Konservative foreslår omlægning af boligbeskatning

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Konservative foreslår omlægning af boligbeskatning

Indlægaf Slettet bruger » 1. feb 2016, 15:18

Skumfidusen skrev:
eks-Maupassant skrev:Tja, men omvendt synes folk jo også det er ekstremt uretfærdigt de skal betale skat af salgsummen hvis deres bolig er steget vanvittigt meget i pris. "Jeg har jo helt selv og ene mand løbet risikoen for at det kunne falde i værdi!" :)

Hvis der skulle pilles ved boligbeskatningen ville jeg meget hellere sætte den OP og så sætte beskatningen på arbejde tilsvarende NED. (Over en lang indkøringsfase så man ikke pludseligt bomber boligejere med lave lønninger helt ud af huset.) På sigt ville jeg gerne have det i retning af at boligbeskatningen, det var den der rykkede i folk økonomisk mens arbejdsbeskatningen var overskuelig. Idag er det jo helt omvendt.

Tilsvarende skulle der smides en afgift på husjee, så boligejerne ikke skulle hoste op med det hele.

Det ville give folk mere incitament til at arbejde og mindre incitament til at smide penge i mursten. Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle være andet end godt for landet.

Det ville modvirke en masse problemer f.eks. om outsourcing, vi mister jobs til udlandet osv. - man kan ikke outsource et hus, så for mig er det bedst at beskatte alt det er ikke kan flyttes ud af landet.

Problemet er bare at husejerne er et meget magtfuldt vælgersegment og de vil modsætte sig med næb og kløer. Så det kommer nok aldrig til at ske.


Jeg har ikke hørt folk klage over at de skal betale skat, hvis de tjener på aktier, så jeg tror ikke på at de vil brokke sig over at tjene penge på boliger.

Som du kan se på tallene, så er den effektive beskatning lige nu noget over 50%. Altså en væsentligt hårdere beskatning end af andre investeringer. Hvorfor synes du det er fair at sætte den op?

Problemet med blot at øge boligbeskatningen er, at ens ejerforhold af en bolig ikke siger noget som helst om ens evne til at betale skat. Tjener man flere penge, så får man flere penge at betale skat af. Stiger ens hus, så får man ingenting. Ikke før huset sælges. Og når skatten bare følger en forventet salgspris, så får man de der ulykkelige situationer hvor folk har købt et hus engang og betalt af på det, men efterhånden sidder i en skatteskrue der gør det umuligt at blive boende.


Fair har ikke rigtigt noget at gøre med det. Folk synes altid det er fair at andre folks ting beskattes og uretfærdigt at deres egne beskattes. Hvis man har mange aktier er man mod beskatning af dem, har man en dyr bolig er man imod det, er man godt lønnet er man imod topskat osv. Får man mange socale ydeser synes man det er unfair hvis der skæres i dem, bruger man aldrig sociale ydelser vil man hellere end gerne skære i dem.

Så man skal kigge mindre på fair fordi fair er som vinden blæser, og mere på hvad der giver et dynamisk samfund, og især kigge på hvad der bliver flyttet ud af landet hvis det beskattes, f.eks. arbejde, og hvad der ikke gør, og der er huse jo numero uno.

Jeg tænker det giver så meget i dynamik at få sat skatten på arbejde ned at jeg gerne vil acceptere at det kan ske at man må sælge og købe et billigere hus, hvis husprisen og dermed også beskatningen stiger. Man kan jo glæde sig over at det så ville være nemmere at finde et job der hvor man skal hen, fordi det nu ikke er flyttet til Indien :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Konservative foreslår omlægning af boligbeskatning

Indlægaf Slettet bruger » 1. feb 2016, 16:12

Skumfidusen skrev:
eks-Maupassant skrev:Fair har ikke rigtigt noget at gøre med det. Folk synes altid det er fair at andre folks ting beskattes og uretfærdigt at deres egne beskattes. Hvis man har mange aktier er man mod beskatning af dem, har man en dyr bolig er man imod det, er man godt lønnet er man imod topskat osv. Får man mange socale ydeser synes man det er unfair hvis der skæres i dem, bruger man aldrig sociale ydelser vil man hellere end gerne skære i dem.

Så man skal kigge mindre på fair fordi fair er som vinden blæser, og mere på hvad der giver et dynamisk samfund, og især kigge på hvad der bliver flyttet ud af landet hvis det beskattes, f.eks. arbejde, og hvad der ikke gør, og der er huse jo numero uno.

Jeg tænker det giver så meget i dynamik at få sat skatten på arbejde ned at jeg gerne vil acceptere at det kan ske at man må sælge og købe et billigere hus, hvis husprisen og dermed også beskatningen stiger. Man kan jo glæde sig over at det så ville være nemmere at finde et job der hvor man skal hen, fordi det nu ikke er flyttet til Indien :)


Selvfølgelig spiller "fair" da ind; både på inddrivelse og forbrug af offentlige midler. Ellers kunne vi bare droppe folkepensionen og spare os ud af problemerne i stedet. Det er heller ikke fair. Inddrivelse af skat skal være rimelig. Og så er jeg ikke enig i at man bare selv vil slippe. Jeg har flere penge i aktier end i min bolig og har ingen indsigelser mod at blive beskattet af aktiegevinster. Jeg køber dem for at tjene penge og når jeg har en indtjening, så betaler jeg skat og det gør jeg gerne. Jeg ville også gerne betale skat hvis jeg tjente penge på mit hus, men det gør jeg ikke. Jeg taber penge på mit hus og betaler skat af det.


Det er jo bare tilfældigt du taber penge i dit hus nu fordi priserne falder - for ti år siden var der boligfest og prisernes himmelflugt, og der var stort et ikke en boligejer i landet der kunne se noget unfair i at de tjente millioner uden at røre en finger :)

Kender også en der fik en halv million foræret (jeg gætter på ca det). Han havde købt en andel til listeprisen kørt før priserne blev frigivet, så steg prisen jo med raketfart og så solgte han den ikke så lang tid efter.

Og en anden der købte et hus, og så solgte det igen med den her fortjeneste (fandt prisen på boliga.dk)

13-06-2006 Alm. frit salg 6.500.000 kr
23-06-2005 Alm. frit salg 4.550.000 kr

2 mio for ikke at røre en finger i et år. Ak ja, det er hårdt at være boligejer, det er da kun rimeligt man ikke skal beskattes for meget af sine hårdtjente sofaliggen. :) K-forslaget ville formentlig føre til at der i stedet stod 4,5 mio to gange, hvor der så anden gang var solgt sofaer med for 2 mio kr.
0
Brugeravatar
momuh
Indlæg: 121
Tilmeldt: 24. sep 2015, 10:00
Kort karma: 3
Likede indlæg: 157

Re: Konservative foreslår omlægning af boligbeskatning

Indlægaf momuh » 3. feb 2016, 09:52

DD_81 skrev:
Ja, det er dyrt at have en græsplæne! vanvittigt, og urimeligt.

Men postnummeret er jo også afgørende. Du nævner at det beløb jeg skriver matcher meget godt.
Mine svigerforældre bor 3 k fra Århus C, i et kvarter fuldt af smukke gamle murmester villaer, som snildt går for 4-5 millioner.
Jeg måbede da vi kom til at snakke ejendomsskatter, på daværende tidspunkt betalte vi i Ishøj, for alm. villa, omkring 20.000 kr/årligt, og de betalte 7.500 kr for deres.
Da gik det op for mig første gang, hvor skævt det her ejendomsskat egentligt er, og dybt urimeligt også.
Det gør det jo langt mere spiseligt for børnefamilier at slå sig ned i en villa i århus området, end i københavn eller nærmeste forstadsbyer.


Udover ejerlejligheder i København og Frederiksberg, hvor vurderingerne bliver holdt kunstigt lave, så er nogle af de mest groteske eksempler på kunstigt lave vurderinger Byggeforenings/kortoffelrækkehusene i København.

Tag et eksempel som Kuhlausgade 40 2100 København Ø http://www.boliga.dk/bbrinfo/AEC514D1-7C9F-4FD8-A513-7A2667486850
Her er den offentlige grundvurdering 640.600, det giver med en Grundskyldspromille på 34 som den er i København, en årlig grundskyld på 21.780 (Den er formentligt en lille smule lavere, da vurderingen før 2015 sikkert har været endnu lavere og er derfor underlagt den maksimale stigning på 7%). Hvilket i øvrigt er under det halve af hvad vi betaler i Brønshøj.
Kigger man derimod på salgspriser på Kuhlausgade så viser det sig at de sidste 3 boliger solgt for i mellem 6.9 og 7.95 millioner, og kigger man på størrelsen samt salgstidspunkter, så er det nok ikke meget skævt sat, at Kuhlausgade 40 ville kunne sælges for ca. 7.2 millioner (Hvilket er ca. 2 millioner mere end hvad vores hus ville kunne sælges for). Det vil sige at værdien af bygningen som er et rækkehus på 136 kvm skulle være absurde ca. 6.659.000 kr. hvis grundværdien er korrekt sat... (Det koster ca. 2 millioner at opføre et helt nyt parcelhus). Eller også har beboerne åbenbart den rette politiske kapital til at få holdt vurderingerne kunstigt nede for dem og deres naboer for at slippe billigere. :gruble: (I kan selv google hvem ejeren af det omtalte rækkehus er :) )
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Konservative foreslår omlægning af boligbeskatning

Indlægaf Slettet bruger » 4. feb 2016, 02:44

Skumfidusen skrev:
eks-Maupassant skrev:Det er jo bare tilfældigt du taber penge i dit hus nu fordi priserne falder - for ti år siden var der boligfest og prisernes himmelflugt, og der var stort et ikke en boligejer i landet der kunne se noget unfair i at de tjente millioner uden at røre en finger :)

Kender også en der fik en halv million foræret (jeg gætter på ca det). Han havde købt en andel til listeprisen kørt før priserne blev frigivet, så steg prisen jo med raketfart og så solgte han den ikke så lang tid efter.

Og en anden der købte et hus, og så solgte det igen med den her fortjeneste (fandt prisen på boliga.dk)

13-06-2006 Alm. frit salg 6.500.000 kr
23-06-2005 Alm. frit salg 4.550.000 kr

2 mio for ikke at røre en finger i et år. Ak ja, det er hårdt at være boligejer, det er da kun rimeligt man ikke skal beskattes for meget af sine hårdtjente sofaliggen. :) K-forslaget ville formentlig føre til at der i stedet stod 4,5 mio to gange, hvor der så anden gang var solgt sofaer med for 2 mio kr.


Hov - jeg har ikke foreslået man ikke skal beskattes. Jeg mener man skal beskattes efter fortjenesten og ikke som nu, efter rene tilfældigheder.

Og skal vi så ikke lige slå fast at din holdning til at folk nok bare ville snyde faktisk antager dels at ALLE mennesker er snydere og svindlere og at alle mennesker ligger inde med en million eller to i kontanter de kan betale sort under bordet og at Skat ikke er i stand til at se det når et hus bliver solgt markant under markedsprisen. Det er lige rigeligt konspiratorisk for min smag.


Tja. Jeg slog en ejendom på boliga.dk, der så viste sig er blevet handlet (mindst) 8 gange i en periode hvor jeg ved der er samme person der har boet der, og som driver virksomhed i ejendommens nederste etage. (Han har også alle mulige virksomheder kørende andre steder.)

27 millioner giver alle handlerne sammen.

Det er uden tvivl noget med at han sælger bygningen rundt mellem sig selv, sin kone, sin mor. måske rundt mellem sine forskellige selskaber pga noget med skat.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Konservative foreslår omlægning af boligbeskatning

Indlægaf Slettet bruger » 4. feb 2016, 02:50

momuh skrev:
DD_81 skrev:
Ja, det er dyrt at have en græsplæne! vanvittigt, og urimeligt.

Men postnummeret er jo også afgørende. Du nævner at det beløb jeg skriver matcher meget godt.
Mine svigerforældre bor 3 k fra Århus C, i et kvarter fuldt af smukke gamle murmester villaer, som snildt går for 4-5 millioner.
Jeg måbede da vi kom til at snakke ejendomsskatter, på daværende tidspunkt betalte vi i Ishøj, for alm. villa, omkring 20.000 kr/årligt, og de betalte 7.500 kr for deres.
Da gik det op for mig første gang, hvor skævt det her ejendomsskat egentligt er, og dybt urimeligt også.
Det gør det jo langt mere spiseligt for børnefamilier at slå sig ned i en villa i århus området, end i københavn eller nærmeste forstadsbyer.


Udover ejerlejligheder i København og Frederiksberg, hvor vurderingerne bliver holdt kunstigt lave, så er nogle af de mest groteske eksempler på kunstigt lave vurderinger Byggeforenings/kortoffelrækkehusene i København.

Tag et eksempel som Kuhlausgade 40 2100 København Ø http://www.boliga.dk/bbrinfo/AEC514D1-7C9F-4FD8-A513-7A2667486850
Her er den offentlige grundvurdering 640.600, det giver med en Grundskyldspromille på 34 som den er i København, en årlig grundskyld på 21.780 (Den er formentligt en lille smule lavere, da vurderingen før 2015 sikkert har været endnu lavere og er derfor underlagt den maksimale stigning på 7%). Hvilket i øvrigt er under det halve af hvad vi betaler i Brønshøj.
Kigger man derimod på salgspriser på Kuhlausgade så viser det sig at de sidste 3 boliger solgt for i mellem 6.9 og 7.95 millioner, og kigger man på størrelsen samt salgstidspunkter, så er det nok ikke meget skævt sat, at Kuhlausgade 40 ville kunne sælges for ca. 7.2 millioner (Hvilket er ca. 2 millioner mere end hvad vores hus ville kunne sælges for). Det vil sige at værdien af bygningen som er et rækkehus på 136 kvm skulle være absurde ca. 6.659.000 kr. hvis grundværdien er korrekt sat... (Det koster ca. 2 millioner at opføre et helt nyt parcelhus). Eller også har beboerne åbenbart den rette politiske kapital til at få holdt vurderingerne kunstigt nede for dem og deres naboer for at slippe billigere. :gruble: (I kan selv google hvem ejeren af det omtalte rækkehus er :) )


Nabohuset nr 42 har nu samme vurdering. De er meget lavt satte de grunde og huset tilsvarende højt.

http://www.boliga.dk/bolig/939073
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"