Flygtninges værdier

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Flygtninges værdier

Indlægaf Modesty Blame » 13. jan 2016, 18:10

Der er noget, jeg ikke forstår. Ifølge Støjberg ligestiller vi bare asylansøgerne med arbejdsløse danskere, når vi konfiskerer deres værdier - minus ting med sentimental værdi.

Men hvis vi virkelig ligestiller dem, så siger vi - okay, I har 50.000 kr. når I har brugt de 40.000 kr. - og de skal i øvrigt vare x-antal dage - så begynder vi at hjælpe. Hvorfor skal der et enormt administrationssystem ind over? Som efter min mening ligner nazisternes konfiskation af værdier. Ja - så er det sagt. Godwins lov og alt det der, men det er altså sådan jeg har det med det.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Flygtninges værdier

Indlægaf dgd2007 » 14. jan 2016, 04:33

Det er noget pjat at "spille nazi-kortet". Vi har jo ikke fanget de folk og sat dem i koncentrationslejr. Det er nogen, der kommer af egen fri vilje og forventer at blive forsørget.

Men når det er sagt, så virker det måske nok lidt uigennemtænkt ... der er jo også flere af de andre blå partier, der krævet justeringer og specifikationer af, hvad det helt præcist går ud. Arme politifolk, der skal stå og vurdere, om et eller andet er over eller under værdigrænsen, eller om det har affektionsværdi. Hvordan i alverden skal en politibetjent vide det ... det er svært at forestille sig.

Men selvfølgelig alle Støjberg-tiltagene har jo til formål at potentielle asylansøgere skal tænke: "Ah, så må vi hellere prøve i et andet land."
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Flygtninges værdier

Indlægaf Precaseptica » 14. jan 2016, 09:36

Generelt er man vel gået galt i en analyse af Støjbergs politik, hvis man regner med at den på nogen måde er indstillet retfærdigt? Så vidt jeg kan se de ting hun strikker sammen, så er de jo netop uretfærdigt lavet for at demotivere flygtninge fra at vælge Danmark.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Flygtninges værdier

Indlægaf Akehurst2 » 14. jan 2016, 09:52

adagio skrev:Kontanthjælpsmodtagere må vel heller ikke ligge inde med store værdier i smykker og stadig modtage kontanthjælp? Det ville gøre det ret let at slippe af med sin formue midlertidigt.


Jeg ved faktisk ikke, hvordan man gør med kontanthjælpsmodtagere :gruble:

Når man foretager udlæg i fogedretten er det helt standard at spørge til, om den pågældende har dyre smykker og i givet fald foretage udlæg i dem, hvis de ikke kan holdes ude grundet affektionsværdi, og ikke er så dyre, at affektionsværdien ikke længere kan gøres gældende.

I retsplejeloven har man jo kunnet tage stilling til det spørgsmål, jf. § 515:
"Udlæg kan ikke foretages i genstande, som har en særlig personlig betydning for skyldneren eller medlemmer af hans husstand, medmindre genstandene har en sådan værdi, at det ikke findes rimeligt at holde dem uden for fuldbyrdelsen af fordringshaverens krav."

Gad vide, hvor ofte den er i spil?
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Flygtninges værdier

Indlægaf LaScrooge » 14. jan 2016, 10:12

Jeg opfatter det hele som abnormt surrealistisk og har derfor svært ved at forhold mig til det. Grundlæggende kan jeg ikke begribe, at man ønsker at fratage mennesker, der flygter fra krig, død og ødelæggelse deres værdier på den måde. Og jeg kan helle ikke forestille mig, hvordan det skal administreres i praksis. Men en ting er da sikkert: det må skabe et boom i ansættelser for valuarer (er det kun betegnelsen for vurdering af ejendomme?).

Jeg forestiller mig et telt på en regnvåd og mudret dansk mark. Familien kommer ind og står foran et sæt politifolk. De kropsvisiterer dem og roder deres ejendele igennem. De tager alt, der kan tænkes at have en værdi: pengesedler, smykker, kunstværker af enhver slag, beklædningsdele, der ser ud til at have værdi (mærkevarer, pelstøj, tasker etc). De mærker det hele som tilhørende den bestemte familie. Sender det til vurdering på auktionshuse, guldsmede o.lign. Sætter det til salg. Får det solgt (måske). Beholder pengene på en konto knyttet til den enkelte familie, som der ligeledes føres regnskab på: omkostninger til logi, mad, transport, lægehjælp, administrationsomkostninger. Nogen holder øje med den enkelte konto og indsender en anmodning, når beløbet for de omsatte værdier er i nul. Herefter begynder staten at supplere med penge til underhold.

Det gør de med alle de mange familier der kommer til landet og med hver eneste enkeltperson.

Folk synes det er retfærdigt, for selvfølgelig skal man ikke leve på nas, hvis man har noget af værdi man kan omsætte. Det har jeg hørt en socialdemokrat sige. No fucking shit.

Absurd.

I mellemtiden sidder de mennsker, der flygtede fra forfølgelse, krig og uretfærdigheder og tænker, "Hvad er det for et Helvede jeg er kommet til? Hvordan adskiller det sig, fra det Helvede jeg flygtede fra?". Og man forspilder den bedste chance, man overhovedet kunne få, for at udbrede de værdier, vi i vores del af verden synes burde herske: Medmenneskelighed, respekt, retfærdighed, tillid til hinanden, tillid til systemet, tillid til demokratiet, tillid til autoriteter. Tager de videre herfra, er det med gru i maven. Og vi har ikke vist dem noget, der er bedre end det de kom fra. de er stadig magtesløse. De er stadig forfulgte. De behandles stadig som rettighedsløse. De oplever stadig overgreb. Det sker bare højt mod Nord, i et lille land der er gråt, koldt og vådt tre fjerdedele af året.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Flygtninges værdier

Indlægaf LaScrooge » 14. jan 2016, 10:58

adagio skrev:
LaScrooge skrev:Absurd.

I mellemtiden sidder de mennsker, der flygtede fra forfølgelse, krig og uretfærdigheder og tænker, "Hvad er det for et Helvede jeg er kommet til? Hvordan adskiller det sig, fra det Helvede jeg flygtede fra?". Og man forspilder den bedste chance, man overhovedet kunne få, for at udbrede de værdier, vi i vores del af verden synes burde herske: Medmenneskelighed, respekt, retfærdighed, tillid til hinanden, tillid til systemet, tillid til demokratiet, tillid til autoriteter. Tager de videre herfra, er det med gru i maven. Og vi har ikke vist dem noget, der er bedre end det de kom fra. de er stadig magtesløse. De er stadig forfulgte. De behandles stadig som rettighedsløse. De oplever stadig overgreb. Det sker bare højt mod Nord, i et lille land der er gråt, koldt og vådt tre fjerdedele af året.


Du bruger ordet absurd og sammenligner i næste afsnit krigens rædsler, tortur og død med ikke at få lov til at beholde sit dyre guldur i det land hvor man søger asyl. Det lyder som en temmelig absurd proportionsforvrængning.


Det synes jeg jo så ikke. Det er absurd at flygte fra krig og så at blive bestjålet i det land man kommer til. Og det er absurd, at der er nogen, der synes det er i orden.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Flygtninges værdier

Indlægaf LaScrooge » 14. jan 2016, 11:21

adagio skrev:
Du kan jo spørge flygtningene om de helst vil blive eller tilbage. Jeg tror den her historie er spundet lidt ud af kontrol, der bliver næppe tale om at nogen får konfiskeret en vielsesring til 10.000,- kroner.

Forslaget er i punktform (sakset fra http://politiken.dk/udland/fokus_int/Fl ... er-og-ure/)



Jeg bryder mig sådan set heller ikke om at ransage folks ting, men ligefrem absurd synes jeg nu ikke tanken er at hvis en flygtning kommer med en halv million i en kuffert, kan han godt bruge de penge til at betale noget af sit ophold.


Ja, det kunne jeg.

Kære Flygtning. Vil du helst hele vejen tilbage til dit sønderbombede land, hvor du måske dør eller din familie gør, eller vil du helst blive her hvor vi tager dine ting og behandler dig som et dyr? Valget er helt frit og helt dit eget".

Jeg accepterer ikke, at det er de eneste valgmuligheder.

Den halve million i kufferten tror jeg næppe der findes præcedens for, men hvis der gør, har jeg også en holdning til det. At konfiskere dem ville stadig være tyveri. Så skal man heller tilbyde andre muligheder til formuende flygtninge.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Flygtninges værdier

Indlægaf Pølsemix » 14. jan 2016, 15:34

Ligestiller er vel også det forkerte ord, der er bare blevet draget en parallel til at dem der kan forsørge sig selv også er forpligtet hertil før at staten må gøre det, det er da kun rimeligt.
Hvis "flygtninge" bliver behandlet som jøderne under 2. Verdenskrig og som dyr( :rulle: ) så kan de da bare lade være med at komme herop, de er kommet hertil frivilligt.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Flygtninges værdier

Indlægaf Pølsemix » 14. jan 2016, 18:28

polavyk skrev:
Pølsemix skrev:Ligestiller er vel også det forkerte ord, der er bare blevet draget en parallel til at dem der kan forsørge sig selv også er forpligtet hertil før at staten må gøre det, det er da kun rimeligt.
Hvis "flygtninge" bliver behandlet som jøderne under 2. Verdenskrig og som dyr( :rulle: ) så kan de da bare lade være med at komme herop, de er kommet hertil frivilligt.


Men hvordan kan man argumentere for, at de må klare sig selv, hvis de har værdier, - når man tager værdierne. I stedet skulle man jo opgøre værdierne og så sige; du kan først få økonomisk hjælp om x måneder, fordi du ha x euro (eller hvad de nu har) Umiddelbart forlyder der intet om, at de har det valg?


Om de tager værdierne med det samme og udbetaler det samme som til alle andre eller om de beholder deres værdier indtil de er brugt og så ikke får nogle penge i den periode er da et fedt.....
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Flygtninges værdier

Indlægaf LadyFox » 14. jan 2016, 18:32

Akehurst2 skrev:
adagio skrev:Kontanthjælpsmodtagere må vel heller ikke ligge inde med store værdier i smykker og stadig modtage kontanthjælp? Det ville gøre det ret let at slippe af med sin formue midlertidigt.


Jeg ved faktisk ikke, hvordan man gør med kontanthjælpsmodtagere :gruble:

Når man foretager udlæg i fogedretten er det helt standard at spørge til, om den pågældende har dyre smykker og i givet fald foretage udlæg i dem, hvis de ikke kan holdes ude grundet affektionsværdi, og ikke er så dyre, at affektionsværdien ikke længere kan gøres gældende.

I retsplejeloven har man jo kunnet tage stilling til det spørgsmål, jf. § 515:
"Udlæg kan ikke foretages i genstande, som har en særlig personlig betydning for skyldneren eller medlemmer af hans husstand, medmindre genstandene har en sådan værdi, at det ikke findes rimeligt at holde dem uden for fuldbyrdelsen af fordringshaverens krav."

Gad vide, hvor ofte den er i spil?


I de år jeg har været på kontanthjælp er jeg da i et par tilfælde blevet spurgt om jeg ejer noget af værdi, og så har jeg svaret på det og så er der ikke sket mere - det er altså ikke fordi der har været en ude i mit hjem og undersøge om jeg muligvis løj og gemte diamanter og rolex ure.

Heldigvis da, jeg ville ikke blive specielt begejstret hvis der pludselig havde stået en og ville tjekke efter.
0
...
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Flygtninges værdier

Indlægaf Pølsemix » 14. jan 2016, 18:53

polavyk skrev:
Pølsemix skrev:
polavyk skrev:
Pølsemix skrev:Ligestiller er vel også det forkerte ord, der er bare blevet draget en parallel til at dem der kan forsørge sig selv også er forpligtet hertil før at staten må gøre det, det er da kun rimeligt.
Hvis "flygtninge" bliver behandlet som jøderne under 2. Verdenskrig og som dyr( :rulle: ) så kan de da bare lade være med at komme herop, de er kommet hertil frivilligt.


Men hvordan kan man argumentere for, at de må klare sig selv, hvis de har værdier, - når man tager værdierne. I stedet skulle man jo opgøre værdierne og så sige; du kan først få økonomisk hjælp om x måneder, fordi du ha x euro (eller hvad de nu har) Umiddelbart forlyder der intet om, at de har det valg?


Om de tager værdierne med det samme og udbetaler det samme som til alle andre eller om de beholder deres værdier indtil de er brugt og så ikke får nogle penge i den periode er da et fedt.....


Udover at det er formynderisk... Hvad nu, hvis de ikke får asyl? Får de så deres ting igen?


Får de en regning hvis den danske stat har spenderet mere på dem end hvad deres værdier var værd?
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Flygtninges værdier

Indlægaf Pølsemix » 14. jan 2016, 21:12

polavyk skrev:
Pølsemix skrev:
polavyk skrev:
Pølsemix skrev:
polavyk skrev:
Pølsemix skrev:Ligestiller er vel også det forkerte ord, der er bare blevet draget en parallel til at dem der kan forsørge sig selv også er forpligtet hertil før at staten må gøre det, det er da kun rimeligt.
Hvis "flygtninge" bliver behandlet som jøderne under 2. Verdenskrig og som dyr( :rulle: ) så kan de da bare lade være med at komme herop, de er kommet hertil frivilligt.


Men hvordan kan man argumentere for, at de må klare sig selv, hvis de har værdier, - når man tager værdierne. I stedet skulle man jo opgøre værdierne og så sige; du kan først få økonomisk hjælp om x måneder, fordi du ha x euro (eller hvad de nu har) Umiddelbart forlyder der intet om, at de har det valg?


Om de tager værdierne med det samme og udbetaler det samme som til alle andre eller om de beholder deres værdier indtil de er brugt og så ikke får nogle penge i den periode er da et fedt.....


Udover at det er formynderisk... Hvad nu, hvis de ikke får asyl? Får de så deres ting igen?


Får de en regning hvis den danske stat har spenderet mere på dem end hvad deres værdier var værd?


Jeg synes, det er to meget forskellige ting; den ene handler om, hvordan vores samfund er bygget op, og den anden handler om personlig ejendom. Folk, der har været på kontanthjælp i en periode, bliver heller ikke afkrævet ekstra, når de kommer i arbejde/bliver raske igen.

Men vi bliver aldrig enige, for jeg mener ikke, man skal behandle nogen, som andenrangsmennesker.


Men der er jo forskel på mennesker, danske statsborgere vs. flygtninge og det gælder jo både rettigheder og pligter. Selv dansk flygtningehjælp anerkender at land som Danmark ikke er forpligtet til at sætte sig eget samfund og velfærd over styr i forsøget på at hjælpe hele verdenen. Selv Sverige har kapituleret.

Jeg synes det er usolidarisk over for dem der må blive i nærområderne når ressourcerne skal anvendes til at hjælpe et fåtal der råd til at tage herop, og derfor bør skal vilkårene være så utiltrækkende som muligt så de ikke har lyst til at være her.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Flygtninges værdier

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2016, 01:38

Man har gjort det i 10 år i Schweiz. Der er grænsen nede på 7000 kr, til gengæld får de pengene tilbage hvis de indenfor 7 måneder forlader Schweiz af den ene eller den anden grund.

Flygtninge får oven i det (som jeg forstår artiklen) en ekstraskat på ialt 103.000 kr de første 10 år de er i landet.

http://www.b.dk/globalt/schweiz-har-bes ... r-i-ti-aar
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Flygtninges værdier

Indlægaf Code71 » 15. jan 2016, 12:41

0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"