Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Indlægaf Wizzze » 27. jan 2023, 15:01

"34-årig kvinde idømt fængsel for seksuelt samvær med mindreårig
En 34-årig kvinde er ved retten i Randers kendt skyldig i at have begået voldtægt i form af at have haft samleje og andet seksuelt forhold med en 14-årig dreng. Episoden fandt sted på en adresse på Djursland i november sidste år.

Retten i Randers har fredag eftermiddag idømt en 34-årig kvinde ti måneders fængsel for at have haft seksuelt samvær med en 14-årig dreng, hvilket i straffeloven betegnes som voldtægt ved samleje med et barn under 15 år. Tre af de ti måneders fængsel blev gjort ubetinget.

Episoden fandt sted på en adresse på Djursland i starten af november sidste år, hvor den 34-årige kvinde ved retten var tiltalt for at have haft samleje af flere omgange med den 14-årige dreng. Hun var ligeledes tiltalt for at have udført oralsex på den 14-årige.

”Jeg er overrasket over, at retten kun har valgt at idømme en straf på ti måneders fængsel, hvoraf størstedelen er gjort betinget – til trods for, at den tiltalte er blevet kendt skyldig i det alvorlige forhold omkring seksuelt samvær, hvilket jeg naturligvis er tilfreds med. Men det undrer mig, at straffen ikke er strengere, når man ser på den strafskærpelse, der trådte i kraft 1. marts sidst år vedrørende seksuelle forhold med mindreårige,” siger senioranklager Rosa Pape, der har ført sagen på vegne af anklagemyndigheden ved Østjyllands Politi.
Anklagemyndigheden vil nu overveje, om man ønsker at anke dommen.

Samme aften, hvor kvinden i dag er blevet kendt skyldig i at have begået ovenstående forhold, havde hun ifølge tiltalen også udsat en anden 14-årig og en 15-årig dreng for blufærdighedskrænkelse i form af uønskede berøringer.

Hun blev ved retten i Randers dog frifundet i de to forhold vedrørende blufærdighedskrænkelse.
Den 34-årige kvinde nægter sig skyldig og ankede dommen på de ti måneders fængsel til frifindelse. Hun blev løsladt efter dom."

://politi.dk/oestjyllands-politi/nyhedsliste/34aarig-kvinde-idoemt-faengsel-for-seksuelt-samvaer-med-mindreaarig/2023/01/27

Tror I at dommen havde været den samme hvis det var en 34årig mand og en 14årig pige? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Indlægaf Modesty Blame » 27. jan 2023, 15:03

Nej, jeg tror hun får en hårdere straf i landsretten. Det kan man vel håbe.
8
libertá
Indlæg: 854
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 346

Re: Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Indlægaf libertá » 27. jan 2023, 15:26

Der er et par ting, jeg tænker, som jeg vil opsummere således:

1. En mand havde fået hårdere straf for samme forseelse, altså i et forhold mand-pige. Fordi der er den fordom om, at kvinder ikke kan krænke. Og også om at drenge ikke kan være ofre, fordi de jo har stiv pik hele tiden.
2. Når dette er sagt, VAR det nu også voldtægt? Så vidt jeg forstår, kaldes det pr. definition "voldtægt", hvis en mindreårig har samleje med en voksen. Men hvis det er en 14 årig kønsmoden person, der selv vil, synes jeg at begrebet "voldtægt" i visse tilfælde er misvisende. Selvom forseelsen stadig ER ulovlig og strafbar.
3. Er lovgivningen i virkeligheden for firkantet? BØR det overhovedet være strafbart, hvis en kønsmoden ung teenager har sex med en person over 15/18 år? Hvad skade sker der reelt, hvis den unge part selv lægger op til det eller er helt med på det? Burde man overveje en mere fleksibel lovgivning? Hermed tænker jeg på, at man i stedet for KUN at se på alderen også ser på om den unge part er kønsmoden og moden af sin alder. Der findes 15-16 årige, der ikke er parate til sex og så findes der jo sikkert også 13-14 årige, der ER parate. Og hvorfor mener samfundet, at 13-14 årige godt kan sige ja til Jesus og Gud (Konfirmation), men ikke kan vurdere om de har lyst til sex? Er det ikke lidt tvetydigt?!
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20966

Re: Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Indlægaf Misantropen » 27. jan 2023, 15:40

libertá skrev:3. Er lovgivningen i virkeligheden for firkantet? BØR det overhovedet være strafbart, hvis en kønsmoden ung teenager har sex med en person over 15/18 år? Hvad skade sker der reelt, hvis den unge part selv lægger op til det eller er helt med på det? Burde man overveje en mere fleksibel lovgivning? Hermed tænker jeg på, at man i stedet for KUN at se på alderen også ser på om den unge part er kønsmoden og moden af sin alder. Der findes 15-16 årige, der ikke er parate til sex og så findes der jo sikkert også 13-14 årige, der ER parate.

Det kan sagtens være skadeligt, og have nogle alvorlige konsekvenser, selvom den 14-årige har haft lyst.


Edit: Fik citeret det forkerte afsnit i dit indlæg.
Senest rettet af Misantropen 27. jan 2023, 15:47, rettet i alt 2 gange.
4
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Indlægaf Modesty Blame » 27. jan 2023, 15:40

Man kan forestille sig, at straffen er reduceret i forhold til et ufrivilligt forhold, hvis forurettede har udtrykt, at han var interesseret i sexen. Men det ændrer ikke på, at det er ulovligt. Jeg ved ikke, om en 34 årige mand ville få reduceret straffen, hvis forurettede var en 14 årige, villig pige.

Men jeg husker noget om en lærer og en 13-årig for nogle år siden. Han blev vist frikendt delvist, kan nogen huske den sag?
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Indlægaf Modesty Blame » 27. jan 2023, 15:42

https://www.tv2east.dk/soroe/foraeldre- ... g-lavet-om

Denne sag, de reducerede straffen, fordi de mente det var et frivilligt forhold.
0
dna
Indlæg: 732
Tilmeldt: 14. dec 2020, 10:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 676

Re: Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Indlægaf dna » 27. jan 2023, 19:26

Jeg kender ikke til hvad en mand ville være blevet idømt af straf hvis kønnene var byttet om, men jeg har hørt en del gange at mænd typisk bliver idømt hårdere straffe end kvinder ved samme forbrydelse.
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3013
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 36
Likede indlæg: 5213

Re: Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Indlægaf AFK » 27. jan 2023, 19:33

dna skrev:Jeg kender ikke til hvad en mand ville være blevet idømt af straf hvis kønnene var byttet om, men jeg har hørt en del gange at mænd typisk bliver idømt hårdere straffe end kvinder ved samme forbrydelse.


Det gør de.

Det kan have sine fordele at være kvinde, når man begår en forbrydelse. Tal, som Jyllands-Posten har trukket fra Danmarks Statistik, viser, at kvinder i højere grad slipper for fængselsstraf end mænd. I 2013 blev 630 kvinder kendt skyldige i at have begået simpel vold, og af dem blev syv procent idømt en ubetinget frihedsstraf. Ud af de 4.694 mænd, der samme år blev dømt for samme forbrydelse, fik 24 procent en ubetinget frihedsstraf. Det skriver Jyllands-Posten.

Også når det kommer til indbrud i beboelser, bedrageri, røveri og salg af narkotika, viser tallene, at kvinder slipper lettere end mænd.


https://www.berlingske.dk/samfund/kvind ... -end-maend
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
abcd
Indlæg: 5907
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9787

Re: Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Indlægaf abcd » 27. jan 2023, 20:39

Nej, jeg tror ikke dommen havde været den samme. Men det er også fint. En 34-årig kvinde der har sex med en 14-årig dreng, er noget andet end en 34-årig mand der har sex med en 14-årig pige. Jeg hader at alting skal være det samme.
1
libertá
Indlæg: 854
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 346

Re: Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Indlægaf libertá » 27. jan 2023, 21:00

abcd skrev:Nej, jeg tror ikke dommen havde været den samme. Men det er også fint. En 34-årig kvinde der har sex med en 14-årig dreng, er noget andet end en 34-årig mand der har sex med en 14-årig pige. Jeg hader at alting skal være det samme.


Og jeg hader, når alle forhold skæres over én kamp på grund af køn.

Det er efter min mening fuldstændigt underordnet, hvordan kønsfordelingen er. Om det er mand-dreng, mand-pige, kvinde-dreng eller kvinde-pige.

Det eneste, der betyder noget, er hvordan man behandler modparten. En mand kan behandle en pige med lige så stor respekt som en kvinde kan behandle en dreng. Ligesom en kvinde også kan være et svin overfor en dreng, ligeså vel som en mand kan være et svin overfor en pige.

Jeg synes faktisk, det er principielt forkert, at alle forhold til f.eks. en kønsmoden og villig 14 årig skæres over én kam som overgreb og tvang. Det behøver det ikke være. Det kommer igen helt an på karakteren af forholdet.

F.esks. kan det være en 14 årige pige, der bliver voldtaget i en skov af en fremmed mand. Noget forbandet svineri og et kæmpestort overgreb, der bør give mange års fængsel.

Men det kan også være en 14 årig tidligt udviklet dreng på 185 cm, som har en pik på 20 cm og som er liderlig døgnet rundt - som frivilligt går i seng med en kvinde eller mand (igen er kønnet FULDSTÆNDIGT ligegyldigt). Og som nyder sexen. Jeg synes, at det er problematisk, at også et sådant forhold straffes og at den ældre part gøres til et monster. Ok, en mand gøres til et monster. Ikke så ofte en kvinde, for hun gør jo bare den unge knægt en tjeneste. Mener mange. ;)

Jeg var selv tidligt udviklet og havde bestemt lyst til sex som 14 årig. Og havde næppe anset det som et overgreb, hvis jeg havde fundet en ældre person at gøre det med. Det skete så ikke. Men man kan godt være parat til sex, selvom man ikke er fyldt 15. Ligesom man også kan være 18 og ikke føle sig parat. Det er forkert og problematisk, at samfundet skærer alle forhold over én kam alene på grund af alder.

For der er jo også forhold, hvor den unge part ER gammel nok og hvor forholdet så ikke straffes. Men hvor den unge tager skade. Igen fordi man ikke behøver være parat når man er 15 eller 18 år gammel. Ligesom man også KAN være parat, hvis man ikke helt er fyldt 15 endnu.
0
abcd
Indlæg: 5907
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9787

Re: Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Indlægaf abcd » 27. jan 2023, 21:30

libertá skrev:
abcd skrev:Nej, jeg tror ikke dommen havde været den samme. Men det er også fint. En 34-årig kvinde der har sex med en 14-årig dreng, er noget andet end en 34-årig mand der har sex med en 14-årig pige. Jeg hader at alting skal være det samme.


Og jeg hader, når alle forhold skæres over én kamp på grund af køn.

Det er efter min mening fuldstændigt underordnet, hvordan kønsfordelingen er. Om det er mand-dreng, mand-pige, kvinde-dreng eller kvinde-pige.

Det eneste, der betyder noget, er hvordan man behandler modparten. En mand kan behandle en pige med lige så stor respekt som en kvinde kan behandle en dreng. Ligesom en kvinde også kan være et svin overfor en dreng, ligeså vel som en mand kan være et svin overfor en pige.

Jeg synes faktisk, det er principielt forkert, at alle forhold til f.eks. en kønsmoden og villig 14 årig skæres over én kam som overgreb og tvang. Det behøver det ikke være. Det kommer igen helt an på karakteren af forholdet.

F.esks. kan det være en 14 årige pige, der bliver voldtaget i en skov af en fremmed mand. Noget forbandet svineri og et kæmpestort overgreb, der bør give mange års fængsel.

Men det kan også være en 14 årig tidligt udviklet dreng på 185 cm, som har en pik på 20 cm og som er liderlig døgnet rundt - som frivilligt går i seng med en kvinde eller mand (igen er kønnet FULDSTÆNDIGT ligegyldigt). Og som nyder sexen. Jeg synes, at det er problematisk, at også et sådant forhold straffes og at den ældre part gøres til et monster. Ok, en mand gøres til et monster. Ikke så ofte en kvinde, for hun gør jo bare den unge knægt en tjeneste. Mener mange. ;)

Jeg var selv tidligt udviklet og havde bestemt lyst til sex som 14 årig. Og havde næppe anset det som et overgreb, hvis jeg havde fundet en ældre person at gøre det med. Det skete så ikke. Men man kan godt være parat til sex, selvom man ikke er fyldt 15. Ligesom man også kan være 18 og ikke føle sig parat. Det er forkert og problematisk, at samfundet skærer alle forhold over én kam alene på grund af alder.

For der er jo også forhold, hvor den unge part ER gammel nok og hvor forholdet så ikke straffes. Men hvor den unge tager skade. Igen fordi man ikke behøver være parat når man er 15 eller 18 år gammel. Ligesom man også KAN være parat, hvis man ikke helt er fyldt 15 endnu.


Enig. Men hvis en voksen kvinde havde tilbudt mig noget da jeg var 14, og de andre voksne havde fået smidt hende i fængsel for voldtægt, så havde det været en fucking joke, for det ville jeg have syntes var alle tiders. Og det er ikke mit indtryk at kvinder har det på samme måde med deres 14-årige selv.
Senest rettet af abcd 28. jan 2023, 03:23, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Indlægaf Animi » 27. jan 2023, 22:01

libertá skrev:Og jeg hader, når alle forhold skæres over én kamp på grund af køn.

Det er efter min mening fuldstændigt underordnet, hvordan kønsfordelingen er. Om det er mand-dreng, mand-pige, kvinde-dreng eller kvinde-pige.

Det eneste, der betyder noget, er hvordan man behandler modparten. En mand kan behandle en pige med lige så stor respekt som en kvinde kan behandle en dreng. Ligesom en kvinde også kan være et svin overfor en dreng, ligeså vel som en mand kan være et svin overfor en pige.

Jeg synes faktisk, det er principielt forkert, at alle forhold til f.eks. en kønsmoden og villig 14 årig skæres over én kam som overgreb og tvang. Det behøver det ikke være. Det kommer igen helt an på karakteren af forholdet.

F.esks. kan det være en 14 årige pige, der bliver voldtaget i en skov af en fremmed mand. Noget forbandet svineri og et kæmpestort overgreb, der bør give mange års fængsel.

Men det kan også være en 14 årig tidligt udviklet dreng på 185 cm, som har en pik på 20 cm og som er liderlig døgnet rundt - som frivilligt går i seng med en kvinde eller mand (igen er kønnet FULDSTÆNDIGT ligegyldigt). Og som nyder sexen. Jeg synes, at det er problematisk, at også et sådant forhold straffes og at den ældre part gøres til et monster. Ok, en mand gøres til et monster. Ikke så ofte en kvinde, for hun gør jo bare den unge knægt en tjeneste. Mener mange. ;)

Jeg var selv tidligt udviklet og havde bestemt lyst til sex som 14 årig. Og havde næppe anset det som et overgreb, hvis jeg havde fundet en ældre person at gøre det med. Det skete så ikke. Men man kan godt være parat til sex, selvom man ikke er fyldt 15. Ligesom man også kan være 18 og ikke føle sig parat. Det er forkert og problematisk, at samfundet skærer alle forhold over én kam alene på grund af alder.

For der er jo også forhold, hvor den unge part ER gammel nok og hvor forholdet så ikke straffes. Men hvor den unge tager skade. Igen fordi man ikke behøver være parat når man er 15 eller 18 år gammel. Ligesom man også KAN være parat, hvis man ikke helt er fyldt 15 endnu.


Selvom jeg godt kan se, hvad du mener, så synes jeg, at det er en farlig vej at bevæge sig ud på. For hvad nu, hvis den tilsyneladende villige 14-årige dreng, i en længere tid er blevet groomet af en ældre kvinde, og er endt ud i et ulige magtforhold, hvor han måske har sagt ja til sex, men ikke har vidst, hvad konsekvenserne for ham selv ville være.
Og hvor skal grænsen gå, rent aldersmæssigt? Skal vi stole på, at et 11-årige barn, der er blevet kønsmoden i en tidlig alder og måske har fået en startende interesse for sex, rent faktisk kan indgå i et frivilligt seksuelt forhold, med en voksen person?

Jeg synes det er meget fint, at man har en aldersgrænse, hvor man siger, at her der kan barnet ikke samtykke til sex, heller ikke selvom barnet selv siger jo. Og stod det til mig, ville jeg ændre loven, så unge under 18, ikke kan indgå i et seksuelt forhold med voksne over 18.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Indlægaf Dawwty » 27. jan 2023, 22:54

At gå ind for pædofili er afskyeligt, uanset overgrebpersoner nes køn.
4
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5888
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14690

Re: Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 27. jan 2023, 23:07

Bare fordi man har lyst til noget, betyder det ikke nødvendigvis at man er klar til det eller at man fuldt ud forstår hvad det indebærer.

De nuværende regler er til for at safeguarde børn og unge. De skal beskytte efter laveste (mest sårbare) fællesnævner. Det gør de absolut ikke hvis vi sætter alderen ned. Tvært i mod kommer der potentielt flere “he said, she said” sager om overgreb fordi man kan jo bare sige at barnet var villigt og derefter skiftede mening. Langt de fleste unge teenagere kan sagtens være interesseret i og have lyst til sex, men det betyder ikke at det er godt for dem eller deres udvikling at gøre det. Specielt ikke med nogen der er en hel del ældre og oftest i en ulige relation.

At ville gøre det lovligt for yngre end 15 at have sex med VOKSNE, synes jeg ligger skræmmende tæt på MAP/pædofiles agenda. Teenagere må gerne have sex med teenagere. Tror ikke der er mange der synes det er forkert med to 14 årige der knalder, men en 14 årig og en 20+ årig er klamt. Hvem kigger overhovedet på en 14 årig og tænker “ku’ godt!” Når man ikke selv er jævnaldrende?!

Jeg synes seksual forbrydelser bør straffes lige hårdt. Lige meget hvem gerningsmanden er. Jeg synes også at de bør straffes meget hårdere end i det her tilfælde. Specielt hvis der er børn involveret (med en 18+ gerningsmand).
7
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Kvinde dømt for voldtægt af 14årig dreng

Indlægaf Dawwty » 27. jan 2023, 23:12

TakeAChanceOnMe skrev:Bare fordi man har lyst til noget, betyder det ikke nødvendigvis at man er klar til det eller at man fuldt ud forstår hvad det indebærer.

De nuværende regler er til for at safeguarde børn og unge. De skal beskytte efter laveste (mest sårbare) fællesnævner. Det gør de absolut ikke hvis vi sætter alderen ned. Tvært i mod kommer der potentielt flere “he said, she said” sager om overgreb fordi man kan jo bare sige at barnet var villigt og derefter skiftede mening. Langt de fleste unge teenagere kan sagtens være interesseret i og have lyst til sex, men det betyder ikke at det er godt for dem eller deres udvikling at gøre det. Specielt ikke med nogen der er en hel del ældre og oftest i en ulige relation.

At ville gøre det lovligt for yngre end 15 at have sex med VOKSNE, synes jeg ligger skræmmende tæt på MAP/pædofiles agenda. Teenagere må gerne have sex med teenagere. Tror ikke der er mange der synes det er forkert med to 14 årige der knalder, men en 14 årig og en 20+ årig er klamt. Hvem kigger overhovedet på en 14 årig og tænker “ku’ godt!” Når man ikke selv er jævnaldrende?!

Jeg synes seksual forbrydelser bør straffes lige hårdt. Lige meget hvem gerningsmanden er. Jeg synes også at de bør straffes meget hårdere end i det her tilfælde. Specielt hvis der er børn involveret (med en 18+ gerningsmand).

Det er både klamt og ulovligt for unge under 15 at have sex også med ander i samme aldersgruppe.

Det er klamt at så mange synes det er ok
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"