Farvel til mimrekortet på Sjælland

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1518
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Farvel til mimrekortet på Sjælland

Indlægaf Dane » 11. jan 2020, 22:29

Til juni er det slut med pensionisternes analoge mimrekort.

https://sn.dk/Nordsjaelland/Mimrekort-a ... kel/901245

Der vil istedet blive tilbudt rabat hvis pensionisterne anskaffer sig et rejsekort og rejser uden for myldretiderne.

“Den nuværende pensionistrabat gavner få og rammer skævt. Mange ældre har et rejsekort ved siden af deres pensionistkort, fordi pensionistkortet kun gælder i enten hovedstadsområdet, Sydsjælland eller Vestsjælland. Vi kan se, at uden for de store byer har mange ikke pensionistkort, siger ressourcedirektør Eskil Thuesen, Movia, som talsmand for DOT-samarbejdet.”

Jeg har dog altid ment at mimrekort og rabatter til pensionister burde være indtægtsbestemt da en del pensionister har mere til rådighed end mange lavtlønnede.

Mon ikke der alligevel sidder mange skuffede pensionister rundt omkring :gruble:
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Farvel til mimrekortet på Sjælland

Indlægaf Delfin » 11. jan 2020, 23:02

Det gør der helt sikkert, og det er der allerede. Det er en kæmpeprisstigning, for de af pensionisterne, der kører meget med offentlig transport, og jeg synes, at begrundelsen er sær. Så fordi pensionisterne i tyndt befolkede områder ikke har gavn af det, så må andre pinedød heller ikke få det?

Gad vide om Midttrafik så også følger efter?
I Holstebro, Horsens og Struer kan man fx køre i bus i et helt år for 365 kr. https://www.midttrafik.dk/billetter-og- ... s77pSEZUrk Det er jo også uretfærdigt, hvis man skal følge DOT's begrundelse for at ændre det.
Samme begrundelse brugte de også, da allezonerskortet forsvandt. I realiteten er det bare nydeligt indpakkede prisstigninger.


Fuldt betalende kunder vælger mellem pendler/månedskort eller rejsekort med rabattrin, og man kan jo også bare indføre to typer rabat, så der er valgfrihed mellem mimrekort og rejsekort med pensionistrabat, meeen så får DOT jo ikke flere penge i kassen.
1
14 11 14
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Farvel til mimrekortet på Sjælland

Indlægaf Misantropen » 11. jan 2020, 23:18

Jeg troede Rejsekortet var planlagt til at skulle udfases, men det er måske noget jeg har drømt eller misforstået.
0
figus
Indlæg: 24
Tilmeldt: 11. feb 2017, 15:52
Kort karma: 2
Likede indlæg: 30

Re: Farvel til mimrekortet på Sjælland

Indlægaf figus » 12. jan 2020, 20:08

Jeg kommer til at savne det for vildt :lun:
0
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Farvel til mimrekortet på Sjælland

Indlægaf JoyNips » 12. jan 2020, 20:29

Det bliver en ret stor prisstigning for min mor, som er pensionist og det kommer til at begrænse hendes frihed ret betragteligt. Hun er ikke supergodt gående og benytter offentlig transport meget i sin hverdag, ligesom hun ugentligt henter sit barnebarn i institution. Sidstnævnte alene kommer nu til at koste hende det samme som mimrekortet.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"