Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
abcd
Indlæg: 6309
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10331

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf abcd » 27. apr 2024, 14:46

Akehurst2 skrev:Men hvorfor pludselig indføre det? De her aborter udføres jo allerede og er ikke brugerbetalte i dag - hvorfor skal de være det fremover?


At noget betales af skatten i dag, er vel ikke alene et argument for at det skal betales af skatten i morgen. Kan du ikke komme på offentlige ydelser du synes burde omlægges til brugerbetaling?
1
Akehurst2
Indlæg: 14223
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1270
Likede indlæg: 40958

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf Akehurst2 » 27. apr 2024, 15:42

abcd skrev:
Akehurst2 skrev:Men hvorfor pludselig indføre det? De her aborter udføres jo allerede og er ikke brugerbetalte i dag - hvorfor skal de være det fremover?


At noget betales af skatten i dag, er vel ikke alene et argument for at det skal betales af skatten i morgen. Kan du ikke komme på offentlige ydelser du synes burde omlægges til brugerbetaling?


Det kan jeg såmænd sagtens - jeg havde bare svært ved at forstå sammenhængen til den foreslåede ændring og til forslaget om indførelse af brugerbetaling.

Jeg betragter i øvrigt abort som en sundhedsydelse, der skal være tilgængelig uafhængig af indkomst. Adgang til abort er efter min mening nødvendig af en lang række sociale og sundhedsmæssige grunde, så jeg kan ikke se begrundelsen for brugerbetaling.

Det gælder især de her senere aborter, der efter den hidtidige praksis i abortsamrådene synes at være altovervejende medicinsk begrundet. Der er i høj grad tale om kvinder, der søger om at abortere ønskede børn begrundet i resultater fra fosterdiagnostik - hvorfor det skulle betragtes som noget, samfundet ikke skal betale, har jeg svært ved at se. Og som andre har skrevet - ændringen sparer jo abortsamrådene, så der ligger faktisk en besparelse der.
8
abcd
Indlæg: 6309
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10331

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf abcd » 27. apr 2024, 15:49

Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
Akehurst2 skrev:Men hvorfor pludselig indføre det? De her aborter udføres jo allerede og er ikke brugerbetalte i dag - hvorfor skal de være det fremover?


At noget betales af skatten i dag, er vel ikke alene et argument for at det skal betales af skatten i morgen. Kan du ikke komme på offentlige ydelser du synes burde omlægges til brugerbetaling?


Det kan jeg såmænd sagtens - jeg havde bare svært ved at forstå sammenhængen til den foreslåede ændring og til forslaget om indførelse af brugerbetaling.

Jeg betragter i øvrigt abort som en sundhedsydelse, der skal være tilgængelig uafhængig af indkomst. Adgang til abort er efter min mening nødvendig af en lang række sociale og sundhedsmæssige grunde, så jeg kan ikke se begrundelsen for brugerbetaling.

Det gælder især de her senere aborter, der efter den hidtidige praksis i abortsamrådene synes at være altovervejende medicinsk begrundet. Der er i høj grad tale om kvinder, der søger om at abortere ønskede børn begrundet i resultater fra fosterdiagnostik - hvorfor det skulle betragtes som noget, samfundet ikke skal betale, har jeg svært ved at se. Og som andre har skrevet - ændringen sparer jo abortsamrådene, så der ligger faktisk en besparelse der.


Abort er ikke en sundhedsydelse, hvis både mor og barn er raske. Så er det bare en service samfundet leverer. Al anden prævention er selvbetaling, jeg har svært ved at se hvorfor abort skulle være en undtagelse.
0
fisken80
Indlæg: 22544
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 52968

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf fisken80 » 27. apr 2024, 16:08

abcd skrev:
Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
Akehurst2 skrev:Men hvorfor pludselig indføre det? De her aborter udføres jo allerede og er ikke brugerbetalte i dag - hvorfor skal de være det fremover?


At noget betales af skatten i dag, er vel ikke alene et argument for at det skal betales af skatten i morgen. Kan du ikke komme på offentlige ydelser du synes burde omlægges til brugerbetaling?


Det kan jeg såmænd sagtens - jeg havde bare svært ved at forstå sammenhængen til den foreslåede ændring og til forslaget om indførelse af brugerbetaling.

Jeg betragter i øvrigt abort som en sundhedsydelse, der skal være tilgængelig uafhængig af indkomst. Adgang til abort er efter min mening nødvendig af en lang række sociale og sundhedsmæssige grunde, så jeg kan ikke se begrundelsen for brugerbetaling.

Det gælder især de her senere aborter, der efter den hidtidige praksis i abortsamrådene synes at være altovervejende medicinsk begrundet. Der er i høj grad tale om kvinder, der søger om at abortere ønskede børn begrundet i resultater fra fosterdiagnostik - hvorfor det skulle betragtes som noget, samfundet ikke skal betale, har jeg svært ved at se. Og som andre har skrevet - ændringen sparer jo abortsamrådene, så der ligger faktisk en besparelse der.


Abort er ikke en sundhedsydelse, hvis både mor og barn er raske. Så er det bare en service samfundet leverer. Al anden prævention er selvbetaling, jeg har svært ved at se hvorfor abort skulle være en undtagelse.


Det er din fortolkning. Men den udføres af sundhedsvæsnet, så i de fleste andres øjne så ER det en sundhedsydelse.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3117
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5349

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf AFK » 27. apr 2024, 18:07

Fru Himmelblå skrev:Kun kvinden kan træffe en beslutning om fortsættelse af graviditet, for det er kun hende der lægger krop til.


Så er det også hendes udgift, hvis hun vil stoppe det.
Det er i øvrigt ikke kun hende, der lægger krop til. Det er hende OG fosteret.

Fru Himmelblå skrev:Begynder der at være udgifter vedrørende det fælles arvemateriale bør begge hænge på regningen.


Begynder der at være beslutninger vedrørende det fælles arvemateriale - herunder abort - bør begge være fælles om beslutningerne.

Der er ligeså meget fælles arvemateriale i spil, når vi taler om beslutningen om at få en abort eller ej, som der er når prisen for aborten skal betales. Så hvis det er et gyldigt argument den ene vej, så er det også den anden vej. Det er fuldstændigt hul i hovedet at begynde at tale om, at kun kvinden kan bestemme om graviditeten skal gennemføres - fordi det er fælles arvemateriale - mens at manden skal betale til aborten - fordi det er fælles arvemateriale.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Modesty Blame
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 527
Likede indlæg: 9572

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf Modesty Blame » 27. apr 2024, 18:35

AFK skrev:
Fru Himmelblå skrev:Kun kvinden kan træffe en beslutning om fortsættelse af graviditet, for det er kun hende der lægger krop til.


Så er det også hendes udgift, hvis hun vil stoppe det.
Det er i øvrigt ikke kun hende, der lægger krop til. Det er hende OG fosteret.

Fru Himmelblå skrev:Begynder der at være udgifter vedrørende det fælles arvemateriale bør begge hænge på regningen.


Begynder der at være beslutninger vedrørende det fælles arvemateriale - herunder abort - bør begge være fælles om beslutningerne.

Der er ligeså meget fælles arvemateriale i spil, når vi taler om beslutningen om at få en abort eller ej, som der er når prisen for aborten skal betales. Så hvis det er et gyldigt argument den ene vej, så er det også den anden vej. Det er fuldstændigt hul i hovedet at begynde at tale om, at kun kvinden kan bestemme om graviditeten skal gennemføres - fordi det er fælles arvemateriale - mens at manden skal betale til aborten - fordi det er fælles arvemateriale.

Han ville også skulle betale, hvis graviditeten gennemføres.
0
abcd
Indlæg: 6309
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10331

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf abcd » 27. apr 2024, 18:43

Modesty Blame skrev:Han ville også skulle betale, hvis graviditeten gennemføres.


Selv hvis man ville have manden til at betale, hvordan skulle man så praktisk gøre det? Manden siger jo selvfølgelig: Det har jeg intet med at gøre det der. Og så skulle man til at gennemtvinge DNA-test på den håndfuld mænd Connie efter eget udsagn har knaldet den seneste måned for at man kan få dækket udgiften til hendes abort. Det dur selvfølgelig ikke. Brugerbetaling ville skulle være kvinden. Både af moralske og af praktiske grunde.
0
fisken80
Indlæg: 22544
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1143
Likede indlæg: 52968

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf fisken80 » 27. apr 2024, 19:07

abcd skrev:
Modesty Blame skrev:Han ville også skulle betale, hvis graviditeten gennemføres.


Selv hvis man ville have manden til at betale, hvordan skulle man så praktisk gøre det? Manden siger jo selvfølgelig: Det har jeg intet med at gøre det der. Og så skulle man til at gennemtvinge DNA-test på den håndfuld mænd Connie efter eget udsagn har knaldet den seneste måned for at man kan få dækket udgiften til hendes abort. Det dur selvfølgelig ikke. Brugerbetaling ville skulle være kvinden. Både af moralske og af praktiske grunde.


Det er ret fjollet at diskutere brugerbetaling for abort. Det bliver aldrig en realitet, heldigvis.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Modesty Blame
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 527
Likede indlæg: 9572

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf Modesty Blame » 27. apr 2024, 19:30

abcd skrev:
Modesty Blame skrev:Han ville også skulle betale, hvis graviditeten gennemføres.


Selv hvis man ville have manden til at betale, hvordan skulle man så praktisk gøre det? Manden siger jo selvfølgelig: Det har jeg intet med at gøre det der. Og så skulle man til at gennemtvinge DNA-test på den håndfuld mænd Connie efter eget udsagn har knaldet den seneste måned for at man kan få dækket udgiften til hendes abort. Det dur selvfølgelig ikke. Brugerbetaling ville skulle være kvinden. Både af moralske og af praktiske grunde.

Det kan være Brian tror på Connie, og Bran simpelthen siger, at han da godt vil smide halvdelen, så han slipper for børnepenge til hans tredje barn.
0
Thomas31
Indlæg: 2586
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 88
Likede indlæg: 2445

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf Thomas31 » 28. apr 2024, 05:17

fisken80 skrev:
abcd skrev:
Modesty Blame skrev:Han ville også skulle betale, hvis graviditeten gennemføres.


Selv hvis man ville have manden til at betale, hvordan skulle man så praktisk gøre det? Manden siger jo selvfølgelig: Det har jeg intet med at gøre det der. Og så skulle man til at gennemtvinge DNA-test på den håndfuld mænd Connie efter eget udsagn har knaldet den seneste måned for at man kan få dækket udgiften til hendes abort. Det dur selvfølgelig ikke. Brugerbetaling ville skulle være kvinden. Både af moralske og af praktiske grunde.


Det er ret fjollet at diskutere brugerbetaling for abort. Det bliver aldrig en realitet, heldigvis.


Præcis. Det savner enhver mening. Selv hvis man måtte mene det rimeligt, er det oplagt, at udgifterne vil blive mange gange højere end besparelserne. Nidkær forfølgelse af forskellige grupper er sjældent godt for økonomien.
3
MrMister
Indlæg: 2405
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6961

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf MrMister » 28. apr 2024, 06:04

det lækkede notat noget makværk, hvis fremstillingerne står til troende. Et af argumenterne er, at andre lande (mig bekendt 2) i eu har højere grænse. Med pant på dåser fandt man en løsning på dét, men åbenbart er det umuligt med abort. Her er det trods alt et 10x større foster/barn (som tilhængerne siger - barn, som modstanderne siger), der slås ihjel/fjernes.

Fra u12 til u18 vokser foster/barn sig 10x større, kan registrere lyd og lave grimasser. Vægten er ~250g. På dette tidspunkt i graviditeten tilbydes man at se og begrave barnet, hvis der sker en spontan abort. Det virker mærkeligt at ændre grænsen efter 60 år og faldende aborttal.

Og så er timingen dum. Burde lægges ind som en folkeafstemning ifbm et valg. Så er legitimiteten og beslutningen lagt det rigtige sted.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
abcd
Indlæg: 6309
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10331

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf abcd » 28. apr 2024, 06:12

Lidt statistik om emnet:

I årene efter aborten blev fri i Danmark, blev der foretaget 27.000 aborter i Danmark om året. Det er 1 abort pr. 185 borgere.
I Danmark i dag bliver der foretaget 15.000 aborter om året. Det er 1 abort pr. 400 borgere.
I Sverige i dag hvor abortgrænsen er 18 måneder, bliver der foretaget 36.000 aborter om året. Det er 1 abort pr. 290 borgere.

Dvs. svenskerne får ca. 40% flere aborter end danskerne gør.
Det betyder selvfølgelig ikke at tingene nødvendigvis har noget med hinanden at gøre, men det er da interessant hvorfor svenskerne får væsentligt flere aborter. Er det urelateret til grænsen for fri abort? Og hvorfor er antallet af danske aborter halveret siden 70'erne? Brugen af hormon-prævention er også på tilbagetog, så det er ikke det der er forskellen. Er danske unge mere ansvarlige i dag end i 70'erne? Og kan det ændre sig med en yderligere liberalisering af abort-lovgivningen?
0
Akehurst2
Indlæg: 14223
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1270
Likede indlæg: 40958

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf Akehurst2 » 28. apr 2024, 07:20

MrMister skrev:det lækkede notat noget makværk, hvis fremstillingerne står til troende. Et af argumenterne er, at andre lande (mig bekendt 2) i eu har højere grænse. Med pant på dåser fandt man en løsning på dét, men åbenbart er det umuligt med abort. Her er det trods alt et 10x større foster/barn (som tilhængerne siger - barn, som modstanderne siger), der slås ihjel/fjernes.

Fra u12 til u18 vokser foster/barn sig 10x større, kan registrere lyd og lave grimasser. Vægten er ~250g. På dette tidspunkt i graviditeten tilbydes man at se og begrave barnet, hvis der sker en spontan abort. Det virker mærkeligt at ændre grænsen efter 60 år og faldende aborttal.

Og så er timingen dum. Burde lægges ind som en folkeafstemning ifbm et valg. Så er legitimiteten og beslutningen lagt det rigtige sted.


Men hvordan er det relevant? Abortgrænsen i dag er jo allerede 22 uger, så det ændrer forslaget ikke - ændringen er kun, at der ikke skal et abortsamråd ind over mellem uge 12 og 18.

Og det vil da være et helt absurd emne til en folkeafstemning, om kvinder selv må beslutte abort mellem uge 12 og 18 eller om et abortsamråd skal gøre det.
8
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2975
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8384

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf Fru Himmelblå » 28. apr 2024, 07:49

abcd skrev:Lidt statistik om emnet:

I årene efter aborten blev fri i Danmark, blev der foretaget 27.000 aborter i Danmark om året. Det er 1 abort pr. 185 borgere.
I Danmark i dag bliver der foretaget 15.000 aborter om året. Det er 1 abort pr. 400 borgere.
I Sverige i dag hvor abortgrænsen er 18 måneder, bliver der foretaget 36.000 aborter om året. Det er 1 abort pr. 290 borgere.

Dvs. svenskerne får ca. 40% flere aborter end danskerne gør.
Det betyder selvfølgelig ikke at tingene nødvendigvis har noget med hinanden at gøre, men det er da interessant hvorfor svenskerne får væsentligt flere aborter. Er det urelateret til grænsen for fri abort? Og hvorfor er antallet af danske aborter halveret siden 70'erne? Brugen af hormon-prævention er også på tilbagetog, så det er ikke det der er forskellen. Er danske unge mere ansvarlige i dag end i 70'erne? Og kan det ændre sig med en yderligere liberalisering af abort-lovgivningen?


Det er helt vildt manipulerende kun at trække ét andet land frem.

Canada og New Zealand har samme abortrate som Danmark. På trods af at de har langt mindre restriktiv lovgivning på området. Så jeg tror du har fuldkommen ret i, at grænsen for abort ikke nødvendigvis har helt vildt meget at sige om hvor mange aborter der foretages.
4
Vir prudens non contra ventum mingit
abcd
Indlæg: 6309
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10331

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf abcd » 28. apr 2024, 07:53

Fru Himmelblå skrev:
abcd skrev:Lidt statistik om emnet:

I årene efter aborten blev fri i Danmark, blev der foretaget 27.000 aborter i Danmark om året. Det er 1 abort pr. 185 borgere.
I Danmark i dag bliver der foretaget 15.000 aborter om året. Det er 1 abort pr. 400 borgere.
I Sverige i dag hvor abortgrænsen er 18 måneder, bliver der foretaget 36.000 aborter om året. Det er 1 abort pr. 290 borgere.

Dvs. svenskerne får ca. 40% flere aborter end danskerne gør.
Det betyder selvfølgelig ikke at tingene nødvendigvis har noget med hinanden at gøre, men det er da interessant hvorfor svenskerne får væsentligt flere aborter. Er det urelateret til grænsen for fri abort? Og hvorfor er antallet af danske aborter halveret siden 70'erne? Brugen af hormon-prævention er også på tilbagetog, så det er ikke det der er forskellen. Er danske unge mere ansvarlige i dag end i 70'erne? Og kan det ændre sig med en yderligere liberalisering af abort-lovgivningen?


Det er helt vildt manipulerende kun at trække ét andet land frem.


Manipulerende? Jeg har ikke påstået at jeg har gennemgået statistik for alle verdens lande, jeg undersøgte specifikt Sverige fordi det er vores nabo, et af de lande der ligner os allermest, og tilfældigvis har fri abort til 18 uger, som er forslaget i Danmark. Hvorfor har de så mange flere aborter end os?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"