Danskere er lukkede i fritiden

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Danskere er lukkede i fritiden

Indlægaf TomKah » 17. jun 2020, 17:55

https://www.berlingske.dk/danmark/udlae ... olk-med-en

Ifølge Berlingske lider danskere af kulturel dovenskab. På arbejdspladsen kan vi godt være formelle og inkluderende, men i fritiden gider vi ikke folk der ikke taler dansk.

Det morsomme er at artiklen så vælger et eksempel med en expat som ikke gider lære dansk men samtidig har svært ved at få venner.

Den artikel gennemprovokerer mig. Jeg kan simpelt hen ikke forstå at vi nu skal forfølges for vores vaner i fritiden i konkurremcesamfundet/globaliseringens hellige navn. Lad os dog for fanden få fred i 5 minutter....

Jeg indrømmer gerne at jeg sikker er en af de midaldrende indelukkede mennesker der beskrives. Jeg arbejder i den globaliserede verden, mit team er halvt dansk/halvt internationalt og jeg taler engelsk hele dagen professionelt. Men jeg gider ikke tale engelsk i fritiden hvis jeg kan slippe. Har mange venner som er gift med udlændinge og der har været et stort pres på dem for at lære dansk. Omvendt oplever jeg professionelt folk som har boet her i 8 år som ikke kan dansk overhovedet. Er det så os der er lukkede eller dem der er dovne?

Gider du tale engelsk i fritiden eller foretrækker du dine danske venner?
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21227

Re: Danskere er lukkede i fritiden

Indlægaf Nesnay » 17. jun 2020, 18:08

TomKah skrev:https://www.berlingske.dk/danmark/udlaendinge-mangler-danske-venner-men-vi-orker-ikke-rigtigt-folk-med-en

Ifølge Berlingske lider danskere af kulturel dovenskab. På arbejdspladsen kan vi godt være formelle og inkluderende, men i fritiden gider vi ikke folk der ikke taler dansk.

Det morsomme er at artiklen så vælger et eksempel med en expat som ikke gider lære dansk men samtidig har svært ved at få venner.

Den artikel gennemprovokerer mig. Jeg kan simpelt hen ikke forstå at vi nu skal forfølges for vores vaner i fritiden i konkurremcesamfundet/globaliseringens hellige navn. Lad os dog for fanden få fred i 5 minutter....

Jeg indrømmer gerne at jeg sikker er en af de midaldrende indelukkede mennesker der beskrives. Jeg arbejder i den globaliserede verden, mit team er halvt dansk/halvt internationalt og jeg taler engelsk hele dagen professionelt. Men jeg gider ikke tale engelsk i fritiden hvis jeg kan slippe. Har mange venner som er gift med udlændinge og der har været et stort pres på dem for at lære dansk. Omvendt oplever jeg professionelt folk som har boet her i 8 år som ikke kan dansk overhovedet. Er det så os der er lukkede eller dem der er dovne?

Gider du tale engelsk i fritiden eller foretrækker du dine danske venner?

Der er ikke nogle af mine tætte venner, der ikke taler dansk, men jeg har da et par stykker, jeg ser jævnligt, som er hhv. tysker og brazilianer. Det generer mig ikke at skulle tale engelsk, når de er til stede, og jeg forsøger altid gerne at få den fælles samtale i en gruppe tilbage på engelsk, hvis den er skiftet til dansk, mens de er der.

Jeg anser det for uhøfligt at insistere på at tale dansk, hvis der er folk til stede, der ikke taler sproget (forudsat at man selv taler fx engelsk, selvfølgelig), men jeg mener ikke, man er forpligtet til at blive venner med folk, der ikke taler dansk, hvis man foretrækker at kunne tale sit modersmål.

Jeg har ikke adgang til artiklen, så beklager, hvis jeg skyder ved siden af :)
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27069

Re: Danskere er lukkede i fritiden

Indlægaf ajnaM » 17. jun 2020, 19:42

Vi er de eneste danskere i vores opgang, resten er expats, og jeg har gennem årene jævnligt hørt flere af dem tale om, hvor lukkede danskerne er, og hvor svært det er at finde venner som expats.

Det sidste er jeg meget enig med dem i, men jeg synes egentlig ikke, det betyder, vi er lukkede over for udlændinge som venner. Ikke mere end vi er over for alle mulige andre. Jeg må indrømme, at jeg personligt ikke gider bruge tid på at hænge ud og blive venner med folk, jeg ved kun er i landet et par år. Men mødte jeg en person, der var her på lige vilkår med alle andre så at sige, og som talte et andet sprog, ville jeg ikke have de store problemer med at tale engelsk og blive venner med vedkommende. Min kæreste arbejder i et internationalt miljø og har mange kollega-venner, der taler engelsk.

Personligt synes jeg dog generelt, vi danskere (hvis man må generalisere lidt) er lukkede i fritiden - ikke så meget med sprog, men i forhold til at møde nye mennesker. Stort set hele min omgangskreds er nogen, jeg har kendt siden studietiden - siden da er det lidt som om, man ikke får nye venner, men holder sig til dem, man kender. Man kan eventuelt udvide vennekredsen med ens kærestes venner og deres kærester, men ellers er det ligesom det, også når jeg ser ud over min omgangskreds. Og det synes jeg er ærgerligt!
Senest rettet af ajnaM 17. jun 2020, 19:42, rettet i alt 1 gang.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Danskere er lukkede i fritiden

Indlægaf TomKah » 17. jun 2020, 19:42

Nesnay skrev:
TomKah skrev:https://www.berlingske.dk/danmark/udlaendinge-mangler-danske-venner-men-vi-orker-ikke-rigtigt-folk-med-en

Ifølge Berlingske lider danskere af kulturel dovenskab. På arbejdspladsen kan vi godt være formelle og inkluderende, men i fritiden gider vi ikke folk der ikke taler dansk.

Det morsomme er at artiklen så vælger et eksempel med en expat som ikke gider lære dansk men samtidig har svært ved at få venner.

Den artikel gennemprovokerer mig. Jeg kan simpelt hen ikke forstå at vi nu skal forfølges for vores vaner i fritiden i konkurremcesamfundet/globaliseringens hellige navn. Lad os dog for fanden få fred i 5 minutter....

Jeg indrømmer gerne at jeg sikker er en af de midaldrende indelukkede mennesker der beskrives. Jeg arbejder i den globaliserede verden, mit team er halvt dansk/halvt internationalt og jeg taler engelsk hele dagen professionelt. Men jeg gider ikke tale engelsk i fritiden hvis jeg kan slippe. Har mange venner som er gift med udlændinge og der har været et stort pres på dem for at lære dansk. Omvendt oplever jeg professionelt folk som har boet her i 8 år som ikke kan dansk overhovedet. Er det så os der er lukkede eller dem der er dovne?

Gider du tale engelsk i fritiden eller foretrækker du dine danske venner?

Der er ikke nogle af mine tætte venner, der ikke taler dansk, men jeg har da et par stykker, jeg ser jævnligt, som er hhv. tysker og brazilianer. Det generer mig ikke at skulle tale engelsk, når de er til stede, og jeg forsøger altid gerne at få den fælles samtale i en gruppe tilbage på engelsk, hvis den er skiftet til dansk, mens de er der.

Jeg anser det for uhøfligt at insistere på at tale dansk, hvis der er folk til stede, der ikke taler sproget (forudsat at man selv taler fx engelsk, selvfølgelig), men jeg mener ikke, man er forpligtet til at blive venner med folk, der ikke taler dansk, hvis man foretrækker at kunne tale sit modersmål.

Jeg har ikke adgang til artiklen, så beklager, hvis jeg skyder ved siden af :)


Jeg synes også det uhøfligt at tale dansk, når der er en til stede som ikke kan, men omvendt så synes jeg egentlig det er lige så uhøfligt ikke at have lært dansk efter 6 år i landet.
Professionelt skal jeg jo tale engelsk - også til de dovne - og det er så fint. Jeg kender alle de termer og vendinger jeg skal bruge på engelsk på mit arbejde, men privat er jeg faktisk nogle gange tabt. Jeg taler selvfølgelig flydende engelsk men jeg har ikke så meget hjerte i sproget.
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27069

Re: Danskere er lukkede i fritiden

Indlægaf ajnaM » 17. jun 2020, 19:54

kartoffelpizza skrev:
ajnaM skrev:Vi er de eneste danskere i vores opgang, resten er expats, og jeg har gennem årene jævnligt hørt flere af dem tale om, hvor lukkede danskerne er, og hvor svært det er at finde venner som expats.

Det sidste er jeg meget enig med dem i, men jeg synes egentlig ikke, det betyder, vi er lukkede over for udlændinge som venner. Ikke mere end vi er over for alle mulige andre. Jeg må indrømme, at jeg personligt ikke gider bruge tid på at hænge ud og blive venner med folk, jeg ved kun er i landet et par år. Men mødte jeg en person, der var her på lige vilkår med alle andre så at sige, og som talte et andet sprog, ville jeg ikke have de store problemer med at tale engelsk og blive venner med vedkommende. Min kæreste arbejder i et internationalt miljø og har mange kollega-venner, der taler engelsk.

Personligt synes jeg dog generelt, vi danskere (hvis man må generalisere lidt) er lukkede i fritiden - ikke så meget med sprog, men i forhold til at møde nye mennesker. Stort set hele min omgangskreds er nogen, jeg har kendt siden studietiden - siden da er det lidt som om, man ikke får nye venner, men holder sig til dem, man kender. Man kan eventuelt udvide vennekredsen med ens kærestes venner og deres kærester, men ellers er det ligesom det, også når jeg ser ud over min omgangskreds. Og det synes jeg er ærgerligt!


Til det markerede;
Hvor skægt. Jeg oplever det HELT modsatte. At folk får nye venner en del gennem kollegaer, børn og sport. Nogle midlertidige, men andre holder.

Jeg ville også selv finde det sygt mærkeligt kun at have venner fra gymnasiet fx. Eller kun at have nye venner. Jeg synes det er meget naturligt at der er lidt flow selvom nogle selvfølgelig hænger helt ved


Jeg har gode kollegaer, men det er ligesom om, der er en eller anden barriere, hvor man ikke bliver rigtige 'venner'.

Det kan selvfølgelig være, det bare er mig. :D :genert:
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Danskere er lukkede i fritiden

Indlægaf TomKah » 17. jun 2020, 20:01

ajnaM skrev:Vi er de eneste danskere i vores opgang, resten er expats, og jeg har gennem årene jævnligt hørt flere af dem tale om, hvor lukkede danskerne er, og hvor svært det er at finde venner som expats.

Det sidste er jeg meget enig med dem i, men jeg synes egentlig ikke, det betyder, vi er lukkede over for udlændinge som venner. Ikke mere end vi er over for alle mulige andre. Jeg må indrømme, at jeg personligt ikke gider bruge tid på at hænge ud og blive venner med folk, jeg ved kun er i landet et par år. Men mødte jeg en person, der var her på lige vilkår med alle andre så at sige, og som talte et andet sprog, ville jeg ikke have de store problemer med at tale engelsk og blive venner med vedkommende. Min kæreste arbejder i et internationalt miljø og har mange kollega-venner, der taler engelsk.

Personligt synes jeg dog generelt, vi danskere (hvis man må generalisere lidt) er lukkede i fritiden - ikke så meget med sprog, men i forhold til at møde nye mennesker. Stort set hele min omgangskreds er nogen, jeg har kendt siden studietiden - siden da er det lidt som om, man ikke får nye venner, men holder sig til dem, man kender. Man kan eventuelt udvide vennekredsen med ens kærestes venner og deres kærester, men ellers er det ligesom det, også når jeg ser ud over min omgangskreds. Og det synes jeg er ærgerligt!


Jeg tænker at der er stor forskel på hvad man betragter som en ven og hvordan man er sammen i forskellige lande. Jeg forstår sagtens man kan blive ensom som expat, men jeg kender mange som har boet i USA og fundet det svært at finde venner der. Folk at hænge ud med - nemt. Men venner - super svært. For der er kæmpe stor forskel på hvad man føler man forpligter sig til hvis man går ud med nogle. Jeg ville meget sjældent gide at investere noget i et bekendtskab som jeg ikke så som en potentiel ven, men det er ikke mit indtryk at flertallet har det sådan i USA. I USA opdrages man til at spørge til alle - hvis man står i kø så smalltalker man. Børnene bliver jo opdraget til at tale med fremmede for det anses for uhøfligt at lade være.

Jeg opdrager mine børn til at være oprigtige, ærlige og nysgerrige. Men ikke til at tale med fremmede om vind og vejr. Jeg synes det er fedt når man er turist, men frygteligt at navigere i som dansk expat.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27069

Re: Danskere er lukkede i fritiden

Indlægaf ajnaM » 17. jun 2020, 20:06

TomKah skrev:
ajnaM skrev:Vi er de eneste danskere i vores opgang, resten er expats, og jeg har gennem årene jævnligt hørt flere af dem tale om, hvor lukkede danskerne er, og hvor svært det er at finde venner som expats.

Det sidste er jeg meget enig med dem i, men jeg synes egentlig ikke, det betyder, vi er lukkede over for udlændinge som venner. Ikke mere end vi er over for alle mulige andre. Jeg må indrømme, at jeg personligt ikke gider bruge tid på at hænge ud og blive venner med folk, jeg ved kun er i landet et par år. Men mødte jeg en person, der var her på lige vilkår med alle andre så at sige, og som talte et andet sprog, ville jeg ikke have de store problemer med at tale engelsk og blive venner med vedkommende. Min kæreste arbejder i et internationalt miljø og har mange kollega-venner, der taler engelsk.

Personligt synes jeg dog generelt, vi danskere (hvis man må generalisere lidt) er lukkede i fritiden - ikke så meget med sprog, men i forhold til at møde nye mennesker. Stort set hele min omgangskreds er nogen, jeg har kendt siden studietiden - siden da er det lidt som om, man ikke får nye venner, men holder sig til dem, man kender. Man kan eventuelt udvide vennekredsen med ens kærestes venner og deres kærester, men ellers er det ligesom det, også når jeg ser ud over min omgangskreds. Og det synes jeg er ærgerligt!


Jeg tænker at der er stor forskel på hvad man betragter som en ven og hvordan man er sammen i forskellige lande. Jeg forstår sagtens man kan blive ensom som expat, men jeg kender mange som har boet i USA og fundet det svært at finde venner der. Folk at hænge ud med - nemt. Men venner - super svært. For der er kæmpe stor forskel på hvad man føler man forpligter sig til hvis man går ud med nogle. Jeg ville meget sjældent gide at investere noget i et bekendtskab som jeg ikke så som en potentiel ven, men det er ikke mit indtryk at flertallet har det sådan i USA. I USA opdrages man til at spørge til alle - hvis man står i kø så smalltalker man. Børnene bliver jo opdraget til at tale med fremmede for det anses for uhøfligt at lade være.

Jeg opdrager mine børn til at være oprigtige, ærlige og nysgerrige. Men ikke til at tale med fremmede om vind og vejr. Jeg synes det er fedt når man er turist, men frygteligt at navigere i som dansk expat.


Det tror jeg også. Min idé om 'venskab' er noget andet end de expats, jeg bor i opgang med - og forskellen er klart også, at jeg ikke gider gå ind i en relation, hvis jeg fra begyndelsen ved, det aldrig kan blive en tæt/blivende relation. Det gider de selvsagt godt, for hele deres liv her består af mere eller mindre midlertidige relationer.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Danskere er lukkede i fritiden

Indlægaf Bergen » 18. jun 2020, 04:26

Jeg kan ikke læse artiklen.

Jeg tænker, at det er et lod, man vælger som expat.
At det vanskeliggør et socialt liv, hvis man til stadighed er på farten og ikke taler sproget, som lokalbefolkning.

Mit indtryk er, at expats tillige ofte har nok i sig selv. Manges vilkår for løn/bolig/skole til børnene/skatteforhold er ofte langt bedre end almindelige menneskers og det også kan vanskeliggøre at finde relationer.

Vi har en ven, som vi primært taler engelsk med, da vedkommende er kommet hertil fra et engelsksproget land og bosat som transfer uden særlige privilegier og tillige ikke rejser rundt, men har valgt at være bosat i Danmark nu i 15 år. Det er mere lige med os.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Danskere er lukkede i fritiden

Indlægaf LaMariposa » 18. jun 2020, 07:01

Min bedste veninde taler ikke dansk, så for mig gør det ikke noget, at vi skal tale et andet sprog. Det har jeg vænnet mig til. Jeg elsker mine danske venner, men jeg elsker også det faktum, at jeg efterhånden har en hel del udlændinge i min vennekreds. Det giver altså en anden dynamik og nogle skønne og anderledes samtaler, når vi er flere forskellige nationaliteter rundt om bordet. Ikke fordi det er kedeligt, når vi kun er danskere, men det kunne nok godt blive lidt kedeligt, hvis vi altid kun var det.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Danskere er lukkede i fritiden

Indlægaf kidkomb » 18. jun 2020, 08:31

Jeg elsker at tale engelsk. Jeg kan godt lide sprog. Det er også skægt at udfordre mit støvede franske eller mit dårlige spanske og tyske.
Til gengæld er jeg lukket i min fritid. For alle. Alle farver, alle sprog, alle alt.
Jeg tror at en del af svaret skal findes i at vi, i hvert fald i Danmark, har fået oparbejdet en eller anden form for mental load, der sammen med et travlt liv, gør vi ikke har super meget plads til nye mennesker i vores liv generelt.
Jeg elsker den small-talk, og de dybe snakke, jeg har på arbejdet med mennesker jeg oprigtigt holder af, men jeg gider ikke at have dem hjem til mig eller opsøge dem uden for arbejdet. Jo, til festligt lag, men ikke sådan på regelmæssig basis.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Selma156
Indlæg: 2344
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Danskere er lukkede i fritiden

Indlægaf Selma156 » 18. jun 2020, 20:34

Jeg har kun en ven i Danmark, som jeg taler engelsk med. Men han har efterhånden været her i fem år og har faktisk nærmest lært dansk nu. Han arbejder bare i et internationalt miljø, og vi hopper derfor ofte over i engelsk, især når hans venner/kolleger er til stede.

Jeg har dog også været Couchsurfing-vært for rundt regnet 17-18 forskellige nationaliteter, så der har jeg også talt meget engelsk. Derudover rejser jeg meget og har veninder i blandt andet Finland, Sverige og Skotland. Jeg kan godt lide at tale engelsk, men kan samtidig godt mærke, at det somme tider kræver en del mere, end hvis jeg bare skulle tale dansk.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Danskere er lukkede i fritiden

Indlægaf TomKah » 19. jun 2020, 19:26

https://www.berlingske.dk/danmark/raad- ... du-ven-med

Berlingske bragte faktisk en uddybende opinion dagen efter, som skriver meget det samme som vi også var inde på, at danskerne i høj grad ønsker varige forbindelser, ikke overfladiske.

Forstår bare ikke hvorfor de bragte den første så unuanceret først, som om det var en bevidst provokation.
Men sproget er nu stadig en barriere for mig. Ikke kun det varige. Jeg taler som sagt flydende engelsk og taler engelsk hele dagen til hverdag. Det groteske er at jeg talte langt mindre engelsk da vi var 3 uger i USA som familie end jeg gør her I DK, hvor jeg taler engelsk mindst 3 timer hver dag. Efter mere.

Men jeg elsker at tale dansk. Og da jeg boede i England var dansk mit største savn.
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2270

Re: Danskere er lukkede i fritiden

Indlægaf Elverpigen » 28. jun 2020, 13:20

TomKah skrev:
Nesnay skrev:
TomKah skrev:https://www.berlingske.dk/danmark/udlaendinge-mangler-danske-venner-men-vi-orker-ikke-rigtigt-folk-med-en

Ifølge Berlingske lider danskere af kulturel dovenskab. På arbejdspladsen kan vi godt være formelle og inkluderende, men i fritiden gider vi ikke folk der ikke taler dansk.

Det morsomme er at artiklen så vælger et eksempel med en expat som ikke gider lære dansk men samtidig har svært ved at få venner.

Den artikel gennemprovokerer mig. Jeg kan simpelt hen ikke forstå at vi nu skal forfølges for vores vaner i fritiden i konkurremcesamfundet/globaliseringens hellige navn. Lad os dog for fanden få fred i 5 minutter....

Jeg indrømmer gerne at jeg sikker er en af de midaldrende indelukkede mennesker der beskrives. Jeg arbejder i den globaliserede verden, mit team er halvt dansk/halvt internationalt og jeg taler engelsk hele dagen professionelt. Men jeg gider ikke tale engelsk i fritiden hvis jeg kan slippe. Har mange venner som er gift med udlændinge og der har været et stort pres på dem for at lære dansk. Omvendt oplever jeg professionelt folk som har boet her i 8 år som ikke kan dansk overhovedet. Er det så os der er lukkede eller dem der er dovne?

Gider du tale engelsk i fritiden eller foretrækker du dine danske venner?

Der er ikke nogle af mine tætte venner, der ikke taler dansk, men jeg har da et par stykker, jeg ser jævnligt, som er hhv. tysker og brazilianer. Det generer mig ikke at skulle tale engelsk, når de er til stede, og jeg forsøger altid gerne at få den fælles samtale i en gruppe tilbage på engelsk, hvis den er skiftet til dansk, mens de er der.

Jeg anser det for uhøfligt at insistere på at tale dansk, hvis der er folk til stede, der ikke taler sproget (forudsat at man selv taler fx engelsk, selvfølgelig), men jeg mener ikke, man er forpligtet til at blive venner med folk, der ikke taler dansk, hvis man foretrækker at kunne tale sit modersmål.

Jeg har ikke adgang til artiklen, så beklager, hvis jeg skyder ved siden af :)


Jeg synes også det uhøfligt at tale dansk, når der er en til stede som ikke kan, men omvendt så synes jeg egentlig det er lige så uhøfligt ikke at have lært dansk efter 6 år i landet.
Professionelt skal jeg jo tale engelsk - også til de dovne - og det er så fint. Jeg kender alle de termer og vendinger jeg skal bruge på engelsk på mit arbejde, men privat er jeg faktisk nogle gange tabt. Jeg taler selvfølgelig flydende engelsk men jeg har ikke så meget hjerte i sproget.


Selma156 skrev:(....) Jeg kan godt lide at tale engelsk, men kan samtidig godt mærke, at det somme tider kræver en del mere, end hvis jeg bare skulle tale dansk.



Personligt tror jeg på, at det er en blanding.

Både den danske kultur, der måske er knapt så meget til at hænge casual ud, lidt lukket og knapt så gæstfri, og lidt anstrengende at tale noget andet end sit modersmål.

Og så den kendsgerning, at dansk er et lille sprog, som ikke bruges mange steder i verden, og dermed er der en del, der ikke er så motiverede for at lære dansk.

Jeg var selv udvekslingsstuderende i et ikke-engelsktalende land, og i den "universitets-udlændinge-ghetto" jeg blev placeret i, støttede vi hinanden i at lære sproget.
Da jeg kom tilbage til mit danske universitet, meldte jeg mig til at være kontaktperson for nye udvekslingsstuderende, for at give lidt tilbage af de gode oplevelser, men her oplevede jeg generelt, at der ikke var den samme interesse for at lære dansk, og en større tendens til at isolere sig i en engelsktalende ghetto i fritiden. Jeg forstår det sådan set godt, men det bliver en hæmsko for at opsøge nye danske venner.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"