Regeringen vil stoppe privates profit på sociale tilbud

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Regeringen vil stoppe privates profit på sociale tilbud

Indlægaf annellaII » 25. sep 2020, 05:50

https://ni.dk/ni-news/id/24ac9135-1e6a-455c-b80a-70277a7b48d8/Regeringen-vil-stoppe-privates-profit-p%C3%A5-sociale-tilbud

Regeringen vil fjerne muligheden for, at private aktører kan tjene penge på sociale tilbud som blandt andet bo- og opholdssteder til udsatte børn, unge og voksne.

Det er grundtanken i et nyt udspil, der skal ændre reglerne på området, oplyser social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) til Ekstra Bladet.

En del af den type sociale tilbud bliver i dag drevet af private aktie- eller anpartsselskaber.

Det giver mulighed for, at ejerne kan trække overskud ud af selskaberne.

- Det her handler om at få sat en stopper for, at udsatte borgere er sociale hæveautomater for private firmaer, der trækker velfærdskroner ud, siger social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) til Ekstra Bladet.

Regeringen ønsker, at de private selskaber skal omdannes til selvejende institutioner.

- Det betyder, at man ikke kan trække overskud og profit ud til ejerne. De penge skal i stedet bruges på kvalitet for borgerne eller sætte en lavere takst for kommunerne, siger Astrid Krag til Ekstra Bladet.

Ifølge mediet vil de nye regler, hvis de bliver gennemført, ramme omkring 260 eksisterende tilbud, som får en periode til at omlægge sig.

Ændringen kommer, blandt andet efter at Ekstra Bladet har skrevet en serie af artikler om, hvordan Erik Filthuth som ejer af Søbæk Skole og Søbæks opholdssteder har forvaltet store summer, som han tjente på botilbuddene. Han er politianmeldt og under efterforskning hos Midt- og Vestjyllands Politis afdeling for økonomisk kriminalitet.

Hos Dansk Erhverv mener man, at regeringen rammer skævt med udspillet.

Svigtet i den pågældende sag ligger ifølge organisationen i højere grad hos tilsynet end i selskabskonstruktionen.

- I stedet for at vedkende sig det ansvar, så straffer man samtlige private leverandører. Det er hverken hensigtsmæssigt eller klogt, siger velfærdspolitisk chef for Dansk Erhverv Troels Toft Ydedahl i en meddelelse.

Hos LOS – landsorganisationen af sociale tilbud - er der heller ikke begejstring.

Her mener man, at det vil komme til at gå ud over mange børn og unge og kalder udspillet "et ideologisk felttog".

- Det her rammer nogle af de mest udsatte borgere, når de skal flytte fra deres bolig, fordi regeringen vil lukke velfungerende sociale tilbud, udelukkende fordi de ikke er offentlige. Det er blandt andre børn, der har oplevet mange svigt i deres liv, siger Laust Westtoft, der er politisk og strategisk chef i LOS.

En del af udspillet er også, at socialtilsynene skal have bedre forudsætninger, og at krav til revisorer skal skærpes.



Hvad mener du om regeringens nye udspil i omtalte sag?

For mig er den uforståelig, jeg ser heller ikke, det er useriøst at tjene på private botilbud.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Regeringen vil stoppe privates profit på sociale tilbud

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. sep 2020, 06:33

Jeg forstår godt at man politisk vil sætte en ramme for drift af private tilbud, og hvad man må og kan generere af økonomisk overskud, da der har været nogle virkelig grimme og uheldige sager. Ikke kun den der nævnes i artiklen.

Selvfølgelig er et socialt tilbud, i private hænder en forretning, men efter min mening er det ikke en type af forretning der skal generere store millionverskud, som tager ud af virksomheden, og putter i egen lomme. Og det er det jeg tænker politikerne gerne vil sætte en stopper for, med ny lovgivning/ramme for drift.

Naturligvis må et privat tilbud generere en opsparing og et overskud, de SKAL faktisk have det, som jeg på stående fod husker det så forventer socialtilsynet at man har ca. 10% af driftomkostningen stående på en konto. Og man må gerne spare op til f.x. udviddelse, nye bygninger o.a.
Men man skal self ikke spare 5.000.000 kr op, og trække dem ud til leder af stedet.
Så at man udvider indsigten i driftøkonomien, det kan jeg kun bifalde.

Jeg har været ansat i 2 private/fondsejede botilbud for udviklingshæmmede, et lille sted med få beboere og personale, og et kæmpe sted med over 100 beboere, tilbud om STU, beskæftigelse og bolig. Særligt sidstnævnte oplevede jeg, ifht det kommunale, hvor jeg har rigtig mange års erfaring, virkelig er det vilde vest. Som personale løb vi hurtigt, havde mange opgaver der skulle løses inden for en snæver tidsramme, og ikke tid til at gribe adhoc opgaver på en ordentlig og rimelig måde ifht borgerne.
Når man så på taksterne tilbuddet opkrævede for at løse de specifikke opgaver, så stemte det på ingen måder overens med hvad boger/betalingskommune rent faktisk fik for de penge, og jeg havde et klart indtryk af at penge blev "flyttet rundt på" i form af at blive kanaliseret ud i prestigeprojekter.
På stedet valgte man at give en god løn og pension, men samtidig er der stor udskiftning i personalet, der er ingen overenskomst men blot arbejdsmiljølov og en lokalaftale som ramme.


Der findes rigtig mange gode og ordentlige private sociale tilbud, det er der ingen tvivl om, - og det er ærgerligt hvis de skal rammes af de brodne kar der er inden for branchen. Men omvendt, så har de styr på tingene, har etik og vædier i orden, så der vil formodentligt kun være tale om en mindre omlægning og omstrukturering for deres vedkommende.
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Regeringen vil stoppe privates profit på sociale tilbud

Indlægaf Bergen » 25. sep 2020, 13:24

Jeg var ansat et års tid i et privat tilbud for unge og ærligt. Det offentlige lagde alt for mange penge for, hvad borgerne fik - på linje med hvad der beskrives tidligere i tråden.
Jeg finder det rimeligt at forholde sig til, hvordan vi optimerer brugen af skatteydernes penge.
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Regeringen vil stoppe privates profit på sociale tilbud

Indlægaf Lurende Peber » 25. sep 2020, 14:11

Jeg tror det er skidt, at lukke helt for private udbydere.
Men mere kontrol med regnskaberne, og et loft over hvad der må trækkes ud, lader til at kunne betale sig.
1
Registreret Gammel Gris :gris:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"