"Mord i trafikken"

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

"Mord i trafikken"

Indlægaf annellaII » 6. jan 2020, 06:36

Lørdag nat kørte en beruset bilist i Sydtyrol ind i en gruppe unge tyske feriegæster - 20 -25 år gamle - 6 unge døde på stedet, 11 blev kvæstet, heraf 4 hårdt kvæstet.

I 2016 blev der i den italienske straffelov indført lovovertrædelsen: "Mord i trafikken", den indeholder en dom på op til 7 ås fængsel for et dødsfald i en trafikulykke, hvis der er tale om alkohol i blodet hos bilisten, øges straffen til op til 12 år, derudover indeholder loven den såkaldte "fortsættelse af fakta". dvs i tilfælde af flere dødsfald i en ulykke, kan straffen forhøjes til maksimalt 18 år.

Bilisten der forårsagede omtalte ulykke med 6 døde, kan forvente at få en dom på 12-18 års fængsel, siger den italienske advokat Lorenz Ebner i et interview til suedtirolnews.it.


Hvad er din mening om denne lov "Mord i trafikken"? burde sådan en streng lov også indføres i Danmark?


For mig er denne lov absolut i orden, og ja den burde indføres i Danmark, alt for mange bilister, der under alkoholpåvirkning og eller euforiserende stoffer forårsager dødsulykker i traffikken, slipper alt for let med alt for milde domme.

Opdatering fra stol.it: De 17 unge mennesker, der blev ramt af bilen, var på vej over vejen i et fodgængerfelt og havde kun 50 m at gå til deres hotel.De unge mennesker kom fra et diskotek, hvor de var blevet hentet af en shuttle bus og lige steget af bussen for at krydse vejen.

Bilisten blev anholdt, blodprøven viste 1,97% alkohol, han blev bragt til et sygehus, hvor han forsøgte at taget sit eget liv, efter han havde hørt, hvad han bliver gjort ansvarlig og anklaget for, derefter blev han bragt i psykiatrien, hvor han konstant overvåges.

Netop for at undgå sådanne ulykker, har de italienske myndigheder indført shuttle-busser til at hente og bringe unge mennesker til og fra bl.a. diskoteker.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21922

Re: "Mord i trafikken"

Indlægaf Purple Haze » 6. jan 2020, 07:10

annellaII skrev:
For mig er denne lov absolut i orden, og ja den burde indføres i Danmark, alt for mange bilister, der under alkoholpåvirkning og eller euforiserende stoffer forårsager dødsulykker i traffikken, slipper alt for let med alt for milde domme.


Er det noget du har noget information om?
Så vidt jeg ved er det IKKE et stort problem i DK.
Og har heller ikke indtryk af at folk slipper med milde domme.

Så at ændre loven virker umiddelbart som “penge ud af vinduet” og unødig symbolpolitik.
Med mindre der er et reelt behov.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: "Mord i trafikken"

Indlægaf annellaII » 6. jan 2020, 07:29

Purple Haze skrev:
annellaII skrev:
For mig er denne lov absolut i orden, og ja den burde indføres i Danmark, alt for mange bilister, der under alkoholpåvirkning og eller euforiserende stoffer forårsager dødsulykker i traffikken, slipper alt for let med alt for milde domme.


Er det noget du har noget information om?


https://www.dr.dk/nyheder/indland/mor-o ... -og-udvist

https://www.tv2fyn.dk/svendborg/52-arig ... t-manddrab

andre eksempler kan du sikkert selv finde på google.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: "Mord i trafikken"

Indlægaf JoyNips » 6. jan 2020, 07:32

Nej, jeg finder at straffelovens bestemmelser er dækkende.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21922

Re: "Mord i trafikken"

Indlægaf Purple Haze » 6. jan 2020, 07:35

annellaII skrev:
Purple Haze skrev:
annellaII skrev:
For mig er denne lov absolut i orden, og ja den burde indføres i Danmark, alt for mange bilister, der under alkoholpåvirkning og eller euforiserende stoffer forårsager dødsulykker i traffikken, slipper alt for let med alt for milde domme.


Er det noget du har noget information om?


https://www.dr.dk/nyheder/indland/mor-o ... -og-udvist

https://www.tv2fyn.dk/svendborg/52-arig ... t-manddrab

andre eksempler kan du sikkert selv finde på google.


Jeg tænkte mere på om du har noget fakta der understøtter din påstand?
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: "Mord i trafikken"

Indlægaf Aima » 6. jan 2020, 08:21

Jeg mener da, det blev vedtaget for en del år siden, at hjernedøde bilister kunne straffes for uagtsom manddrab, vistnok med en strafferamme på op til otte år.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: "Mord i trafikken"

Indlægaf Akehurst2 » 6. jan 2020, 08:57

Aima skrev:Jeg mener da, det blev vedtaget for en del år siden, at hjernedøde bilister kunne straffes for uagtsom manddrab, vistnok med en strafferamme på op til otte år.


Trafikdrab har altid kunne straffes som uagtsomt manddrab. Straframmen for uagtsomt manddrab blev generelt skærpet til 8 år, hvor der er 'særligt skærpende omstændigheder', i 2002.

I 2005 og med yderligere en præcisering i 2010 blev bestemmelsen om uagtsomt manddrab ændret således, at det blev tilføjet at 'Er forholdet begået i forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette som en særligt skærpende omstændighed', så det blev præciseret at vanvidskørsel altid er 'særligt skærpende omstændigheder'.

Så der er for nylig taget stilling til, hvordan straffen for vanvidskørsel skal være. Jeg er enig med JoyNips i, at straffelovens bestemmelser er dækkende i dag.
2
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: "Mord i trafikken"

Indlægaf Akehurst2 » 6. jan 2020, 09:41

annellaII skrev:Lørdag nat kørte en beruset bilist i Sydtyrol ind i en gruppe unge tyske feriegæster - 20 -25 år gamle - 6 unge døde på stedet, 11 blev kvæstet, heraf 4 hårdt kvæstet.

I 2016 blev der i den italienske straffelov indført lovovertrædelsen: "Mord i trafikken", den indeholder en dom på op til 7 ås fængsel for et dødsfald i en trafikulykke, hvis der er tale om alkohol i blodet hos bilisten, øges straffen til op til 12 år, derudover indeholder loven den såkaldte "fortsættelse af fakta". dvs i tilfælde af flere dødsfald i en ulykke, kan straffen forhøjes til maksimalt 18 år.

Bilisten der forårsagede omtalte ulykke med 6 døde, kan forvente at få en dom på 12-18 års fængsel, siger den italienske advokat Lorenz Ebner i et interview til suedtirolnews.it.


Hvad er din mening om denne lov "Mord i trafikken"? burde sådan en streng lov også indføres i Danmark?


For mig er denne lov absolut i orden, og ja den burde indføres i Danmark, alt for mange bilister, der under alkoholpåvirkning og eller euforiserende stoffer forårsager dødsulykker i traffikken, slipper alt for let med alt for milde domme.



Hvis uagtsomt manddrab skal straffes med 12-18 års fængsel, hvad skal manddrab med forsæt straffes med?

I dag er straffen som manddrab i Danmark som udgangspunkt 12 år for et enkelt drab. Det forhøjes så, hvis der er skærpende omstændigheder, fx at der er begået berigelses- eller sædelighedsforbrydelse i tilknytning til drabet, og udløser så en livstidsstraf under helt særlige omstændigheder, sædvanligvis hvis der er tale om børn, om gentagelse eller hvis man dræber mere end en enkelt person.

Generelt vil de fleste mene, at der er forskel på, om man har forsæt eller ej - altså om det er med 'med vilje' man har begået drabet. Det afspejler strafferammerne i dansk ret også. Men hvis man straffer uagtsomt manddrab hårdere end drab med forsæt forsvinder den sammenhæng - medmindre man så også skærper straffen for manddrab med forsæt. Så derfor mit spørgsmål: Hvad synes du så den straf skal være? Eller synes du, vi skal ændre i den grundlæggende forståelse i dansk ret, hvor der er forskel på om en forbrydelse begås uagtsomt eller med forsæt?
2
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: "Mord i trafikken"

Indlægaf annellaII » 6. jan 2020, 09:53

Akehurst2 skrev:
annellaII skrev:Lørdag nat kørte en beruset bilist i Sydtyrol ind i en gruppe unge tyske feriegæster - 20 -25 år gamle - 6 unge døde på stedet, 11 blev kvæstet, heraf 4 hårdt kvæstet.

I 2016 blev der i den italienske straffelov indført lovovertrædelsen: "Mord i trafikken", den indeholder en dom på op til 7 ås fængsel for et dødsfald i en trafikulykke, hvis der er tale om alkohol i blodet hos bilisten, øges straffen til op til 12 år, derudover indeholder loven den såkaldte "fortsættelse af fakta". dvs i tilfælde af flere dødsfald i en ulykke, kan straffen forhøjes til maksimalt 18 år.

Bilisten der forårsagede omtalte ulykke med 6 døde, kan forvente at få en dom på 12-18 års fængsel, siger den italienske advokat Lorenz Ebner i et interview til suedtirolnews.it.


Hvad er din mening om denne lov "Mord i trafikken"? burde sådan en streng lov også indføres i Danmark?


For mig er denne lov absolut i orden, og ja den burde indføres i Danmark, alt for mange bilister, der under alkoholpåvirkning og eller euforiserende stoffer forårsager dødsulykker i traffikken, slipper alt for let med alt for milde domme.



Hvis uagtsomt manddrab skal straffes med 12-18 års fængsel, hvad skal manddrab med forsæt straffes med?

I dag er straffen som manddrab i Danmark som udgangspunkt 12 år for et enkelt drab. Det forhøjes så, hvis der er skærpende omstændigheder, fx at der er begået berigelses- eller sædelighedsforbrydelse i tilknytning til drabet, og udløser så en livstidsstraf under helt særlige omstændigheder, sædvanligvis hvis der er tale om børn, om gentagelse eller hvis man dræber mere end en enkelt person.

Generelt vil de fleste mene, at der er forskel på, om man har forsæt eller ej - altså om det er med 'med vilje' man har begået drabet. Det afspejler strafferammerne i dansk ret også. Men hvis man straffer uagtsomt manddrab hårdere end drab med forsæt forsvinder den sammenhæng - medmindre man så også skærper straffen for manddrab med forsæt. Så derfor mit spørgsmål: Hvad synes du så den straf skal være? Eller synes du, vi skal ændre i den grundlæggende forståelse i dansk ret, hvor der er forskel på om en forbrydelse begås uagtsomt eller med forsæt?


Til dit første spørgsmål er mit svar, at for mord skal straffen være livsvarig og livsvarig betyder for mig livsvarig uden nogensinde at blive løsladt, og til dit sidste spørgsmål er mitsvar JA!
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: "Mord i trafikken"

Indlægaf hotlips » 6. jan 2020, 11:08

Det er ikke mord når det ikke er forsætligt og uanset hvad enkelte så gør af uansvarlige ting så kan jeg ikke gå ind for at man bliver straffet for forsætligt at have slået ihjel når der er tale om en ulykke, jeg tror det er et skråplan at begynde på den slags.
1
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: "Mord i trafikken"

Indlægaf annellaII » 6. jan 2020, 13:26

hotlips skrev:Det er ikke mord når det ikke er forsætligt og uanset hvad enkelte så gør af uansvarlige ting så kan jeg ikke gå ind for at man bliver straffet for forsætligt at have slået ihjel når der er tale om en ulykke, jeg tror det er et skråplan at begynde på den slags.


Det har jeg så en anden mening om, enhver bilist ved, at man ikke kører bil i beruset tilstand, da reaktionen er stærkt indskrænket, så jo for mig er det mord omend ikke forsætlig mord, når en beruset bilist forårsager en ulykke, hvor en eller flere personer bliver slået ihjel.

Og forøvrigt siden 2017 bliver bilister, der pga alkohol eller for høj fart forårsager dødsulykker også anklaget og dømt for mord, det er sket adskillige gange de sidste 2 år.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: "Mord i trafikken"

Indlægaf Pax Romana » 6. jan 2020, 13:38

annellaII skrev:Og forøvrigt siden 2017 bliver bilister, der pga alkohol eller for høj fart forårsager dødsulykker også anklaget og dømt for mord, det er sket adskillige gange de sidste 2 år.
Man bliver dømt for uagtsomt manddrab og ikke drab. Det, der adskiller forsætligt drab og uagtsomt drab, er hensigten bag handlingen. Straffelovens paragraf 241 dækker over uagtsomt manddrab. Bestemmelsen bruges ofte ved trafikdrab, hvor der er blevet udvist hensynsløs kørsel. Straffen er hårdere, hvis det er bevist, at den dømte har været påvirket af spiritus eller narkotika, eller hvis kørslen har været særligt hensynsløs.

Men du kan måske henvise til noget konkret som dokumenterer din påstand?
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: "Mord i trafikken"

Indlægaf annellaII » 6. jan 2020, 14:13

Pax Romana skrev:
annellaII skrev:Og forøvrigt siden 2017 bliver bilister, der pga alkohol eller for høj fart forårsager dødsulykker også anklaget og dømt for mord, det er sket adskillige gange de sidste 2 år.
Man bliver dømt for uagtsomt manddrab og ikke drab. Det, der adskiller forsætligt drab og uagtsomt drab, er hensigten bag handlingen. Straffelovens paragraf 241 dækker over uagtsomt manddrab. Bestemmelsen bruges ofte ved trafikdrab, hvor der er blevet udvist hensynsløs kørsel. Straffen er hårdere, hvis det er bevist, at den dømte har været påvirket af spiritus eller narkotika, eller hvis kørslen har været særligt hensynsløs.

Men du kan måske henvise til noget konkret som dokumenterer din påstand?


https://www.tagesschau.de/inland/bgh-ra ... d-101.html

https://www.abendblatt.de/vermischtes/a ... rteil.html

https://www.spiegel.de/panorama/justiz/ ... 94788.html

https://www.welt.de/politik/deutschland ... teilt.html
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: "Mord i trafikken"

Indlægaf Akehurst2 » 6. jan 2020, 14:17

annellaII skrev:
Pax Romana skrev:
annellaII skrev:Og forøvrigt siden 2017 bliver bilister, der pga alkohol eller for høj fart forårsager dødsulykker også anklaget og dømt for mord, det er sket adskillige gange de sidste 2 år.
Man bliver dømt for uagtsomt manddrab og ikke drab. Det, der adskiller forsætligt drab og uagtsomt drab, er hensigten bag handlingen. Straffelovens paragraf 241 dækker over uagtsomt manddrab. Bestemmelsen bruges ofte ved trafikdrab, hvor der er blevet udvist hensynsløs kørsel. Straffen er hårdere, hvis det er bevist, at den dømte har været påvirket af spiritus eller narkotika, eller hvis kørslen har været særligt hensynsløs.

Men du kan måske henvise til noget konkret som dokumenterer din påstand?


https://www.tagesschau.de/inland/bgh-ra ... d-101.html

https://www.abendblatt.de/vermischtes/a ... rteil.html

https://www.spiegel.de/panorama/justiz/ ... 94788.html

https://www.welt.de/politik/deutschland ... teilt.html


Det er jo i Tyskland. Hvis du taler om andre landes lovgivning, så skal du da skrive det - ellers bliver diskussionen noget goddag mand-økseskaft.
5
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: "Mord i trafikken"

Indlægaf annellaII » 6. jan 2020, 14:47

Akehurst2 skrev:
annellaII skrev:
Pax Romana skrev:
annellaII skrev:Og forøvrigt siden 2017 bliver bilister, der pga alkohol eller for høj fart forårsager dødsulykker også anklaget og dømt for mord, det er sket adskillige gange de sidste 2 år.
Man bliver dømt for uagtsomt manddrab og ikke drab. Det, der adskiller forsætligt drab og uagtsomt drab, er hensigten bag handlingen. Straffelovens paragraf 241 dækker over uagtsomt manddrab. Bestemmelsen bruges ofte ved trafikdrab, hvor der er blevet udvist hensynsløs kørsel. Straffen er hårdere, hvis det er bevist, at den dømte har været påvirket af spiritus eller narkotika, eller hvis kørslen har været særligt hensynsløs.

Men du kan måske henvise til noget konkret som dokumenterer din påstand?


https://www.tagesschau.de/inland/bgh-ra ... d-101.html

https://www.abendblatt.de/vermischtes/a ... rteil.html

https://www.spiegel.de/panorama/justiz/ ... 94788.html

https://www.welt.de/politik/deutschland ... teilt.html


Det er jo i Tyskland. Hvis du taler om andre landes lovgivning, så skal du da skrive det - ellers bliver diskussionen noget goddag mand-økseskaft.


Læs hvilken af mine kommentarer Pax Romana har svaret på, så ville din aggressive kommentar have været overflødig,

og forøvrigt handler tråden om 'andre landes lovgivning, da jeg i oplægget henviser til den italienske straffelov.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"