Vold i hjemmet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Vold i hjemmet

Indlægaf Dane » 22. mar 2020, 08:27

Som om det ikke var nok at skulle frygte Corona smitten er der åbenbart også et stigende antal der nu frygter og flygter fra voldelige ægtefæller og samlevere.

På Ekstrabladet læste jeg at Venstre nu foreslår at tomme hotelværelser reserveres til voldsramte kvinder som aflastning for de overfyldte krisecentre.

Er vi virkelig blevet så socialt retarderede at vi ikke evner at være sammen med vores “kære” på fuld tid ?

Hvad skete der lige med “at elske og ære i lyst og i nød” :kram:

Hvad tror du :gruble:
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Vold i hjemmet

Indlægaf LadyFox » 22. mar 2020, 08:52

Jeg tænker det handler om forhold hvor der var vold i forvejen, som så er endnu sværere at være i når folk er så meget hjemme og det er begrænset hvor meget man kan gå.
17
...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Vold i hjemmet

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. mar 2020, 08:55

Jeg tror ikke, det handler om, hvad vi et blevet til samlet set. Årsagen er nærmere, at i et samfund, hvor rigtig mange af dagens timer foregår udenfor hjemmet og hver for sig, vil der gå længere tid, før man opdager det, hvis relationerne faktisk ikke fungerer. Samtidig kan et meget adskilt liv være med til at udskyde beslutningen om at gå fra en voldelig partner, fordi frekvensen af især fysiske voldsepisoder sænkes, når man ikke er så meget sammen, simpelthen fordi offeret sjældnere er indenfor rækkevidde.

Jeg vurderer ikke, at der var mindre vold i familierne før i tiden. Til gengæld var der et rystende udglattende syn på vold mellem familiemedlemmer og ofte dårlige muligheder for at komme væk fra voldelige partnere og forældre.
10
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Vold i hjemmet

Indlægaf LaScrooge » 22. mar 2020, 08:57

Jeg tænker det samme som LadyFox. Vold opstår ikke hvor potentialet ikke var der i forvejen. Det eskalerer, fordi man er fanget sammen. Det er ganske frygteligt.
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Vold i hjemmet

Indlægaf Dane » 22. mar 2020, 10:56

Jeg tænker at gamle kønsrollemønstre måske også spiller ind.

Nu går farmand hjemme og laver ikke en skid så mutter stikker ham opvaskebørsten, støvekluden og støvsugeren i hånden hvorefter problemerne opstår.

Nok en gammeldags begrundelse, men vi kender jo ikke aldersammensætningen på de voldsramte :)
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Vold i hjemmet

Indlægaf Thomas31 » 22. mar 2020, 11:25

Det kan ikke overraske nogen. Der er også mere af den slags henover jul, så selvfølgelig kommer det, når dysfunktionelle familier spærres inde på ubestemt tid og måske tilsat lidt job-usikkefhed osv. Det er også en af mange grunde til, at myndigheder ikke bare skal prædike, at alle skal blive hjemme, når nogen ikke kan finde ud af at holde afstand udenfor, men i stedet må skabe praktiske løsninger. Et decideret udgangsforbud bliver ikke uden ofre.
2
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Vold i hjemmet

Indlægaf FruitFly » 22. mar 2020, 14:05

Dane skrev:Nu går farmand hjemme og laver ikke en skid så mutter stikker ham opvaskebørsten, støvekluden og støvsugeren i hånden hvorefter problemerne opstår.

Ja, farmand må sgu selv op af stolen og tage noget initiativ,så mutter ikke skal opføre sig som hans mor. Tak.
6
#Klimatosse
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Vold i hjemmet

Indlægaf HerErJeg » 22. mar 2020, 14:54

Jeg tænker altså at penge og fremtidsudsigter spiller ind her. Det er absolut nødvendigt at forventninger og midlertidig økonomisk smalhals afstemmes, så den ene part ikke sendes hjem og den anden part shopper på nettet som alting var i skønneste orden.
1
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Vold i hjemmet

Indlægaf Jedi » 22. mar 2020, 15:36

Man skal heller ikke undervurdere, at prisen på diverse narkotika nok er steget, da grænserne og flytrafik er lukket, så der kommer ikke så meget på markedet = lidt mere uro på hjemmefronten, hvis man plejer at tage noget (kan man få det, hvor meget koster det, etc).
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Vold i hjemmet

Indlægaf Dane » 22. mar 2020, 17:11

Jedi skrev:Man skal heller ikke undervurdere, at prisen på diverse narkotika nok er steget, da grænserne og flytrafik er lukket, så der kommer ikke så meget på markedet = lidt mere uro på hjemmefronten, hvis man plejer at tage noget (kan man få det, hvor meget koster det, etc).


Det kommer sku bag på mig hvis narko skulle være så udbredt at det ligefrem kan spille ind her :gruble:
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Vold i hjemmet

Indlægaf hthy » 23. mar 2020, 01:22

Den voldelige partner plejer måske at tilbringe en del af sin fritid på det lokale værtshus som nu er lukket
2
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Vold i hjemmet

Indlægaf Jedi » 23. mar 2020, 07:02

Dane skrev:
Jedi skrev:Man skal heller ikke undervurdere, at prisen på diverse narkotika nok er steget, da grænserne og flytrafik er lukket, så der kommer ikke så meget på markedet = lidt mere uro på hjemmefronten, hvis man plejer at tage noget (kan man få det, hvor meget koster det, etc).


Det kommer sku bag på mig hvis narko skulle være så udbredt at det ligefrem kan spille ind her :gruble:


Der er ret mange Helt Almindelige Mennesker, som ryger stort set dagligt for at slappe lidt af.
0
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Vold i hjemmet

Indlægaf Orchidea » 23. mar 2020, 07:12

Jedi skrev:Der er ret mange Helt Almindelige Mennesker, som ryger stort set dagligt for at slappe lidt af.


Det betyder vel ikke at helt almindelige mennesker der ryger, pludselig bliver voldlige, om de så kan fortsætte med at ryge eller ej.

Jeg hælder også til at mene, at der er tale om eskalering af allerede eksisterende vold, fordi man nu er sammen hele tiden og grundet ekstra frustrationer over det hele, om det af den ene eller anden art.

Det er hæsligt og jeg ville ønske at man kunne fjerne disse mænd fra deres partner/familie.

Disclaimer: jeg ef godt med på at også kvinder kan være den voldlige part, men det typiske er vel at det er mænd.

At der også skulle være tale om øget vold mod børn, kan jeg næsten ikke holde ud.
1
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Vold i hjemmet

Indlægaf Jedi » 23. mar 2020, 09:26

Orchidea skrev:
Jedi skrev:Der er ret mange Helt Almindelige Mennesker, som ryger stort set dagligt for at slappe lidt af.


Det betyder vel ikke at helt almindelige mennesker der ryger, pludselig bliver voldlige, om de så kan fortsætte med at ryge eller ej.

Jeg hælder også til at mene, at der er tale om eskalering af allerede eksisterende vold, fordi man nu er sammen hele tiden og grundet ekstra frustrationer over det hele, om det af den ene eller anden art.

Det er hæsligt og jeg ville ønske at man kunne fjerne disse mænd fra deres partner/familie.

Disclaimer: jeg ef godt med på at også kvinder kan være den voldlige part, men det typiske er vel at det er mænd.

At der også skulle være tale om øget vold mod børn, kan jeg næsten ikke holde ud.


Jeg tænker, det kommer an på, hvorfor man ryger hash eller tager andre stoffer. Ligesom hvorfor man drikker hver dag. Hvis muligheden for at indtage alkohol hver dag blev fjernet, tror jeg også, det ville give en del uro i mange familier. Og hvis man lægger det sammen med tvang om at være sammen med sin familie 24/7, en usikkerhed om fremtiden (corona, indtægtsmuligheder), og eventuelle gnidninger i forholdet i forvejen, så mener jeg, der er mulighed for eskalering af en ulmende konflikt i hjemmet.

Jeg tror desværre også, at volden mod børn øges.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"