Dansk politik - stort og småt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4562

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf PerXX » 25. mar 2024, 16:27

Artem skrev:Den Co2 afgift på landbruget er jo en ren bombe under beskæftigelse i det vestjyske :8:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/en-co ... omraaderne

Min kommunen står til at miste 2003 arbejdspladser... :shock: Det er jo næsten ti procent af arbejdspladserne i kommunen.
Shit jeg synes godt nok det er vildt.


.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Artem » 25. mar 2024, 16:59

Thomas31 skrev:
Artem skrev:Den Co2 afgift på landbruget er jo en ren bombe under beskæftigelse i det vestjyske :8:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/en-co ... omraaderne

Min kommunen står til at miste 2003 arbejdspladser... :shock: Det er jo næsten ti procent af arbejdspladserne i kommunen.
Shit jeg synes godt nok det er vildt.


Ja det er næsten lige så slemt som når byer mistede værftet eller kasernen...

Undskyld men har du set kortet?
Det her er jo meget mere alvorligt.
1. Der er tale om flere mennesker som mister arbejdet i den enkelte kommune.
2. Det samme gør sig gældende i nabokommunerne. Hvorfor man ikke bare kan pendle til nabokommunen for at få job i stedet.
3. Der er ofte tale om ufaglærte, der ikke bare kan tage et kontor, it, eller sundhedsjob som der er mangel på.

Kort sagt vil mange af de her mennesker ikke bare kunne finde et nyt arbejde, hvor måske halvdelen stadig vil være arbejdsløse et år efter.
Det vil komme til at præge de her kommuner meget med en så høj arbejdsløshed.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5535

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Pølsemix » 25. mar 2024, 17:00

PerXX skrev:
.

Kontroversiel pointe, men argumentationen er stærk!
3
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4562

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf PerXX » 25. mar 2024, 17:04

Pølsemix skrev:
PerXX skrev:
.

Kontroversiel pointe, men argumentationen er stærk!


Jeg skrev et lidt ligegyldig, provokerende svar som der ved eftertanke ingen grund var til. Da jeg ikke kunne slette indlægget, så blev det redigeret til overståede.
3
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5799

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Tux » 25. mar 2024, 17:23

Artem skrev:Den Co2 afgift på landbruget er jo en ren bombe under beskæftigelse i det vestjyske :8:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/en-co ... omraaderne

Min kommunen står til at miste 2003 arbejdspladser... :shock: Det er jo næsten ti procent af arbejdspladserne i kommunen.
Shit jeg synes godt nok det er vildt.

Det er jo så den pris man må betale, for ikke at omstille sig.

Eller sådan ville det være hvis ikke landbrugslobbyen var så magtfuld som den er, desværre bliver landbruget aldrig sidestillet med alle andre erhverv.

Når et erhverv der tæller 0,25% af arbejdsstyrken kan få 15mia årligt for at ødelægge vandmiljøet, er det selvfølgelig utænkeligt at de skal bidrage bare en lille smule til den grønne omstilling :rulle:
7
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Artem » 25. mar 2024, 17:32

Tux skrev:
Artem skrev:Den Co2 afgift på landbruget er jo en ren bombe under beskæftigelse i det vestjyske :8:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/en-co ... omraaderne

Min kommunen står til at miste 2003 arbejdspladser... :shock: Det er jo næsten ti procent af arbejdspladserne i kommunen.
Shit jeg synes godt nok det er vildt.

Det er jo så den pris man må betale, for ikke at omstille sig.

Eller sådan ville det være hvis ikke landbrugslobbyen var så magtfuld som den er, desværre bliver landbruget aldrig sidestillet med alle andre erhverv.

Når et erhverv der tæller 0,25% af arbejdsstyrken kan få 15mia årligt for at ødelægge vandmiljøet, er det selvfølgelig utænkeligt at de skal bidrage bare en lille smule til den grønne omstilling :rulle:

Ja ok hvis man ser sådan på det og er ligeglad med arbejdspladser, eksporten af fødevarer og at vi i stedet vil komme til at importere mere.
Så bliver vi aldrig enige. For fødevarene skal jo stadig produceres et sted i verden, som nærmest helt sikkert ikke bliver under bedre forhold end her.
Hvis vi ser på det globalt, er det eneste vi får ud af det her. At danmark bliver et fattigere land.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5799

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Tux » 25. mar 2024, 17:37

Artem skrev:
Tux skrev:
Artem skrev:Den Co2 afgift på landbruget er jo en ren bombe under beskæftigelse i det vestjyske :8:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/en-co ... omraaderne

Min kommunen står til at miste 2003 arbejdspladser... :shock: Det er jo næsten ti procent af arbejdspladserne i kommunen.
Shit jeg synes godt nok det er vildt.

Det er jo så den pris man må betale, for ikke at omstille sig.

Eller sådan ville det være hvis ikke landbrugslobbyen var så magtfuld som den er, desværre bliver landbruget aldrig sidestillet med alle andre erhverv.

Når et erhverv der tæller 0,25% af arbejdsstyrken kan få 15mia årligt for at ødelægge vandmiljøet, er det selvfølgelig utænkeligt at de skal bidrage bare en lille smule til den grønne omstilling :rulle:

Ja ok hvis man ser sådan på det og er ligeglad med arbejdspladser, eksporten af fødevarer og at vi i stedet vil komme til at importere mere.
Så bliver vi aldrig enige. For fødevarene skal jo stadig produceres et sted i verden, som nærmest helt sikkert ikke bliver under bedre forhold end her.
Hvis vi ser på det globalt, er det eneste vi får ud af det her. At danmark bliver et fattigere land.

Nej vi bliver ikke enige hvis du i ramme alvor mener at en CO2 afgift vil afskaffe alt landbrug i Danmark, og at Danmark bliver “et fattigt land” som konsekvens heraf. Landbruget er stort set ligegyldigt i en nationaløkonomisk sammenhæng…
5
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5535

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Pølsemix » 25. mar 2024, 18:04

Det vil da være dejligt for miljøet generelt, hvis landbruget blev mindre her i landet. Landbruget har haft det alt let i mange år og skal have med grovfilen aka afgifter og kraftig reduktion af støtte.
5
fisken80
Indlæg: 22414
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52725

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf fisken80 » 25. mar 2024, 18:10

Artem skrev:
Tux skrev:
Artem skrev:Den Co2 afgift på landbruget er jo en ren bombe under beskæftigelse i det vestjyske :8:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/en-co ... omraaderne

Min kommunen står til at miste 2003 arbejdspladser... :shock: Det er jo næsten ti procent af arbejdspladserne i kommunen.
Shit jeg synes godt nok det er vildt.

Det er jo så den pris man må betale, for ikke at omstille sig.

Eller sådan ville det være hvis ikke landbrugslobbyen var så magtfuld som den er, desværre bliver landbruget aldrig sidestillet med alle andre erhverv.

Når et erhverv der tæller 0,25% af arbejdsstyrken kan få 15mia årligt for at ødelægge vandmiljøet, er det selvfølgelig utænkeligt at de skal bidrage bare en lille smule til den grønne omstilling :rulle:

Ja ok hvis man ser sådan på det og er ligeglad med arbejdspladser, eksporten af fødevarer og at vi i stedet vil komme til at importere mere.
Så bliver vi aldrig enige. For fødevarene skal jo stadig produceres et sted i verden, som nærmest helt sikkert ikke bliver under bedre forhold end her.
Hvis vi ser på det globalt, er det eneste vi får ud af det her. At danmark bliver et fattigere land.


Så skideværre med miljøet… har DU set, hvordan fjordene ser ud rundt om i landet?

Og helt ærligt, hvis man er ufaglært i 2024 så må man simpelthen i gang med at spænde hjelmen og få sig en uddannelse. Det er nu engang et vilkår, at ens job er udsat, hvis man er ufaglært.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22414
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52725

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf fisken80 » 25. mar 2024, 18:12

Pølsemix skrev:Det vil da være dejligt for miljøet generelt, hvis landbruget blev mindre her i landet. Landbruget har haft det alt let i mange år og skal have med grovfilen aka afgifter og kraftig reduktion af støtte.


Jeg har en kæreste, der som lystfisker går rigtig meget op i vandmiljø. Det er fuldkommen rystende, hvor meget landbruget har fået lov til at svine.
Og ja, en del af problemet stammer også fra byernes urensede spildevand og der skal der OGSÅ gøres noget ved, heller i går end i morgen. Men det ene udelukker ikke det andet.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
dna
Indlæg: 735
Tilmeldt: 14. dec 2020, 10:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 680

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf dna » 25. mar 2024, 21:22

Jeg forstår egentlig ikke modstanden mod afgifter på landbruget. I sidste ende ender afgiften alligevel på forbrugerne.
Det vil selvfølgelig nok sænke produktionen og forhåbentlig omstille noget af den til mere bæredygtigt landbrug, men det er målet med afgifterne.

Givetvis vil danskerne så importere flere udenlandske fødevarer fordi de bliver relativt billigere, men til gengæld eksporterer vi forureningen der til i stedet.
0
Thomas31
Indlæg: 2571
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2403

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Thomas31 » 25. mar 2024, 21:30

Artem skrev:
Thomas31 skrev:
Artem skrev:Den Co2 afgift på landbruget er jo en ren bombe under beskæftigelse i det vestjyske :8:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/en-co ... omraaderne

Min kommunen står til at miste 2003 arbejdspladser... :shock: Det er jo næsten ti procent af arbejdspladserne i kommunen.
Shit jeg synes godt nok det er vildt.


Ja det er næsten lige så slemt som når byer mistede værftet eller kasernen...

Undskyld men har du set kortet?
Det her er jo meget mere alvorligt.
1. Der er tale om flere mennesker som mister arbejdet i den enkelte kommune.
2. Det samme gør sig gældende i nabokommunerne. Hvorfor man ikke bare kan pendle til nabokommunen for at få job i stedet.
3. Der er ofte tale om ufaglærte, der ikke bare kan tage et kontor, it, eller sundhedsjob som der er mangel på.

Kort sagt vil mange af de her mennesker ikke bare kunne finde et nyt arbejde, hvor måske halvdelen stadig vil være arbejdsløse et år efter.
Det vil komme til at præge de her kommuner meget med en så høj arbejdsløshed.


Men de arbejdspladser bliver jo reelt aldrig tabt. Erhverv omstiller sig. For mig er det ret simpelt. Landbrug som vi kender det skal udryddes. Hvorfor skal vi acceptere, at de beslaglægger det meste af landets areal, udleder enorme mængder co2 og efterlader fjorde og farvande som døde algefyldte sumpe. Og endda får stor statsstøtte til foretagendet. Vi behøver dem overhovedet ikke.

Jeg ville være helt med på stor støtte til omstillinger, pensioneringer osv, da selve overgangen til noget helt andet vil være svær, men det er jo tilsyneladende ikke, hvad de etablerede landmænd ønsker. De er bare bagstræberiske og tror de kan leve i fortiden.

På sigt vil det kun være til fordel for land-kommuner at slippe af med det her.
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Artem » 25. mar 2024, 22:09

Tux skrev:Nej vi bliver ikke enige hvis du i ramme alvor mener at en CO2 afgift vil afskaffe alt landbrug i Danmark, og at Danmark bliver “et fattigt land” som konsekvens heraf. Landbruget er stort set ligegyldigt i en nationaløkonomisk sammenhæng…

Om en Co2 afgift vil lukke alt landbrug her i landet, afhænger jo af hvor høj den bliver.
Men der er jo ingen tvivl om at den svækker dansk landbrugs eksport, og at de danskere forbrugere vil købe flere fødevarer fra udlandet da de er vil være billigere uden afgifter.

Jeg er helt med på at landbruget ikke er vores største eksport, med omkring 4%, men hvis den eksport går meget ned og vi samtidig køber flere fødevarer fra udlandet. Så bliver danmark nu en gang et fattigere land.
Senest rettet af Artem 26. mar 2024, 06:25, rettet i alt 1 gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Artem » 25. mar 2024, 22:18

Thomas31 skrev:Men de arbejdspladser bliver jo reelt aldrig tabt. Erhverv omstiller sig. For mig er det ret simpelt. Landbrug som vi kender det skal udryddes. Hvorfor skal vi acceptere, at de beslaglægger det meste af landets areal, udleder enorme mængder co2 og efterlader fjorde og farvande som døde algefyldte sumpe. Og endda får stor statsstøtte til foretagendet. Vi behøver dem overhovedet ikke.

Jeg ville være helt med på stor støtte til omstillinger, pensioneringer osv, da selve overgangen til noget helt andet vil være svær, men det er jo tilsyneladende ikke, hvad de etablerede landmænd ønsker. De er bare bagstræberiske og tror de kan leve i fortiden.

På sigt vil det kun være til fordel for land-kommuner at slippe af med det her.

Undskyld mig, men du ved vil godt at vi mennesker skal have mad for at leve?
Personligt kan jeg ikke leve af kærlighed og kildevand alene, og det er der heller ikke andre som kan.

Vi kan naturligvis godt importere alt vores mad.
Det er jo bare hul i hovedet, når vi har noget af verdens bedste landbrugsjord, og et godt klima til det med masser af nedbør, som man mangler mange andre steder i verden.

Jeg er med på at der nogle som synes det er for galt at vi ikke har mere vild natur her i landet end vi har med skove osv. Når man sammenligner med andre lande. Men de fleste andre lande har bjerge, og et klima som ikke er eget til fødevarer. De har med andre ord slet ikke mulighed for at opdyrke jorden som vi gør det her.
Men vi kan slå Danmark og Norge sammen til et land, og så har vi masser af vild natur, og er stadig et stort landbrugsland.

Jeg er virkelig seriøst rystet over at du mener vi bare kan afskaffe landbruget. Har du slet ikke lært noget af de kriser vi har haft de sidste år med krige, corona osv. Der er det en vildt stor fordel selv at kunne være selvforsynende.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5799

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Tux » 26. mar 2024, 06:36

Artem skrev:
Tux skrev:Nej vi bliver ikke enige hvis du i ramme alvor mener at en CO2 afgift vil afskaffe alt landbrug i Danmark, og at Danmark bliver “et fattigt land” som konsekvens heraf. Landbruget er stort set ligegyldigt i en nationaløkonomisk sammenhæng…

Om en Co2 afgift vil lukke alt landbrug her i landet, afhænger jo af hvor høj den bliver.
Men der er jo ingen tvivl om at den svækker dansk landbrugs eksport, og at de danskere forbrugere vil købe flere fødevarer fra udlandet da de er vil være billigere uden afgifter.

Jeg er helt med på at landbruget ikke er vores største eksport, med omkring 4%, men hvis den eksport går meget ned og vi samtidig køber flere fødevarer fra udlandet. Så bliver danmark nu en gang et fattigere land.

Det der beskrives i artiklen er scenariet hvor landbruget bliver pålagt samme afgift som alle andre erhverv, det kommer aldrig til at ske pga. landbrugslobbyen - der mener at landbruget skal have ENDNU mere i tilskud - denne gang som kompensation for CO2 afgiften.

Men selv i det scenarie vil der fortsat være masser af landbrug i Danmark, så dine dommedagsscenarier kan du godt pakke væk.

Landbruget er ubetydeligt økonomisk, ingen ville kunne nærke forskel om det var der eller ej. Der er i øvrigt under til hindre for at landbruget fortsætter produktionen - hvis de omstiller til en mere bæredygtig produktion.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"