De sociale medier og censurens lemfældighed

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: De sociale medier og censurens lemfældighed

Indlægaf Thomas31 » 17. jan 2021, 00:22

paint skrev:
FruitFly skrev:
paint skrev:
paint skrev:Da det blev skrevet/udtænkt, havde man ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig noget som internettet. Det du citerer er baseret på, at man ved hvem der siger hvad, og kan stille dem til regnskab for det. Når man fjerner sidstnævnte mulighed, så viser al erfaring, indtil nu, at så går det galt. Folk som efter efter en retskendelse anstifter uroligheder eller opfordrer til vold, skal, i kortere eller længere tid, kunne udelukkes fra internettet.


Arend skrev:Det ville jo netop være statslig censur, som vi ellers har kritiseret de kommunistiske lande for, så det er jeg betænkelig ved.

Jeg kan dog godt se problemet, men jeg efterlyser bedre løsningsmodeller


Jeg har ikke talt for "statslig censur". Men om personligt ansvar, for det man skriver eller udgiver. En avis eller et andet medie, kan heller ikke være anonym med ukendt udgiver og ukendt ansvarshaver - i den nuværende 'virkelige' verden. Hvorfor skal man så kunne være det på nettet?

Ulovligheder, opfordring til vold, injurier osv. skal kunne straffes på præcis samme måde på nettet som i 'virkeligheden'. Det er ikke statslig censur. Det er håndhævelse af den lov de fleste af os går ind for.

Det jeg synes der mangler lidt forståelse for er, at internettet og hvad der sker på det, er den virkelige verden. Den digitale verden er lige så virkelig som vores gængse almindelige virkelighed. Det er den nye virkelighed, og derfor skal der gælde de samme regler som ellers. Det er på tide at det går op for os.

Men hvordan forestiller du dig at man skal undgå at folk er anonyme?


Skal man have en fiks og færdig patentløsning for at påpege et problem? Jeg har ikke tilstrækkelige IT-kundskaber til at kreere en model for det. Men jeg kan se, at der er noget rivende galt, når en flok galninge i USA (for at nævne et eksempel) kan bringe en stormagt på randen af en borgerkrig, ved at sidde i en kælder et sted og fabrikere latterlige påstande om pædofile satankulter, der æder spædbørn OG samtidigt være anonyme (Qanon), fordi de gemmer sig bag en proxyserver, så man ikke kan spore dem, og stille dem til ansvar for det de gør.

Hvorfor skal man kunne gøre noget bare fordi det er på nettet, som man ikke kan/må gøre IRL?


I så fald burde du selv straffes/forbydes/whatever for at påstå at USA er på randen af en borgerkrig.
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: De sociale medier og censurens lemfældighed

Indlægaf Slettet bruger » 17. jan 2021, 05:40

paint skrev:
FruitFly skrev:
paint skrev:
paint skrev:Da det blev skrevet/udtænkt, havde man ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig noget som internettet. Det du citerer er baseret på, at man ved hvem der siger hvad, og kan stille dem til regnskab for det. Når man fjerner sidstnævnte mulighed, så viser al erfaring, indtil nu, at så går det galt. Folk som efter efter en retskendelse anstifter uroligheder eller opfordrer til vold, skal, i kortere eller længere tid, kunne udelukkes fra internettet.


Arend skrev:Det ville jo netop være statslig censur, som vi ellers har kritiseret de kommunistiske lande for, så det er jeg betænkelig ved.

Jeg kan dog godt se problemet, men jeg efterlyser bedre løsningsmodeller


Jeg har ikke talt for "statslig censur". Men om personligt ansvar, for det man skriver eller udgiver. En avis eller et andet medie, kan heller ikke være anonym med ukendt udgiver og ukendt ansvarshaver - i den nuværende 'virkelige' verden. Hvorfor skal man så kunne være det på nettet?

Ulovligheder, opfordring til vold, injurier osv. skal kunne straffes på præcis samme måde på nettet som i 'virkeligheden'. Det er ikke statslig censur. Det er håndhævelse af den lov de fleste af os går ind for.

Det jeg synes der mangler lidt forståelse for er, at internettet og hvad der sker på det, er den virkelige verden. Den digitale verden er lige så virkelig som vores gængse almindelige virkelighed. Det er den nye virkelighed, og derfor skal der gælde de samme regler som ellers. Det er på tide at det går op for os.

Men hvordan forestiller du dig at man skal undgå at folk er anonyme?


Skal man have en fiks og færdig patentløsning for at påpege et problem? Jeg har ikke tilstrækkelige IT-kundskaber til at kreere en model for det. Men jeg kan se, at der er noget rivende galt, når en flok galninge i USA (for at nævne et eksempel) kan bringe en stormagt på randen af en borgerkrig, ved at sidde i en kælder et sted og fabrikere latterlige påstande om pædofile satankulter, der æder spædbørn OG samtidigt være anonyme (Qanon), fordi de gemmer sig bag en proxyserver, så man ikke kan spore dem, og stille dem til ansvar for det de gør.

Hvorfor skal man kunne gøre noget bare fordi det er på nettet, som man ikke kan/må gøre IRL?


Man kan helt anonymt sende post. Og man kan helt anonymt skrive noget på en opslagstavle eller en mur - Banksy er verdensberømt på murerne. Med internettet kan man bare gøre det væsentligt hurtigere, og det er faktisk sværere at skjule sig end hvis man putter et brev i postkassen.
1
Brugeravatar
GuldPilen
Indlæg: 623
Tilmeldt: 7. okt 2020, 08:05
Kort karma: 29
Likede indlæg: 254

Re: De sociale medier og censurens lemfældighed

Indlægaf GuldPilen » 17. jan 2021, 06:38

FruitFly skrev:
GuldPilen skrev:Man kan jo ikke have redaktinoelle løsninger, som går ud på at købe sig til falske nyheder(eksklusiv sci-fi /fiktion :) ), eller udføre kriminalitet, slå folk ihjel eller hvad regelsæt på en slyngel virksomhed kan være :)


Kriminalitet, det er jeg sådan set med på. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at Twitter skal kunne straffes hvis deres brugere skriver noget kriminelt. men fake news? Skal det være forbudt at lyve?

Sorry, min brug af fake news relaterer til nyheder som er ødelæggende, altså at Trump smider A bomben på sin sidste dag og alle skriver om der kommer mere, og andre skriver lign. , eller at gruppe render rundt at slår beboere ihjel i byen osv,osv... Altså vildledende nyheder.

Vi har fiktion og så har vi dagspressen som kan skrive artikler som opfordrer til hysteri og uroligheder.

Det er svært at beskrive.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1334
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 316
Kontakt:

Re: De sociale medier og censurens lemfældighed

Indlægaf EmoJanice » 17. jan 2021, 06:41

paint skrev:Til at begynde med, kunne man afskaffe anonymitet på nettet. Ytringsfrihed, har aldrig været tænkt som noget man bare kunne slynge ud uden, at man måtte stå til regnskab for det. Der er f.eks ingen aviser der udgiver læserbreve, uden at de er bekendt med afsenderens identitet. Det samme burde gælde på nettet.
Jeg mener f.eks ikke at det skulle være muligt, som totalt anonym at sidde og brygge vanvittige konspirationsteoretisk teorier sammen, medmindre man kan stille udgiverne til regnskab for det og kræve beviser for påstandene. Og hvis det ikke kan fremskaffes, skal det lukkes, og straffes på samme måde som injurier (eller lign.)


Det sker så i praksis. Det er ikke alle aviser som abonnerer på DAWA databasen. Derfor kan du godt få et læserbrev bragt i en almindelig trykt avis, hvis du angiver et almindeligt navn, en adresse som ikke eksisterer og iøvrigt formulerer dig på en pæn, men spids måde.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: De sociale medier og censurens lemfældighed

Indlægaf FruitFly » 17. jan 2021, 09:15

paint skrev:Skal man have en fiks og færdig patentløsning for at påpege et problem? Jeg har ikke tilstrækkelige IT-kundskaber til at kreere en model for det. Men jeg kan se, at der er noget rivende galt, når en flok galninge i USA (for at nævne et eksempel) kan bringe en stormagt på randen af en borgerkrig, ved at sidde i en kælder et sted og fabrikere latterlige påstande om pædofile satankulter, der æder spædbørn OG samtidigt være anonyme (Qanon), fordi de gemmer sig bag en proxyserver, så man ikke kan spore dem, og stille dem til ansvar for det de gør.

Jeg er sådan set enig, men jeg synes det er uløseligt. Hvis folk ikke skal være anonyme, så skal man have en slags NemID løsning - eller bare CPR-numre, og det har ingen gang på jord de fleste steder, og specielt i USA

paint skrev:Hvorfor skal man kunne gøre noget bare fordi det er på nettet, som man ikke kan/må gøre IRL?

Det er sådan set ikke det, der er tale om. Sammenlign det med at sende et anonymt brev. Det kan man også uden internetadgang.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: De sociale medier og censurens lemfældighed

Indlægaf FruitFly » 17. jan 2021, 09:18

GuldPilen skrev:
FruitFly skrev:
GuldPilen skrev:Man kan jo ikke have redaktinoelle løsninger, som går ud på at købe sig til falske nyheder(eksklusiv sci-fi /fiktion :) ), eller udføre kriminalitet, slå folk ihjel eller hvad regelsæt på en slyngel virksomhed kan være :)


Kriminalitet, det er jeg sådan set med på. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at Twitter skal kunne straffes hvis deres brugere skriver noget kriminelt. men fake news? Skal det være forbudt at lyve?

Sorry, min brug af fake news relaterer til nyheder som er ødelæggende, altså at Trump smider A bomben på sin sidste dag og alle skriver om der kommer mere, og andre skriver lign. , eller at gruppe render rundt at slår beboere ihjel i byen osv,osv... Altså vildledende nyheder.

Vi har fiktion og så har vi dagspressen som kan skrive artikler som opfordrer til hysteri og uroligheder.

Det er svært at beskrive.

Det er det nemlig lige præcist! Og det er derfor det lige nu er en umulig opgave at forestille sig hvordan det kan gøres som lovgivning.

Det er også derfor Twitter et al. har så ugennemskuelige regler ("censurens lemfældighed"), og det er et af det bedste argumenter for at de helt skal lade være. Jeg er med på at de kan fjerne ting/opslag, som ser ud til at bryde loven (men selv det er på kanten), men de skal selvfølgelig ikke tvinges til at give spalteplads til kriminalitet.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1197

Re: De sociale medier og censurens lemfældighed

Indlægaf Arend » 17. jan 2021, 13:32

paint skrev:
FruitFly skrev:
paint skrev:
paint skrev:Da det blev skrevet/udtænkt, havde man ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig noget som internettet. Det du citerer er baseret på, at man ved hvem der siger hvad, og kan stille dem til regnskab for det. Når man fjerner sidstnævnte mulighed, så viser al erfaring, indtil nu, at så går det galt. Folk som efter efter en retskendelse anstifter uroligheder eller opfordrer til vold, skal, i kortere eller længere tid, kunne udelukkes fra internettet.


Arend skrev:Det ville jo netop være statslig censur, som vi ellers har kritiseret de kommunistiske lande for, så det er jeg betænkelig ved.

Jeg kan dog godt se problemet, men jeg efterlyser bedre løsningsmodeller


Jeg har ikke talt for "statslig censur". Men om personligt ansvar, for det man skriver eller udgiver. En avis eller et andet medie, kan heller ikke være anonym med ukendt udgiver og ukendt ansvarshaver - i den nuværende 'virkelige' verden. Hvorfor skal man så kunne være det på nettet?

Ulovligheder, opfordring til vold, injurier osv. skal kunne straffes på præcis samme måde på nettet som i 'virkeligheden'. Det er ikke statslig censur. Det er håndhævelse af den lov de fleste af os går ind for.

Det jeg synes der mangler lidt forståelse for er, at internettet og hvad der sker på det, er den virkelige verden. Den digitale verden er lige så virkelig som vores gængse almindelige virkelighed. Det er den nye virkelighed, og derfor skal der gælde de samme regler som ellers. Det er på tide at det går op for os.

Men hvordan forestiller du dig at man skal undgå at folk er anonyme?


Skal man have en fiks og færdig patentløsning for at påpege et problem? Jeg har ikke tilstrækkelige IT-kundskaber til at kreere en model for det. Men jeg kan se, at der er noget rivende galt, når en flok galninge i USA (for at nævne et eksempel) kan bringe en stormagt på randen af en borgerkrig, ved at sidde i en kælder et sted og fabrikere latterlige påstande om pædofile satankulter, der æder spædbørn OG samtidigt være anonyme (Qanon), fordi de gemmer sig bag en proxyserver, så man ikke kan spore dem, og stille dem til ansvar for det de gør.

Hvorfor skal man kunne gøre noget bare fordi det er på nettet, som man ikke kan/må gøre IRL?


Når enhver bare kan sætte sig hen på biblioteket eller i en IT-café og producere falske nyheder - så er det vel ikke så meget et spørgsmål om IT-kendskab???
1
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: De sociale medier og censurens lemfældighed

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 18. jan 2021, 04:20

Jeg syntes om Polens forslag - gør det ulovligt at censurer hvad der ikke allerede er forbudt i national lovgivning: hvis sociale medier vil være neutrale platformudbyder, kan de ikke gå rundt om lege redaktører også. Tror heller ikke de fleste ville være med på at telefonselskaber begyndte at blokerer folk på grundlag af hvad de siger i telefonopkald eller andre steder. Alternativt må de sociale medier tage ansvar på linje med aviser.

Men anser derudover debatten lidt om sidste års krig. Konservative brugere er allerede på vild exodus fra venstreorienteret kontrollerede medier. Signal, Telegram, Parler (hvis de kommer tilbage), gab.com, minds.com, mm. - er i ekstrem vækst. Gab siger de får 10.000 nye førstegangs brugere. I timen. Og det var før de lukkede Parler. Sikker meget højere nu. Tænker perioden 2015-2020 vil blive husket som en social medie guldalder hvor vi alle var samlet på nogle få steder, og vi nu er gået i gang med en anden periode med større mangfoldighed og opsplitning. Lidt ærgerligt det ikke lod sig gøre for dem at accepterer en større mangfoldighed af politisk & ideologisk observans, da sociale medier ellers som sådan var en historisk enestående chance for dialog på tværs af ideologi og politik. Men det kunne de ikke, og det er nok for sent nu.

Ikke at de ikke vil prøve at gøre deres bedste for at lukke alle de alternative sociale medier. Venstrefløjsaktivister kan ikke tolererer andre meninger i samme rum, men de kan heller ikke tolererer dem andre steder. Det lader sig bare ikke gøre længden at lukke munden på store befolkningsgrupper. De vil bare finde andre steder at tale. Jeg tror fremtiden bliver interessant når sociale medier møder, distribuerede block-chain systemer.

Billede
Senest rettet af Vlad Kalashnikov 18. jan 2021, 07:06, rettet i alt 1 gang.
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: De sociale medier og censurens lemfældighed

Indlægaf thomassneum » 18. jan 2021, 05:13

Hvis ikke overbevisningen om at statsledere (venstreorienterede) er en flok reptile, pædofile monstre - og at denne udbredelse sidder på topposter i verden...og at vi ser væbnede følger af dette, gribe til vold..hvis ikke det er et problem som skal håndteres, så ved jeg ikke hvad skulle.

De mennesker er farlige, selvom man bare burde grine ad dem. Men desværre kan en del mennesker ikke selv sorterer skit fra kanel. Det er ikke ideelt... men vi er absolut nød til at hjælpe de mennesker - og indtil vi har bedre muligheder, så må vi arbejde hårdt på at 1. Få stoppet idiotien (med cencur indtil andet er muligt) 2. Få tydeliggjort lødige fra ulødige kilder. 3. Indarbejdet flere faktatjek.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: De sociale medier og censurens lemfældighed

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 18. jan 2021, 05:35

thomassneum skrev:De mennesker er farlige, selvom man bare burde grine ad dem. Men desværre kan en del mennesker ikke selv sorterer skit fra kanel. Det er ikke ideelt... men vi er absolut nød til at hjælpe de mennesker - og indtil vi har bedre muligheder, så må vi arbejde hårdt på at 1. Få stoppet idiotien (med cencur indtil andet er muligt) 2. Få tydeliggjort lødige fra ulødige kilder. 3. Indarbejdet flere faktatjek.
Der er altid dem der vil invitere deres egne tyraniske herskere - for velfærd og tryghed forstås. Heldigvis fungerer det ikke i den virkelige verden. Det er simpelthen ikke muligt at opretholde sådan et niveau af massivt censur og propaganda, uden helt ekstreme totalitære foranstaltninger. Det kan ikke engang lade sig gøre i Kina. Desuden trives ekstremisme (og svampe) bedst i mørket. Luft & lys har altid været den bedste måde at bekæmpe det på.

I øvrigt er den gruppe der har mødt størst censur nok Gender Critical feminister. Aka. dem der mener "Woman = adult human female" Netop fordi de betegnes som farlige og voldelige.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1334
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 316
Kontakt:

Re: De sociale medier og censurens lemfældighed

Indlægaf EmoJanice » 18. jan 2021, 06:42

Hvis vi ser bort fra politik og ser på hvad Facebook og Twitter også tjener penge på at folk kan læse på deres sider, så er det vaccine modstandere.

Facebook tjener jævnfør TV2 tæt på en milliard dollars, Twitter 6 millioner dollars og youtube noget mindre på at udbrede såkaldt viden, der potentielt kan skade mange mennesker.

Jeg er ikke læge og vil ikke kaste mig ind i denne kamp, men viser dette eksempel ikke at de sociale medier er ligeglad indtil flertallet er imod og de så ikke længere kan forvente samme fortjeneste hvorefter de lukker af for at fremstå som moralens vogtere?

Personligt ser jeg sociale medier som afløseren for en telefon. TDC står ikke til ansvar for hvad jeg siger i min telefon. Hvorfor skal Facebook så stå til ansvar for hvad jeg skriver på deres side? Jeg står til ansvar for mine ytringer begge steder.

Kilde:
Bør man lade sig vaccinere mod coronavirus? – en 120 år gammel udfordring kan rumme svaret (TV2)
1
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: De sociale medier og censurens lemfældighed

Indlægaf Modesty Blame » 18. jan 2021, 07:46

Jeg synes ikke, at sociale medier bør kunne udelukke nogen, medmindre de bryder loven. Og gør de det, så må det være myndighederne, der afgør, om der er tale om lovbrud.

Når jeg så sidder og skriver det, så tænker jeg, at den går faktisk heller ikke. Så...nej, ingen løsning her. Nemid for adgang til nettet er absurd.
0
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3635

Re: De sociale medier og censurens lemfældighed

Indlægaf Petrix » 18. jan 2021, 08:22

Jeg synes man burde tage initiativ til nogle internationale regler på området. Kunne man tænke sig at de sociale medier splitter sig i jurisdiktioner?
Feks. Twitter Danmark (eller Twitter EU), Twitter USA, Twitter India osv. osv.
Her kan de forskellige lande bestemme, hvordan reglerne skal strikkes sammen. Man kunne så tænke sig, at hvis IP adresser fra udlandet begynder at være negativt-aktive på eg. Twitter USA, så er det noget der kunne blive anmeldt til efterretningstjenesten.
Man kunne så også have Twitter international, hvor Twitter så selv kan opstille egne regler.
Nu brugte jeg bare Twitter i eksemplet, men det kunne jo være et hvilket som helst andet socialt medie.
0
27102021
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: De sociale medier og censurens lemfældighed

Indlægaf FruitFly » 18. jan 2021, 08:28

thomassneum skrev:Hvis ikke overbevisningen om at statsledere (venstreorienterede) er en flok reptile, pædofile monstre - og at denne udbredelse sidder på topposter i verden...og at vi ser væbnede følger af dette, gribe til vold..hvis ikke det er et problem som skal håndteres, så ved jeg ikke hvad skulle.

Ja, men hvordan skal det se ud? Skal det være forbudt at lyve om politik på sociale medier?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: De sociale medier og censurens lemfældighed

Indlægaf FruitFly » 18. jan 2021, 08:31

Modesty Blame skrev:Jeg synes ikke, at sociale medier bør kunne udelukke nogen, medmindre de bryder loven. Og gør de det, så må det være myndighederne, der afgør, om der er tale om lovbrud.

Når jeg så sidder og skriver det, så tænker jeg, at den går faktisk heller ikke. Så...nej, ingen løsning her. Nemid for adgang til nettet er absurd.

Jeg tror det bedste er at vi vælger at leve med at folk kan sige hvad de vil på sociale medier - ligesom i telefonen (langt hen ad vejen en god analogi!). Så kan politi og andre følge med og aflytte - og der behøver ikke dommerkendelse, for det man siger offentligt (i stedet for privat på telefonen) må politiet også gerne lytte med på.

Det er endog meget trist for de sociale medier, hvis Twitter her har startet en massiv udflytning til mindre platforme, men hvis det er begyndelsen til enden på hegemoniet, så åbner jeg sgu en flaske bobler!
1
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"