Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1332
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 316
Kontakt:

Re: Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Indlægaf EmoJanice » 5. jun 2022, 05:06

Havde det gjort en forskel hvis jeg var kaldt ind fordi der havde været kvindelig værnepligt? Ja. Så ville jeg have mistet måneder / år af mit liv. Jeg var allerede på det karrierespor som jeg havde planlagt - ufaglært arbejde i et supermarked, hvilket er lidt af en bedrift i en tid hvor stort set ingen udover lederen og 1. mand får fuld løn i supermarkederne. Nu laver jeg så noget andet, men jeg ville have været ked af at skulle have været så lang tid væk fra den verden jeg kander uden at få noget igen.

Jeg forstår ikke formålet med værnepligt. Den moderne krig er ikke for amatører. Russiske værnepligtige dræbes af Ukrainske tropper som for en del er på kontrakt og for en del har været med i paramilitære grupper i en tid som er det deres fritid er gået med.

Danske værnepligtige kan også kun bruges i en udmattelseskrig hvor det gælder om at undgå at løbe tør for fodfolk før fjenden. Desuden må det belaste forsvaret at slæbe umotiverede unge gennem en periode. Tid og mandskab bruges på noget som kunne være brugt bedre på andet.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27064

Re: Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Indlægaf ajnaM » 5. jun 2022, 05:33

Fruity skrev:Så vi skal bruge flere penge på millitær? Mange flere.

Hvor skal de menneskers nyerhvervede færdigheder bruges?

Lighed for køn et fint. Go. Hellere i dag end i morgen - også selvom det ingen praktisk forskel gør. Men resten. Det bekymrer mig


Meget enig.

Og ja, vi skal bruge mange flere penge på krig. Omkring 50 mia om året i alt - 18 mia mere end i dag. Det er et flertal af befolkningen åbenbart enige om (og SF vil gerne i regering, så de er også enige).

Spørgsmålet er, om man er lige så enige, når situationen i Ukraine ikke fylder så meget længere. For et halvt år siden havde det været udelukket at foreslå næsten en fordobling af forsvarsbudgettet - det æder så godt som hele råderummet, og der bliver hverken råd til velfærdsløft for ældre, børn eller sundhedsvæsen, ikke noget lønløft til de lavtlønnede kvindegrupper eller alt det andet, der ligger og venter i fremtiden.

Samtidig kommer vi til at mangle arbejdskraft, ikke mindst i den offentlige kernevelfærd. Og nu skal vi så bruge endnu flere unge menneskers tid og liv på noget så latterligt som værnepligt.

Jeg er 100% for en ligestilling mellem kønnene - men jeg så helst, at der slet ikke var nogen værnepligt.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
dna
Indlæg: 732
Tilmeldt: 14. dec 2020, 10:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 676

Re: Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Indlægaf dna » 5. jun 2022, 06:10

Raenil skrev:
landsbytossen skrev:
Fruity skrev:Så vi skal bruge flere penge på millitær? Mange flere.

Hvor skal de menneskers nyerhvervede færdigheder bruges?

Lighed for køn et fint. Go. Hellere i dag end i morgen - også selvom det ingen praktisk forskel gør. Men resten. Det bekymrer mig

EU


Du tænker altså lidt konspiratorisk.


Hvad er der konspiratorisk ved det?
0
dna
Indlæg: 732
Tilmeldt: 14. dec 2020, 10:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 676

Re: Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Indlægaf dna » 5. jun 2022, 06:19

Rundt regnet 67% af danskerne har lige stemt for mere krig så jeg ser det som en naturlig forlængelse at der selvfølgelig også skal uddannes flere soldater (der er trods alt brug for kanonføde for at sige det groft), og i tidens tand skal kvinder selvfølgelig også indgå i værnepligten. Alt andet vil være kønsdiskriminerende.

Man kan da altid håbe at vi så har et militær (jeg bruger med vilje ikke ordet Forsvar da vi de sidste par årtier har vist at vi er en angrebsmagt også) som rent faktisk har noget fungerende isenkram og ammunition for det virker til at det er i lidt sørgelig forfatning for tiden.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27064

Re: Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Indlægaf ajnaM » 5. jun 2022, 09:15

dna skrev:Rundt regnet 67% af danskerne har lige stemt for mere krig så jeg ser det som en naturlig forlængelse at der selvfølgelig også skal uddannes flere soldater (der er trods alt brug for kanonføde for at sige det groft), og i tidens tand skal kvinder selvfølgelig også indgå i værnepligten. Alt andet vil være kønsdiskriminerende.

Man kan da altid håbe at vi så har et militær (jeg bruger med vilje ikke ordet Forsvar da vi de sidste par årtier har vist at vi er en angrebsmagt også) som rent faktisk har noget fungerende isenkram og ammunition for det virker til at det er i lidt sørgelig forfatning for tiden.


De ekstra 18 mia om året skal blandt andet bruges på flere kampfly og et bedre missilsystem. :deer:

For mig er det fuldkommen vanvittigt at bruge vores penge på det. Fuldkommen. Jeg fatter helt grundlæggende ikke, at et flertal af befolkningen går den vej lige nu - og jeg tror nok heller ikke på, at den holder. Lige nu er folk bange for Putin, og højrefløjen formår at få frygten kanaliseret over i en oprustning og et stærkere samarbejde med nogle af de indflydelsesrige nationer EU - i Frankrig og Tyskland, samt USA. Den frygt håber jeg ikke, man kan blive ved at spille på. På sigt håber jeg, at vi ender et andet sted, end det ser ud til de her dage.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Indlægaf Brok » 5. jun 2022, 09:27

Jeg tænker på hvordan Danmark kan blive en stormagt, for når jeg lytter til al de mennesker der
gerne ser mere militær og hvor vi som mange siger er militært dygtige, og hvor vi kan lære alle andre
en masse om, hvordan de fører krig og kalder det humant hjælp, uha hvor jeg græmmes.

Vi har endnu ikke vundet noget eller gjort en positiv forskel.

Seneste bevis på hvad vi har lavet for kvinder er billedet fra Afghanistan, hvor kvinder mærker vores hjælp til mere tildækning.

Jeg så gerne vi brugte penge på fred end på uddannelse i krudt og kugler og hvordan man rydder miner, der aldrig burde være smidt.

Vi har intet lært af Balkan og intet siden Hitler,
0
abcd
Indlæg: 5909
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9789

Re: Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Indlægaf abcd » 5. jun 2022, 11:05

ajnaM skrev:
dna skrev:Rundt regnet 67% af danskerne har lige stemt for mere krig så jeg ser det som en naturlig forlængelse at der selvfølgelig også skal uddannes flere soldater (der er trods alt brug for kanonføde for at sige det groft), og i tidens tand skal kvinder selvfølgelig også indgå i værnepligten. Alt andet vil være kønsdiskriminerende.

Man kan da altid håbe at vi så har et militær (jeg bruger med vilje ikke ordet Forsvar da vi de sidste par årtier har vist at vi er en angrebsmagt også) som rent faktisk har noget fungerende isenkram og ammunition for det virker til at det er i lidt sørgelig forfatning for tiden.


De ekstra 18 mia om året skal blandt andet bruges på flere kampfly og et bedre missilsystem. :deer:

For mig er det fuldkommen vanvittigt at bruge vores penge på det. Fuldkommen. Jeg fatter helt grundlæggende ikke, at et flertal af befolkningen går den vej lige nu - og jeg tror nok heller ikke på, at den holder. Lige nu er folk bange for Putin, og højrefløjen formår at få frygten kanaliseret over i en oprustning og et stærkere samarbejde med nogle af de indflydelsesrige nationer EU - i Frankrig og Tyskland, samt USA. Den frygt håber jeg ikke, man kan blive ved at spille på. På sigt håber jeg, at vi ender et andet sted, end det ser ud til de her dage.


Synes du ikke vi bør leve op til vores Nato-forpligtelser? Det er vel bare det vi langt om længe gør.
3
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Indlægaf Tux » 5. jun 2022, 11:08

ajnaM skrev:
dna skrev:Rundt regnet 67% af danskerne har lige stemt for mere krig så jeg ser det som en naturlig forlængelse at der selvfølgelig også skal uddannes flere soldater (der er trods alt brug for kanonføde for at sige det groft), og i tidens tand skal kvinder selvfølgelig også indgå i værnepligten. Alt andet vil være kønsdiskriminerende.

Man kan da altid håbe at vi så har et militær (jeg bruger med vilje ikke ordet Forsvar da vi de sidste par årtier har vist at vi er en angrebsmagt også) som rent faktisk har noget fungerende isenkram og ammunition for det virker til at det er i lidt sørgelig forfatning for tiden.


De ekstra 18 mia om året skal blandt andet bruges på flere kampfly og et bedre missilsystem. :deer:

For mig er det fuldkommen vanvittigt at bruge vores penge på det. Fuldkommen. Jeg fatter helt grundlæggende ikke, at et flertal af befolkningen går den vej lige nu - og jeg tror nok heller ikke på, at den holder. Lige nu er folk bange for Putin, og højrefløjen formår at få frygten kanaliseret over i en oprustning og et stærkere samarbejde med nogle af de indflydelsesrige nationer EU - i Frankrig og Tyskland, samt USA. Den frygt håber jeg ikke, man kan blive ved at spille på. På sigt håber jeg, at vi ender et andet sted, end det ser ud til de her dage.

Ja det ville da være meget smartere, hvis vi bare bliver ved med at lade amerikanerne betale regningen for vores territorialforsvar :rulle:
1
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Indlægaf Brok » 5. jun 2022, 12:05

Tux skrev:
ajnaM skrev:
dna skrev:Rundt regnet 67% af danskerne har lige stemt for mere krig så jeg ser det som en naturlig forlængelse at der selvfølgelig også skal uddannes flere soldater (der er trods alt brug for kanonføde for at sige det groft), og i tidens tand skal kvinder selvfølgelig også indgå i værnepligten. Alt andet vil være kønsdiskriminerende.

Man kan da altid håbe at vi så har et militær (jeg bruger med vilje ikke ordet Forsvar da vi de sidste par årtier har vist at vi er en angrebsmagt også) som rent faktisk har noget fungerende isenkram og ammunition for det virker til at det er i lidt sørgelig forfatning for tiden.


De ekstra 18 mia om året skal blandt andet bruges på flere kampfly og et bedre missilsystem. :deer:

For mig er det fuldkommen vanvittigt at bruge vores penge på det. Fuldkommen. Jeg fatter helt grundlæggende ikke, at et flertal af befolkningen går den vej lige nu - og jeg tror nok heller ikke på, at den holder. Lige nu er folk bange for Putin, og højrefløjen formår at få frygten kanaliseret over i en oprustning og et stærkere samarbejde med nogle af de indflydelsesrige nationer EU - i Frankrig og Tyskland, samt USA. Den frygt håber jeg ikke, man kan blive ved at spille på. På sigt håber jeg, at vi ender et andet sted, end det ser ud til de her dage.

Ja det ville da være meget smartere, hvis vi bare bliver ved med at lade amerikanerne betale regningen for vores territorialforsvar :rulle:


Ja det er samme musik, hvis i ikke er til militær, og krig så klarer USA problemet.

Må jeg henlede opmærksomheden på Vietnam og sidst men ikke mindst Afghanistan.
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7722
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 589
Likede indlæg: 11407

Re: Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Indlægaf Kerrigan » 5. jun 2022, 13:06

dna skrev:Rundt regnet 67% af danskerne har lige stemt for mere krig så jeg ser det som en naturlig forlængelse at der selvfølgelig også skal uddannes flere soldater (der er trods alt brug for kanonføde for at sige det groft), og i tidens tand skal kvinder selvfølgelig også indgå i værnepligten. Alt andet vil være kønsdiskriminerende.

Man kan da altid håbe at vi så har et militær (jeg bruger med vilje ikke ordet Forsvar da vi de sidste par årtier har vist at vi er en angrebsmagt også) som rent faktisk har noget fungerende isenkram og ammunition for det virker til at det er i lidt sørgelig forfatning for tiden.

Ah, det er kun 66,9% af dem der stemte der stemte for at afskaffe. Valgdeltagelsen har været en af de laveste i nyere tid.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
PAX II
Indlæg: 898
Tilmeldt: 2. mar 2022, 11:34
Kort karma: 82
Likede indlæg: 2580

Re: Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Indlægaf PAX II » 5. jun 2022, 13:10

En god kronik, hvis man vil vide lidt om hvad personellet i forsvaret mener om fremtiden. https://cs.dk/organisationer-i-faelles- ... fremtiden/
1
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Indlægaf Dawwty » 5. jun 2022, 13:59

Eftersom enhver kan blive militærnægtere så har det nok ikke den store betydning. Men jeg forstår forslaget mere går efter et større antal værnepligtige end egentlig ligestilling.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Indlægaf Artem » 5. jun 2022, 14:24

Jeg håbede på at trække frinummer, men sådan gik det ikke. Overvejede kort det med at blive militærnægter, men valgte at tage min værnepligt som jeg skulle med 8 måneder i forsyningstropperne.

Tror det var meget sundt for mig at være værnepligtig det modnede mig på samme måder. Nok som mange oplever på efterskole og højskole.
Da jeg inden det ikke var klar over hvad jeg ville med mit liv og havde hoppet lidt rundt i mellem uddannelser.
At jeg havde været værnepligtig var nok også den ting der gjorde at da jeg 1½ år efter skulle have en lærerplads, der valgte jeg at få en i forsvaret.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
NoLady
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 13. jan 2020, 13:48
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2665

Re: Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Indlægaf NoLady » 5. jun 2022, 15:55

Det undrer mig lidt, at der er en del af herrerne herinde som ønskede at trække frinummer. Det kan der naturligvis være flere grunde til, men alligevel?
0
Det er umuligt, sagde tvivlen
Det er farligt, sagde frygten
Det er unødigt, sagde fornuften
Gør det alligevel, sagde hjertet
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3015
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 36
Likede indlæg: 5214

Re: Stort politisk flertal for at indføre kvindelig værnepligt

Indlægaf AFK » 5. jun 2022, 15:59

NoLady skrev:Det undrer mig lidt, at der er en del af herrerne herinde som ønskede at trække frinummer. Det kan der naturligvis være flere grunde til, men alligevel?


Hvorfor undrer det dig?
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"