Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
KisPus
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. maj 2020, 01:07
Kort karma: 22
Geografisk sted: Mælkevejen
Likede indlæg: 75

Re: Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Indlægaf KisPus » 19. maj 2020, 14:17

Delfin skrev:
KisPus skrev:
Misantropen skrev:Nej.

Det giver sig selv hvis der ikke laves et mere fornuftigt system. Hvorfor skulle det ikke blive en realitet?


Hvad er da det ufornuftige i at man tager sine sorterede ting med hen på genbrugspladsen?


Det er der ikke noget ufornuftigt i, men man kan ikke basere et landsdækkende sorteringssystem på, at alle selv kører det på genbrugspladsen. Det er begrænset hvor langt og hvor meget affald man kan transportere på cykel eller gåben, så hvis alle selv skal aflevere sine sorterede ting, skal der etableres mange flere nær-stationer, og så skal skraldebilerne alligevel ud at køre


Så skal vi ikke have et landsdækkende sorteringssystem, det lyder da som en rigtig dårlig ide.

Altså endnu en ting hvor man bare må erkende der er for stor forskel mellem land og by, til at trække det ned over hatten på alle.
I byen har i vel allerede i hver eneste baggård jeres egen lille nær-station, så fokusér i bare på den og lad være med at plage os andre med jeres problemer.
Snak med jeres borgmester istedet for ministeren.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Indlægaf Misantropen » 19. maj 2020, 14:24

KisPus skrev:
Misantropen skrev:Nej.

Det giver sig selv hvis der ikke laves et mere fornuftigt system. Hvorfor skulle det ikke blive en realitet?

Hvad er da det ufornuftige i at man tager sine sorterede ting med hen på genbrugspladsen?

Det er ikke ufornuftigt, men det er ikke realistisk at det vil være muligt for hver enkelt borger.

Det vil blive et problem for mange der ikke har bil eller kan cykle/gå dertil med sit affald. Det lyder også til at blive et logistisk mareridt.

Læg dertil begrænsede åbningstider og den øgede mængde trafik m.m. Det lyder ikke som en miljømæssig gevinst.
1
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Indlægaf fisken80 » 19. maj 2020, 14:30

KisPus skrev:
FruitFly skrev:
KisPus skrev:Nej det er der jo ikke, det er især dyrt i administration at håndtere den slags.
5-10 dobling af hvad man i forvejen betaler for renovation er alligevel en del, 10-20.000 kr. mere om året.

Bare for en god ordens skyld: Hvor har du det tal fra?


5 spande der tømmes af 5 forskellige biler og 5 forskellige chauffører, koster 5 gange mere end 1 spand der tømmes af 1 bil med 1 chauffør.
Der skal være 5 separate depoter også, 5 sorteringsanlæg osv.
Så det koster jo 5 gange mere.

Jeg betaler på en matrikel 2168,50 kr. om året, for at have den mindste og billigste størrelse skraldespand (tømning hver 14. dag), incl. påtvungen combispand til papir, glas/metal som jeg ikke benytter (de kigger i den hver 5. uge).
Jeg betaler på en anden matrikel 3257,00 kr. om året, for en spand ét nummer større der tømmes hver uge, incl combispand som tømmes hver 5. uge.

Combispanden med 2 kamre, kræver en anden type skraldebil, som også har 2 kamre.
Den må så køre i depot selvom kun det ene kammer er fyldt, så det er ikke helt optimalt driftmæssigt.


Men så dyrt er det jo bare på ingen måde blevet i alle de kommuner, der har indført mere sortering.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
KisPus
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. maj 2020, 01:07
Kort karma: 22
Geografisk sted: Mælkevejen
Likede indlæg: 75

Re: Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Indlægaf KisPus » 19. maj 2020, 14:31

Misantropen skrev:
KisPus skrev:
Misantropen skrev:Nej.

Det giver sig selv hvis der ikke laves et mere fornuftigt system. Hvorfor skulle det ikke blive en realitet?

Hvad er da det ufornuftige i at man tager sine sorterede ting med hen på genbrugspladsen?

Det er ikke ufornuftigt, men det er ikke realistisk at det vil være muligt for hver enkelt borger.

Det vil blive et problem for mange der ikke har bil eller kan cykle/gå dertil med sit affald. Det lyder også til at blive et logistisk mareridt.

Læg dertil begrænsede åbningstider og den øgede mængde trafik m.m. Det lyder ikke som en miljømæssig gevinst.


Hvad er den miljømæssige gevinst ved den specialbyggede 2-kammer skraldebil på 12 ton, med 2 mand (en chauffør + en der tager spande), der kører rundt og kigger i tomme papir + glas/metal spande, hver 5. uge, hvor der kan være 2 km imellem husene?
Den kører tilmed ikke med fuldt læs, for den skal i depot og tømmes når det ene kammer er fyldt, uanset om det andet er tomt.
Man kan ikke framelde sig ordningen, der er tvang.
Til gengæld skjuler de omkostningen i et "grundgebyr".

Hurra for de offentlige systemer.
0
Brugeravatar
KisPus
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. maj 2020, 01:07
Kort karma: 22
Geografisk sted: Mælkevejen
Likede indlæg: 75

Re: Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Indlægaf KisPus » 19. maj 2020, 14:38

fisken80 skrev:
Men så dyrt er det jo bare på ingen måde blevet i alle de kommuner, der har indført mere sortering.


Jeg ved kun hvad jeg selv skal betale, og jeg ved det vil blive volddyrt hvis der skal stå 5-10 spande i min indkørsel som skal tømmes af nogen med faste intervaller.

Og man skal stadig på genbrugspladsen alligevel, det slipper man ikke for.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Indlægaf Misantropen » 19. maj 2020, 14:41

KisPus skrev:
Misantropen skrev:
KisPus skrev:
Misantropen skrev:Nej.

Det giver sig selv hvis der ikke laves et mere fornuftigt system. Hvorfor skulle det ikke blive en realitet?

Hvad er da det ufornuftige i at man tager sine sorterede ting med hen på genbrugspladsen?

Det er ikke ufornuftigt, men det er ikke realistisk at det vil være muligt for hver enkelt borger.

Det vil blive et problem for mange der ikke har bil eller kan cykle/gå dertil med sit affald. Det lyder også til at blive et logistisk mareridt.

Læg dertil begrænsede åbningstider og den øgede mængde trafik m.m. Det lyder ikke som en miljømæssig gevinst.

Hvad er den miljømæssige gevinst ved den specialbyggede 2-kammer skraldebil på 12 ton, med 2 mand (en chauffør + en der tager spande), der kører rundt og kigger i tomme papir + glas/metal spande, hver 5. uge, hvor der kan være 2 km imellem husene?
Den kører tilmed ikke med fuldt læs, for den skal i depot og tømmes når det ene kammer er fyldt, uanset om det andet er tomt.
Man kan ikke framelde sig ordningen, der er tvang.
Til gengæld skjuler de omkostningen i et "grundgebyr".

Hurra for de offentlige systemer.

Men skal det være den løsning og de biler man fortsætter med at køre med?

Når folk her i tråden tilkendegiver det vil være uoverskueligt, måske ligefrem umuligt, at sortere deres affald til udsmidning og afhentning(på egen matrikel!) så skal man godt nok være optimist for at forvente det i stedet bliver kørt på genbrugspladsen.
0
Brugeravatar
KisPus
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. maj 2020, 01:07
Kort karma: 22
Geografisk sted: Mælkevejen
Likede indlæg: 75

Re: Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Indlægaf KisPus » 19. maj 2020, 14:51

Misantropen skrev:Men skal det være den løsning og de biler man fortsætter med at køre med?

Når folk her i tråden tilkendegiver det vil være uoverskueligt, måske ligefrem umuligt, at sortere deres affald til udsmidning og afhentning(på egen matrikel!) så skal man godt nok være optimist for at forvente det i stedet bliver kørt på genbrugspladsen.


Hvad gør de folk hvis de står med et udtjent lysstofrør?
Hvad gør de når de står med en udtjent tv-modtage boks?
Hvad gør de med rester af gammel maling?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Indlægaf Misantropen » 19. maj 2020, 14:51

KisPus skrev:
Misantropen skrev:Men skal det være den løsning og de biler man fortsætter med at køre med?

Når folk her i tråden tilkendegiver det vil være uoverskueligt, måske ligefrem umuligt, at sortere deres affald til udsmidning og afhentning(på egen matrikel!) så skal man godt nok være optimist for at forvente det i stedet bliver kørt på genbrugspladsen.


Hvad gør de folk hvis de står med et udtjent lysstofrør?
Hvad gør de når de står med en udtjent tv-modtage boks?
Hvad gør de med rester af gammel maling?

Spørg dem.
0
Brugeravatar
KisPus
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. maj 2020, 01:07
Kort karma: 22
Geografisk sted: Mælkevejen
Likede indlæg: 75

Re: Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Indlægaf KisPus » 19. maj 2020, 14:55

Misantropen skrev:
KisPus skrev:
Misantropen skrev:Men skal det være den løsning og de biler man fortsætter med at køre med?

Når folk her i tråden tilkendegiver det vil være uoverskueligt, måske ligefrem umuligt, at sortere deres affald til udsmidning og afhentning(på egen matrikel!) så skal man godt nok være optimist for at forvente det i stedet bliver kørt på genbrugspladsen.


Hvad gør de folk hvis de står med et udtjent lysstofrør?
Hvad gør de når de står med en udtjent tv-modtage boks?
Hvad gør de med rester af gammel maling?

Spørg dem.


Er du sikker på 10 spande er nok?
0
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Indlægaf Umulius » 19. maj 2020, 14:57

KisPus skrev: Alle steder, den bil der henter glas/metal er jo ikke den samme som henter madrester, den som skal hente tekstiler bliver en 3. osv. det giver sig selv.


Der hvor vi boede før, var der en bil til bio/rest og en bil til plast/metal/glas/papir. Så det er altså ikke nødvendigt med 10 biler, der kommer forbi. Måske kan noget af det ligefrem samles og køres med, når der hentes storskrald?
1
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Indlægaf FruitFly » 19. maj 2020, 15:06

KisPus skrev:
FruitFly skrev:
KisPus skrev:Nej det er der jo ikke, det er især dyrt i administration at håndtere den slags.
5-10 dobling af hvad man i forvejen betaler for renovation er alligevel en del, 10-20.000 kr. mere om året.

Bare for en god ordens skyld: Hvor har du det tal fra?


5 spande der tømmes af 5 forskellige biler og 5 forskellige chauffører, koster 5 gange mere end 1 spand der tømmes af 1 bil med 1 chauffør.
Der skal være 5 separate depoter også, 5 sorteringsanlæg osv.
Så det koster jo 5 gange mere.

Jeg betaler på en matrikel 2168,50 kr. om året, for at have den mindste og billigste størrelse skraldespand (tømning hver 14. dag), incl. påtvungen combispand til papir, glas/metal som jeg ikke benytter (de kigger i den hver 5. uge).
Jeg betaler på en anden matrikel 3257,00 kr. om året, for en spand ét nummer større der tømmes hver uge, incl combispand som tømmes hver 5. uge.

Combispanden med 2 kamre, kræver en anden type skraldebil, som også har 2 kamre.
Den må så køre i depot selvom kun det ene kammer er fyldt, så det er ikke helt optimalt driftmæssigt.

Så en hjemmelavet høker-regning. OK. Det gider jeg ikke forholde mig til.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Indlægaf Misantropen » 19. maj 2020, 15:17

KisPus skrev:
Misantropen skrev:
KisPus skrev:
Misantropen skrev:Men skal det være den løsning og de biler man fortsætter med at køre med?

Når folk her i tråden tilkendegiver det vil være uoverskueligt, måske ligefrem umuligt, at sortere deres affald til udsmidning og afhentning(på egen matrikel!) så skal man godt nok være optimist for at forvente det i stedet bliver kørt på genbrugspladsen.


Hvad gør de folk hvis de står med et udtjent lysstofrør?
Hvad gør de når de står med en udtjent tv-modtage boks?
Hvad gør de med rester af gammel maling?

Spørg dem.


Er du sikker på 10 spande er nok?

At spørge med eller hvad?
0
Brugeravatar
KisPus
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. maj 2020, 01:07
Kort karma: 22
Geografisk sted: Mælkevejen
Likede indlæg: 75

Re: Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Indlægaf KisPus » 19. maj 2020, 15:45

Mistermor skrev:
Hvorfor tror du, at spandene til papir og glas vil være tomme? Vi har da masser af den slags affald hver eneste uge. Og jeg gætter på, at man vil kunne melde sig til at få tømt med bestemte mellemrum, ligesom man nu i alt fald, hvor mit udlejningshus ligger, kan vælge mellem at få tømt hver uge eller hver 14. dag.


Den er tom, min er tom, det er det jeg har skrevet.
Hvis jeg fik en spand til tekstiler ville den også være tom, har jeg skrevet.

Jeg modtager ikke reklamer og aflevere mit glas og metal på genbrugspladsen som jeg plejer.
Har ikke bedt om at få den ekstra skraldespand, og jeg vil heller ikke have 5 andre.
De koster rigtig mange penge, det er en dyr ordning.


Den pris jeg betaler for de spande jeg har nu, svarer til ca. 60 kr. pr. tømning, hver gang de tømmer spanden eller kigger i den tomme spand.
0
Brugeravatar
KisPus
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. maj 2020, 01:07
Kort karma: 22
Geografisk sted: Mælkevejen
Likede indlæg: 75

Re: Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Indlægaf KisPus » 19. maj 2020, 16:01

Mistermor skrev:
KisPus skrev:
Mistermor skrev:
Hvorfor tror du, at spandene til papir og glas vil være tomme? Vi har da masser af den slags affald hver eneste uge. Og jeg gætter på, at man vil kunne melde sig til at få tømt med bestemte mellemrum, ligesom man nu i alt fald, hvor mit udlejningshus ligger, kan vælge mellem at få tømt hver uge eller hver 14. dag.


Den er tom, min er tom, det er det jeg har skrevet.
Hvis jeg fik en spand til tekstiler ville den også være tom, har jeg skrevet.

Jeg modtager ikke reklamer og aflevere mit glas og metal på genbrugspladsen som jeg plejer.
Har ikke bedt om at få den ekstra skraldespand, og jeg vil heller ikke have 5 andre.
De koster rigtig mange penge, det er en dyr ordning.


Den pris jeg betaler for de spande jeg har nu, svarer til ca. 60 kr. pr. tømning, hver gang de tømmer spanden eller kigger i den tomme spand.


Men hvis du puttede dine glas og dåser i skraldespanden, skulle du måske ikke så ofte på genbrugspladsen, og så kunne du endda hjælpe miljøet ved at spare benzin også.


De kunne spare miljøet og mig ved ikke at blæse rundt i en specialbygget 12 ton lastbil med 2 mand.

Jeg kan køre forbi genbrugspladsen på vej til købmand, men ofte skal jeg derhen alligevel fordi jeg har et eller andet som ikke må puttes i nogen spand (nævnte 3 eksempler før, men der er jo mange flere).
0
Brugeravatar
KisPus
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. maj 2020, 01:07
Kort karma: 22
Geografisk sted: Mælkevejen
Likede indlæg: 75

Re: Affaldssortering, vi skal sortere i 10 forskellige typer, er du klar?

Indlægaf KisPus » 19. maj 2020, 16:09

Mistermor skrev:
KisPus skrev:
De kunne spare miljøet og mig ved ikke at blæse rundt i en specialbygget 12 ton lastbil med 2 mand.

Jeg kan køre forbi genbrugspladsen på vej til købmand, men ofte skal jeg derhen alligevel fordi jeg har et eller andet som ikke må puttes i nogen spand (nævnte 3 eksempler før, men der er jo mange flere).


Ofte?

Da jeg boede i vores hus, kørte vi på genbrugspladsen, hvis vi renoverede huset, eller når vi klippede hæk. Alle mærkelige dimser samlede vi bare sammen ind imellem og tog med, når vi skulle afsted med et læs på traileren.


Når man alligevel kører forbi, nok ikke oftere end de kommer og kigger i den tomme spand (hver 5. uge).
Det kan godt være der går 2 mdr. imellem, men mit behov er ikke særligt stort, og det er der slet ikke for de der 5-10 spande.

Hvis jeg kunne fravælge dagrenovation, mod selv at tømme spanden på genbrugspladsen, så havde jeg gjort det.
Får slet ikke fyldt den op på 14 dage, jeg kunne nøjes med at tømme én gang pr. måned og spare knapt 3.000 kr. om året.

Hvorfor skal vi tvinges ind i sådan nogle kollektive ordninger når vi ikke har det behov?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"