Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf KIM K » 16. sep 2020, 15:55

Jo der er nok blevet strammet en del op siden jeg gik på efterskole.
Da jeg gik på efterskole måtte eleverne godt ryge, men det måtte man også i min folkeskole fra 7. klasse såfremt man havde rygetilladelse hjemmefra. Dengang var holdningen til tobaksrygning en helt anden i samfundet. Det blev kraftigt tilrådet ungdommen ikke at påbegynde rygning gennem et utal af målrettede kampagner, men deciderede forbud var der få af.
Alkohol og hash var tilgengæld bandlyst på efterskolen. Ligeså at rende rundt uden for ens værelse eller gang efter et nærmere defineret klokkeslæt som jeg ikke længere kan huske hvornår var. Sidstnævnte medførte en samtale på forstanderens kontor ifald det var midt om natten. Det var især i weekenderne disse udflugter fandt sted, pigegangen og køkkenet hvor man kunne være heldig at stjæle sandkage og saftevand var yndede mål. Jeg husker ikke der var elever der blev sendt hjem på tænkepause endsige bortvist for den forseelse.
Så vidt jeg husker var der to elever der blev sendt hjem på en uges tænkepause og en der blev permanent bortvist i løbet af skoleåret. Det var som følge af hashrygning og asocial adfærd hvis jeg husker rigtigt.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf HerErJeg » 16. sep 2020, 18:45

Elever kan ryge tobak, hash, sniffe lightergas. De kan stjæle, udøve hærværk, være voldelige, undergrave fællesskabet.
Og så kan de besøge et andet værelse om natten.

Det er helt ude af enhver sammenligning at finde det rimeligt at alting straffes på lige fod. Der går pludselig sport i at have de mest yderligtgående restriktioner.
Jeg kan iøvrigt ikke mindes at samtlige straffe for alskens forbrydelser blev forkyndt.
1
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf Raenil » 17. sep 2020, 04:37

HerErJeg skrev:Elever kan ryge tobak, hash, sniffe lightergas. De kan stjæle, udøve hærværk, være voldelige, undergrave fællesskabet.
Og så kan de besøge et andet værelse om natten.

Det er helt ude af enhver sammenligning at finde det rimeligt at alting straffes på lige fod. Der går pludselig sport i at have de mest yderligtgående restriktioner.
Jeg kan iøvrigt ikke mindes at samtlige straffe for alskens forbrydelser blev forkyndt.


Men hvis efterskolen har en værdi om at nattesøvn er vigtigt, så er det vel helt rimeligt at samarbejdet afsluttes for elever der ikke overholder det?
At sende elever hjem er ikke en straf. Det er en konsekvens. Skolen gør det ikke for sjov, de mister en hel del penge på det.
4
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf fisken80 » 17. sep 2020, 04:42

HerErJeg skrev:Elever kan ryge tobak, hash, sniffe lightergas. De kan stjæle, udøve hærværk, være voldelige, undergrave fællesskabet.
Og så kan de besøge et andet værelse om natten.

Det er helt ude af enhver sammenligning at finde det rimeligt at alting straffes på lige fod. Der går pludselig sport i at have de mest yderligtgående restriktioner.
Jeg kan iøvrigt ikke mindes at samtlige straffe for alskens forbrydelser blev forkyndt.


At bryde reglerne ER at undergrave fællesskabet. Og natteroderi er altså rimelig ufedt for den person, hvis værelseskammerat enten pludselig er væk (dilemma, skal man sladre eller ikke?) eller den person, hvis værelseskammerat får besøg (forstyrret søvn, dilemma om at sladre, hvis det er en kæreste skal man lægge øre til intime lyde). I mine øjne er natteroderi lige så nederen som de andre ting du nævner.

Tro mig, efterskolerne har grundigt informeret forældrene om reglerne og om konsekvenserne der følger, hvis de bliver brudt. Ellers kan de ikke lovligt sanktionere.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf fisken80 » 17. sep 2020, 04:45

Raenil skrev:
HerErJeg skrev:Elever kan ryge tobak, hash, sniffe lightergas. De kan stjæle, udøve hærværk, være voldelige, undergrave fællesskabet.
Og så kan de besøge et andet værelse om natten.

Det er helt ude af enhver sammenligning at finde det rimeligt at alting straffes på lige fod. Der går pludselig sport i at have de mest yderligtgående restriktioner.
Jeg kan iøvrigt ikke mindes at samtlige straffe for alskens forbrydelser blev forkyndt.


Men hvis efterskolen har en værdi om at nattesøvn er vigtigt, så er det vel helt rimeligt at samarbejdet afsluttes for elever der ikke overholder det?
At sende elever hjem er ikke en straf. Det er en konsekvens. Skolen gør det ikke for sjov, de mister en hel del penge på det.


Ikke bare det, men som skrevet så sætter natteroderi også andre i et dilemma og i trælse situationer. Det er bl.a. derfor der slås hårdt ned på det de fleste steder.
Og lad mig bare sige det sådan: Jeg ville IKKE sende mit fiktive barn afsted på en efterskole, hvor der ikke var en konsensus om, at der var en markant konsekvens ved brud på reglerne. Det er i mine øjne nemmest at skabe et fællesskab, hvis man er tydelig og konsekvent i forhold til reglerne. Og som tidligere skrevet, så får slapper-skolerne ret hurtigt et dårligt ry og tiltrækker også ofte unge, der måske ikke lige har det bedste forhold til regler...
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf HerErJeg » 17. sep 2020, 05:32

fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:Elever kan ryge tobak, hash, sniffe lightergas. De kan stjæle, udøve hærværk, være voldelige, undergrave fællesskabet.
Og så kan de besøge et andet værelse om natten.

Det er helt ude af enhver sammenligning at finde det rimeligt at alting straffes på lige fod. Der går pludselig sport i at have de mest yderligtgående restriktioner.
Jeg kan iøvrigt ikke mindes at samtlige straffe for alskens forbrydelser blev forkyndt.


At bryde reglerne ER at undergrave fællesskabet. Og natteroderi er altså rimelig ufedt for den person, hvis værelseskammerat enten pludselig er væk (dilemma, skal man sladre eller ikke?) eller den person, hvis værelseskammerat får besøg (forstyrret søvn, dilemma om at sladre, hvis det er en kæreste skal man lægge øre til intime lyde). I mine øjne er natteroderi lige så nederen som de andre ting du nævner.

Tro mig, efterskolerne har grundigt informeret forældrene om reglerne og om konsekvenserne der følger, hvis de bliver brudt. Ellers kan de ikke lovligt sanktionere.


Lige for at præcisere lidt her. Natteroderiet i dette tilfælde er ikke dreng på pigeværelser. Drenge besøger drenge, piger besøger piger. Og så er det helt sikkert i 99% af de tilfælde det foregår.
Vi sidder som voksne og fornuftige og med alskens livserfaringer og tænker os frem til de store dillemaer de unge oplever. Det tror jeg bare overhovedet ikke holder vand. Det er spændende for dem, det er anderldes, det er FORBUDT og det ved de godt, men ingen skade sker.
Og at komme til at pudse skolens vinduer med avispapir og sprit eller slå en fodboldbane med håndskubber, det er satme heller ikke fedt. Og vildere restriktioner for den lille forbrydelse kan jeg simpelthen ikke se det rimelige i.
I forhold til min egen tid: Det var måske en gang om måneden. Så var det heller ikke vildere. Ingen vidste noget, ingen opdagede noget, og blev man knaldet, så kendte man vejen til det kolde klasseværelse.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf fisken80 » 17. sep 2020, 05:38

HerErJeg skrev:
fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:Elever kan ryge tobak, hash, sniffe lightergas. De kan stjæle, udøve hærværk, være voldelige, undergrave fællesskabet.
Og så kan de besøge et andet værelse om natten.

Det er helt ude af enhver sammenligning at finde det rimeligt at alting straffes på lige fod. Der går pludselig sport i at have de mest yderligtgående restriktioner.
Jeg kan iøvrigt ikke mindes at samtlige straffe for alskens forbrydelser blev forkyndt.


At bryde reglerne ER at undergrave fællesskabet. Og natteroderi er altså rimelig ufedt for den person, hvis værelseskammerat enten pludselig er væk (dilemma, skal man sladre eller ikke?) eller den person, hvis værelseskammerat får besøg (forstyrret søvn, dilemma om at sladre, hvis det er en kæreste skal man lægge øre til intime lyde). I mine øjne er natteroderi lige så nederen som de andre ting du nævner.

Tro mig, efterskolerne har grundigt informeret forældrene om reglerne og om konsekvenserne der følger, hvis de bliver brudt. Ellers kan de ikke lovligt sanktionere.


Lige for at præcisere lidt her. Natteroderiet i dette tilfælde er ikke dreng på pigeværelser. Drenge besøger drenge, piger besøger piger. Og så er det helt sikkert i 99% af de tilfælde det foregår.
Vi sidder som voksne og fornuftige og med alskens livserfaringer og tænker os frem til de store dillemaer de unge oplever. Det tror jeg bare overhovedet ikke holder vand. Det er spændende for dem, det er anderldes, det er FORBUDT og det ved de godt, men ingen skade sker.
Og at komme til at pudse skolens vinduer med avispapir og sprit eller slå en fodboldbane med håndskubber, det er satme heller ikke fedt. Og vildere restriktioner for den lille forbrydelse kan jeg simpelthen ikke se det rimelige i.
I forhold til min egen tid: Det var måske en gang om måneden. Så var det heller ikke vildere. Ingen vidste noget, ingen opdagede noget, og blev man knaldet, så kendte man vejen til det kolde klasseværelse.



Jeg brød også regler på efterskolen. Jeg talte bl.a. med min nabo i stilletimen via et lille vindue. Var vi blevet taget havde vi sikkert fået en ekstra køkkentjans, fordi det var temmelig uskyldigt... den slags er der fint plads til.
Natteroderi kan meget hurtigt blive langt mere alvorligt end du gerne vil gøre det til - hvis der opstår en nødsituation er det rimelig centralt, at man som lærer véd, hvor man kan finde eleverne. Nattesøvn er desuden påviseligt temmelig vigtigt når man er teen. Det er dybt ubehageligt at vågne og opdage at ens værelseskammerat er væk. Det er ekstremt ufedt at være den, der ikke gider natteroderi, men skal være tvangsindlagt til det, fordi ens værelseskammerat inviterer folk.
Der er rigtig mange årsager til, at lige præcis natteroderi straffes ret hårdt de fleste steder.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. sep 2020, 06:29

Det handler jo også om, at det faktisk er regler, som skal følges, og ikke privilegier du som elev kan købe dig til, hvis bare du er villig til at slå græs eller tage en ekstra køkkentjans.
Min erfaring er som sagt, at når der ikke er tydelige retningslinjer, kan der hurtigt skabes et rum for vilkårlighed, "lokumsaftaler" mellem lærere og elever og uretfærdighed.

Uanset hvad. For mig er det vigtigste, om de givne regler er meldt tydeligt ud. Så kan man forælder vælge til og fra i forhold til, hvad man mener er det rigtige for sit barn. Har man ikke sat sig ordentligt ind i sagerne eller troet, at skolen nok ikke mente det, de kommunikerer ud, er det ens eget problem.
2
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf Tanten » 17. sep 2020, 07:00

Hvis en efterskole bl.a. bryster sig af at kunne rumme elever med psykosociale vanskeligheder i et vist omfang, klinger det hult, at straffen for overhovedet at befinde sig på en hems tilhørende det modsatte køn (for det er så åbenbart også utænkeligt med LGBT elever), uanset tid på dagen og påklædning, er hjemsendelse.

På den måde vidste de elever, der havde det svært med det sociale og forgæves søgte støtte hos lærerne, at de kunne komme ud af den vanskelige situation ved at sætte sig op på en andens hems - så var det slut med at forsøge at tilpasse sig og navigere i konflikter - og et helt efterskole år var skyllet ud med badevandet.
0
Brugeravatar
Mædem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. okt 2015, 19:24
Kort karma: 43
Likede indlæg: 960

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf Mædem » 17. sep 2020, 07:11

DetSorteCirkus skrev:Det handler jo også om, at det faktisk er regler, som skal følges, og ikke privilegier du som elev kan købe dig til, hvis bare du er villig til at slå græs eller tage en ekstra køkkentjans.
Min erfaring er som sagt, at når der ikke er tydelige retningslinjer, kan der hurtigt skabes et rum for vilkårlighed, "lokumsaftaler" mellem lærere og elever og uretfærdighed.

Uanset hvad. For mig er det vigtigste, om de givne regler er meldt tydeligt ud. Så kan man forælder vælge til og fra i forhold til, hvad man mener er det rigtige for sit barn. Har man ikke sat sig ordentligt ind i sagerne eller troet, at skolen nok ikke mente det, de kommunikerer ud, er det ens eget problem.


Præcis.

Jeg er efterskolelærer, og jeg kan sige, at der er meget stor forskel på, hvor hårdt der sanktioneres på de forskellige skoler, og det er noget vi, i efterskoleverdenen, ofte diskuterer skolerne imellem. Nogle skoler er hårde og smider elever hjem efter første eller andet regelbrud, og andre giver længere line og snakker sig frem til en forståelse/løsning.

På den skole jeg arbejder kan man ikke ryge/drikke/lave natterend/pjække/sjuske med rengøringen/rapse fra køkkenet eller hvad det måtte være uden at det medfører konsekvenser, men vi har ikke lavet en ligning der hedder, at X regelbryd fører til Y straf - det ville jo, som DetSorteCirkus også skriver, betyde at man kunne købe sig fri fra en undervisningstime, hvis man bare er villig til senere at tage en ekstra tjans i køkkenet. En anden side af den sag er, at jeg ikke mener, at praktisk arbejde (eller cykelture på x antal kilometer, som nogle skoler også bruger som sanktion) ikke bør betragtes som en straf - praktisk arbejde er noget vi gør sammen for at skolen fungerer, og motion bør være noget godt man gør for sig selv.

Hos os bliver man derfor heller ikke smidt ud af skolen første gang man ryger en cigaret i skoven, men til gengæld bliver hele skolen endevendt, og vi kortlægger hvor galt det i det hele taget står til med regelbrud på skolen - dvs. vi aflyser undervisningen for at snakke med ALLE vores elever - både enkeltvis, i mindre grupper og i den store gruppe om hvad det betyder for fællesskabet, at man laver sine egne regler, og vi fortæller dem igen, hvorfor vi har de regler vi har, og hvad de betyder. Nogle bliver typisk sendt hjem for at tænke sig om i den proces, og det er altid mega hårdt for alle, men resultatet er, at vi i sidste ende er tilbage på samme side som eleverne - at vi igen lever i den samme virkelighed. De gange vi har smidt elever ud af skolen har det været fordi de har trukket for store veksler på fællesskabet, der derfor ikke har kunne rumme dem mere - når alt tillid er opbrugt, og der ikke har været mere at komme efter.
6
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf KIM K » 17. sep 2020, 13:03

Skolen har malet sig selv op i et hjørne og afskrevet sig nogen form for manøvrerum at handle ud fra hvis de i deres reglement har nedfældet at regelbrud X medfører sanktion Y - Bom færdig.
For at bevare troværdigheden overfor eleverne er de nødt til at følge sanktionen til dørs i hvert eneste tilfælde.

Der kan være enkelte regelbrud der er så graverende at selv førstegangs forseelser bør medføre bortvisning. Men jeg synes det er skudt over målet at bortvise en ellers velfungerende elev for at pulse på en cigaret.
Er der er tale om førstegangstilfælde, og en elev der i øvrigt har holdt sig inden for kridtstregerne i alle andre henseender gennem sin skoletid lyder en advarsel eller en uges tænkepause mere proportionalt i mine ører.
Sanktionsreglerne er lige firkantede nok udformet hvis et enkelt hvæs af en smøg automatisk fører bortvisning med sig, der er trods alt tale om unge mennesker der kan være impulsive og ikke altid tænker deres handlinger fuldt til ende inden de kaster sig ud i dem.

Efter min mening burde der i reglementet stå at rygning kan føre til permanent bortvisning, så der var en smule manøvrerum at handle ud fra. Har der tidligere været problemer med eleven såsom mobning, vold, pjæk etc. eller er der tale om et dydsmønster der for første gang har trådt ved siden af.
Senest rettet af KIM K 17. sep 2020, 13:14, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf Misantropen » 17. sep 2020, 13:13

Tanten skrev:Hvis en efterskole bl.a. bryster sig af at kunne rumme elever med psykosociale vanskeligheder i et vist omfang, klinger det hult, at straffen for overhovedet at befinde sig på en hems tilhørende det modsatte køn (for det er så åbenbart også utænkeligt med LGBT elever), uanset tid på dagen og påklædning, er hjemsendelse.

På den måde vidste de elever, der havde det svært med det sociale og forgæves søgte støtte hos lærerne, at de kunne komme ud af den vanskelige situation ved at sætte sig op på en andens hems - så var det slut med at forsøge at tilpasse sig og navigere i konflikter - og et helt efterskole år var skyllet ud med badevandet.

Hvor er det sket?
1
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf Tanten » 17. sep 2020, 13:40

Misantropen skrev:
Tanten skrev:Hvis en efterskole bl.a. bryster sig af at kunne rumme elever med psykosociale vanskeligheder i et vist omfang, klinger det hult, at straffen for overhovedet at befinde sig på en hems tilhørende det modsatte køn (for det er så åbenbart også utænkeligt med LGBT elever), uanset tid på dagen og påklædning, er hjemsendelse.

På den måde vidste de elever, der havde det svært med det sociale og forgæves søgte støtte hos lærerne, at de kunne komme ud af den vanskelige situation ved at sætte sig op på en andens hems - så var det slut med at forsøge at tilpasse sig og navigere i konflikter - og et helt efterskole år var skyllet ud med badevandet.

Hvor er det sket?


Se pb
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf Misantropen » 17. sep 2020, 13:59

KIM K skrev:Skolen har malet sig selv op i et hjørne og afskrevet sig nogen form for manøvrerum at handle ud fra hvis de i deres reglement har nedfældet at regelbrud X medfører sanktion Y - Bom færdig.
For at bevare troværdigheden overfor eleverne er de nødt til at følge sanktionen til dørs i hvert eneste tilfælde.

Der kan være enkelte regelbrud der er så graverende at selv førstegangs forseelser bør medføre bortvisning. Men jeg synes det er skudt over målet at bortvise en ellers velfungerende elev for at pulse på en cigaret.
Er der er tale om førstegangstilfælde, og en elev der i øvrigt har holdt sig inden for kridtstregerne i alle andre henseender gennem sin skoletid lyder en advarsel eller en uges tænkepause mere proportionalt i mine ører.
Sanktionsreglerne er lige firkantede nok udformet hvis et enkelt hvæs af en smøg automatisk fører bortvisning med sig, der er trods alt tale om unge mennesker der kan være impulsive og ikke altid tænker deres handlinger fuldt til ende inden de kaster sig ud i dem.

Efter min mening burde der i reglementet stå at rygning kan føre til permanent bortvisning, så der var en smule manøvrerum at handle ud fra. Har der tidligere været problemer med eleven såsom mobning, vold, pjæk etc. eller er der tale om et dydsmønster der for første gang har trådt ved siden af.

Bliver det ikke en glidebane hvis der ikke er klare regler for eleverne? Det er enten nul tolerance eller ej.

Jeg køber simpelthen ikke præmissen om at unge er for impulsive til at lade være med at ryge, selvom de ved hvad der er på spil. Hvorfor skulle det være sværere at holde sig fra at ryge cigaretter end det er at lave natterend, drikke alkohol, ryge hash osv.?

Reglerne er ikke kun lavet for at se igennem fingre med småting i vores øjne, men også for at tilgodese de elever der gerne overholder reglerne, men ikke vil kunne modstå gruppepres m.m.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16877
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Konsekvens for at "træde ved siden af" på efterskole.

Indlægaf Misantropen » 17. sep 2020, 14:02

Tanten skrev:
Misantropen skrev:
Tanten skrev:Hvis en efterskole bl.a. bryster sig af at kunne rumme elever med psykosociale vanskeligheder i et vist omfang, klinger det hult, at straffen for overhovedet at befinde sig på en hems tilhørende det modsatte køn (for det er så åbenbart også utænkeligt med LGBT elever), uanset tid på dagen og påklædning, er hjemsendelse.

På den måde vidste de elever, der havde det svært med det sociale og forgæves søgte støtte hos lærerne, at de kunne komme ud af den vanskelige situation ved at sætte sig op på en andens hems - så var det slut med at forsøge at tilpasse sig og navigere i konflikter - og et helt efterskole år var skyllet ud med badevandet.

Hvor er det sket?


Se pb

Jeg har ikke fået en?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"