Dansk politik - stort og småt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3076
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5537

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Pølsemix » 29. apr 2024, 17:23

ajnaM skrev:
Jeg kender folk, der har arbejdet i Miljøministeriet. Der har gennem flere regeringer været kampe mellem miljø, erhverv, klima og energi - og mit klare indtryk er, at miljøet har tabt dem alle.

Og ja, ansvaret ligger 110% hos politikerne. Embedsværket arbejder blot under de rammer, de er givet. Det er politikerne, der har svækket miljøperspektiverne, blandt andet ved at styrke de førnævnte områder.

Ok, så har jeg samme opfattelse, jeg var i tvivl om hvad du lagde i “nogle år”.Mine tanker blev ledt hen på Eva Kjer der pyntede på tallene og blev smidt på porten af de konservative. Og det var vist også noget med at landbruget kortsigtet fik lov til at forurene lidt mere, for så efterfølgende at stramme op og det har vi jo set effekten af de senere år. Som sikkert blot er et eksempel.
0
ajnaM
Indlæg: 10094
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27649

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf ajnaM » 29. apr 2024, 17:31

Pølsemix skrev:
ajnaM skrev:
Jeg kender folk, der har arbejdet i Miljøministeriet. Der har gennem flere regeringer været kampe mellem miljø, erhverv, klima og energi - og mit klare indtryk er, at miljøet har tabt dem alle.

Og ja, ansvaret ligger 110% hos politikerne. Embedsværket arbejder blot under de rammer, de er givet. Det er politikerne, der har svækket miljøperspektiverne, blandt andet ved at styrke de førnævnte områder.

Ok, så har jeg samme opfattelse, jeg var i tvivl om hvad du lagde i “nogle år”.Mine tanker blev ledt hen på Eva Kjer der pyntede på tallene og blev smidt på porten af de konservative. Og det var vist også noget med at landbruget kortsigtet fik lov til at forurene lidt mere, for så efterfølgende at stramme op og det har vi jo set effekten af de senere år. Som sikkert blot er et eksempel.


Det er klart noget, der er sket gennem længere tid. Jeg har hørt om det i måske 10-12 år, men det er sikkert endnu længere.

Og jeg er fuldkommen overbevist om, at skiftende ministre udmærket er klar over det - og har skubbet på. Selvom Heunicke nu er ude og smide sit eget embedsapparat under bussen. :tie:
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22579
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53126

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf fisken80 » 29. apr 2024, 17:36

ajnaM skrev:
Pølsemix skrev:
ajnaM skrev:
Jeg kender folk, der har arbejdet i Miljøministeriet. Der har gennem flere regeringer været kampe mellem miljø, erhverv, klima og energi - og mit klare indtryk er, at miljøet har tabt dem alle.

Og ja, ansvaret ligger 110% hos politikerne. Embedsværket arbejder blot under de rammer, de er givet. Det er politikerne, der har svækket miljøperspektiverne, blandt andet ved at styrke de førnævnte områder.

Ok, så har jeg samme opfattelse, jeg var i tvivl om hvad du lagde i “nogle år”.Mine tanker blev ledt hen på Eva Kjer der pyntede på tallene og blev smidt på porten af de konservative. Og det var vist også noget med at landbruget kortsigtet fik lov til at forurene lidt mere, for så efterfølgende at stramme op og det har vi jo set effekten af de senere år. Som sikkert blot er et eksempel.


Det er klart noget, der er sket gennem længere tid. Jeg har hørt om det i måske 10-12 år, men det er sikkert endnu længere.

Og jeg er fuldkommen overbevist om, at skiftende ministre udmærket er klar over det - og har skubbet på. Selvom Heunicke nu er ude og smide sit eget embedsapparat under bussen. :tie:


Fuck hvor er det bare trist læsning :(
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 10094
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27649

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf ajnaM » 29. apr 2024, 18:05

fisken80 skrev:
ajnaM skrev:
Pølsemix skrev:
ajnaM skrev:
Jeg kender folk, der har arbejdet i Miljøministeriet. Der har gennem flere regeringer været kampe mellem miljø, erhverv, klima og energi - og mit klare indtryk er, at miljøet har tabt dem alle.

Og ja, ansvaret ligger 110% hos politikerne. Embedsværket arbejder blot under de rammer, de er givet. Det er politikerne, der har svækket miljøperspektiverne, blandt andet ved at styrke de førnævnte områder.

Ok, så har jeg samme opfattelse, jeg var i tvivl om hvad du lagde i “nogle år”.Mine tanker blev ledt hen på Eva Kjer der pyntede på tallene og blev smidt på porten af de konservative. Og det var vist også noget med at landbruget kortsigtet fik lov til at forurene lidt mere, for så efterfølgende at stramme op og det har vi jo set effekten af de senere år. Som sikkert blot er et eksempel.


Det er klart noget, der er sket gennem længere tid. Jeg har hørt om det i måske 10-12 år, men det er sikkert endnu længere.

Og jeg er fuldkommen overbevist om, at skiftende ministre udmærket er klar over det - og har skubbet på. Selvom Heunicke nu er ude og smide sit eget embedsapparat under bussen. :tie:


Fuck hvor er det bare trist læsning :(


Altså, det er for mig overhovedet ikke overraskende. Miljøet har virkelig haft trange kår i Danmark i laaaang tid. Men selvfølgelig stadig trist.

Politikerne vil i et eller andet omfang gerne tale klima - og gerne noget med erhvervseventyr og vindmølleparker. De vil i et eller andet omfang også gerne stå med saksen og præsentere en ny nationalpark. Men det er mange år siden, man reelt prioriterede miljøet over økonomien. Landbrug og virksomheder har reelt frit spil.

Miljøministeriet har været kastebold i sammenlægninger - fx var sammenkoblingen med fødevareministeriet et ret tydeligt signal på, hvordan man tænkte miljø og landbrug. :P
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22579
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53126

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf fisken80 » 29. apr 2024, 18:15

ajnaM skrev:
fisken80 skrev:
ajnaM skrev:
Pølsemix skrev:
ajnaM skrev:
Jeg kender folk, der har arbejdet i Miljøministeriet. Der har gennem flere regeringer været kampe mellem miljø, erhverv, klima og energi - og mit klare indtryk er, at miljøet har tabt dem alle.

Og ja, ansvaret ligger 110% hos politikerne. Embedsværket arbejder blot under de rammer, de er givet. Det er politikerne, der har svækket miljøperspektiverne, blandt andet ved at styrke de førnævnte områder.

Ok, så har jeg samme opfattelse, jeg var i tvivl om hvad du lagde i “nogle år”.Mine tanker blev ledt hen på Eva Kjer der pyntede på tallene og blev smidt på porten af de konservative. Og det var vist også noget med at landbruget kortsigtet fik lov til at forurene lidt mere, for så efterfølgende at stramme op og det har vi jo set effekten af de senere år. Som sikkert blot er et eksempel.


Det er klart noget, der er sket gennem længere tid. Jeg har hørt om det i måske 10-12 år, men det er sikkert endnu længere.

Og jeg er fuldkommen overbevist om, at skiftende ministre udmærket er klar over det - og har skubbet på. Selvom Heunicke nu er ude og smide sit eget embedsapparat under bussen. :tie:


Fuck hvor er det bare trist læsning :(


Altså, det er for mig overhovedet ikke overraskende. Miljøet har virkelig haft trange kår i Danmark i laaaang tid. Men selvfølgelig stadig trist.

Politikerne vil i et eller andet omfang gerne tale klima - og gerne noget med erhvervseventyr og vindmølleparker. De vil i et eller andet omfang også gerne stå med saksen og præsentere en ny nationalpark. Men det er mange år siden, man reelt prioriterede miljøet over økonomien. Landbrug og virksomheder har reelt frit spil.

Miljøministeriet har været kastebold i sammenlægninger - fx var sammenkoblingen med fødevareministeriet et ret tydeligt signal på, hvordan man tænkte miljø og landbrug. :P


Jeg ved det godt. Det er bare ekstra beskæmmende at læse insider-viden om det. Jeg kan simpelthen ikke have det. Og jeg SAVNER Svend Auken!
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 10094
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27649

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf ajnaM » 29. apr 2024, 18:45

fisken80 skrev:
ajnaM skrev:
fisken80 skrev:
ajnaM skrev:
Pølsemix skrev:
ajnaM skrev:
Jeg kender folk, der har arbejdet i Miljøministeriet. Der har gennem flere regeringer været kampe mellem miljø, erhverv, klima og energi - og mit klare indtryk er, at miljøet har tabt dem alle.

Og ja, ansvaret ligger 110% hos politikerne. Embedsværket arbejder blot under de rammer, de er givet. Det er politikerne, der har svækket miljøperspektiverne, blandt andet ved at styrke de førnævnte områder.

Ok, så har jeg samme opfattelse, jeg var i tvivl om hvad du lagde i “nogle år”.Mine tanker blev ledt hen på Eva Kjer der pyntede på tallene og blev smidt på porten af de konservative. Og det var vist også noget med at landbruget kortsigtet fik lov til at forurene lidt mere, for så efterfølgende at stramme op og det har vi jo set effekten af de senere år. Som sikkert blot er et eksempel.


Det er klart noget, der er sket gennem længere tid. Jeg har hørt om det i måske 10-12 år, men det er sikkert endnu længere.

Og jeg er fuldkommen overbevist om, at skiftende ministre udmærket er klar over det - og har skubbet på. Selvom Heunicke nu er ude og smide sit eget embedsapparat under bussen. :tie:


Fuck hvor er det bare trist læsning :(


Altså, det er for mig overhovedet ikke overraskende. Miljøet har virkelig haft trange kår i Danmark i laaaang tid. Men selvfølgelig stadig trist.

Politikerne vil i et eller andet omfang gerne tale klima - og gerne noget med erhvervseventyr og vindmølleparker. De vil i et eller andet omfang også gerne stå med saksen og præsentere en ny nationalpark. Men det er mange år siden, man reelt prioriterede miljøet over økonomien. Landbrug og virksomheder har reelt frit spil.

Miljøministeriet har været kastebold i sammenlægninger - fx var sammenkoblingen med fødevareministeriet et ret tydeligt signal på, hvordan man tænkte miljø og landbrug. :P


Jeg ved det godt. Det er bare ekstra beskæmmende at læse insider-viden om det. Jeg kan simpelthen ikke have det. Og jeg SAVNER Svend Auken!


Så meget insider-info mener jeg ikke, det er. :D Men ja, en håndfuld venner/bekendte gennem tiden i ministeriet - og en enkelt i Naturstyrelsen. Ellers bare min egen analyse af et presset ministerområde.

Min far er ferskvandsbiolog, og så længe jeg kan huske tilbage har han bandet og svovlet over politikere, der hellere vil lytte til Bjørn Lomborg end til fagkundskaben. Tænker umiddelbart, det har været sådan siden engang i 90’erne? :gruble:

… og vores fersk- og drikkevand er i øvrigt lige så f*cked som havmiljøet, hvis nogen skulle være i tvivl. Har arbejdet med forureninger ved vandboringer både som journalist og på Christiansborg, og det er virkelig, virkelig trist, at man ikke for længst har beskyttet vores grundvand bedre.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8770
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Artem » 29. apr 2024, 20:09

ajnaM skrev:… og vores fersk- og drikkevand er i øvrigt lige så f*cked som havmiljøet, hvis nogen skulle være i tvivl. Har arbejdet med forureninger ved vandboringer både som journalist og på Christiansborg, og det er virkelig, virkelig trist, at man ikke for længst har beskyttet vores grundvand bedre.

Nu har jeg arbejdet med vand i to år og i alt det tid har det været på tale med BNBO (boringsnære beskyttelsesområder) hvor vi som vandforsyning skal indgå frivillige aftaler med landmændene, hvorfor der følgende ikke er sket noget endnu.
For det første er det jo skørt at det først er et projekt der er blevet sat i verden for et par år siden, da man ind til da, og stadig gerne må bruge sprøjtegift og kvælstof på de marker som vi indvinder drikkevand under.
For det andet har vi ikke fået værktøjerne til at komme i mål med BNBO, som at vi kan give landmændene erstatningen skattefri, som det ville være hvis der var tale om ekspropriation. Ja og vi har heller ikke muligheden for tvinge dem med ekspropriation.
For det tredje mangler der sammenhæng med andre områder, for hvis man ikke må sprøjte og køre kvælstof ud, så kan selv en økolog ikke bruge marken til noget. Den skal i stedet feks omlægges til skov, men vi har ikke pengene til at købe jorden dyrt og plante skov.
En anden oplagt mulighed var at ligge solcelleparker på de arealer. Som landmændene gerne vil da det giver et bedre udbytte end landbrugsdrift. Men det kan man ikke bare får lov til da det er andre områder der er udlagt til energizoner.
Så vi kommer aldrig videre da politikerne ikke har givet os værktøjerne der er nødvendige for at komme i mål med det.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8770
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Artem » 1. maj 2024, 05:29

Nu må de Socialdemokrater snart beslutte sig. Skal vi arbejde mere eller mindre?

For Mette øffer hele tiden om at vi skal arbejde mere og med slettet Storebededag.
Omvendt er det åbenbart et problem at der er for få der benytter sig af deres Arne pension med mulighed for at trække sig tidligt tilbage fra arbejdsmarkedet. Men hvis de reelt vil have folk til at arbejde mere burde det jo være godt. :gruble:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/arne- ... l-eftersyn
Senest rettet af Artem 1. maj 2024, 11:28, rettet i alt 1 gang.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
fisken80
Indlæg: 22579
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53126

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf fisken80 » 1. maj 2024, 06:13

Artem skrev:Nu må de Socialdemokrater beslutte snart beslutte sig. Skal vi arbejde mere eller mindre?

For Mette øffer hele tiden om at vi skal arbejde mere og med slettet Storebededag.
Omvendt er det åbenbart et problem at der er for få der benytter sig af deres Arne pension med mulighed for at trække sig tidligt tilbage fra arbejdsmarkedet. Men hvis de reelt vil have folk til at arbejde mere burde det jo være godt. :gruble:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/arne- ... l-eftersyn


Øh jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du mener. Det er jo ikke S, der synes det er et problem, at så få bruger ordningen, der er Enhedslisten og SF. I artiklen fremgår det endda, at beskæftigelsesministeren, der jo er fra S, er godt tilfreds.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1651
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2771

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf KIM K » 1. maj 2024, 08:04

Liberal Alliance og Danmarksdemokraterne nikker ja til markant længere værnepligt, hvor tjennestetiden tredobles, ligesom begge giver samtykke til væsentligt flere indkaldelser som stiger med over 40 % til ca. 7.500 unge mennesker om året, samt at kvinder også skal udsættes for dette oldennordiske tvangsindgreb, som stort alle de lande vi kalder for den frie verden uden for Norden for længst har afskaffet.

Den nye delaftale er konstrueret så snedigt at Alex Vanopslagh og Inger Støjberg udadtil kan sige de har rene hænder, da de formelt ikke stemmer for denne del af aftalen, tilgengæld undlader de at gøre brug af deres vetoret som de har på hele forsvarsforliget (ikke kun denne del) frem til 2033. Så ved at acceptere denne finurlige lille manøvre stemmer begge partier de facto ja til det hele.

Det er muligt de kan snyde nogle, men de kan ikke snyde mig.
De kunne så nemt som ingenting have holdt fast i at denne del af forslaget skulle pilles ud. Så er det da muligt regeringen ville bryde forliget fra sidste år som de har truet med, men så lad dem da gøre det. Det ville have sat regeringen i et dårligt lys og blotlagt de ikke var til at stole på, rar viden at have med sig når man træder ind i forhandlingslokalerne og søger at indgå forlig med dem på andre områder.

Jeg er ikke overrasket over Alex Vanopslagh og Inger Støjberg viser sig at have en rygrad som en regnorm, slet ikke førstnævnte som jeg anser for indbegrebet af en levebrødspolitiker.
Det er især Vanopslagh og Liberal Alliance der udstilles og viser deres sande ansigter efter at have tabt maskerne til ballet.
Det er pinligt at et parti der kalder sig liberalt og slår sig op på at være mod værnepligt de facto stemmer ja til ikke bare at bevare værnepligten, men gudhjælpemig forlænge den markant og tvangsindkalde væsentlig flere.

Men jeg har efterhånden mange gange givet udtryk for jeg ikke mener det parti er liberalt, så jeg er ikke spor overrasket.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20607
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44176

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf paint » 1. maj 2024, 08:38

Det ser skidt ud for partiet Venstre. Den nyeste rekordlave måling, lyder på 6.5%. (Epinion). Og det er ikke en enlig svale. Flere andre målinger, peger i den retning. https://www.bt.dk/politik/uhyrligt-hatt ... -er-traels

Kan de overhovedet reddes? :gruble:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3076
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5537

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Pølsemix » 1. maj 2024, 08:59

paint skrev:Det ser skidt ud for partiet Venstre. Den nyeste rekordlave måling, lyder på 6.5%. (Epinion). Og det er ikke en enlig svale. Flere andre målinger, peger i den retning. https://www.bt.dk/politik/uhyrligt-hatt ... -er-traels

Kan de overhovedet reddes? :gruble:

Det ser heller ikke så kønt ud for resten af regeringen :D
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20607
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44176

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf paint » 1. maj 2024, 09:05

Pølsemix skrev:
paint skrev:Det ser skidt ud for partiet Venstre. Den nyeste rekordlave måling, lyder på 6.5%. (Epinion). Og det er ikke en enlig svale. Flere andre målinger, peger i den retning. https://www.bt.dk/politik/uhyrligt-hatt ... -er-traels

Kan de overhovedet reddes? :gruble:

Det ser heller ikke så kønt ud for resten af regeringen :D


Nej. Det ser mildest talt ud som noget af et blodbad. I teorien, skulle man ellers have troet, at en bred midterregering kunne have været en slags løsning på blokpolitikkens fortrædeligheder. Men åbenbart ikke.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23831
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22082

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf dgd2007 » 1. maj 2024, 09:13

paint skrev:Det ser skidt ud for partiet Venstre. Den nyeste rekordlave måling, lyder på 6.5%. (Epinion). Og det er ikke en enlig svale. Flere andre målinger, peger i den retning. https://www.bt.dk/politik/uhyrligt-hatt ... -er-traels

Kan de overhovedet reddes? :gruble:

Europa-Parlamentsvalget truer jo også i den nære horisont.Der havde de et rigtig godt valgt sidste gang og var største parti med 23,5%: https://dst.dk/valg/Valg1684426/valgopg/valgopgHL.htm
Så det kan vel dårligt blive andet end en kæmpe tilbagegang. Selv om jeg gætter på de trods alt får mere end de 6,5 de danske målinger giver dem. Dels pga. deres profiler, og dels fordi deres konkurrenter (Løkke, Støjberg, Vanopslagh) ikke rigtig har det.
0
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Arend » 1. maj 2024, 09:43

DR klarede sig dårligt m.h.t. at forudsige det sidste valg (sammenlignet med de øvrige meningsmålinger).

poll_evaluering_1.png


https://erikgahner.dk/2022/hvordan-klarede-meningsmalingerne-sig-2/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
I krig er sandheden det første offer

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"