Den ufrie Corona konkurrence

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
NoLady
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 13. jan 2020, 13:48
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2665

Re: Den ufrie Corona konkurrence

Indlægaf NoLady » 26. jan 2021, 13:12

Akehurst2 skrev:
NoLady skrev:Det kan da godt være at det er unfair, men sådan er livet nogle gange. Men hvilken løsning er så fair? At ingen må sælge noget? Da storcentrene måtte tvangslukke, så kunne alle de lokale butikker stadig holde åbent – var det fair?

Personlig syntes jeg det er tåbeligt at lukke næsten alle butikker ned. Man kunne godt have lavet en løsning hvor butikkerne kunne have fået nogle konkrete retningslinjer at arbejde med. Men nu er situation som den er, og så må de op på hesten og få arbejdet på at få kunderne tilbage når der åbnes igen. Sådan er det også for min egen virksomhed.


Det er da let at lave en fair løsning: Alle må sælge udvalgsvarer eller ingen må sælge udvalgsvarer. Hvorfor får du det til at lyde som om, det er umuligt at lave mindre konkurrenceforvridende regler?
Det er jo ikke kun udsalgsvare som det handler om. Tøjbutikkerne brokker sig også over at Bilka sælger konfektion.
0
Det er umuligt, sagde tvivlen
Det er farligt, sagde frygten
Det er unødigt, sagde fornuften
Gør det alligevel, sagde hjertet
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40750

Re: Den ufrie Corona konkurrence

Indlægaf Akehurst2 » 26. jan 2021, 13:15

NoLady skrev:
Akehurst2 skrev:
NoLady skrev:Det kan da godt være at det er unfair, men sådan er livet nogle gange. Men hvilken løsning er så fair? At ingen må sælge noget? Da storcentrene måtte tvangslukke, så kunne alle de lokale butikker stadig holde åbent – var det fair?

Personlig syntes jeg det er tåbeligt at lukke næsten alle butikker ned. Man kunne godt have lavet en løsning hvor butikkerne kunne have fået nogle konkrete retningslinjer at arbejde med. Men nu er situation som den er, og så må de op på hesten og få arbejdet på at få kunderne tilbage når der åbnes igen. Sådan er det også for min egen virksomhed.


Det er da let at lave en fair løsning: Alle må sælge udvalgsvarer eller ingen må sælge udvalgsvarer. Hvorfor får du det til at lyde som om, det er umuligt at lave mindre konkurrenceforvridende regler?
Det er jo ikke kun udsalgsvare som det handler om. Tøjbutikkerne brokker sig også over at Bilka sælger konfektion.


Udvalgsvarer, ikke udsalgsvarer.

Tøj er en udvalgsvare.

Forskellen på udvalgsvarer og dagligvarer er beskrevet i det link, fisken lagde ind tidligere i tråden: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-01- ... skal-vaere
0
Brugeravatar
NoLady
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 13. jan 2020, 13:48
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2665

Re: Den ufrie Corona konkurrence

Indlægaf NoLady » 26. jan 2021, 13:28

Akehurst2 skrev:
NoLady skrev:
Akehurst2 skrev:
NoLady skrev:Det kan da godt være at det er unfair, men sådan er livet nogle gange. Men hvilken løsning er så fair? At ingen må sælge noget? Da storcentrene måtte tvangslukke, så kunne alle de lokale butikker stadig holde åbent – var det fair?

Personlig syntes jeg det er tåbeligt at lukke næsten alle butikker ned. Man kunne godt have lavet en løsning hvor butikkerne kunne have fået nogle konkrete retningslinjer at arbejde med. Men nu er situation som den er, og så må de op på hesten og få arbejdet på at få kunderne tilbage når der åbnes igen. Sådan er det også for min egen virksomhed.


Det er da let at lave en fair løsning: Alle må sælge udvalgsvarer eller ingen må sælge udvalgsvarer. Hvorfor får du det til at lyde som om, det er umuligt at lave mindre konkurrenceforvridende regler?
Det er jo ikke kun udsalgsvare som det handler om. Tøjbutikkerne brokker sig også over at Bilka sælger konfektion.


Udvalgsvarer, ikke udsalgsvarer.

Tøj er en udvalgsvare.

Forskellen på udvalgsvarer og dagligvarer er beskrevet i det link, fisken lagde ind tidligere i tråden: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-01- ... skal-vaere
Udvalgsvarer, Sorry! Fik ikke lige læsebrillerne på. :wacko:

Men jeg har den holdning at jeg skal kunne købe et par sokker, hvis jeg har brug for det. Rent personligt syntes jeg ikke det er et problem.
0
Det er umuligt, sagde tvivlen
Det er farligt, sagde frygten
Det er unødigt, sagde fornuften
Gør det alligevel, sagde hjertet
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Den ufrie Corona konkurrence

Indlægaf FruitFly » 26. jan 2021, 15:27

Akehurst2 skrev:
paint skrev:På den éne side giver det ingen mening, at Bilka mv må holde deres non food afdeling åben, når alle andre der sælger de samme varer ikke må.
På den anden side, giver det en vis mening at man kan købe visse ting, som man ellers ikke kan købe når forretninger har lukket.
Skal man bruge en elektrisk pære, en gulvskrubbe, en kost (fortsæt selv), giver det heller ingen mening, at man skulle bestille varer af den art online og betale forsendelse for dem.

Måske kunne man definere varegrupper, af ovenstående art (nødvendige dagligvareartikler), som så kunne samles ét sted i forretningen, hvis man ville sælge dem. Og så i øvrigt sikre sig, at indkøbet ikke blev en familieudflugt. :gruble:


Men elpærer er jo netop dagligvarer, så dem må man gerne sælge som sådan i en dagligvareforretning.

Man skelner mellem dagligvarer og udvalgsvarer.

Jojo, men det var nogen SÆRLIGE nogen som mine sædvanlige butikker ikke fører. Pointen var mest at der var et hav af mennesker.
1
#Klimatosse
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40750

Re: Den ufrie Corona konkurrence

Indlægaf Akehurst2 » 9. feb 2021, 10:36

Et billede af, hvordan tingene ser ud i Bilka: https://www.bt.dk/samfund/mens-smaa-erh ... es-i-bilka Og bemærk, at der holdes udsalg og skiltes med gode tilbud, stik imod anbefalingerne.

Hvordan kan man på nogen måde forsvare det samtidig med at små butikker, hvor man uden problemer kan holde det til at der er ganske få eller en enkelt kunde af gangen, skal holde lukket?

Jeg bliver ganske enkelt så vred, når jeg ser det. Det er voldsomt konkurrenceforvridende, og det ser på ingen måde ud til at gøre noget godt for smittespredning. Hvorfor accepteres det?
5
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Den ufrie Corona konkurrence

Indlægaf fisken80 » 9. feb 2021, 10:55

Altså sådan ser der ikke ud i alle Bilka'er vil jeg lige sige.

Jeg var i Bilka i lørdags og her stod der en medarbejder og holdt øje med, hvor mange der blev lukket ind. Og man blev først lukket ind når nogen forlod butikken.
Der var rigtig god plads når man kom ind.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Sofakartoflen
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 430
Likede indlæg: 9060

Re: Den ufrie Corona konkurrence

Indlægaf Sofakartoflen » 9. feb 2021, 11:45

Jeg var i Bilka i Randers lørdag eftermiddag (efter sutter til babyer) der var ikke i nærheden af at være så mange mennesker. Butikken ligger i et butikscenter, hvor det meste er lukket. Der stod ikke nogen og holdt øje med antal mennesker, men der var heller ikke i nærheden af at være mennesker, så afstand var problematisk.
Der er vel 12 scan selv kasser, og der var 4 foran mig, da jeg kom i kø.

Jeg forstår godt, at folk brokker sig, for det gør vi jo alle sammen. Men det er i virkeligheden ikke så stort et problem, som folk gør det til.

De mennesker, der plejer at købe tøj i tøjbutikker, køber ikke tøj i Bilka; de køber det på nettet.

De mennesker, der plejer at købe deres elkedel i Kop og kande, køber den heller ikke i Bilka, medmindre de lige netop har det mærke, de havde besluttet sig for.

De mennesker, der køber bøger i Bilka, gjorde det også før corona.

Tror jeg.... Jeg tror simpelthen ikke, at det er samme købersegment, og derfor tror jeg, det er en opfundet problematik.

Pizzariaerne har vel heller ikke overtaget Nomas kunder.
2
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Den ufrie Corona konkurrence

Indlægaf fisken80 » 9. feb 2021, 12:03

Sofakartoflen skrev:Jeg var i Bilka i Randers lørdag eftermiddag (efter sutter til babyer) der var ikke i nærheden af at være så mange mennesker. Butikken ligger i et butikscenter, hvor det meste er lukket. Der stod ikke nogen og holdt øje med antal mennesker, men der var heller ikke i nærheden af at være mennesker, så afstand var problematisk.
Der er vel 12 scan selv kasser, og der var 4 foran mig, da jeg kom i kø.

Jeg forstår godt, at folk brokker sig, for det gør vi jo alle sammen. Men det er i virkeligheden ikke så stort et problem, som folk gør det til.

De mennesker, der plejer at købe tøj i tøjbutikker, køber ikke tøj i Bilka; de køber det på nettet.

De mennesker, der plejer at købe deres elkedel i Kop og kande, køber den heller ikke i Bilka, medmindre de lige netop har det mærke, de havde besluttet sig for.

De mennesker, der køber bøger i Bilka, gjorde det også før corona.

Tror jeg.... Jeg tror simpelthen ikke, at det er samme købersegment, og derfor tror jeg, det er en opfundet problematik.

Pizzariaerne har vel heller ikke overtaget Nomas kunder.


Jeg er ret enig.

Jeg ville aldrig købe en cykel i Bilka og det gør jeg heller ikke nu selvom cykelhandleren er lukket. Så ville jeg vente til de åbnede igen.

Og udvalget af bøger i Bilka og Føtex er virkelig ret begrænset. Den rigtige konkurrence findes på nettet, ikke i Bilkas nonfood-afdeling. Og det er unægtelig ret svært at lukke internethandlen.

Min kæreste købte en elektronikting i Bilka. Fordi de havde den på lager. Det havde Elgiganten ikke, havde de haft det, havde han købt den der, for de har click and collect. Og han har faktisk købt en anden elektronikting hos netop Elgiganten på den måde.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40750

Re: Den ufrie Corona konkurrence

Indlægaf Akehurst2 » 9. feb 2021, 12:19

fisken80 skrev:
Sofakartoflen skrev:Jeg var i Bilka i Randers lørdag eftermiddag (efter sutter til babyer) der var ikke i nærheden af at være så mange mennesker. Butikken ligger i et butikscenter, hvor det meste er lukket. Der stod ikke nogen og holdt øje med antal mennesker, men der var heller ikke i nærheden af at være mennesker, så afstand var problematisk.
Der er vel 12 scan selv kasser, og der var 4 foran mig, da jeg kom i kø.

Jeg forstår godt, at folk brokker sig, for det gør vi jo alle sammen. Men det er i virkeligheden ikke så stort et problem, som folk gør det til.

De mennesker, der plejer at købe tøj i tøjbutikker, køber ikke tøj i Bilka; de køber det på nettet.

De mennesker, der plejer at købe deres elkedel i Kop og kande, køber den heller ikke i Bilka, medmindre de lige netop har det mærke, de havde besluttet sig for.

De mennesker, der køber bøger i Bilka, gjorde det også før corona.

Tror jeg.... Jeg tror simpelthen ikke, at det er samme købersegment, og derfor tror jeg, det er en opfundet problematik.

Pizzariaerne har vel heller ikke overtaget Nomas kunder.


Jeg er ret enig.

Jeg ville aldrig købe en cykel i Bilka og det gør jeg heller ikke nu selvom cykelhandleren er lukket. Så ville jeg vente til de åbnede igen.

Og udvalget af bøger i Bilka og Føtex er virkelig ret begrænset. Den rigtige konkurrence findes på nettet, ikke i Bilkas nonfood-afdeling. Og det er unægtelig ret svært at lukke internethandlen.

Min kæreste købte en elektronikting i Bilka. Fordi de havde den på lager. Det havde Elgiganten ikke, havde de haft det, havde han købt den der, for de har click and collect. Og han har faktisk købt en anden elektronikting hos netop Elgiganten på den måde.


Der er selvfølgelig masser af mennesker, der har konkrete ønsker til hvad de gerne vil købe, men der er da også masser, der ikke går så meget op i det, men køber det der, hvor det er muligt og lettest - og da især, hvis det ikke er noget særligt, men almindeligt isenkram, elektronik, legetøj eller andet. Folks grænse for, hvad de vil købe i Bilka flyttes nok også noget efter at alle andre udvalgsvarebutikker har haft lukket i snart to måneder.

Og det er da fint, at der nogen steder ikke er så mange - men der kommer bare jævnligt de her billeder, der viser, at der er masser af mennesker, at en hel del bestemt ikke handler alene, men tydeligvis stadig er på familieudflugt, og at der holdes udsalg, hvilket er imod anbefalingerne.

Jeg synes, der er virkelig nedladende bare at reducere de erhvervsdrivende til nogen, der brokker sig ligesom alle os andre. Eller at påstå, at det ikke er et problem. Det er deres forretning, der bliver smadret - mens andre bare scorer fortjenesten. Det kan man jo se når man går ned i deres regnskaber (og det har jeg kendskab til fra mit arbejde - hvad er dit velbegrundede argument for, at der ikke er et problem?)

Der er en grund til, at man har regler for unfair konkurrence, og det er da uholdbart, hvis staten underminerer dem. Staten skal netop sikre den frie konkurrence, og må kun lave velbegrundede indskrænkninger. Og jeg har ikke hørt et eneste godt argument for, at Bilka skal have lov til at sælge møbler, isenkram, tøj, cykler, elektronik m.v., når andre butikker, der mindst lige så godt kan sikre afstand og afspritning ikke må.
7
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Den ufrie Corona konkurrence

Indlægaf fisken80 » 9. feb 2021, 12:34

Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:
Sofakartoflen skrev:Jeg var i Bilka i Randers lørdag eftermiddag (efter sutter til babyer) der var ikke i nærheden af at være så mange mennesker. Butikken ligger i et butikscenter, hvor det meste er lukket. Der stod ikke nogen og holdt øje med antal mennesker, men der var heller ikke i nærheden af at være mennesker, så afstand var problematisk.
Der er vel 12 scan selv kasser, og der var 4 foran mig, da jeg kom i kø.

Jeg forstår godt, at folk brokker sig, for det gør vi jo alle sammen. Men det er i virkeligheden ikke så stort et problem, som folk gør det til.

De mennesker, der plejer at købe tøj i tøjbutikker, køber ikke tøj i Bilka; de køber det på nettet.

De mennesker, der plejer at købe deres elkedel i Kop og kande, køber den heller ikke i Bilka, medmindre de lige netop har det mærke, de havde besluttet sig for.

De mennesker, der køber bøger i Bilka, gjorde det også før corona.

Tror jeg.... Jeg tror simpelthen ikke, at det er samme købersegment, og derfor tror jeg, det er en opfundet problematik.

Pizzariaerne har vel heller ikke overtaget Nomas kunder.


Jeg er ret enig.

Jeg ville aldrig købe en cykel i Bilka og det gør jeg heller ikke nu selvom cykelhandleren er lukket. Så ville jeg vente til de åbnede igen.

Og udvalget af bøger i Bilka og Føtex er virkelig ret begrænset. Den rigtige konkurrence findes på nettet, ikke i Bilkas nonfood-afdeling. Og det er unægtelig ret svært at lukke internethandlen.

Min kæreste købte en elektronikting i Bilka. Fordi de havde den på lager. Det havde Elgiganten ikke, havde de haft det, havde han købt den der, for de har click and collect. Og han har faktisk købt en anden elektronikting hos netop Elgiganten på den måde.


Der er selvfølgelig masser af mennesker, der har konkrete ønsker til hvad de gerne vil købe, men der er da også masser, der ikke går så meget op i det, men køber det der, hvor det er muligt og lettest - og da især, hvis det ikke er noget særligt, men almindeligt isenkram, elektronik, legetøj eller andet. Folks grænse for, hvad de vil købe i Bilka flyttes nok også noget efter at alle andre udvalgsvarebutikker har haft lukket i snart to måneder.

Og det er da fint, at der nogen steder ikke er så mange - men der kommer bare jævnligt de her billeder, der viser, at der er masser af mennesker, at en hel del bestemt ikke handler alene, men tydeligvis stadig er på familieudflugt, og at der holdes udsalg, hvilket er imod anbefalingerne.

Jeg synes, der er virkelig nedladende bare at reducere de erhvervsdrivende til nogen, der brokker sig ligesom alle os andre. Eller at påstå, at det ikke er et problem. Det er deres forretning, der bliver smadret - mens andre bare scorer fortjenesten. Det kan man jo se når man går ned i deres regnskaber (og det har jeg kendskab til fra mit arbejde - hvad er dit velbegrundede argument for, at der ikke er et problem?)

Der er en grund til, at man har regler for unfair konkurrence, og det er da uholdbart, hvis staten underminerer dem. Staten skal netop sikre den frie konkurrence, og må kun lave velbegrundede indskrænkninger. Og jeg har ikke hørt et eneste godt argument for, at Bilka skal have lov til at sælge møbler, isenkram, tøj, cykler, elektronik m.v., når andre butikker, der mindst lige så godt kan sikre afstand og afspritning ikke må.


Jeg har aldrig sagt, at det ikke er et problem, at de skal holde lukket. Selvfølgelig er det et problem. Det er især et problem, fordi rigtig rigtig mange nu flytter deres handel af udvalgsvarer over på nettet og formentlig fortsætter med at handle online også fremadrettet.
Dét er det reelle problem. Ikke at Bilka sælger sko.
Det er bare svært at stoppe for online-handlen.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40750

Re: Den ufrie Corona konkurrence

Indlægaf Akehurst2 » 9. feb 2021, 12:39

fisken80 skrev:Jeg har aldrig sagt, at det ikke er et problem, at de skal holde lukket. Selvfølgelig er det et problem. Det er især et problem, fordi rigtig rigtig mange nu flytter deres handel af udvalgsvarer over på nettet og formentlig fortsætter med at handle online også fremadrettet.
Dét er det reelle problem. Ikke at Bilka sælger sko.
Det er bare svært at stoppe for online-handlen.


Undskyld - mit svar var mest rettet mod sofakartoflen, så du skulle ikke have været citeret.

Nethandel er klart en udfordring for fysiske butikker også, men det er bare en lidt anden diskussion end spørgsmålet om, hvorvidt det er rimeligt at regeringen tvangslukker for nogle butikker, der sælger udvalgsvarer og giver rig mulighed for at andre så kan overtage dele af det salg samtidig.
3
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7638
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 760
Likede indlæg: 21318

Re: Den ufrie Corona konkurrence

Indlægaf Nesnay » 9. feb 2021, 12:40

Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:
Sofakartoflen skrev:Jeg var i Bilka i Randers lørdag eftermiddag (efter sutter til babyer) der var ikke i nærheden af at være så mange mennesker. Butikken ligger i et butikscenter, hvor det meste er lukket. Der stod ikke nogen og holdt øje med antal mennesker, men der var heller ikke i nærheden af at være mennesker, så afstand var problematisk.
Der er vel 12 scan selv kasser, og der var 4 foran mig, da jeg kom i kø.

Jeg forstår godt, at folk brokker sig, for det gør vi jo alle sammen. Men det er i virkeligheden ikke så stort et problem, som folk gør det til.

De mennesker, der plejer at købe tøj i tøjbutikker, køber ikke tøj i Bilka; de køber det på nettet.

De mennesker, der plejer at købe deres elkedel i Kop og kande, køber den heller ikke i Bilka, medmindre de lige netop har det mærke, de havde besluttet sig for.

De mennesker, der køber bøger i Bilka, gjorde det også før corona.

Tror jeg.... Jeg tror simpelthen ikke, at det er samme købersegment, og derfor tror jeg, det er en opfundet problematik.

Pizzariaerne har vel heller ikke overtaget Nomas kunder.


Jeg er ret enig.

Jeg ville aldrig købe en cykel i Bilka og det gør jeg heller ikke nu selvom cykelhandleren er lukket. Så ville jeg vente til de åbnede igen.

Og udvalget af bøger i Bilka og Føtex er virkelig ret begrænset. Den rigtige konkurrence findes på nettet, ikke i Bilkas nonfood-afdeling. Og det er unægtelig ret svært at lukke internethandlen.

Min kæreste købte en elektronikting i Bilka. Fordi de havde den på lager. Det havde Elgiganten ikke, havde de haft det, havde han købt den der, for de har click and collect. Og han har faktisk købt en anden elektronikting hos netop Elgiganten på den måde.


Der er selvfølgelig masser af mennesker, der har konkrete ønsker til hvad de gerne vil købe, men der er da også masser, der ikke går så meget op i det, men køber det der, hvor det er muligt og lettest - og da især, hvis det ikke er noget særligt, men almindeligt isenkram, elektronik, legetøj eller andet. Folks grænse for, hvad de vil købe i Bilka flyttes nok også noget efter at alle andre udvalgsvarebutikker har haft lukket i snart to måneder.

Og det er da fint, at der nogen steder ikke er så mange - men der kommer bare jævnligt de her billeder, der viser, at der er masser af mennesker, at en hel del bestemt ikke handler alene, men tydeligvis stadig er på familieudflugt, og at der holdes udsalg, hvilket er imod anbefalingerne.

Jeg synes, der er virkelig nedladende bare at reducere de erhvervsdrivende til nogen, der brokker sig ligesom alle os andre. Eller at påstå, at det ikke er et problem. Det er deres forretning, der bliver smadret - mens andre bare scorer fortjenesten. Det kan man jo se når man går ned i deres regnskaber (og det har jeg kendskab til fra mit arbejde - hvad er dit velbegrundede argument for, at der ikke er et problem?)

Der er en grund til, at man har regler for unfair konkurrence, og det er da uholdbart, hvis staten underminerer dem. Staten skal netop sikre den frie konkurrence, og må kun lave velbegrundede indskrænkninger. Og jeg har ikke hørt et eneste godt argument for, at Bilka skal have lov til at sælge møbler, isenkram, tøj, cykler, elektronik m.v., når andre butikker, der mindst lige så godt kan sikre afstand og afspritning ikke må.
Jeg har ikke kendskab til regnskaberne længere, men jeg har en del kontakter hos Salling Group i føtex/Bilka, primært i nonfood, og de har haft FREMRAGENDE resultater under corona. Det passer simpelhen ikke, at folk generelt ikke flytter sig til at handle i Bilka/føtex, når andre nonfoodbutikker holder lukket.
7
Sofakartoflen
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 430
Likede indlæg: 9060

Re: Den ufrie Corona konkurrence

Indlægaf Sofakartoflen » 9. feb 2021, 12:59

Nesnay skrev:
Jeg har ikke kendskab til regnskaberne længere, men jeg har en del kontakter hos Salling Group i føtex/Bilka, primært i nonfood, og de har haft FREMRAGENDE resultater under corona. Det passer simpelhen ikke, at folk generelt ikke flytter sig til at handle i Bilka/føtex, når andre nonfoodbutikker holder lukket.[/quote]

Kunne noget af forklaringen ikke være, at folk generelt har flere penge mellem hænderne. De bruger flere penge på mad - både fordi de gør mere ud af madlavningen, og fordi familien har været hjemme til alle måltider.
Vi har fået indefrosne feriepenge, og vi har ikke haft så mange andre muligheder for at bruge penge.

Nethandlen har jo også toppet. Jeg har i alt fald set mange indslag med netbutiksejere, der stod glædestrålende og fortalte, at de ikke kunne følge med. (der er også virkelig ofte udsolgt på varer, jeg forsøger at købe, eller rigtig lang leveringstid)

Jeg vil gerne se undersøgelser, der viser, at folk har flyttet deres indkøb til Bilka, - altså indkøb, de ellers ikke ville have gjort i Bilka.

Personligt har jeg brugt virkelig mange penge det seneste år, men jeg har intet købt i Bilka (eller Føtex for den sags skyld) som jeg ikke ville have købt der før corona. Til gengæld har jeg handlet i mange netbutikker, som jeg slet ikke kendte før.
0
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Den ufrie Corona konkurrence

Indlægaf tron » 9. feb 2021, 13:00

EmoJanice skrev:En artikel idag på TV2 stiller spørgsmålstegn ved om vi vil se et ændret bybillede som følge af Corona pandemien.

Butikker kræver opgør med konkurrenters corona-fordele: – Det, der foregår, er dybt uretfærdigt (TV2)

Selvfølgelig er alle sure på mega-markederne som kan sælge maling, tøj, legetøj, elektronik m.m. hvor butikker som El-giganten, Power og alle landets byggemarkeder må holde lukket.

Jeg stiller spørgsmålet: Hvornår er en butik en dagligvarebutik?

Lad os forestille os at en tøjforretning åbner et bagerudsalg i hjørnet med hjemmebragt brød som man ser i supermarkedet. Er det så en fødevarebutik , som må være åbent? Eller skal der mere til.

Da jeg for år siden mellemlandede i New York var der butikker af forskellige typer som havde fastfood i hjørnet om morgenen (formentlig på grund af høje huslejer.) Kunne man forestille sig at en del butikker vil sælge et smalt døgnkiosk udvalg i et hjørne så de kan redde deres butik?

Tja Matas har åben så der skal åbenbart ikke mere til en end det.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Den ufrie Corona konkurrence

Indlægaf Torn » 9. feb 2021, 13:14

Jeg handler langt mere i Bilka end tidligere. Netop deres udvalgsvarer. Fordi de andre butikker er lukket. Jeg foretrækker nemlig at se og røre materialerne, inden jeg handler.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"