Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
GoGetter
Indlæg: 93
Tilmeldt: 19. sep 2015, 12:32
Kort karma: 25
Likede indlæg: 171

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf GoGetter » 29. jan 2016, 16:25

En bevægelseshæmmet ville sagtens kunne klare mit job - der fysisk består i at arbejde ved en pc og sidde i møder. Ude af huset foregår møderne på lokale kontorer eller hoteller. Et psykisk handicap ville også kunne gå, hvis det ikke går ud over struktur, empati og energiniveau.
0
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf Sukisaki » 29. jan 2016, 16:47

Lige nu er jeg ledig, så ja.
Men før var jeg pædagog i en børnehave, og der tror jeg ikke der er særlig mange handicaps man ville kunne være det med. Det er meget fysisk, og man skal hurtigt kunne rende hen i den anden ende af huset. Både syn og hørelse er vigtigt for at bevare overblikket, og finde ud af hvor der er brug for hjælp.
Der hvor jeg arbejdede, havde vi desuden mange børn der havde det svært, og der var ofte voldsomme konflikter, så hvis man på nogen måde er psykisk sårbar er det nok heller ikke lige sagen. Heldigvis er der mange børnehaver hvor det er lidt mere roligt, så der ville man nok godt kunne være pædagog, hvis man var god til at passe på sig selv.
Jeg gik på seminariet med en som var døv - og hun endte så med at arbejde i en daginstitution med døve børn.
Så jeg vil sige at med nogle handcaps kan man godt være pædagog - men nok ikke lige der hvor jeg var.
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf achillaxedprune » 29. jan 2016, 16:56

Jeg er DJØF'er (jurist ansat i det offentlige) og tror de fleste ville kunne varetage mit arbejde med de rette hjælpemidler... Jeg tvivler dog helt ærligt på, at de ville være lige så effektive som mig / andre uden fysiske eller psykiske handicaps.
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf Bimmerdyret » 29. jan 2016, 18:49

Anilara skrev:Tror du en person med handicap overtage dit arbejde, og gøre det lige så godt?
For at simplificere lidt, og komme med eksempler;
Kan en døv,
en med muskelsvind i kørestol,
eller en med borderline?

Hvorfor/hvorfor ikke?

(Inspireret af http://m.b.dk/nationalt/danskerne-undervurderer-personer-med-handicap)


Nej,¨
Kommer an på hvor "ramt" personen er
Måske

Hvad mit arbejde indeholder, handler i langt højere grad om faglig viden og indsigt.
0
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf flicka » 29. jan 2016, 18:57

Bimmerdyret skrev:
Anilara skrev:Tror du en person med handicap overtage dit arbejde, og gøre det lige så godt?
For at simplificere lidt, og komme med eksempler;
Kan en døv,
en med muskelsvind i kørestol,
eller en med borderline?

Hvorfor/hvorfor ikke?

(Inspireret af http://m.b.dk/nationalt/danskerne-undervurderer-personer-med-handicap)


Nej,¨
Kommer an på hvor "ramt" personen er
Måske

Hvad mit arbejde indeholder, handler i langt højere grad om faglig viden og indsigt.


Heller ikke hvis de har fuldstændig samme uddannelse, kvalifikationer og faglig viden som dig?
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf Bimmerdyret » 29. jan 2016, 19:14

flicka skrev:
Bimmerdyret skrev:
Anilara skrev:Tror du en person med handicap overtage dit arbejde, og gøre det lige så godt?
For at simplificere lidt, og komme med eksempler;
Kan en døv,
en med muskelsvind i kørestol,
eller en med borderline?

Hvorfor/hvorfor ikke?

(Inspireret af http://m.b.dk/nationalt/danskerne-undervurderer-personer-med-handicap)


Nej,¨
Kommer an på hvor "ramt" personen er
Måske

Hvad mit arbejde indeholder, handler i langt højere grad om faglig viden og indsigt.


Heller ikke hvis de har fuldstændig samme uddannelse, kvalifikationer og faglig viden som dig?


Det fremgår vel egentlig ret tydeligt at mit svar :)
Nej, mit arbejde kan ikke varetages af en døv, fordi en stor del af mit arbejde er mundtlig kommunikation.
En med muskelsvind kan måske ikke (der af "hvor ramt")ikke udføre alt det computermæssige arbejde som jeg har.
En med borderline.. måske.. hvilket skyldes de samme grænser som et hvert andet arbejde der omhandler mennesker - det er uanset arbejdstype/branche - jeg kender en del med borderline, der ikke engang kan varetage eget liv - de kan ikke efter min mening have arbejdsmæssigt ansvar for andres.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf hotlips » 29. jan 2016, 19:59

Angelina skrev:
Anilara skrev:Rigtig mange med fysiske handicaps, har jo hjælpere eller får en assistent (via kommunen) hvis de bliver ansat.
Der, hvor hende jeg er ansat hos, arbejder som frivillig, er det tit mig som laver det fysiske, men hende som fortæller hvad jeg skal gøre helt konkret. Det er hende alle henvender sig til (når de vænner sig til, at det ikke er mig).

Jeg er udmærket klar over, at der selvfølgelig er jobs folk med forskellige handicaps bare ikke kan varetage - Jeg tror dog mange også først og fremmest ser problemer og udfordringer, frem for løsninger, som ikke behøver være svære.


Og her kan jeg altså blive sådan lidt... så vi som samfund betaler person A for at person B kan arbejde? Altså, det er ikke fordi jeg ikke under person B et arbejde, det gør jeg absolut - men rent samfundsøkonomisk virker det altså ret gak gak ... altså sådan med mindre person B udfører et job som absolut ingen andre kan som så tilføjer meget mere til samfundet end omkostningerne ved en hjælper/assistent.

Og bevares, jeg under gerne folk et arbejde, og jeg under dem også gerne hjælp til at udføre arbejdet, men jeg synes også det lidt virker som spild ... det er nok ikke helt politisk korrekt, og jeg ved også godt der er noget livskvalitet osv. indover ... men jeg må erkende jeg ikke kunne forestille mig at ansætte en der skulle have en hjælper / assistent med på arbejde.


det synes jeg ikke der er noget i vejen med at tænke,og for mig hører det under ting der simpelthen ikke kommer til at ske.det skulle være noget med at det var sidste mulighed før flisen eller sådan noget før jeg tog en person mere med på en arbejdsplads for at jeg kunne arbejde,endda under yderligere hensyn end det.
det er immervæk ekstra besvær at skulle gøre plads og have en person mere rendende og for en selv står der en hel person til at minde en om alt det man ikke kan,jeg har selv arbejdet frivilligt med folk der havde hjælpere med før i tiden og jeg synes slet ikke man holder op med at være bevidst om denne her person...jeg ville hade det og føle det var meget uværdigt.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25606

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf Delfin » 29. jan 2016, 19:59

Jeg er pædagog og arbejder med mennesker med autisme, for de flestes vedkommende flere samtidige psykiske lidelser.

Der er masser af trapper, dog også elevator, men man skal kunne færdes i beboernes lejligheder, som naturligvis ikke er indrettet til kørestole, så den er udelukket. Derimod vil man godt kunne have et mindre bevægelseshandicap, men man skal kunne lave en række praktiske opgaver, både på fællesarealer og i boligerne.

Døv? Arbejdet er for en stor del verbalt, og de fleste af vore beboere vil have svært ved at håndtere at have en tolk som mellemled.

Blind? Man skal kunne hjælpe dem med div. papirarbejde i dagtimerne, så det er lidt svært. Der er ofte også andre ting, de gerne vil vise og tale om, og man skal kunne færdes i en lang række forskelligt indrettede lejligheder .

Psykisk sygdom? Tja, jeg har selv en, så det kan man jo, men det kræver, at man kan bevare roen i ophedede situationer, og man skal kunne adskille sine egne problemstillinger og følelser fra deres. Jeg ville ikke kunne klare det i dagtimerne, da de kan være ganske drænende, men i nattetimerne er man ikke 'på' 8 timer i træk.
0
14 11 14
Brugeravatar
Dime
Indlæg: 838
Tilmeldt: 13. aug 2015, 17:17
Kort karma: 394
Likede indlæg: 1726
Kontakt:

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf Dime » 31. jan 2016, 07:13

En seriøst multihandicappet person kunne sagtens overtage min plads.
Vedkommende ville måske nok endog være meget bedre til det.
...men altså, nu er jeg jo også førtidspensionist :D
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Kan en handicappet overtage dit arbejde?

Indlægaf Sangius » 31. jan 2016, 07:17

Min tidligere kollega var døv. Så det kan man godt.

Det med muskelsvind, det tror jeg ikke. Man skal kunne bruge sine arme og finmotorik på min arbejdsplads. En del af arbejdet er f.eks. at skære væv i snit, som skal være 1 µm tykke (dvs 1/1000 af en mm), og der skal ikke være meget galt med ens muskler den dag, før sådan et snit forsvinder mellem fingrene på dig.

Jeg ved næsten intet om Borderline. Igen, kommer det vel an på, hvor hårdt ramt man er. Mit arbejde kræver en del tæt samarbejde, vi arbejder tre mennesker i et meget lille laboratorie, og vi arbejder tæt med læger, molekylærbiologer og forskellige andre professioner - jeg ved ikke hvordan borderline påvirker ens evner inde for disse ting? Det må nogen kunne fortælle mig, i stedet for at jeg bare gætter... :P
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"