Det sidste ord

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Det sidste ord

Indlægaf Delfin » 11. jan 2023, 00:23

fisken80 skrev:
Akehurst2 skrev:
Purple Haze skrev:Tænker at folk over 70 godt kunne få buddet (hvis de er kendte/interessante nok). Hvis det bliver lagt som et åbent tilbud om at deltage, når de selv vil være OK med det. Og så måske til folk som er alvorligt syge i en tidligere alder.

Ved godt at Lise Nørregaard blev over 100, men det er trods alt de færreste der gør det.

De deltagende kunne få tilbuddet om at lave en “ommer” hvis der er gået 5? 10? År og de stadig ikke har stillet træskoene.


Jeg ved selvfølgelig ikke, om det er tilfældet, men jeg forestiller mig, at konceptet er, at det gerne skal være tæt på, så den pågældende forholder sig til en nogenlunde snarlig død.

Det kan selvfølgelig i princippet være når som helst for os alle sammen, men det giver for mig at se mindre mening at lave interviewet, hvor det synes oplagt at den pågældende kan leve fem og ti år endnu, da det netop skal være 'det sidste ord'. Og - igen efter min mening - med den refleksion og eftertanke, der opstår, når personen godt selv ved, at afslutningen nærmer sig. Så hellere leve med, at man ikke 'nåede det', hvis den pågældende så dør mere uventet.


Jeg synes bare, at det koncept er røget med Ghita Nørby. Godt nok er hun 87, men hun virker jo på ingen måde som en, der står med det ene ben i graven, nærmest tværtimod. Hun forekommer mig at kunne leve en hel del år endnu.


Det må være virkelig svært for tv2/Berthelsen at vælge det rigtige tidspunkt.

Når man nærmer sig de 90, så nærmer sidste salgsdag sig trods alt også, og selvom hun virker frisk nu, kan det også lynhurtigt gå ned ad bakke. Hos nogle kan man ligefrem se det fra uge til uge. Der er også dem, der bare dør uden forudgående svækkelse. Jeg har set hende både med stok og at have brug for en arm ned ad en trappe, og hun har også sagt noget i retning af, at hendes krop ikke længere kan det, hun gerne vil have den til, så hun er begyndt at falde lidt af på den. Og naturligt nok

Jeg ved godt, at hun har mistet meget af sin popularitet/folkekærhed efter hendes, mildest talt, uheldige interviews, men jeg håber, at Berthelsen alligevel har fået en god udsendelse ud af det. Jeg tror bestemt, at hun har noget at byde på, og jeg skal helt sikkert se det, når den tid kommer
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det sidste ord

Indlægaf dgd2007 » 16. jan 2023, 00:14

Akehurst2 skrev:
dgd2007 skrev:
Akehurst2 skrev:[...]
Det undrer mig, at det kan være ham så meget imod. [...]

Jeg røg lige ind på det ved et tilfælde - og skyndte mig videre. Og det samme et par gange med nogle tidligere. Ideen er sikkert udmærket, men alt i mig vendte sig pga. interviewerens tone.


Det er helt fair ikke at bryde sig om udførelsen/intervieweren - men det undrer mig at være så dødsforskrækket, at ikke engang andre mennesker må forholde sig til døden som en del af livet.

Jeg har i øvrigt vrøvlet. (Would you believe it! :))
Der var en - positiv - anmeldelse af serien i Weekedavisen, hvor jeg kom i tanke om at jeg da havde set den første, den med Uffe Ellemann. Den var udmærket, og i øvrigt ikke særlig dødsagtig, men om hans liv.
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Det sidste ord

Indlægaf fisken80 » 16. jan 2023, 04:15

dgd2007 skrev:
Akehurst2 skrev:
dgd2007 skrev:
Akehurst2 skrev:[...]
Det undrer mig, at det kan være ham så meget imod. [...]

Jeg røg lige ind på det ved et tilfælde - og skyndte mig videre. Og det samme et par gange med nogle tidligere. Ideen er sikkert udmærket, men alt i mig vendte sig pga. interviewerens tone.


Det er helt fair ikke at bryde sig om udførelsen/intervieweren - men det undrer mig at være så dødsforskrækket, at ikke engang andre mennesker må forholde sig til døden som en del af livet.

Jeg har i øvrigt vrøvlet. (Would you believe it! :))
Der var en - positiv - anmeldelse af serien i Weekedavisen, hvor jeg kom i tanke om at jeg da havde set den første, den med Uffe Ellemann. Den var udmærket, og i øvrigt ikke særlig dødsagtig, men om hans liv.


Den første er med Bent Fabricius Bjerre
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det sidste ord

Indlægaf dgd2007 » 16. jan 2023, 11:03

fisken80 skrev:Den første er med Bent Fabricius Bjerre

Jeg synes nu der stod det andet i anmeldelsen. Men det er vel heller ikke så afgørende(?)
Det kan være de ikke er blevet optaget i samme rækkefølge som folkene døde, så de kunne blive sendt. :)
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Det sidste ord

Indlægaf fisken80 » 16. jan 2023, 11:15

dgd2007 skrev:
fisken80 skrev:Den første er med Bent Fabricius Bjerre

Jeg synes nu der stod det andet i anmeldelsen. Men det er vel heller ikke så afgørende(?)
Det kan være de ikke er blevet optaget i samme rækkefølge som folkene døde, så de kunne blive sendt. :)


Det første program, som var med Bent Fabricius Bjerre, blev sendt 3. august 2020, det med Uffe Ellemann blev sendt 26. juni 2022.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Det sidste ord

Indlægaf icelady » 16. jan 2023, 11:21

Ang det at få kontakt til dem han gerne vil interviewe: jo ældre man bliver jo mere opmærksom bliver man på ens egen udødelighed, og jeg tror derfor ikke det har været underligt på de 4 tidligere gæster at blive spurgt om det.





Så vidt jeg husker står der ikke i udsendelserne hvornår de er optaget, men nedenstående er hvornår de er sendt. Så der kan jo sagtens ligge optagelser fra fra 2019 hvor personen stadig er i live. Når de dør, bliver det vel taget op til overvejelse om udtalelserne stadig kan bruges.


Bent F. Bjerre sendt d. 3. august 2020
Uffe Ellemann sendt d. 26. juni 2022
Poul Dissing sendt d. 30. juli 2022
Lise Nørgaard sendt d. 8. januar 2023
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det sidste ord

Indlægaf dgd2007 » 16. jan 2023, 11:53

icelady skrev:[...]
Så vidt jeg husker står der ikke i udsendelserne hvornår de er optaget, men nedenstående er hvornår de er sendt. Så der kan jo sagtens ligge optagelser fra fra 2019 hvor personen stadig er i live. [...]

Præcis, konceptet er jo netop at man venter med at sende dem, til personen rent faktisk er død. Men jeg skimmede lige anmeldelsen, og der står faktisk ikke at Ellemann var den første - blot at det var den længste, og så remser han dem op med Ellemann som den første, så det er nok det jeg har fået til at den også rent faktisk var den første.
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7638
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 760
Likede indlæg: 21318

Re: Det sidste ord

Indlægaf Nesnay » 22. jan 2023, 06:03

Akehurst2 skrev:Er der andre, der så Det sidste ord med Lise Nørgaard i går? Og/eller som har set de andre?

Jeg har set dem alle fire og regner bestemt med at fortsætte med at se, når/hvis der kommer flere. Jeg synes, konceptet er interessant og udførelsen virkelig fin.

En Berlingske-journalist er så lige ved at brække sig over konceptet: https://www.berlingske.dk/skaerm/derfor ... haesligere (betaling)

Tanken om min død fylder mig med lede og sorg. Det harmer mig, at jeg om lidt ikke skal trække vejret i den friske luft, men blot være aske og jord.

Også den holdning står jeg ret alene med, tror jeg. Langt de fleste danskere synes i modsætning til mig, at døden er en naturlig del af livet – især de andres og de ældres død.

(...)

Ikke desto mindre er det vel smukt at turde vise, at døden er en del af livet?

Måske, men er det hæderligt? Døden er et faktum, men at gøre den smuk, når den stort set altid er hæslig i menneskelivet, gør »Det sidste ord« til en løgn, der er endnu hæsligere end døden selv.


Det undrer mig, at det kan være ham så meget imod. Det er som om, han ikke anerkender, at døden er en del af livet, som vi ikke kan gemme væk. Og hvad er det for noget med, at døden 'stort set altid er hæslig i menneskelivet' er da voldsomt overdrevet. Døden kan være en udfrielse, en værdig afslutning, vemodig og smuk. Da ikke 'stort set altid hæslig'.

Hjemme hos os ser vi det som sagt med stor interesse - og vi diskuterer ihærdigt, hvem der kan blive de næste. De skal jo både være folkekære og interessante nok, og blive ved med at være interessante helt frem til at de er tæt på døden (hvor mange jo lever mere tilbagetrukket de sidste år og på den måde går lidt i glemmebogen).

På vores liste er Ritt Bjerregaard - hun var i høj grad en foregangskvinde i sin generation, og er fortsat i offentligheden, ligesom hun jo er åben om sin sygdom. De tilbageværende divaer fra Matador kunne måske også være interessante - Malene Schwarz, Ghita Nørby, Susse Wold.

Men hvad synes I andre?
Det bliver snart, I finder ud af, om Bjerregaard er på listen. Jeg håber det.

Og jeg håber, at hendes lange sygdomsperiode har gjort, at alle hendes pårørende var så forberedte og afklarede som muligt, selv om det ikke er en garanti.
2
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Det sidste ord

Indlægaf fisken80 » 22. jan 2023, 07:20

Nesnay skrev:
Akehurst2 skrev:Er der andre, der så Det sidste ord med Lise Nørgaard i går? Og/eller som har set de andre?

Jeg har set dem alle fire og regner bestemt med at fortsætte med at se, når/hvis der kommer flere. Jeg synes, konceptet er interessant og udførelsen virkelig fin.

En Berlingske-journalist er så lige ved at brække sig over konceptet: https://www.berlingske.dk/skaerm/derfor ... haesligere (betaling)

Tanken om min død fylder mig med lede og sorg. Det harmer mig, at jeg om lidt ikke skal trække vejret i den friske luft, men blot være aske og jord.

Også den holdning står jeg ret alene med, tror jeg. Langt de fleste danskere synes i modsætning til mig, at døden er en naturlig del af livet – især de andres og de ældres død.

(...)

Ikke desto mindre er det vel smukt at turde vise, at døden er en del af livet?

Måske, men er det hæderligt? Døden er et faktum, men at gøre den smuk, når den stort set altid er hæslig i menneskelivet, gør »Det sidste ord« til en løgn, der er endnu hæsligere end døden selv.


Det undrer mig, at det kan være ham så meget imod. Det er som om, han ikke anerkender, at døden er en del af livet, som vi ikke kan gemme væk. Og hvad er det for noget med, at døden 'stort set altid er hæslig i menneskelivet' er da voldsomt overdrevet. Døden kan være en udfrielse, en værdig afslutning, vemodig og smuk. Da ikke 'stort set altid hæslig'.

Hjemme hos os ser vi det som sagt med stor interesse - og vi diskuterer ihærdigt, hvem der kan blive de næste. De skal jo både være folkekære og interessante nok, og blive ved med at være interessante helt frem til at de er tæt på døden (hvor mange jo lever mere tilbagetrukket de sidste år og på den måde går lidt i glemmebogen).

På vores liste er Ritt Bjerregaard - hun var i høj grad en foregangskvinde i sin generation, og er fortsat i offentligheden, ligesom hun jo er åben om sin sygdom. De tilbageværende divaer fra Matador kunne måske også være interessante - Malene Schwarz, Ghita Nørby, Susse Wold.

Men hvad synes I andre?
Det bliver snart, I finder ud af, om Bjerregaard er på listen. Jeg håber det.

Og jeg håber, at hendes lange sygdomsperiode har gjort, at alle hendes pårørende var så forberedte og afklarede som muligt, selv om det ikke er en garanti.


Hun var i hvert fald selv meget afklaret ifølge hendes erindringer.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7638
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 760
Likede indlæg: 21318

Re: Det sidste ord

Indlægaf Nesnay » 22. jan 2023, 07:39

fisken80 skrev:
Nesnay skrev:
Akehurst2 skrev:Er der andre, der så Det sidste ord med Lise Nørgaard i går? Og/eller som har set de andre?

Jeg har set dem alle fire og regner bestemt med at fortsætte med at se, når/hvis der kommer flere. Jeg synes, konceptet er interessant og udførelsen virkelig fin.

En Berlingske-journalist er så lige ved at brække sig over konceptet: https://www.berlingske.dk/skaerm/derfor ... haesligere (betaling)

Tanken om min død fylder mig med lede og sorg. Det harmer mig, at jeg om lidt ikke skal trække vejret i den friske luft, men blot være aske og jord.

Også den holdning står jeg ret alene med, tror jeg. Langt de fleste danskere synes i modsætning til mig, at døden er en naturlig del af livet – især de andres og de ældres død.

(...)

Ikke desto mindre er det vel smukt at turde vise, at døden er en del af livet?

Måske, men er det hæderligt? Døden er et faktum, men at gøre den smuk, når den stort set altid er hæslig i menneskelivet, gør »Det sidste ord« til en løgn, der er endnu hæsligere end døden selv.


Det undrer mig, at det kan være ham så meget imod. Det er som om, han ikke anerkender, at døden er en del af livet, som vi ikke kan gemme væk. Og hvad er det for noget med, at døden 'stort set altid er hæslig i menneskelivet' er da voldsomt overdrevet. Døden kan være en udfrielse, en værdig afslutning, vemodig og smuk. Da ikke 'stort set altid hæslig'.

Hjemme hos os ser vi det som sagt med stor interesse - og vi diskuterer ihærdigt, hvem der kan blive de næste. De skal jo både være folkekære og interessante nok, og blive ved med at være interessante helt frem til at de er tæt på døden (hvor mange jo lever mere tilbagetrukket de sidste år og på den måde går lidt i glemmebogen).

På vores liste er Ritt Bjerregaard - hun var i høj grad en foregangskvinde i sin generation, og er fortsat i offentligheden, ligesom hun jo er åben om sin sygdom. De tilbageværende divaer fra Matador kunne måske også være interessante - Malene Schwarz, Ghita Nørby, Susse Wold.

Men hvad synes I andre?
Det bliver snart, I finder ud af, om Bjerregaard er på listen. Jeg håber det.

Og jeg håber, at hendes lange sygdomsperiode har gjort, at alle hendes pårørende var så forberedte og afklarede som muligt, selv om det ikke er en garanti.


Hun var i hvert fald selv meget afklaret ifølge hendes erindringer.
Enig, ingen tvivl om det (og anbefalelsesværdige erindringer i øvrigt!)
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Det sidste ord

Indlægaf paint » 22. jan 2023, 09:06

Jeg holder mig til hendes erindringer, som jeg ikke har fået læst. Det er virkelig noget af en rejse hun har været på, fra en usund lejlighed på Vestrebro til hendes mange politisk poster i toppen af dansk og europæisk politik.

Hvil i fred.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Det sidste ord

Indlægaf Akehurst2 » 25. jan 2023, 15:15

Det ser ikke rigtig ud til, at Ritt Bjerregaard er i spil til et sidste ord. De andre gange er det som jeg husker det meldt ret hurtigt ud efter dødsfaldet. Æv.
2
abcd
Indlæg: 6142
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 288
Likede indlæg: 10081

Re: Det sidste ord

Indlægaf abcd » 25. jan 2023, 15:21

Akehurst2 skrev:Det ser ikke rigtig ud til, at Ritt Bjerregaard er i spil til et sidste ord. De andre gange er det som jeg husker det meldt ret hurtigt ud efter dødsfaldet. Æv.


På TV2 Play er publiceringsdatoerne 1-2 uger efter dødsdagen - bortset fra Bent FB som var 5 dage efter.

Men ved selvfølgelig ikke hvornår de har annonceret programmerne på flowtv
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Det sidste ord

Indlægaf Akehurst2 » 25. jan 2023, 15:25

abcd skrev:
Akehurst2 skrev:Det ser ikke rigtig ud til, at Ritt Bjerregaard er i spil til et sidste ord. De andre gange er det som jeg husker det meldt ret hurtigt ud efter dødsfaldet. Æv.


På TV2 Play er publiceringsdatoerne 1-2 uger efter dødsdagen - bortset fra Bent FB som var 5 dage efter.

Men ved selvfølgelig ikke hvornår de har annonceret programmerne på flowtv


Som jeg skriver, så blev det meldt ud ret hurtigt efter dødsfaldet. Ikke sendt kort efter, men annonceret.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Det sidste ord

Indlægaf paint » 25. jan 2023, 15:53

Akehurst2 skrev:Det ser ikke rigtig ud til, at Ritt Bjerregaard er i spil til et sidste ord. De andre gange er det som jeg husker det meldt ret hurtigt ud efter dødsfaldet. Æv.


Måske er det gået hurtigere end hun havde regnet med. Jeg læste forleden, at hun havde en middagsaftale mandagen efter sin død(som hun så af gode grunde ikke kom til) Det var bl.a med Anne Linnet, som hun åbenbart har været veninde med i mange år (ifølge artiklen)

Men man skulle formode at hun længe inden, ville have været i studiet - hvis hun ville deltage i programmet. :gruble:

https://www.bt.dk/kendte/anne-linnet-va ... oenskedoed
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"