Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Indlægaf annellaII » 28. sep 2020, 05:58

abcd skrev:
tjald62 skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Lad de unge have fest.

Corona har en dødelighed på omk. en svær influenza. Det er ikke noget at ødelægge landets økonomi over (ejsagt indfører proto-fascistske undtagelseslove). Ikke mindst når man så medregner alle de andre afledte dødsfald som en nedlukning medfører. Og det er jo i hvert fald ikke for de unges skyld at landets økonomi nedsmeltes med stigende fattigdom der vil ride os i årtier frem. Der er større chance for at blive dræbt af lynnedslag end at være ung og dø af Corona - men det er de unge der skal lide under konsekvenserne af økonomisk (& sandsynligvis politisk) nedgang. Det er dette århundredes (fortløbige) største skandale at vi har smidt så meget væk for så lidt.

Lad de unge have deres sjov og fest. Vi skal alle dø, hvad forskel gør det om det er et par år før eller senere. Det er vigtigere at vi lever mens vi har livet, end at være så fanatisk opsat på at forlænge det et par måneder.


Så det du siger er at de unge skal have lov til at gøre som de vil uden konsekvenser mens os der har nogen sygdomme der gør at vi har nedsat imunforsvar skal lade det stå til og evt. risikere at blive smittet med dertil risiko for at dø ??


Jeg bryder mig ikke om at de unge skal gøre alt muligt for at tage hensyn til andre menneskers dårligdomme. Hvis man har nedsat immunforsvar, må man være ekstra påpasselig i forhold til Corona (og en række andre ting), men jeg synes ikke man kan forvente en masse af alle andre, det er ikke alle andres problem.

Jeg synes den tvungne solidaritet hvor man bliver genstand for vrede hvis man ikke retter ind, er ubehaglig.


Jeg tror ikke, det kan skade de unge at lære at vise hensyn til 'andre menneskers dårligdomme' i den situation vi i øjeblikket har med Corona-smitten.

Jeg synes Ice-Lady ramte sømmet på hovedet med denne udtalelse: Indlægaf icelady » 27. sep 2020, 11:54

Indlægaf icelady » 27. sep 2020, 11:54

"Vi mister vores ungdom" ........... Ja, og andre ofrer deres sociale liv, fester, livsbegivenheder. Du er ikke speciel, fordi du er ung. Du skal ikke have fordele, fordi du er ung. Du er en del af et fællesskab, der kaldes Danmark; støt fællesskabet og gør hvad der er bedst for fællesskabet. Ellers bur dig inde og hold afstand.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Indlægaf Slettet bruger » 28. sep 2020, 06:04

annellaII skrev:Jeg tror ikke, det kan skade de unge at lære at vise hensyn til 'andre menneskers dårligdomme' i den situation vi i øjeblikket har med Corona-smitten.


Det er vi nok bare uenige om. Jeg synes det er de ældre der stiller urimelige forventninger til de unge. Det er meget sjældent unge får alvorlige følger af Corona, og jeg kan ikke se det er deres ansvar at sætte deres liv på hold for de ældres og svages skyld. Al sympati for de ældre og svage, men jeg er sikker på at hvis jeg selv var udsat, ville min holdning være den samme, jeg ville aldrig forvente at nogle unge mennesker skulle sidde hjemme og spille Backgammon lørdag aften for min skyld.
2
Peanutbutt
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 832

Re: Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Indlægaf Peanutbutt » 28. sep 2020, 06:16

paint skrev:
Præcis! Problemet er, at de unge millennials mv aldrig oplevet, at ting har en konsekvens - eller konceptet 'at rette ind'. Menge (men heldigvis ikke alle) er vokset op med, at der ingen grænser er, og hvis der er, kan de overskrides uden at det har synderlige konsekvenser, hvis nogen overhovedet. De har aldrig oplevet at skulle give afkald på noget. Og hvis de undtagelsesvist har skullet det, har de smækket med døren til teenageværelset og råbt op derinde, og så har de fået deres vilje alligevel. Modgang, afkald, rette ind og ubehagelige konsekvenser er en by i Rusland, for mange af dem.

Når de holder piratfester eller på anden måde overskrider vores midlertidige restriktioner, er det fordi det umuligt kan gælde for dem. De forstår simpelthen ikke konceptet eller ideen, fordi de aldrig har mødt den før.

Det lyder sikkert som om, jeg er 300 år gammel. Men jeg er faktisk ikke ældre end, at jeg i min (meget) tidlige ungdom sagtens kan huske, alle de advarsler og 'restriktioner' som kom i kølvandet på HIV/AIDS udbredelsen. Der var kondomer alle vegne, der var ungdomsprogrammer med alverdens advarsler om, hvad man absolut ikke måtte og hvad man for enhver pris skulle passe på osv. "Sikker sex" og det modsatte, hørte man overalt - selvom jeg som et barn på 8 år ikke havde det store sexliv i starten af firserne. Men for dem der var ældre og unge, har det stensikkert været noget af en indskrænkning af friheden, som man så bare måtte leve med.

Generationer før det, har også oplevet kriser og modgang. Atomtrusler, oliekriser med rationering af benzin og kørselsforbud osv. Alt dette er ukendt land for dem der er helt unge i dag. Derfor er mit bedste bud, at de simpelthen ikke forstår det.


Millennials er født mellem 1981 og 1996. Mange har børn nu. Da de lige skulle til at starte på voksenlivet, så skete der en stor finanskrise, der gjorde, at mange af dem ikke kunne få fast job. Og på det tidspunkt, var vores sikkerhedsnet i samfundet blevet mere usikkert, så dét at være arbejdsløs blev mere svært og også set ned på. Boligerne var blevet meget dyrere, og der var terrortrusler i verden og en stigende forståelse for hvor katastrofal klimakrisen vil være.

Du tænker sikkert på Generation Z, som er født mellem 1997 til 2010. De er vokset op med konstante terrortrusler og to finanskriser. De har flyskam, kropshad og angst. De er vokset op i en verden, hvor politikerne synes, at det er helt fjong, at skære i både SU og kontanthjælp til de unge, fordi de gamle mangler. De kan se alt det, de tidligere generationer havde, men også se en fremtid, hvor de vil have meget mindre. Boligerne er ikke blevet billigere, velfærden er ikke blevet bedre og mulighederne i verden skrænker mere ind. Og så er der klimakrisen, der for mange unge hænger som en sort sky, og som de ikke føler, at nogle voksne, vil tage alvorligt, hvis det går ud over deres egen livskvalitet. Jeg tror ikke de har oplevelsen af, at de gør meget andet end at rette ind.

Disclaimer: jeg er ældre end disse grupper.
10
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Indlægaf Pølsemix » 28. sep 2020, 06:28

Ja, tidligere generationer har været unge i tider, hvor der har været store udfordringer om end det var af en anden karakter end en pandemi som Coronoa. Forskellen er bare at tidligere kriser ikke krævet et stop for meget social omgang som nu, jeg ser det som en helt naturlig og sund reaktion at de unge mennesker gerne vil opretholde kontakten med deres jævnaldrende og fester som de plejer. Det har ikke en tøddel at gøre med at der er forkælede millenials eller generation Z :D . Hvis tidligere kriser havde medført sådanne konsekvenser, så havde de unge også opsøgt hinanden på samme måde.

Det helt store problem er at alt er lukket alt for restriktivt ned, hvilket medfører piratfester og store forsamlinger hvor der ikke er nogen kontrol. Det ville havde været bedre at værtshuse og cafeer havde et lidt større spillerum at udføre deres erhverv i så de kunne huse de unge mennesker under kontrollerede forhold og samtidig også tjene lidt imens.
3
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Indlægaf IrmaPigen » 28. sep 2020, 06:37

Vlad Kalashnikov skrev:Lad de unge have fest.

Corona har en dødelighed på omk. en svær influenza. Det er ikke noget at ødelægge landets økonomi over (ejsagt indfører proto-fascistske undtagelseslove). Ikke mindst når man så medregner alle de andre afledte dødsfald som en nedlukning medfører. Og det er jo i hvert fald ikke for de unges skyld at landets økonomi nedsmeltes med stigende fattigdom der vil ride os i årtier frem. Der er større chance for at blive dræbt af lynnedslag end at være ung og dø af Corona - men det er de unge der skal lide under konsekvenserne af økonomisk (& sandsynligvis politisk) nedgang. Det er dette århundredes (fortløbige) største skandale at vi har smidt så meget væk for så lidt.

Lad de unge have deres sjov og fest. Vi skal alle dø, hvad forskel gør det om det er et par år før eller senere. Det er vigtigere at vi lever mens vi har livet, end at være så fanatisk opsat på at forlænge det et par måneder.


Du fatter det stadig ikke vel?

I Danmark er der et begrænset antal intensivpladser med respirator.

Hvis antallet af smittede stiger vil dermed også antallet af smittede med behov for indlæggelse og intensivbehandling stige.

Og hvis der er flere smittede med behov for intensivbehandling end landets hospitaler har pladser til, så VIL dødeligheden stige, fordi der ikke er mulighed for hospitalsindlæggelse og intensivbehandling.
Senest rettet af IrmaPigen 28. sep 2020, 14:23, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Indlægaf annellaII » 28. sep 2020, 06:57

abcd skrev:
annellaII skrev:Jeg tror ikke, det kan skade de unge at lære at vise hensyn til 'andre menneskers dårligdomme' i den situation vi i øjeblikket har med Corona-smitten.


Det er vi nok bare uenige om. Jeg synes det er de ældre der stiller urimelige forventninger til de unge. Det er meget sjældent unge får alvorlige følger af Corona, og jeg kan ikke se det er deres ansvar at sætte deres liv på hold for de ældres og svages skyld. Al sympati for de ældre og svage, men jeg er sikker på at hvis jeg selv var udsat, ville min holdning være den samme, jeg ville aldrig forvente at nogle unge mennesker skulle sidde hjemme og spille Backgammon lørdag aften for min skyld.


Jeg har nu ikke observeret at ældre stiller urimelige forventninger til de unge, restriktionerne er regeringens beslutning for at stoppe smitte spredningen, og den burde alle indordne sig under både unge, ældre og gamle, men hvis alle havde samme holdning som dig, ville vi få 2. bølge af corona-pandemien, hvis den ikke allerede er over os.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. sep 2020, 06:59

paint skrev:Præcis! Problemet er, at de unge millennials mv aldrig oplevet, at ting har en konsekvens - eller konceptet 'at rette ind'. Menge (men heldigvis ikke alle) er vokset op med, at der ingen grænser er, og hvis der er, kan de overskrides uden at det har synderlige konsekvenser, hvis nogen overhovedet. De har aldrig oplevet at skulle give afkald på noget. Og hvis de undtagelsesvist har skullet det, har de smækket med døren til teenageværelset og råbt op derinde, og så har de fået deres vilje alligevel. Modgang, afkald, rette ind og ubehagelige konsekvenser er en by i Rusland, for mange af dem.

Når de holder piratfester eller på anden måde overskrider vores midlertidige restriktioner, er det fordi det umuligt kan gælde for dem. De forstår simpelthen ikke konceptet eller ideen, fordi de aldrig har mødt den før.

Det lyder sikkert som om, jeg er 300 år gammel. Men jeg er faktisk ikke ældre end, at jeg i min (meget) tidlige ungdom sagtens kan huske, alle de advarsler og 'restriktioner' som kom i kølvandet på HIV/AIDS udbredelsen. Der var kondomer alle vegne, der var ungdomsprogrammer med alverdens advarsler om, hvad man absolut ikke måtte og hvad man for enhver pris skulle passe på osv. "Sikker sex" og det modsatte, hørte man overalt - selvom jeg som et barn på 8 år ikke havde det store sexliv i starten af firserne. Men for dem der var ældre og unge, har det stensikkert været noget af en indskrænkning af friheden, som man så bare måtte leve med.

Generationer før det, har også oplevet kriser og modgang. Atomtrusler, oliekriser med rationering af benzin og kørselsforbud osv. Alt dette er ukendt land for dem der er helt unge i dag. Derfor er mit bedste bud, at de simpelthen ikke forstår det.


Jeg er på flere områder uenig i din analyse.

Du skriver, at dem, der er unge i dag, aldrig har oplevet konsekvenser. Det har jeg svært ved at få til at passe med, at skole- og uddannelsesområdet gradvist er blevet mere autoritært og præget af bedømmelse, præstation og karakterkrav fra ca. 2000 og frem. Det bygger jeg både på konkrete tiltag (læringsmål (også for børnehaver og 0. klasse), den udvidede uddannelsesparathedsvurdering, forhøjede karakterkrav ved ansøgning om optagelse på ungdomsuddannelse, fremdriftsreformen, mm.), andres forskning i elever og studerendes trivsel, der flere gange har påvist stigende stress, fokus på perfektion og frygt for at fejle og ikke levere hver gang, samt mine egne erfaringer som henholdsvis skoleelev i 90'erne og lærer i 10'erne.
Alt det viser en tilstedeværelse af og opmærkomhed på konsekvens, der selvfølgelig også mange steder har smittet af på opdragelse og definitionen på, hvornår man har succes.

Et andetområde, man kan og bør trække frem, er klimadebatten, hvor mange unge er engagerede og i en højere sags tjeneste lader deres hverdag forme eller inspirere af de begrænsninger, som det kræver at vælge en mere grøn livsstil midt i et samfund, der lægger stor vægt på forbrug og økonomisk vækst. Selvfølgelig er der unge, som er ligeglade, og også dem, som kun gider tænke på miljøet, når det kan bruges i en selviscenesættende kontekst; min pointe er bare, at hvis de unge årgange anno 2020 virkelig over en bred kan var i særklasse egoistiske, forkælede og ude af stand til at behovsudsætte, ville deres markante repræsentation på klimaområdet ikke være mulig.

Historisk er der ikke meget, der peger i retning af, at et stærkt behov for fest og fornøjelse er et nyt fænomen. Et godt eksempel herpå er myndighedernes gentagende indgreb mod julestuer, maskerader, nytårs- og fastelavnsløjer, vilde bryllupper og andre sociale og festlige arrangementer og traditioner med særlig appel til unge. I 1600- og 1700-tallet mente magthaverne, med udgangspunkt i teologisk vejledning fra landets førende biskopper, at den enkeltes synd faldt tilbage på hele samfundet og derfor kunne nedkalde kollektiv guddommelig straf. Synet på unge (og andre i den brede befolkning), der ikke ville rette ind på dydens smalle sti, kan derfor sammenlignes med den aktuelle frustration over piratfester, mm. Det blev opfattet som en egoistisk tilsidesættelse af fællesskabet og offentligt fordømt - og også ofte drakonisk straffet -; alligevel blev det en sej, årelang kamp.
Besættelsens nattefester er et andet eksempel. Til dels tilpasset reglerne for mørklægning, men med den indbyggede risiko for uansvarlighed og flydende rammer, som et højt indtag af alkohol altid medfører. Ingen tvivl om at det helt korrekte ville have været at blive derhjemme.
Fra kilderne til pesten i midten af 1300-tallet kendes i øvrigt også store fester, hvor værterne uden omsvøb gav udtryk for at være ligeglade med alt.
Jeg vil mene, at når mange i dag klassificerer "de unge" som værende mere egoistiske og grænsesøgende end nogensinde før, er kodeordet "velstand". Det er simpelthen i dag økonomisk muligt for en langt højere procentdel af unge at feste hver wekkend og i det hele taget have et ungdomsliv, end det var før i tiden, hvor de fleste i forhold til livsstil og forventninger gik direkte fra barn til voksen (senest) ved konfirmationen og fx. aldrig blev en del af byernes studentermiljø..

Du trækker kampen mod HIV/AIDS frem, og det er klart, at hvis ingen havde rettet ind efter myndighedernes anvisninger, havde kondomer, test, osv. ikke hjulpet en dyt. Når jeg i det store billede betragter generation X og Ys ageren, fx. i dag i forhold til klimaet, får jeg dog en betydelig mistanke om, at vores motivation til at have sikker sex primært bundede i hensynet til eget og de nærmestes helbred og dødelighed. Samtidig med at jeg godt kan rive mig i håret over piratfester, men altså ikke mener, at letsindet bag så meget er et spørgsmål om epoke og generation som om modning og ungdomskultur generelt, mener jeg, at myndighederne i nogen grad ligger, som de selv har redt, efter at corona i foråret, på et spinkelt grundlag, blev klassificeret som ufarlig for børn og unge. Nærmest ikke mulig at blive smittet med.

Jeg er, sjovt nok, ikke overrasket over de festende unges adfærd - og heller ikke over at myndighedernes appeller og løftede pegefingre ikke gør den store forskel. Enten må der slås hårdere ned, eller også må man komme med pragmatisk vejledning i forhold til, hvordan du sikrer andre, hvis du fester uden at tage hensyn til restriktionerne.
6
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Indlægaf FruitFly » 28. sep 2020, 07:01

abcd skrev:
annellaII skrev:Jeg tror ikke, det kan skade de unge at lære at vise hensyn til 'andre menneskers dårligdomme' i den situation vi i øjeblikket har med Corona-smitten.


Det er vi nok bare uenige om. Jeg synes det er de ældre der stiller urimelige forventninger til de unge. Det er meget sjældent unge får alvorlige følger af Corona, og jeg kan ikke se det er deres ansvar at sætte deres liv på hold for de ældres og svages skyld. Al sympati for de ældre og svage, men jeg er sikker på at hvis jeg selv var udsat, ville min holdning være den samme, jeg ville aldrig forvente at nogle unge mennesker skulle sidde hjemme og spille Backgammon lørdag aften for min skyld.

Jeg er enig. Hysteriet er ved at tage overhånd. Ja, vi har lige så mange smittede som i marts, men vi tester også rigtigt mange flere. Husk på, at vi kan ikke undgå at folk bliver smittede - det handler om ikke at overbelaste sundhedsvæsenet med covid-19 syge, og der er stadig masser af plads under "den grønne kurve" med "kun 95 indlagte, ikke engang en fjerdedel af hvad vi havde da vi lukkede ned i marts.
0
#Klimatosse
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Indlægaf Undtagelsen » 28. sep 2020, 07:39

Jeg tror at rigtig mange, der har skrevet i denne tråd, ikke har den store kontaktflade med de unge mennesker, som de kritiserer.
Det billede, der bliver tegnet, matcher slet slet ikke med det billede, som jeg ser i min hverdag af ansvarlige unge individer, der knokler røven ud af bukserne for at imødekomme de krav de bliver mødt med i deres liv. (Meget større krav end dem jeg blev mødt med som ung i start/midt 90’erne)

Jeg tvivler på at de granvoksne mennesker, der skriver her, har lyst til at blive slået i hartkorn med alle andre i samme aldersgruppe, blot fordi de har samme alder.
Jeg kan også finde artikler om voksne folk, der opfører sig tåbeligt uden hensyntagen til andre under coronaen, men det betyder jo ikke at alle gør det.

Supersprederfesten, hvor der blev smittet 60 (?), var feks en 40-års fødselsdagsfest.
Da Brønderslev Kommune gik i rød, var det pga en byfest med voksne mennesker.

Nogle unge mennesker fester og det skal naturligvis addresseres på en eller anden måde (jeg har ikke løsningen), men det klæder ingen at udskamme en hel generation.
6
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. sep 2020, 07:54

Undtagelsen skrev:Jeg tror at rigtig mange, der har skrevet i denne tråd, ikke har den store kontaktflade med de unge mennesker, som de kritiserer.
Det billede, der bliver tegnet, matcher slet slet ikke med det billede, som jeg ser i min hverdag af ansvarlige unge individer, der knokler røven ud af bukserne for at imødekomme de krav de bliver mødt med i deres liv. (Meget større krav end dem jeg blev mødt med som ung i start/midt 90’erne)

Jeg tvivler på at de granvoksne mennesker, der skriver her, har lyst til at blive slået i hartkorn med alle andre i samme aldersgruppe, blot fordi de har samme alder.
Jeg kan også finde artikler om voksne folk, der opfører sig tåbeligt uden hensyntagen til andre under coronaen, men det betyder jo ikke at alle gør det.

Supersprederfesten, hvor der blev smittet 60 (?), var feks en 40-års fødselsdagsfest.
Da Brønderslev Kommune gik i rød, var det pga en byfest med voksne mennesker.

Nogle unge mennesker fester og det skal naturligvis addresseres på en eller anden måde (jeg har ikke løsningen), men det klæder ingen at udskamme en hel generation.


Især det markerede fortjener en gentagelse.
Jeg er selv noget af en hardliner i forhold til ansvaret overfor fællesskabet, så det er ikke her, jeg trækker stregen, men i forhold til de firkantede udlægninger af, hvordan unge i dag er, tænker og lever. Det virker hverken baseret på viden eller erfaring, men ekkoer mest bare en universel generationskløft, som der altid har været nogen, der faldt i.

Og hvor gode og nærende for fællesskabet er mon generationskløfter, fordomme og stramme kategoriseringer efter fødselsår?
2
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Indlægaf FruitFly » 28. sep 2020, 08:09

Undtagelsen skrev:Jeg tror at rigtig mange, der har skrevet i denne tråd, ikke har den store kontaktflade med de unge mennesker, som de kritiserer.
Det billede, der bliver tegnet, matcher slet slet ikke med det billede, som jeg ser i min hverdag af ansvarlige unge individer, der knokler røven ud af bukserne for at imødekomme de krav de bliver mødt med i deres liv. (Meget større krav end dem jeg blev mødt med som ung i start/midt 90’erne).

Helt enig. Mine børn er lige plask midt i den aldersgruppe som skældes ud (hhv. under ungdomsuddannelse og videregående uddannelse) og stort set alle de unge mennesker jeg udsættes for i dén sammenhæng er ansvarlige og "voksne" på en helt anden måde end jeg var i den alder. De krav, der stilles til dem, er af en helt anden kaliber end dengang, og de gør virkelig hvad de kan for at leve op til #SamfundsSinds-ansvaret.

Og så for de endda også skæld ud når de bare har lyst til at drikke sig fulde og holde fest - som de gerne må! - det er sgu' hård kost. Deres liv skal leves lige nu, og det skal de have lov til. Selvfølgelig under retningslinierne - men man kan også holde aldeles fremragende fester med <50 personer i privat regi, og det skal de ikke have på puklen for.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Indlægaf paint » 28. sep 2020, 08:34

Peanutbutt skrev:
paint skrev:
Præcis! Problemet er, at de unge millennials mv aldrig oplevet, at ting har en konsekvens - eller konceptet 'at rette ind'. Menge (men heldigvis ikke alle) er vokset op med, at der ingen grænser er, og hvis der er, kan de overskrides uden at det har synderlige konsekvenser, hvis nogen overhovedet. De har aldrig oplevet at skulle give afkald på noget. Og hvis de undtagelsesvist har skullet det, har de smækket med døren til teenageværelset og råbt op derinde, og så har de fået deres vilje alligevel. Modgang, afkald, rette ind og ubehagelige konsekvenser er en by i Rusland, for mange af dem.

Når de holder piratfester eller på anden måde overskrider vores midlertidige restriktioner, er det fordi det umuligt kan gælde for dem. De forstår simpelthen ikke konceptet eller ideen, fordi de aldrig har mødt den før.

Det lyder sikkert som om, jeg er 300 år gammel. Men jeg er faktisk ikke ældre end, at jeg i min (meget) tidlige ungdom sagtens kan huske, alle de advarsler og 'restriktioner' som kom i kølvandet på HIV/AIDS udbredelsen. Der var kondomer alle vegne, der var ungdomsprogrammer med alverdens advarsler om, hvad man absolut ikke måtte og hvad man for enhver pris skulle passe på osv. "Sikker sex" og det modsatte, hørte man overalt - selvom jeg som et barn på 8 år ikke havde det store sexliv i starten af firserne. Men for dem der var ældre og unge, har det stensikkert været noget af en indskrænkning af friheden, som man så bare måtte leve med.

Generationer før det, har også oplevet kriser og modgang. Atomtrusler, oliekriser med rationering af benzin og kørselsforbud osv. Alt dette er ukendt land for dem der er helt unge i dag. Derfor er mit bedste bud, at de simpelthen ikke forstår det.


Millennials er født mellem 1981 og 1996. Mange har børn nu. Da de lige skulle til at starte på voksenlivet, så skete der en stor finanskrise, der gjorde, at mange af dem ikke kunne få fast job. Og på det tidspunkt, var vores sikkerhedsnet i samfundet blevet mere usikkert, så dét at være arbejdsløs blev mere svært og også set ned på. Boligerne var blevet meget dyrere, og der var terrortrusler i verden og en stigende forståelse for hvor katastrofal klimakrisen vil være.

Du tænker sikkert på Generation Z, som er født mellem 1997 til 2010. De er vokset op med konstante terrortrusler og to finanskriser. De har flyskam, kropshad og angst. De er vokset op i en verden, hvor politikerne synes, at det er helt fjong, at skære i både SU og kontanthjælp til de unge, fordi de gamle mangler. De kan se alt det, de tidligere generationer havde, men også se en fremtid, hvor de vil have meget mindre. Boligerne er ikke blevet billigere, velfærden er ikke blevet bedre og mulighederne i verden skrænker mere ind. Og så er der klimakrisen, der for mange unge hænger som en sort sky, og som de ikke føler, at nogle voksne, vil tage alvorligt, hvis det går ud over deres egen livskvalitet. Jeg tror ikke de har oplevelsen af, at de gør meget andet end at rette ind.

Disclaimer: jeg er ældre end disse grupper.


Der er vist lidt forskellige definitioner på millenials, men uanset det, mente jeg med udtrykket dem der er født omkring år 2000. Det fænomen man også kalder 'Curlingbørn', hvor det i selve betegnelsen indgår, hvad der menes med det. Det er formentlig ikke uden grund, at udtrykket er opstået. Det er en generation, hvor alt hvad der kunne være en hindring for dem, fejes væk. En generation, hvor forældre i dag ringer og klager over deres børns karakterer på universiteter eller gymnasier osv. osv. Det er naturligvis ikke alle i den generation der er omfattet. Det skrev jeg i øvrigt i en parentes i mit indlæg.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Indlægaf paint » 28. sep 2020, 08:45

DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:Præcis! Problemet er, at de unge millennials mv aldrig oplevet, at ting har en konsekvens [...].


Jeg er på flere områder uenig i din analyse.



Et andetområde, man kan og bør trække frem, er klimadebatten, hvor mange unge er engagerede og i en højere sags tjeneste lader deres hverdag forme eller inspirere af de begrænsninger, som det kræver at vælge en mere grøn livsstil midt i et samfund, der lægger stor vægt på forbrug og økonomisk vækst. Selvfølgelig er der unge, som er ligeglade, og også dem, som kun gider tænke på miljøet, når det kan bruges i en selviscenesættende kontekst; [..].


Der er forbløffende mange af dem, når man tænker på hvor meget de angiveligt går op i miljø og klima-problematikken.

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Indlægaf Pølsemix » 28. sep 2020, 08:55

paint skrev:
Der er vist lidt forskellige definitioner på millenials, men uanset det, mente jeg med udtrykket dem der er født omkring år 2000. Det fænomen man også kalder 'Curlingbørn', hvor det i selve betegnelsen indgår, hvad der menes med det. Det er formentlig ikke uden grund, at udtrykket er opstået. Det er en generation, hvor alt hvad der kunne være en hindring for dem, fejes væk. En generation, hvor forældre i dag ringer og klager over deres børns karakterer på universiteter eller gymnasier osv. osv. Det er naturligvis ikke alle i den generation der er omfattet. Det skrev jeg i øvrigt i en parentes i mit indlæg.

Udtrykket er tilsyneladende fra 1999, så jeg tvivler på at det er oprindeligt er rettet mod dem der er født i år 2000, medmindre at man kunne forudsige at lige præcis den generation var meget forkælet og egoistisk. :stoned:
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=curlingbarn
3
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Pædagogmedhjælper: Vi unge vil have fest, fest, fest!

Indlægaf fisken80 » 28. sep 2020, 08:56

paint skrev:
DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:Præcis! Problemet er, at de unge millennials mv aldrig oplevet, at ting har en konsekvens [...].


Jeg er på flere områder uenig i din analyse.



Et andetområde, man kan og bør trække frem, er klimadebatten, hvor mange unge er engagerede og i en højere sags tjeneste lader deres hverdag forme eller inspirere af de begrænsninger, som det kræver at vælge en mere grøn livsstil midt i et samfund, der lægger stor vægt på forbrug og økonomisk vækst. Selvfølgelig er der unge, som er ligeglade, og også dem, som kun gider tænke på miljøet, når det kan bruges i en selviscenesættende kontekst; [..].


Der er forbløffende mange af dem, når man tænker på hvor meget de angiveligt går op i miljø og klima-problematikken.

Billede


Mig bekendt er det langtfra kun unge mennesker født omkring 2000, der deltager i Distortion... så at give dem skylden for at det flyder med skrald er ret fjollet.

Desuden flyder der ved gud også med skrald når der har været traktortræk i Vester Bøvelse, Skanderborg Festival, Tønder festival og andre events, hvor de deltagende ikke ligefrem primært udgøres af de omtalte millenials... så mon ikke vi bare skulle undlade det argument som et bevis på, at de unge er uansvarlige?
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"