:56

Stars skrev:
StripesAddict skrev:
Danseprinsesse skrev:I mit tidligere job havde jeg 14 dages opsigelse (og i øvrigt ingen løn under sygdom eller barsel, ingen pension, etc.). Det var kraftigt medvirkende til, at jeg sagde op/skiftede branche.


Har man ikke lovmæssigt ret til løn under sygdom, når man arbejder mere end et vist antal timer (omkring 10?) om ugen?

Løn og sygdom

FUNKTIONÆR:

Arbejder man som funktionær, skal man have normal løn under sygdom, evt. faste tillæg skal også udbetales under sygdom.

OVERENSKOMST:

Tjek overenskomsten. Mange overenskomster giver ret til den normale løn under sygdom i et antal uger.

INGEN AFTALE:

Er man under ansættelse uden overenskomst og ikke arbejder som funktionær, kan man være berettiget til sygedagpenge. Man skal dog minimum have arbejdet mindst 8 uger og have haft mindst 74 timers beskæftigelse ved samme arbejdsgiver.


Ah ja, det kan jeg godt se. Jeg tænker "kan" er udslagsgivende her.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Den almindelige lønmodtager

Indlægaf Danseprinsesse » 8. mar 2016, 09:58

StripesAddict skrev:
Stars skrev:
StripesAddict skrev:
Danseprinsesse skrev:I mit tidligere job havde jeg 14 dages opsigelse (og i øvrigt ingen løn under sygdom eller barsel, ingen pension, etc.). Det var kraftigt medvirkende til, at jeg sagde op/skiftede branche.


Har man ikke lovmæssigt ret til løn under sygdom, når man arbejder mere end et vist antal timer (omkring 10?) om ugen?

Løn og sygdom

FUNKTIONÆR:

Arbejder man som funktionær, skal man have normal løn under sygdom, evt. faste tillæg skal også udbetales under sygdom.

OVERENSKOMST:

Tjek overenskomsten. Mange overenskomster giver ret til den normale løn under sygdom i et antal uger.

INGEN AFTALE:

Er man under ansættelse uden overenskomst og ikke arbejder som funktionær, kan man være berettiget til sygedagpenge. Man skal dog minimum have arbejdet mindst 8 uger og have haft mindst 74 timers beskæftigelse ved samme arbejdsgiver.


Ah ja, det kan jeg godt se. Jeg tænker "kan" er udslagsgivende her.


Jeg var berettiget til sygedagpenge, men ikke løn.
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Den almindelige lønmodtager

Indlægaf StripesAddict » 8. mar 2016, 10:00

Danseprinsesse skrev:
StripesAddict skrev:
Stars skrev:
StripesAddict skrev:
Danseprinsesse skrev:I mit tidligere job havde jeg 14 dages opsigelse (og i øvrigt ingen løn under sygdom eller barsel, ingen pension, etc.). Det var kraftigt medvirkende til, at jeg sagde op/skiftede branche.


Har man ikke lovmæssigt ret til løn under sygdom, når man arbejder mere end et vist antal timer (omkring 10?) om ugen?

Løn og sygdom

FUNKTIONÆR:

Arbejder man som funktionær, skal man have normal løn under sygdom, evt. faste tillæg skal også udbetales under sygdom.

OVERENSKOMST:

Tjek overenskomsten. Mange overenskomster giver ret til den normale løn under sygdom i et antal uger.

INGEN AFTALE:

Er man under ansættelse uden overenskomst og ikke arbejder som funktionær, kan man være berettiget til sygedagpenge. Man skal dog minimum have arbejdet mindst 8 uger og have haft mindst 74 timers beskæftigelse ved samme arbejdsgiver.


Ah ja, det kan jeg godt se. Jeg tænker "kan" er udslagsgivende her.


Jeg var berettiget til sygedagpenge, men ikke løn.


På den måde. Det lyder godt nok bøvlet, ift. almindelige sygeperioder, tænker jeg.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Den almindelige lønmodtager

Indlægaf Danseprinsesse » 8. mar 2016, 10:54

StripesAddict skrev:
Danseprinsesse skrev:
StripesAddict skrev:
Stars skrev:
StripesAddict skrev:
Danseprinsesse skrev:I mit tidligere job havde jeg 14 dages opsigelse (og i øvrigt ingen løn under sygdom eller barsel, ingen pension, etc.). Det var kraftigt medvirkende til, at jeg sagde op/skiftede branche.


Har man ikke lovmæssigt ret til løn under sygdom, når man arbejder mere end et vist antal timer (omkring 10?) om ugen?

Løn og sygdom

FUNKTIONÆR:

Arbejder man som funktionær, skal man have normal løn under sygdom, evt. faste tillæg skal også udbetales under sygdom.

OVERENSKOMST:

Tjek overenskomsten. Mange overenskomster giver ret til den normale løn under sygdom i et antal uger.

INGEN AFTALE:

Er man under ansættelse uden overenskomst og ikke arbejder som funktionær, kan man være berettiget til sygedagpenge. Man skal dog minimum have arbejdet mindst 8 uger og have haft mindst 74 timers beskæftigelse ved samme arbejdsgiver.


Ah ja, det kan jeg godt se. Jeg tænker "kan" er udslagsgivende her.


Jeg var berettiget til sygedagpenge, men ikke løn.


På den måde. Det lyder godt nok bøvlet, ift. almindelige sygeperioder, tænker jeg.


Jeg tror, der var et eller andet antal dage/uger vi kunne få løn, husker det ikke præcist. Da jeg var sygemeldt i 3 måneder efter operation var det f.eks. på sygedagpenge i stedet for min almindelige løn - hvilket jo var et andet beløb.
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Den almindelige lønmodtager

Indlægaf Tobywan » 8. mar 2016, 12:09

Jeg har 6 måneders opsigelse pga anciennitet og 1 måned hvis jeg selv siger op.

Mener de 6 måneder er det maksimale vi kan opnå her - desværre, for det er en god sikkerhed.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Den almindelige lønmodtager

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 8. mar 2016, 20:01

Hvis der er et lovkrav inden for din branche, så tæller det, medmindre at din overenskomst eller arbejdsgiver stiller dig gunstigere.

Hvis der ikke er et lovkrav, så kigger man på din overenskomst. Den tæller, medmindre at din arbejdsgiver stiller dig gunstigere.

RIGTIGT mange mennesker sorterer under funktionærloven (eller tilsvarende regler) - enten fordi de direkte er i dens gyldighedsområde, eller fordi at der står i deres overenskomst/ansættelsesvilkår, at de har aftalt sig til at funktionærlovens vilkår gælder - selvom de formelt ikke er funktionærer.

Hvis du ikke arbejder under overenskomst, så er det dine vilkår i ansættelseskontrakten, der gælder. En ansættelseskontrakt skal indeholde opsigelsesvarsel.

Her er opsigelsesvarslerne efter funktionærloven, baseret på din anciennitet:

Under 6 måneder har du 1 måneds opsigelse (Opsigelsen skal være modtaget inden udløbet af den 5. ansættelsesmåned)
6 måneder til tre år har du 3 måneders opsigelse (Opsigelsen skal være modtaget inden udløbet af 2 år og 9 måneders ansættelse)
3-6 år har du 4 måneders opsigelse (Opsigelsen skal være modtaget inden udløbet af 5 år og 8 måneders ansættelse)
6-9 år har du 5 måneders opsigelse (Opsigelsen skal være modtaget inden udløbet af 8 år og 7 måneders ansættelse)
Over 9 år har du 6 måneders opsigelse (Opsigelsen skal være modtaget efter 8 år og 7 måneders ansættelse)

Som udgangspunkt overfører man ikke et opsigelsesvarsel fra én stilling til en anden, medmindre det udtrykkeligt står i en lov, en overenskomst eller i din ansættelseskontrakt.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Den almindelige lønmodtager

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 8. mar 2016, 20:06

Tobywan skrev:Jeg har 6 måneders opsigelse pga anciennitet og 1 måned hvis jeg selv siger op.

Mener de 6 måneder er det maksimale vi kan opnå her - desværre, for det er en god sikkerhed.


I princippet kan du forhandle dig til et længere opsigelsesvarsel ved lokale lønforhandlinger - også hvis man er under overenskomst. Især som trøstepræmie, hvis man ikke kan få de ønskede 1. prioritetskrav. Det kræver dog ofte, at man også selv får et længere opsigelsesvarsel som lønmodtager.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"