"Når Underdanmark kommer til penge..."

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: "Når Underdanmark kommer til penge..."

Indlægaf TomKah » 24. jan 2021, 19:34

Jeg skal ikke være sen til indrømme at jeg på den ene side er målløs over at der er så selvcentrerede mennesker i DK, men samtidig ikke er overrasket.

Jeg tror ikke det handler om underdanmark vs dannelsesdanmark. Det er simpelt hen en generel samfundsudvikling, hvor vi konstant har fokus på individet. Det startede i 90erne med den der reklame for L'oreal 'Because I'm worth it" og siden er snebolden bare rullet. Alt handler om individets ret. Selv politikerne (over en bred kam) virker til at handle om den individuelle magt frem for den politiske sag. Den journalistiske stil som fremføres nærmest i alle medier pt er Clement stilen hvor man afkræver et individ svar på en detalje igen og igen. Frem for at fokusere på helheden.

Det er meget meget større end manglende dannelse i nogle enkelte individer og jeg tror ikke vi kan gå tilbage. Det løb er kørt.
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: "Når Underdanmark kommer til penge..."

Indlægaf fisken80 » 24. jan 2021, 19:41

Dannelse handler altså ikke om penge. Jeg har mødt veluddannede, højtlønnede mennesker, hvis dannelse kunne ligge på et frimærke og jeg har mødt mennesker uden uddannelse og med lav indkomst, der var vældig dannede.
14
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: "Når Underdanmark kommer til penge..."

Indlægaf Aima » 24. jan 2021, 20:11

paint skrev:
Misantropen skrev:
paint skrev:Det er ikke ligefrem fordi det kræver den helt store tegnebog at tage en uge til Dubai. Jeg har lige tjekket Momondo Kbh-Dubai retur. Flybilletten koster 2.333 kr pr næse.(via hhv. Amsterdam og Paris)
Hotel Hyatt Regency Galleria Residence Dubai (med havudsigt) koster 2927,- 1 uge to personer. (Booking. com)

Der kan de fleste vist være med. Men hvis det kan få nogle til at føle sig som filmstjerner og millionærer (hvad det sikkert kan) - så er jeg enig i at dumhed, nok er drivkraften.

Hyatt Regency Dubai

Er det en dyr by at være turist i(med mad, transport, oplevelser etc.) sammenlignet med en tilsvarende storbyferie, under normale omstændigheder, i Europa?


Det kan det være, hvis det er det man har lyst (og penge) til. Man kan få alt fra det dyreste luksus, som koster en formue. Men der er også masser af muligheder for noget af en mere 'normal' karakter (prismæssigt). Både restauranter og andre ting.


Min oplevelse er, at det er tilsvarende eller billigere. Man kan sagtens leve som grever og baroner, men det kan man jo alle steder, hvis man har pengene.

Jeg har været i Dubai 5-6 gange, for egen regning, og for penge jeg primært har tjent som ufaglært tjener, og jeg har, altså målt på min egen, subjektive skala, levet ret luksuriøst alle gangene. Jeg boede ikke på The Palm, men selv de 3 og 4-stjernede hoteller er ret lækre, taxa koster ikke alverden, og maden, i hvert fald på de restauranter jeg har været på, er billigere end herhjemme. Og så lækker, at den i sig selv er nok til, jeg lidt savner at kunne tage til Dubai.

Jeg var en uge i Dubai og en uge i Rom med nogle måneders mellemrum i 2019, Rom-ferien var dyrest, men jeg levede betydeligt mere luksusagtigt i Dubai.

Jeg vælger i øvrigt Dubai igen og igen, fordi jeg synes det hele er så overdrevet tjekket og jeg aldrig bliver skuffet over lækkerhedsniveauet. Hvis jeg skal opleve en masse nyt på en rejse, finder jeg på noget andet, men hvis jeg skal geare ned og slappe af og spise god mad og det hele helst skal være i orden, er Dubai helt oplagt for mig, netop fordi det er markant billigere end Gili-øerne eller andre steder der opfylder de kriterier.

Jeg har altid tænkt, at det der bloggersegment som aktuelt er særligt udskældt, garanteret vælger Dubai fordi den almene opfattelse (åbenbart) er, at man er loaded, hvis man holder ferie dér, og de, krydret med alle deres logo-items, gerne vil fremstå sådan. Men det er bare en fordom, og derudover måtte jeg faktisk smile lidt, da jeg risikoberegning læste artiklen på Berlingske, fordi jeg for første gang nogensinde syntes, at der kom noget (“sjovt fordi det er) rigtigt” ud af Jim Lyngvild.

Altså Bendter, Elvira Pitzner og Kessler der under en verdensomspændende pandemi hvor hele verden er lukket ned, lige flexer restaurantmiddage fra deres smutture i Dubai, mens man hører hr. Schwann sukke “når skidt kommer til ære...” det er sgu lidt sjovt, synes jeg, og jeg ville lyve, hvis ikke jeg kunne få øje på pointen.


PS. Jeg kender, og anerkender, i øvrigt alle de gode grunde der findes til, man ikke burde rejse til Emiraterne, også når der ikke er pandemier. Jeg har taget stilling til dem, og vælger at gøre det alligevel. Jeg forsøger at leve op til egne idealer på andre områder. (Så Kasper, lad være med at skælde mig ud denne gang, please).
5
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: "Når Underdanmark kommer til penge..."

Indlægaf Aima » 24. jan 2021, 20:14

Jeg ved virkelig ikke, hvorfor, min telefon syntes, “risikoberegning” skulle med i det indlæg...
0
I'll stick with hell no's and headphones...
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: "Når Underdanmark kommer til penge..."

Indlægaf ajnaM » 25. jan 2021, 11:16

Bergen skrev:
Sophies-mor skrev:
Bergen skrev:Jeg tænker umiddelbart forkælede møgunger, der kun ser sig selv uden meget baggrund i klassisk dannelse.

Dermed, underdanmark.

De færreste (og disclaimer, nu er vi ude i stereotyperne!) kontanthjælpsmodtagere vælger at danne deres børn.
Ville negletekniker / off. forsørgede Karina og småkriminelle Brian fra Brønshøj lære deres børn om dannelse?

Sæt meget på spidsen. Men Jeg tænker, at jeg godt ved, hvad han mener.
Når så Karina og Brian barn bliver kendt influencer (for ikke ret meget reelt) så er de da pibende ligeglade med vira osv for det er "se mig", meget sandsynligt pga deres opvækst.
Mig, mig, mig.

Gucci, Louis Vuitton osv og så lige et par fede rejser til Dubai på Insta ', så er man the thing.

:sarkasme:


De færreste kontanthjælpsmodtageres børn ender med penge på kontoen til at rejse til Dubaibi ugevis (skønt mange klare sig fint og bliver selvforsørgende).
Jeg tror ikke, at det er denne befolkningsgruppe, der leverer disse individer. Under at jeg har tjekket op på deres baggrund.


This.

De mest kendte, jeg har hørt om i forbindelse med Dubai, har været hende Alva fra ‘fars pige’, Bendtner og Philine, hende med diamanterne og Michael Aastrup fra Venstre. Man kan muligvis tale om en mental eller dannelsmæssig underklasse, men et økonomisk underdanmark er der vist ikke tale om.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55658
Kontakt:

Re: "Når Underdanmark kommer til penge..."

Indlægaf Ado » 25. jan 2021, 11:30

SurSødSovs skrev:Der er jo også en masse herinde, der har rejst under pandemien - er det ikke lettere at spørge ps, hvorfor vi har gjort det, end at gætte sig til, hvorfor 5 fremmede har gjort det?

Som jeg husker det, er vi faktisk en del, der har rejst det sidste år.

Vi rejste i hvert fald sidste sommer. Dog vil jeg sige, at der er en forskel. Dengang frarådede UM ikke, at man rejste ud. Smitten var generel banket i bund mange steder/lande. Og vi kørte selv til Frankrig og boede i et hus ude på landet. Ikke noget med fly, lufthavne og hoteller. Vi handlede, ja. Men madvarer skal man også have hjemme, og supermarkederne er langt større og med langt færre mennesker end i Føtex herhjemme. Og de få udflugter vi var på, var i grotter og i naturen/udenfor.

Modsat nu, var der ingen nedlukning, da vi rejste. Og der var ingen mutationer. Så jeg synes ikke helt du kan sammenligne Dubai-gate med det.

Men vi gjorde det, ja...fordi vi havde lyst. Fordi tanken om sommerferie i Danmark var for kedelig, fordi vi savnede Frankrig. Så vores begrundelse er bestemt ikke bedre end bloggernes.
0
Donna Martin Graduates!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: "Når Underdanmark kommer til penge..."

Indlægaf Akehurst2 » 25. jan 2021, 11:49

Ado skrev:
SurSødSovs skrev:Der er jo også en masse herinde, der har rejst under pandemien - er det ikke lettere at spørge ps, hvorfor vi har gjort det, end at gætte sig til, hvorfor 5 fremmede har gjort det?

Som jeg husker det, er vi faktisk en del, der har rejst det sidste år.

Vi rejste i hvert fald sidste sommer. Dog vil jeg sige, at der er en forskel. Dengang frarådede UM ikke, at man rejste ud. Smitten var generel banket i bund mange steder/lande. Og vi kørte selv til Frankrig og boede i et hus ude på landet. Ikke noget med fly, lufthavne og hoteller. Vi handlede, ja. Men madvarer skal man også have hjemme, og supermarkederne er langt større og med langt færre mennesker end i Føtex herhjemme. Og de få udflugter vi var på, var i grotter og i naturen/udenfor.

Modsat nu, var der ingen nedlukning, da vi rejste. Og der var ingen mutationer. Så jeg synes ikke helt du kan sammenligne Dubai-gate med det.

Men vi gjorde det, ja...fordi vi havde lyst. Fordi tanken om sommerferie i Danmark var for kedelig, fordi vi savnede Frankrig. Så vores begrundelse er bestemt ikke bedre end bloggernes.


Vi rejste også.

Vi mente ikke, der var tale om en større risiko ved at tage til en græsk ø, der havde haft i alt et tilfælde og sejle og være ude i solen, end at klumpe sig sammen i København med alle de andre, der blev hjemme. Og vi ville hellere til Grækenland end blive hjemme, så vores grund var rent lyststyret.

Siden nåede vi også at nappe en weekend i Venedig i slutningen af august, hvor vi benyttede os af den ret unikke mulighed for at opleve Venedig uden alle turisterne og krydstogtsskibene og det var ganske enkelt fantastisk.

Dengang var situationen selvfølgelig anderledes, for smitten var ganske lav, der var ikke hård nedlukning og ikke nogen diskussion af mutationer. Men vi foretog jo stadig vores egen risikovurdering, og er på den måde ikke anderledes end alle mulige andre, der rejser uden at det er strengt nødvendigt.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: "Når Underdanmark kommer til penge..."

Indlægaf Sophies-mor » 25. jan 2021, 12:13

ajnaM skrev:
Bergen skrev:
Sophies-mor skrev:
Bergen skrev:Jeg tænker umiddelbart forkælede møgunger, der kun ser sig selv uden meget baggrund i klassisk dannelse.

Dermed, underdanmark.

De færreste (og disclaimer, nu er vi ude i stereotyperne!) kontanthjælpsmodtagere vælger at danne deres børn.
Ville negletekniker / off. forsørgede Karina og småkriminelle Brian fra Brønshøj lære deres børn om dannelse?

Sæt meget på spidsen. Men Jeg tænker, at jeg godt ved, hvad han mener.
Når så Karina og Brian barn bliver kendt influencer (for ikke ret meget reelt) så er de da pibende ligeglade med vira osv for det er "se mig", meget sandsynligt pga deres opvækst.
Mig, mig, mig.

Gucci, Louis Vuitton osv og så lige et par fede rejser til Dubai på Insta ', så er man the thing.

:sarkasme:

Det er netop dét, Jim Lyngvild mener med "underklasse".


De færreste kontanthjælpsmodtageres børn ender med penge på kontoen til at rejse til Dubaibi ugevis (skønt mange klare sig fint og bliver selvforsørgende).
Jeg tror ikke, at det er denne befolkningsgruppe, der leverer disse individer. Under at jeg har tjekket op på deres baggrund.


This.

De mest kendte, jeg har hørt om i forbindelse med Dubai, har været hende Alva fra ‘fars pige’, Bendtner og Philine, hende med diamanterne og Michael Aastrup fra Venstre. Man kan muligvis tale om en mental eller dannelsmæssig underklasse, men et økonomisk underdanmark er der vist ikke tale om.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24408

Re: "Når Underdanmark kommer til penge..."

Indlægaf Moxy-lady » 25. jan 2021, 12:36

Jeg kan slet ikke forstå at jeg skriver det her, men jeg er (delvist) enig med Jim Lyngvild. Jeg mener dog ikke "underdanmark" er det rigtige ord, for sådan en som Pilzner-pigen kan vist ikke ligefrem beskrives som en sådan, tværtimod er hun født med en guldske i alle tilgængelige åbninger tror jeg :tie:

Men det er "new money" og well... Prollet... at tro at man kan opføre sig som man vil, hvis bare man smider penge nok om sig. Flashy adfærd er ikke ekslusivt, og de ødelægger i mine øjne deres eget brand ved at opføre sig sådan.
4
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: "Når Underdanmark kommer til penge..."

Indlægaf hotlips » 8. feb 2021, 02:55

Der har jo altid været folk uanset hvor de kom fra der ikke interesserer sig for hvad deres handlinger afstedkommer og jeg er utvivlsomt farvet, jeg kan ikke tåle lyngvild, men for en der bruger sin plads i medierne til at råbe bøsserøv og lave de der råbe svine videoer så er det lige frisk nok at fordømme andre for at gøre tåbelige ting fordi de mangler dannelse.

Hvis han havde haft lyst til at tage til Dubai så havde han da gjort det, og så havde han hylet op om vikinger og frihed til at rejse ud.

Der er jo ikke nogen ting hvor folk kan tage kontroversielle beslutninger hvor der ikke er nogen der gør det og hvad samfundsfag de kommer fra lader til at være rimeligt tilfældigt, der er folk uden dannelse der ikke forstår de påvirker deres omverden, der er folk med penge i stakkevis fra adelige familier der bare aldrig har interesseret sig for andet end egen gevinst og fornøjelse.
Og især når det er sådan noget hvor folk er meget delt op, så er der bare altid nogen i den modsatte grøft.

Den engelske konge der blev tvunget til at abdicere på grund af Wallis simpson, han er for mig sådan et godt eksempel på at der bare er folk der er spejlblanke og fuldstændig kolde i røven overfor hvor meget skade og hvor mange problemer man påføres andre bare man får hvad man selv gerne vil, han havde jo håbet på at Hitler bombede England så grundigt at han kunne blive konge igen, velvidende at det formentlig ville koste hans bror, og niecer livet, og ikke fordi han var psykopat eller ønskede dem ondt, han var bare totalt ligeglad med konsekvenserne bare han selv fik hvad han gerne ville.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"