Dansk politik - stort og småt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
dna
Indlæg: 735
Tilmeldt: 14. dec 2020, 10:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 680

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf dna » 28. mar 2024, 05:58

Thomas31 skrev:
dna skrev:
Thomas31 skrev:
dna skrev:
Thomas31 skrev:
Artem skrev:
Thomas31 skrev:Men de arbejdspladser bliver jo reelt aldrig tabt. Erhverv omstiller sig. For mig er det ret simpelt. Landbrug som vi kender det skal udryddes. Hvorfor skal vi acceptere, at de beslaglægger det meste af landets areal, udleder enorme mængder co2 og efterlader fjorde og farvande som døde algefyldte sumpe. Og endda får stor statsstøtte til foretagendet. Vi behøver dem overhovedet ikke.

Jeg ville være helt med på stor støtte til omstillinger, pensioneringer osv, da selve overgangen til noget helt andet vil være svær, men det er jo tilsyneladende ikke, hvad de etablerede landmænd ønsker. De er bare bagstræberiske og tror de kan leve i fortiden.

På sigt vil det kun være til fordel for land-kommuner at slippe af med det her.

Undskyld mig, men du ved vil godt at vi mennesker skal have mad for at leve?
Personligt kan jeg ikke leve af kærlighed og kildevand alene, og det er der heller ikke andre som kan.

Vi kan naturligvis godt importere alt vores mad.
Det er jo bare hul i hovedet, når vi har noget af verdens bedste landbrugsjord, og et godt klima til det med masser af nedbør, som man mangler mange andre steder i verden.

Jeg er med på at der nogle som synes det er for galt at vi ikke har mere vild natur her i landet end vi har med skove osv. Når man sammenligner med andre lande. Men de fleste andre lande har bjerge, og et klima som ikke er eget til fødevarer. De har med andre ord slet ikke mulighed for at opdyrke jorden som vi gør det her.
Men vi kan slå Danmark og Norge sammen til et land, og så har vi masser af vild natur, og er stadig et stort landbrugsland.

Jeg er virkelig seriøst rystet over at du mener vi bare kan afskaffe landbruget. Har du slet ikke lært noget af de kriser vi har haft de sidste år med krige, corona osv. Der er det en vildt stor fordel selv at kunne være selvforsynende.


Og for 30 år siden ville du vel have insisteret på kul og olie. Sol og vind er jo bare for hippier. Nej, vi er på ingen måde afhængige af industrielt landbrug. Det er en industri tungt investeret i store maskiner, fabrikker og destruktive produktionsmetoder. Vi behøver dem ikke, ligesom vi ikke behøver kul. Der findes andre metoder, hvor man ikke behøver at sprede gift, fordi man er i krig med naturen eller udslette alt liv i fjorde og søer, når man overgøder den udpinte jord.

Industrielt landbrug er slet ikke produktivt ift areal. Små regenerative landbrug kan i pagt med naturen producere mere på samme areal. Biodiversitet giver mere liv, flere bier, bedre jord. osv. Måske bliver det en smule dyrere en overgang, da man ikke kan bruge den store diesel-drevne maskinpark, men der vil jo komme anden teknologi, fx små solcelle-drevne robotter, der med AI fjerner ukrudt og analyserer jord osv.

Jeg vil på ingen måde fjerne alt landbrug. Jeg vil mindske arealet betragteligt, så vi kan få mere natur og skov osv, og så skal det tilbageværende være en helt anden form for landbrug. Men som rent tanke-eksperiment kunne det samlede landbrugsareal formentlig fjernes mere eller mindre fuldstændig. Vi kunne leve af fisk fra havet, vildtkød fra de i så fald langt større skove og grøntsager dyrket alene i eksisterende privat haver. Det sidste gætter jeg på vil eksplodere i omfang den dag, der kommer robotter, der kan passe køkkenhaven på samme måde robotplæneklipperne.


Har du noget dokumentation for den påstand?


ah det må man selv google. Jeg husker et studie af studier, der fandt frem til, at 80% af alle studier fandt at udbyttet steg en smule for hver hektar mindre landbrug. Det er nok, men det er selvfølgelig et globalt gennemsnit på tværs af et hav af forskellige omstændigheder. Den væsentligste årsag er højere biodiversitet, fordi der gerne dyrkes flere afgrøder tæt på hinanden, anden natur er tæt på, man har husdyr i passende omfang ift gødning, færre sygdomme, flere bier osv.

Det industrialiserede landbrug er derimod i krig med omgivelserne men har så også de store maskinelle våben hertil. Men man må så også overveje, hvad vej vinden blæser. Er det sandsynligt, at man om 20 år er mere eller mindre interesseret i klima, biodiversitet, fikserede dyr i kæmpe stalde, ødelagte fjorde og søer osv? Det burde være svært at tro på for yngre landmænd.


Jeg har ingen intentioner om at påvise dine påstande. Tværtimod fandt jeg ret hurtigt ud af at på et givent areal vil udbyttet være betydeligt større ved konventionelt landbrug sammenlignet med økologisk landbrug.

Jeg er bestemt åben over for at lære noget nyt (og det vil være dejligt, hvis det er rigtigt), men du må altså selv lave benarbejdet med at bakke dine egne påstande op, hvis du vil tages seriøst


præcis. Du skelner slet ikke mellem økologi og min "påstand" om at mindre landbrug globalt er mere produktive ift plads. Derfor giver det ikke mening at gå videre med det. Økologi i Danmark er fint nok, men det fungerer jo grundlæggende stadig som et industrialiseret landbrug.


Du giver mig ingen grund til at gøre andet med din påstand. Og det er netop intet andet end en påstand da du indtil videre ingen vilje har vist til at bakke denne op, så der er ingen grund til at bruge anførselstegn.

Jeg skriver netop at jeg er åben over for at lære noget mere, men du ønsker ikke at give muligheden. Derfor kan jeg, indtil videre, ikke se din påstand som andet end tankespind/ønsketænkning fra din side.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 328
Kontakt:

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf EmoJanice » 19. apr 2024, 10:18

Flere måneder senere er folk fra "Stævnen" i Snekkersten stadig hjemløse. Desværre er der kun betalingsartikler om emnet nu, men forsøget på at renovere boligerne er stødt på flere problemer med husene. Er det virkelig det bedste som vi kan tilbyde folk? Loven har en mangel så man ikke har ret til genhusning, hvis forhold som dem i Snekkersten gør boligen ubeboelig. Folks private forsikringer dækker heller ikke, selvom man prøvede at tørre problemet af på dem i starten.

0
HerErJeg
Indlæg: 4246
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5051

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf HerErJeg » 21. apr 2024, 05:41

Tvangsarbejde i Danmark??
Det er da et nyt lavpunkt som er til at føle på.
Midt i al snakken om at gøre forsvaret attaktivt, både med udstyr og løn, for at rette op på den medarbejderflugt der helt forståeligt er, så vil man have 420 befalingsmænd uddannet om året.
Og hvis de ikke kommer frivilligt, så skal de kunne tvinges.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04- ... aernepligt
1
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 328
Kontakt:

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf EmoJanice » 21. apr 2024, 08:03

HerErJeg skrev:Tvangsarbejde i Danmark??
Det er da et nyt lavpunkt som er til at føle på.
Midt i al snakken om at gøre forsvaret attaktivt, både med udstyr og løn, for at rette op på den medarbejderflugt der helt forståeligt er, så vil man have 420 befalingsmænd uddannet om året.
Og hvis de ikke kommer frivilligt, så skal de kunne tvinges.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04- ... aernepligt


Der kommer en eksplosion af militærnægtere. Med det udstyr som de har tilbage og med de forsinkelser og fordyrelser, der er i sigte, er det som at stille op i krig med forladegeværer. Folketinget forsøg på at profilere sig ude i verdenen ved at sende skibe og materiel til verdenens knudepunkter til konflikter som vi gør os til part i ved at være der, hvor vi lige så godt kunne have ladet være, har udpint forsvaret. Det vil være at skabe en dansk version af de velkendte kødhakker fronter i Ukraine, hvis vi sender soldater afsted med det udstyr vi har til rådighed. Havde jeg børn, havde jeg rådet dem til at være militærnægtere. Jeg synes ikke at jeg skylder det regime som sidder i København noget som helst.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 328
Kontakt:

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf EmoJanice » 21. apr 2024, 08:16

Og forklar mig lige hvordan det kan hænge sammen landenes udgifter. Tallene er fra Wikipedia, så de er forbundet med en vis usikkerhed.

Danmark:
Aktiv peronale: 20.000 våbenføre personer + 4.600 civile
Reserver: 12.000 + 51.000 (hjemmeværn)
Budget: (8 milliarder Euro)

Finland:
Aktiv peronale:
24.000 våbenføre personer
Reserver:
870.000
Budget (6.2 milliarder Euro)
?
Hvordan kan Finland have flere med våben og større reserver med færre penge?
0
HerErJeg
Indlæg: 4246
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5051

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf HerErJeg » 21. apr 2024, 08:22

EmoJanice skrev:
HerErJeg skrev:Tvangsarbejde i Danmark??
Det er da et nyt lavpunkt som er til at føle på.
Midt i al snakken om at gøre forsvaret attaktivt, både med udstyr og løn, for at rette op på den medarbejderflugt der helt forståeligt er, så vil man have 420 befalingsmænd uddannet om året.
Og hvis de ikke kommer frivilligt, så skal de kunne tvinges.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04- ... aernepligt


Der kommer en eksplosion af militærnægtere. Med det udstyr som de har tilbage og med de forsinkelser og fordyrelser, der er i sigte, er det som at stille op i krig med forladegeværer. Folketinget forsøg på at profilere sig ude i verdenen ved at sende skibe og materiel til verdenens knudepunkter til konflikter som vi gør os til part i ved at være der, hvor vi lige så godt kunne have ladet være, har udpint forsvaret. Det vil være at skabe en dansk version af de velkendte kødhakker fronter i Ukraine, hvis vi sender soldater afsted med det udstyr vi har til rådighed. Havde jeg børn, havde jeg rådet dem til at være militærnægtere. Jeg synes ikke at jeg skylder det regime som sidder i København noget som helst.

Det er så sandt. Det er i alt for mange år været dybt latterligt at sende en fregat eller gravmaskine, og så føle at vi er med til at afgøre det hele.
Jeg tror det offentlige system, og måske især forsvaret er så hamrende ineffektivt, at selv den mindste beslutning eller grundlæggende indkøb tager årevis, og ender med at koste faktor x100.
Lønmæssigt burde der komme 25% stigning her og nu, men Troels Lund er glat som en ål, og lukker kun det sædvanlige politikergylle ud.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4942
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 7962

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Nicolait » 21. apr 2024, 08:43

HerErJeg skrev:Tvangsarbejde i Danmark??
Det er da et nyt lavpunkt som er til at føle på.
Midt i al snakken om at gøre forsvaret attaktivt, både med udstyr og løn, for at rette op på den medarbejderflugt der helt forståeligt er, så vil man have 420 befalingsmænd uddannet om året.
Og hvis de ikke kommer frivilligt, så skal de kunne tvinges.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04- ... aernepligt


Det er noget svineri at tvinge folk. Hvis de vil have soldater og befalingsmænd, må de sikre bedre vilkår og løn i stedet for tvang.
2
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23807
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 22056

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf dgd2007 » 21. apr 2024, 11:03

0
K.toldam
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1780

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf K.toldam » 22. apr 2024, 07:40

EmoJanice skrev:Og forklar mig lige hvordan det kan hænge sammen landenes udgifter. Tallene er fra Wikipedia, så de er forbundet med en vis usikkerhed.

Danmark:
Aktiv peronale: 20.000 våbenføre personer + 4.600 civile
Reserver: 12.000 + 51.000 (hjemmeværn)
Budget: (8 milliarder Euro)

Finland:
Aktiv peronale:
24.000 våbenføre personer
Reserver:
870.000
Budget (6.2 milliarder Euro)
?
Hvordan kan Finland have flere med våben og større reserver med færre penge?


måske de bare ikke smider penge til højre og venter men bruger dem fornuftigt.
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 35
Likede indlæg: 1011

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Dane » 22. apr 2024, 19:55

EmoJanice skrev:Og forklar mig lige hvordan det kan hænge sammen landenes udgifter. Tallene er fra Wikipedia, så de er forbundet med en vis usikkerhed.

Danmark:
Aktiv peronale: 20.000 våbenføre personer + 4.600 civile
Reserver: 12.000 + 51.000 (hjemmeværn)
Budget: (8 milliarder Euro)

Finland:
Aktiv peronale:
24.000 våbenføre personer
Reserver:
870.000
Budget (6.2 milliarder Euro)
?
Hvordan kan Finland have flere med våben og større reserver med færre penge?


Jeg tror det er et spørgsmål om vilje og nationalfølelse samt det faktum at de skal forsvare 1300 km grænse mod Rusland.

“ Finlands forsvar er i en helt anden liga end Danmarks: Her står teenagere og 60-årige kvinder i kø for at træne til krig”
https://avisendanmark.dk/danmark/finlan ... e-til-krig
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Artem » 22. apr 2024, 20:42

HerErJeg skrev:Tvangsarbejde i Danmark??
Det er da et nyt lavpunkt som er til at føle på.
Midt i al snakken om at gøre forsvaret attaktivt, både med udstyr og løn, for at rette op på den medarbejderflugt der helt forståeligt er, så vil man have 420 befalingsmænd uddannet om året.
Og hvis de ikke kommer frivilligt, så skal de kunne tvinges.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04- ... aernepligt

Det er jo reelt bare at gå tilbage til hvordan det var midt i 90'erne da jeg var værnepligtig.

En gang var det jo helt normalt at de fleste sunde og raske unge mænd skulle ind og aftjene deres værnepligt. Personligt ville jeg da også helst have været fri. Men endte med at blive en god oplevelse, og som gjorde at jeg nogle år efter valgte at søge læreplads i flyvevåbnet som jeg aldrig ville have gjort hvis jeg ikke havde lært forsvaret at kende fra min værnepligt.

Synes virkelig kun det vil være godt hvis forsvaret af danmark igen bliver en ting som de fleste unge mennesker kommer ind og snuse til gennem en værnepligt.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4898
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6492

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Stars » 23. apr 2024, 08:05

Artem skrev:
HerErJeg skrev:Tvangsarbejde i Danmark??
Det er da et nyt lavpunkt som er til at føle på.
Midt i al snakken om at gøre forsvaret attaktivt, både med udstyr og løn, for at rette op på den medarbejderflugt der helt forståeligt er, så vil man have 420 befalingsmænd uddannet om året.
Og hvis de ikke kommer frivilligt, så skal de kunne tvinges.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04- ... aernepligt

Det er jo reelt bare at gå tilbage til hvordan det var midt i 90'erne da jeg var værnepligtig.

En gang var det jo helt normalt at de fleste sunde og raske unge mænd skulle ind og aftjene deres værnepligt. Personligt ville jeg da også helst have været fri. Men endte med at blive en god oplevelse, og som gjorde at jeg nogle år efter valgte at søge læreplads i flyvevåbnet som jeg aldrig ville have gjort hvis jeg ikke havde lært forsvaret at kende fra min værnepligt.

Synes virkelig kun det vil være godt hvis forsvaret af danmark igen bliver en ting som de fleste unge mennesker kommer ind og snuse til gennem en værnepligt.


Jeg kan godt se, det KAN give noget godt med almindelige værnepligtige … men befalingsmænd ???
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Artem » 23. apr 2024, 08:22

Stars skrev:
Artem skrev:
HerErJeg skrev:Tvangsarbejde i Danmark??
Det er da et nyt lavpunkt som er til at føle på.
Midt i al snakken om at gøre forsvaret attaktivt, både med udstyr og løn, for at rette op på den medarbejderflugt der helt forståeligt er, så vil man have 420 befalingsmænd uddannet om året.
Og hvis de ikke kommer frivilligt, så skal de kunne tvinges.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04- ... aernepligt

Det er jo reelt bare at gå tilbage til hvordan det var midt i 90'erne da jeg var værnepligtig.

En gang var det jo helt normalt at de fleste sunde og raske unge mænd skulle ind og aftjene deres værnepligt. Personligt ville jeg da også helst have været fri. Men endte med at blive en god oplevelse, og som gjorde at jeg nogle år efter valgte at søge læreplads i flyvevåbnet som jeg aldrig ville have gjort hvis jeg ikke havde lært forsvaret at kende fra min værnepligt.

Synes virkelig kun det vil være godt hvis forsvaret af danmark igen bliver en ting som de fleste unge mennesker kommer ind og snuse til gennem en værnepligt.


Jeg kan godt se, det KAN give noget godt med almindelige værnepligtige … men befalingsmænd ???

Som sagt sådan var det også i 90’erne

Dog som sådan nemt nok at slippe
Man skulle jo opfylde en del krav for at blive udvalgt til det både med 10 klasse eller student
Ja og så nogle fysiske ting som med hvor langt de skulle kunne løbe på 12 min

Mindes vi andre skulle kunne 2400m
Sergenter 2800m
Militærpoliti 3000m
Der var på den måde prøve til det midt i den normale værnepligttid
Hvor man kunne blive udvalgt til det hvis man var en god soldat over gennemsnittet.

Men man blev jo kun udvalgt til det hvis man netop var den gode soldat, og bestod løbetest osv, som så ville føre til 2 års værnepligt.
Så hvis man ikke er interesseret i det er det jo bare at være en dårlig soldat.

Det gode ved værnepligten er at de fleste reelt ikke ved hvad de går ind til. Så hvis Forsvaret bygger alene på frivillige er der ikke ret mange som vil vælge det. Men med værnepligten får man mange andre ind. Hvor en del bare skal have overstået deres værnepligt, men hvor der også er en stor del som faktisk finder ud af meget om dem selv når man får testet grænser osv, og følgende finder det lærerigt, sjovt, udfordernede osv.
Så hvis man på den måde er en god soldat over gennemsnittet som er egnet til at blive sergent. Så siger de fleste helt frivilligt ja tak til at blive det.
Både fordi man er beæret over at være god nok til at blive udvalgt til det, men også fordi det faktisk er en rigtig god mellemleder uddanelse.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4738
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1198

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Arend » 25. apr 2024, 11:35

For femte år i træk: Den danske stat har det største overskud i EU

Danmark kan endnu en gang præsentere et overskud på de offentlige finanser.

Sagt på den pædagogiske måde: Den danske stat havde sidste år flere indtægter, end den havde udgifter. Helt præcist et overskud på 87,1 milliarder kroner svarende til 3,1 procent af BNP, skriver Danmarks Statistik.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/femte-aar-i-traek-den-danske-stat-har-det-stoerste-overskud-i-eu

Er denne tendens ikke årets bedste nyhed?
0
I krig er sandheden det første offer
Thomas31
Indlæg: 2571
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2403

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Thomas31 » 25. apr 2024, 20:46

Arend skrev:For femte år i træk: Den danske stat har det største overskud i EU

Danmark kan endnu en gang præsentere et overskud på de offentlige finanser.

Sagt på den pædagogiske måde: Den danske stat havde sidste år flere indtægter, end den havde udgifter. Helt præcist et overskud på 87,1 milliarder kroner svarende til 3,1 procent af BNP, skriver Danmarks Statistik.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/femte-aar-i-traek-den-danske-stat-har-det-stoerste-overskud-i-eu

Er denne tendens ikke årets bedste nyhed?


Næh, tossede overskud er spildt
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"