abcd skrev:Thomas31 skrev:Mon ikke du hellere må hurtigt derned igen så, for jeg tror ikke festen varer meget længere. Flere bilmærker og tyske bilorganisationer er åbenbart ved at droppe deres modstand mod hastighedsbegrænsninger, og corona-krisen har muligvis skubbet til udviklingen. I mange byer har man således oplevet fordelene ved de manglende biler, og det har gjort det main stream at sætte spørgsmålstegn ved, hvor meget man skal underkaste sig bilen helt generelt.
Det er næppe utænkeligt, at også nogle af de tyske producenter vil overveje deres støtte til de fortsatte massakrer på de tyske motorveje. Man ved, at det koster liv, og at dobbelt så mange bliver slået ihjel på de tyske mototveje ift de britiske og i øvrigt også danske.
Massakrer på de tyske motorvej er en noget dramatisk udlægning. De tyske motorveje er de sikreste veje i Tyskland, de står for ca. 10% af Tysklands trafikdrab, de resterende 90% sker på landeveje og byveje. Pr. milliard kørte kilometer dør der 1,6 mennesker på en tysk motorvej, men 6,5 mennesker på en tysk landevej. I Danmark dør der 3,1 mennesker pr. milliard kørte kilometer gennemsnitligt over alle vejtyper. Så du kommer stadig mere sikkert frem på en tysk motorvej end på en dansk landevej.
Jeg ved ikke hvad tyskerne finder på mht. hastighedsgrænser. Mht. bilerne findes der mange voksne mænd som har en drengedrøm om en Mercedes AMG-bil, en BMW M-bil eller en Audi RS-bil som alle kan køre over 300 km/t, og der er mange penge i de drømme.
Man har talt meget om selvkørende biler de senere år. Jeg tror ikke rigtigt på fuldt selvkørende biler inden for overskuelig fremtid, men del-problemet motorvejen er løst, og jeg synes det vil være oplagt i fremtiden at have selvkørende biler til at køre 200 km/t på motorvejen, det må kunne ske overordentligt sikkert.
Forskellen er så bare, at mange dræbte på landeveje sker som følge af, at der køres for hurtigt, hvor de på de tyske mtorveje bliver slået ihjel lige efter bogen. Man ved helt specifikt, at den ubegrænsede hastighed medfører mange flere dræbte end i andre lande, men man accepterer det. Det er selvfølgelig også tysk kultur, som våben i USA. Som du siger, er det en drengedrøm for mange med en bmw eller audi, og det er der voldsomt store penge i for tyskland. Derfor skal racerbanen selvfølgelig holdes åben, og de daglige lig skal bare skrabes væk hurtigst muligt.
Jeg er enig mht selvkørende biler. Blandet trafik er endeløst komplekst og fuldt se!vkørende teknologier er fjern fremtid. Delvise udgaver kan formentlig implementeres på motorveje, hvor det nok især vil være interessant ift lastbiler. Men selvkørende biler med 200 km/t? Det kræver som minimum, at al manuel trafik er væk. Dvs fjern fremtid, herefter er der stadig spørgsmål om sikkerhed ift punkteringer, dyr eller genstande på vejen og sikkert meget andet. Hver eneste personbil skal styres og kontrolleres som var det tog. Det bliver dyrt og komplekst. Husk også på, at hvis du ikke selv kører bilen, er det et offentligt transportsystem med helt andre forventninger og krav til sikkerhed. Hver dræbt person er pludselig et offentligt ansvar.
Generelt vil selvkørende teknologier få hastigheden ned. Måske endda langt ned. Fordi man får mulighed for kontrol over biler. Og så bliver de begrænset.
Jeg tror, at den væsent!igste årsag til, at vi ikke i dag har lavere hastigheder i byer og måske landeveje er, at man ikke kan regne med, at alle overholder det og dermed ikke rigtig kan høste fordelene. Hvis man får den kontrol vil den blive brugt