Sommerpas / Danrail

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Sommerpas / Danrail

Indlægaf Wizzze » 19. jun 2020, 17:21

fisken80 skrev:
Wizzze skrev:Så kom indholdet i den fulde pakke, og det lyder ikke helt dumt

Gratis indenrigsfærger for gående og cyklister.

Tilskud til prisnedsættelse på færger til småøer samt Fanø, Ærø, Læsø og Samsø i august-september.

Reduktion af billetpriser på ruten Ystad-Rønne i august og september.

Rejsepas – otte dages frirejsebillet til kollektiv transport. Der udbydes 50.000 billetter. Prisen er 299 kroner for voksne og det halve for børn.

En million Orange-billetter over Storebælt i skolernes sommerferie til en makspris på 99 kroner.

Midlertidig forhøjelse af bundfradraget ved udlejning af sommerhuse. Det forhøjes fra cirka 40.000 til 60.000 kroner i 2020.

Styrket indsats for genstart af turismen i København via Wonderful Copenhagen.

Styrket indsats for genstart af kyst- og naturturismen via Dansk Kyst- og Naturturisme.

Madkulturelle sommerevents og oplevelser i hele landet.

Bedre vilkår for cykelturismen.

Flere forenings- og idrætsoplevelser for danskerne.

Udvidelse af pulje til lokale idræts- og spejderforeninger.

Halv pris på billetter til kulturoplevelser. Følgende steder får mulighed for at indføre halv pris på entrebilletter: museer, spillesteder med siddende publikummer, orkestre, teatre, revyer, cirkusser, Folkeuniversitetet, foreningsaktiviteter, videnspædagogiske aktivitetscentre og zoologiske anlæg.

Sommeraktiviteter på højskoler.


Det blev ikke en 8 dages attraktionspas, men halv pris på mange kultursteder og arrangementer, gratis indenrigsfærger for gående/cyklister og billigere billetter til Bornholm i aug-sept. Der er lidt til alle, og noget der støtter ude rundt i landet.


Jeg kan ikke gennemskue det med halv pris på kulturoplevelser. Hvordan skal det fungere? Skal de enkelte kultursteder selv søge om tilskud til at sætte billetprisen ned mon?


Som altid, får vi aldrig detaljerne, men det må vel være noget med at man tilmelder sig ordningen og sælger billetter til halv pris, og så skal man opgøre på uge- eller månedsbasis hvor mange billettet der er solgt, og så kan staten betale den anden halvdel. Alternativt så får stederne bare ekstra tilskud i en periode, som nogen kloge inde i kulturministeriet udregner svarer til prisnedgangen :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15289
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25612

Re: Sommerpas / Danrail

Indlægaf Delfin » 19. jun 2020, 17:26

Jeg kunne måske godt finde på at gøre alvor af den tur i zoo, som jeg har på dagsorden på et eller andet tidspunkt, men togbilletter kan jeg ikke bruge til noget, da jeg holder ferie udenfor skoleferien. Der er vist også kun 50.000 til salg, så lad bare nogle andre få glæde af dem
0
14 11 14
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Sommerpas / Danrail

Indlægaf Artem » 19. jun 2020, 17:28

Wizzze skrev:Så kom indholdet i den fulde pakke, og det lyder ikke helt dumt

Gratis indenrigsfærger for gående og cyklister.

Tilskud til prisnedsættelse på færger til småøer samt Fanø, Ærø, Læsø og Samsø i august-september.

Reduktion af billetpriser på ruten Ystad-Rønne i august og september.

Rejsepas – otte dages frirejsebillet til kollektiv transport. Der udbydes 50.000 billetter. Prisen er 299 kroner for voksne og det halve for børn.

En million Orange-billetter over Storebælt i skolernes sommerferie til en makspris på 99 kroner.

Midlertidig forhøjelse af bundfradraget ved udlejning af sommerhuse. Det forhøjes fra cirka 40.000 til 60.000 kroner i 2020.

Styrket indsats for genstart af turismen i København via Wonderful Copenhagen.

Styrket indsats for genstart af kyst- og naturturismen via Dansk Kyst- og Naturturisme.

Madkulturelle sommerevents og oplevelser i hele landet.

Bedre vilkår for cykelturismen.

Flere forenings- og idrætsoplevelser for danskerne.

Udvidelse af pulje til lokale idræts- og spejderforeninger.

Halv pris på billetter til kulturoplevelser. Følgende steder får mulighed for at indføre halv pris på entrebilletter: museer, spillesteder med siddende publikummer, orkestre, teatre, revyer, cirkusser, Folkeuniversitetet, foreningsaktiviteter, videnspædagogiske aktivitetscentre og zoologiske anlæg.

Sommeraktiviteter på højskoler.


Det blev ikke en 8 dages attraktionspas, men halv pris på mange kultursteder og arrangementer, gratis indenrigsfærger for gående/cyklister og billigere billetter til Bornholm i aug-sept. Der er lidt til alle, og noget der støtter ude rundt i landet.

Men ikke billigere over storebælt. Som jo ellers virkelig er en toldmur på tværs af landet. Som jeg tror på der virkelig ville gøre en forskel.

Det eneste jeg nok vil benytte mig af er gratis indrigefærger for cykler. Men det er nu mere fordi jeg gerne vil besøge flere af de øer og vi hele tiden havde talt om cykelferie. For besparelsen er jo rimelig lille, da det i forvejen er billigt at få cykel med.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Sommerpas / Danrail

Indlægaf Daine » 19. jun 2020, 17:34

Jeg håber på en billigere tur i Københavns Zoo i min ferie :D Derudover skal jeg da holde øje med om interessante museer i København har billige billetter ... håber lidt der kommer en oversigt på et tidspunkt, måske fra Visit Copenhagen.

Og selvom jeg godt kunne tænke mig at få fingre i et rejsepas, så må jeg nok erkende at jeg ikke har råd. Altså jo til rejsepasset, men der kommer jo uværligt andre udgifter til - div indgangsbilletter hvis jeg vil se noget, mad/drikkevarer, shopping. Så jeg tror den bliver lagt i graven for mit vedkommende.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Sommerpas / Danrail

Indlægaf Stars » 19. jun 2020, 17:40

Daine skrev:Jeg håber på en billigere tur i Københavns Zoo i min ferie :D Derudover skal jeg da holde øje med om interessante museer i København har billige billetter ... håber lidt der kommer en oversigt på et tidspunkt, måske fra Visit Copenhagen.

Og selvom jeg godt kunne tænke mig at få fingre i et rejsepas, så må jeg nok erkende at jeg ikke har råd. Altså jo til rejsepasset, men der kommer jo uværligt andre udgifter til - div indgangsbilletter hvis jeg vil se noget, mad/drikkevarer, shopping. Så jeg tror den bliver lagt i graven for mit vedkommende.

Det er ikke i skoleferien, du skal til København, kan jeg regne ud?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Sommerpas / Danrail

Indlægaf Daine » 19. jun 2020, 17:42

Stars skrev:
Daine skrev:Jeg håber på en billigere tur i Københavns Zoo i min ferie :D Derudover skal jeg da holde øje med om interessante museer i København har billige billetter ... håber lidt der kommer en oversigt på et tidspunkt, måske fra Visit Copenhagen.

Og selvom jeg godt kunne tænke mig at få fingre i et rejsepas, så må jeg nok erkende at jeg ikke har råd. Altså jo til rejsepasset, men der kommer jo uværligt andre udgifter til - div indgangsbilletter hvis jeg vil se noget, mad/drikkevarer, shopping. Så jeg tror den bliver lagt i graven for mit vedkommende.

Det er ikke i skoleferien, du skal til København, kan jeg regne ud?

Jo? Sidst i juli.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: Sommerpas / Danrail

Indlægaf differentdaydifferentperson » 19. jun 2020, 17:57

Har jeg forstået det rigtigt når jeg har forstået at man ikke kan rejse til bornholm gratis hvis man er gående, fordi det kun gælder Fanø, Læsø og Samsø og andre småøer?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Sommerpas / Danrail

Indlægaf Wizzze » 19. jun 2020, 18:05

differentdaydifferentperson skrev:Har jeg forstået det rigtigt når jeg har forstået at man ikke kan rejse til bornholm gratis hvis man er gående, fordi det kun gælder Fanø, Læsø og Samsø og andre småøer?


Ystad - Rønne er jo desværre ikke en indenrigsrute, det sluttede midt i 1600-tallet :D

Men Køge - Rønne færgen er jo rent teknisk en indenrigsfærge, og jeg tjekkede lige, booker man ikke køje/kahyt, så kan man som gående få en billet til 49kr i juli, så mon ikke den type billet bliver gratis? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Sommerpas / Danrail

Indlægaf Stars » 19. jun 2020, 18:14

Daine skrev:
Stars skrev:
Daine skrev:Jeg håber på en billigere tur i Københavns Zoo i min ferie :D Derudover skal jeg da holde øje med om interessante museer i København har billige billetter ... håber lidt der kommer en oversigt på et tidspunkt, måske fra Visit Copenhagen.

Og selvom jeg godt kunne tænke mig at få fingre i et rejsepas, så må jeg nok erkende at jeg ikke har råd. Altså jo til rejsepasset, men der kommer jo uværligt andre udgifter til - div indgangsbilletter hvis jeg vil se noget, mad/drikkevarer, shopping. Så jeg tror den bliver lagt i graven for mit vedkommende.

Det er ikke i skoleferien, du skal til København, kan jeg regne ud?

Jo? Sidst i juli.

Kan det så ikke betale sig med et rejsepas til turen ... eller du har måske allerede transporten Jylland-København t/r?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
differentdaydifferentperson
Indlæg: 881
Tilmeldt: 27. sep 2016, 19:04
Kort karma: 99
Likede indlæg: 1124

Re: Sommerpas / Danrail

Indlægaf differentdaydifferentperson » 19. jun 2020, 18:17

Wizzze skrev:
differentdaydifferentperson skrev:Har jeg forstået det rigtigt når jeg har forstået at man ikke kan rejse til bornholm gratis hvis man er gående, fordi det kun gælder Fanø, Læsø og Samsø og andre småøer?


Ystad - Rønne er jo desværre ikke en indenrigsrute, det sluttede midt i 1600-tallet :D

Men Køge - Rønne færgen er jo rent teknisk en indenrigsfærge, og jeg tjekkede lige, booker man ikke køje/kahyt, så kan man som gående få en billet til 49kr i juli, så mon ikke den type billet bliver gratis? :gruble:


Præcis. Og jo, tror du har ret i at Køge ruten bliver gratis. Den sejler kun kl. 12 om natten og tager næsten tre gange så lang tid.... :D
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Sommerpas / Danrail

Indlægaf Daine » 19. jun 2020, 18:24

Stars skrev:
Daine skrev:
Stars skrev:
Daine skrev:Jeg håber på en billigere tur i Københavns Zoo i min ferie :D Derudover skal jeg da holde øje med om interessante museer i København har billige billetter ... håber lidt der kommer en oversigt på et tidspunkt, måske fra Visit Copenhagen.

Og selvom jeg godt kunne tænke mig at få fingre i et rejsepas, så må jeg nok erkende at jeg ikke har råd. Altså jo til rejsepasset, men der kommer jo uværligt andre udgifter til - div indgangsbilletter hvis jeg vil se noget, mad/drikkevarer, shopping. Så jeg tror den bliver lagt i graven for mit vedkommende.

Det er ikke i skoleferien, du skal til København, kan jeg regne ud?

Jo? Sidst i juli.

Kan det så ikke betale sig med et rejsepas til turen ... eller du har måske allerede transporten Jylland-København t/r?

Jeg har allerede købt orangebilletter, jeg turde ikke vente længere. Det skulle jeg måske have gjort, men dengang var der ikke snak om rejsepas/ekstra orangebilletter og afgangene begyndte at blive udsolgt :) Men de to billetter står i 229,- i alt, så det er heldigvis begrænset hvad jeg kunne spare hvis jeg havde ventet (her kommer jyden virkelig op i mig :lol: ). Så bliver der måske lidt transport i selv Kbh, men det er begrænset. Det ender nok omkring de 300,- i alt :)

Så transporten er der styr på ... nu vil jeg bare gerne have billige indgangsbilletter :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Sommerpas / Danrail

Indlægaf RavenClaw » 19. jun 2020, 19:08

Jeg tror, jeg skal ind og besøge en vis t-rex :D

Det andet kommer jeg nok ikke til at benytte mig af.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Sommerpas / Danrail

Indlægaf Bergen » 19. jun 2020, 19:18

Det bliver at vinde i lotteriet at få en af 50.000 billetter. Desværre.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Sommerpas / Danrail

Indlægaf Flora » 19. jun 2020, 20:14

Daine skrev:Jeg håber på en billigere tur i Københavns Zoo i min ferie :D Derudover skal jeg da holde øje med om interessante museer i København har billige billetter ... håber lidt der kommer en oversigt på et tidspunkt, måske fra Visit Copenhagen.

Og selvom jeg godt kunne tænke mig at få fingre i et rejsepas, så må jeg nok erkende at jeg ikke har råd. Altså jo til rejsepasset, men der kommer jo uværligt andre udgifter til - div indgangsbilletter hvis jeg vil se noget, mad/drikkevarer, shopping. Så jeg tror den bliver lagt i graven for mit vedkommende.


Nu ved jeg ikke, hvad du er til, men for 245 kr. kan man få en billet, der gælder til Statens Museum for Kunst, Statens Naturhistoriske Museum, Arbejdermuseet, Den Hirschsprungske Samling, Rosenborg slot og Palmehuset i Botanisk Have. Hvis det har interesse, kan du jo håbe, den bliver sat ned, men jeg synes, man får en del for pengene uanset :)

https://parkmuseerne.dk/billetter/
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Sommerpas / Danrail

Indlægaf Wizzze » 24. jun 2020, 12:49

De har solgt 35.000 af de 50.000 indtil nu, så man skal nok ikke vente for længe.

De gratis færgebilletter kan man først høre mere om efter 29. juni kan jeg læse mig til.
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"