Hvilke politiske mærkesager vægter du højt?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Hvilke politiske mærkesager vægter du højt?

Indlægaf Torn » 3. feb 2016, 07:35

Hvilke mærkesager betyder mest for dig? Og er der populære mærkesager i samfundet, som du er mindre optaget af? Og hvorfor?

En kortere prioriteringsliste ville være rart, men jeg kommer ikke med høtyven, hvis du ikke kan beherske dig.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Hvilke politiske mærkesager vægter du højt?

Indlægaf Torn » 3. feb 2016, 07:37

1) Uddannelse og undervisning. Den skal være bedre. Besparelserne skal rulles tilbage.
2) Offentlighedsloven. Den skal afskaffes. NU.
3) Kulturstøtte. Den skal som minimum bevares, gerne udvides.

Jeg er mindre optaget af boligskatter.
2
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Hvilke politiske mærkesager vægter du højt?

Indlægaf Anilara » 3. feb 2016, 13:23

-Uddannelse og undervisning - særligt folkeskolen skal simpelthen optimeres. Det er så vigtigt for vores fremtid med kloge mennesker, og færrest muligt på offentlig forsørgelse.
-Kulturstøtten bør klart prioriteres højere. Dannelse skal tilbage, ved løft af både kultur og skole.
-Lavere skat i både top og bund.
-Find en løsning (med EU), så olierige stater tager imod flygtninge. Det virker bare logisk at fredelige lande tættere på, tager imod flere.
0
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Hvilke politiske mærkesager vægter du højt?

Indlægaf fisken80 » 3. feb 2016, 16:20

Torn skrev:1) Uddannelse og undervisning. Den skal være bedre. Besparelserne skal rulles tilbage.
2) Offentlighedsloven. Den skal afskaffes. NU.
3) Kulturstøtte. Den skal som minimum bevares, gerne udvides.

Jeg er mindre optaget af boligskatter.


Præcis de samme ting.

Og så støtte og hjælp til ledige frem for meningsløse møder, omtale af dem som dovne osv. Og mere fleksibel genoptjening af dagpngeperioden
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Hvilke politiske mærkesager vægter du højt?

Indlægaf Torn » 7. mar 2016, 17:02

Jeg må tilføje miljø. Det har ellers aldrig været en mærkesag for mig, men med de nye tiltag på området kan jeg mærke, at det bliver mere og mere vigtigt for mig.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Hvilke politiske mærkesager vægter du højt?

Indlægaf Torn » 13. jul 2016, 10:46

Jeg læste fornyligt en Gallup-undersøgelse, hvor udlændingepolitik stadig er det område, befolkningen vægter højest. Jeg havde troet, at det ville falde sammen med fald af flygtninge til Danmark. Tilbage i januar var tallene i følge Gallup: 70% vægter flygtninge- og indvandrerpolitikken, 38% sundhedspolitik og 29% beskæftigelsespolitik.


Nå, jeg kom egentligt for at sige, at jeg tilføjer en mærkesag til min liste: Social mobilitet. Jeg læste en artikel forleden, der pegede på, hvor dårlig Danmark er til netop den sag. Det må vi kunne gøre bedre.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvilke politiske mærkesager vægter du højt?

Indlægaf Rapfisk » 13. jul 2016, 11:04

I tilfældig rækkefølge:
- Uddannelse
- Udenrigspolitik
- Økonomi
- Sundhed, især psykiatrien
- Socialpolitik

Jeg er mindre fokuseret på kulturpolitik, arbejdsmarkedspolitik, miljøpolitik og ligestilling. Ikke, at jeg ikke synes, de områder er vigtige. Jeg synes bare ikke, at det er interessante som politikområder.
3
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40583

Re: Hvilke politiske mærkesager vægter du højt?

Indlægaf Akehurst2 » 13. jul 2016, 11:19

Frihed for borgerne - over en bred kam.

Mindre overvågning, færre og lavere skatter og afgifter, mindre regulering, mere åbenhed i og kontrol med den offentlige sektor, ud med licens og i det hele taget bare fokus på at øge frihed.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvilke politiske mærkesager vægter du højt?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jul 2016, 11:26

Omfordeling og socialpolitik, hvortil jeg bl.a. regner sundhed og integration.
Jeg mener ikke, at fx. uddannelse kan ændre meget, hvis den basale sikkerhed og trivsel ikke er på plads.

Resten kommer ind på en delt andenplads. Jeg finder det vigtigt, at alle områder tænkes ind i, hvordan samfundet skal køre, da sammenhængskraften ellers svækkes.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43829

Re: Hvilke politiske mærkesager vægter du højt?

Indlægaf paint » 13. jul 2016, 13:05

Overordnet set, er det socialpolitik og økonomisk politik. Herunder, hører også boligpolitik, som jeg mener er yderst vigtig, hvis man skal skabe et samfund, hvor 'bundniveauet' hæves - hvilket jeg mener er påtrængende vigtigt i et samfund, hvor uligheden er stigende og er en trussel mod sammenhængskraften, som er altafgørende for et velfungerende samfund.

Vi har i Danmark, altid haft en tradition for den såkaldte 'nedsivnings-økonomi' a la 'når det regner på præsten, drypper det på degnen'. Denne 'nedsivning', har i en længere årrække, haft en tendens til at standse i den øvre middelklassen. Jeg ser gerne at 'nedsivningen' når hele vejen igennem lagene og derved, som nævnt ovenstående, hæver 'bundniveauet'.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvilke politiske mærkesager vægter du højt?

Indlægaf Karkluden » 13. jul 2016, 15:52

Rapfisk skrev:I tilfældig rækkefølge:
- Uddannelse
- Udenrigspolitik
- Økonomi
- Sundhed, især psykiatrien
- Socialpolitik

Jeg er mindre fokuseret på kulturpolitik, arbejdsmarkedspolitik, miljøpolitik og ligestilling. Ikke, at jeg ikke synes, de områder er vigtige. Jeg synes bare ikke, at det er interessante som politikområder.

Enig. Omend jeg kan prioritere:
- Sundhed
- Socialpolitik
- Uddannelse
- Økonomi
- Udenrigspolitik

Jeg synes til gengæld, der bør beskæres voldsomt i kulturstøtten.

Ligestilling, arbejdsmarkedspolitik og miljøpolitik anser jeg ikke som uvæsentlige, jeg har bare personligt ikke dem som "brandsag".
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvilke politiske mærkesager vægter du højt?

Indlægaf Slettet bruger » 13. jul 2016, 21:27

Kolonialisering af Mars
2
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Hvilke politiske mærkesager vægter du højt?

Indlægaf achillaxedprune » 13. jul 2016, 21:37

Simplificering af den offentlige sektor - en af mine helt klare mærkesager er mindre regulering og færre (lov)krav. Alting er blevet alt for indviklet.

Mindre fokus på enkeltsager og projekter - mere fokus på drift. Der bruges ALT for meget krudt på enkeltsager og småting, der lige er kommet op i medierne, mens den løbende drift, der skal sikre alting kører som det skal, er negligeret og overset. Populært sagt: Mere fokus på kerneopgaverne, mindre fokus på projekter og politikkere, der skal vise, at de har-gjort-noget.

Mindre registrering og mere ansvar tilbage til den enkelte.


Og så så jeg rigtig gerne, af psykiatrien blev opprioriteret. Der er slet ikke afsat nok ressourcer til dette område, selvom der er kraftigt behov for det.
...pengene kunne for min skyld sagtens findes i kulturstøtten, der gerne måtte skæres kraftigt i... Hvis ikke helt væk.
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"