Er transkvinder kvinder?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf FruitFly » 13. jan 2023, 11:06

Akehurst2 skrev:Hvad nu hvis, der overhovedet ikke va grund til hverken at mene at en dreng, der ikke spiller fodbold og gamer, nødvendigvis har issues ift. kønsidentitet eller seksualitet, men bare er en dreng på sin måde? Hvorfor skal han være bøsse fordi han ikke lever op til en stereotyp?

Hele den her diskussion om, at hvis man ikke er kønskonform og passer ned i nogle meget snævre kasser, så er man nok transkønnet eller som minimum homoseksuel, den synes jeg er meget, meget uheldig. Hvad med at vi alle sammen arbejdede for at man kan være mand og kvinde på tusind måder og alle er rigtige?

Hovedet på sømmet!

Det er ironisk og trist at LGBTQ+, som om noget skulle stå for åget tolerance og accept af folk som de er, har ført til at det er blevet mere firkantet og binært. "Du er en dreng, der ikke gider fodbold? Måske du er en pige". Nej, du er nok bare en dreng, der ikke kan lide fodbold og DET ER OK!
14
#Klimatosse
K.toldam
Indlæg: 3995
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1738

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf K.toldam » 13. jan 2023, 12:58

Akehurst2 skrev:
Mangoness skrev:BørneTelefonen kritiseres

https://www.facebook.com/10127176261810 ... VRQQrgwfl/



Det er en super mærkelig tilgang fra Børnetelefonens side. Hvorfor aktivt plante de ideer i børns hoveder? Det er ikke spor nemt at være transkønnet, så det løser ikke nogen problemer, men skaber bare nogle andre.

Jeg undrer mig dog også over den her tilgang hos nogen af dem, der er uenige med Børnetelefonen: https://www.berlingske.dk/kultur/boerne ... logi-er-du

Det fremgår blandt andet, mener hun, af indholdet i en video, som ligger øverst på Børnetelefonens særlige side om »køn og identitet«. I videoen fortæller en anonym dreng, at han »ikke rigtig føler sig som en dreng«:

»Jeg hader at spille fodbold og game som de andre drenge i min klasse. Jeg tænker tit på, om jeg ville være gladere, hvis jeg var en pige. Jeg er bare rigtig forvirret. Hvordan ved jeg, om jeg skal skifte køn?«

Derefter bliver den voksne Ida fra BørneTelefonen interviewet af en børnereporter, der blandt andet får at vide, at over 1.000 børn i første halvår af 2021 havde samtaler om kønsidentitet med BørneTelefonen. Derefter taler de om muligheden for at tale kønsskifte med forældre og læger.

Ifølge Lotte Ingerslev er det dog alt for præmaturt at bringe kønsskifte på banen over for børn, der i virkeligheden kan tænkes at have andre udfordringer, siger hun.

»Hvad nu, hvis drengen, der hader fodbold og gaming, er homoseksuel. Eller at han ‘bare’ er ensom eller har andre mere nærliggende problemer end behov for at skifte køn?« siger hun.


Hvad nu hvis, der overhovedet ikke va grund til hverken at mene at en dreng, der ikke spiller fodbold og gamer, nødvendigvis har issues ift. kønsidentitet eller seksualitet, men bare er en dreng på sin måde? Hvorfor skal han være bøsse fordi han ikke lever op til en stereotyp?

Hele den her diskussion om, at hvis man ikke er kønskonform og passer ned i nogle meget snævre kasser, så er man nok transkønnet eller som minimum homoseksuel, den synes jeg er meget, meget uheldig. Hvad med at vi alle sammen arbejdede for at man kan være mand og kvinde på tusind måder og alle er rigtige?


Der har altid været piger med kort hår der klatrede i træer, og drenge der heller ville lege med barbie dukker end at klatre i træer, men hvorfor skal der være snævre køns kasser, hvorfor kan man ikke bare kaldte i træer hvis man har lyst til der og lege med barbie hvis man har lyst til det.

i nytårs udgaven sara og monopolet var der et dilemma med en der ville omtales som de/dem og der gik helt ged i der fordi der er bare er unaturligt, at omtale nogen på den måde.
2
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf dgd2007 » 13. jan 2023, 15:20

K.toldam skrev:[...]Der har altid været piger med kort hår der klatrede i træer, og drenge der heller ville lege med barbie dukker end at klatre i træer, men hvorfor skal der være snævre køns kasser, hvorfor kan man ikke bare kaldte i træer hvis man har lyst til der og lege med barbie hvis man har lyst til det.
[...]

Det er vel fordi det et forsøg på at omplante endnu en trend fra USA - hvor jeg vil påstå at kønsstereotyperne ikke har ændret sig så meget som i Nordeuropa.
0
K.toldam
Indlæg: 3995
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1738

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf K.toldam » 13. jan 2023, 18:40

dgd2007 skrev:
K.toldam skrev:[...]Der har altid været piger med kort hår der klatrede i træer, og drenge der heller ville lege med barbie dukker end at klatre i træer, men hvorfor skal der være snævre køns kasser, hvorfor kan man ikke bare kaldte i træer hvis man har lyst til der og lege med barbie hvis man har lyst til det.
[...]

Det er vel fordi det et forsøg på at omplante endnu en trend fra USA - hvor jeg vil påstå at kønsstereotyperne ikke har ændret sig så meget som i Nordeuropa.


Kan vi ikke lade være med at importerer idioti fra USA :gisp:
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf paint » 13. jan 2023, 19:05

dgd2007 skrev:
K.toldam skrev:[...]Der har altid været piger med kort hår der klatrede i træer, og drenge der heller ville lege med barbie dukker end at klatre i træer, men hvorfor skal der være snævre køns kasser, hvorfor kan man ikke bare kaldte i træer hvis man har lyst til der og lege med barbie hvis man har lyst til det.
[...]

Det er vel fordi det et forsøg på at omplante endnu en trend fra USA - hvor jeg vil påstå at kønsstereotyperne ikke har ændret sig så meget som i Nordeuropa.


Til en vis grad, har det vel. Jeg har ikke set visitkort/Business cards, her i Danmark, hvor der skrives hvad man identificerer sig som, og ønsker at blive tiltalt som (men det er måske bare mig der ikke er stødt på dem :gruble: )

Billede
Senest rettet af paint 13. jan 2023, 21:39, rettet i alt 3 gange.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
K.toldam
Indlæg: 3995
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1738

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf K.toldam » 13. jan 2023, 19:07

paint skrev:
dgd2007 skrev:
K.toldam skrev:[...]Der har altid været piger med kort hår der klatrede i træer, og drenge der heller ville lege med barbie dukker end at klatre i træer, men hvorfor skal der være snævre køns kasser, hvorfor kan man ikke bare kaldte i træer hvis man har lyst til der og lege med barbie hvis man har lyst til det.
[...]

Det er vel fordi det et forsøg på at omplante endnu en trend fra USA - hvor jeg vil påstå at kønsstereotyperne ikke har ændret sig så meget som i Nordeuropa.


Til en vis grad, har det vel. Jeg har ikke set visitkort/Business cards, her i Danmark, hvor der skrives hvad man identificerer sig som, og ønsker at blive tiltalt som (men det er måske bare mig der ikke er stødt på dem :gruble: )

Billede


Det håber jeg heller ikke kommer :tie:
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf dgd2007 » 13. jan 2023, 21:16

paint skrev:
dgd2007 skrev:Det er vel fordi det et forsøg på at omplante endnu en trend fra USA - hvor jeg vil påstå at kønsstereotyperne ikke har ændret sig så meget som i Nordeuropa.


Til en vis grad, har det vel. Jeg har ikke set visitkort/Business cards, her i Danmark, hvor der skrives hvad man identificerer sig som, og ønsker at blive tiltalt som (men det er måske bare mig der ikke er stødt på dem :gruble: )
[...]

Ah, nej men jeg mente de traditionelle kønsroller, som der lige var blevet talt om i det jeg kommenterede. Altså at drenge spiller fodbold, og piger leger med dukker og den slags. Der blev nævnt at der var kommet en tendens til at sige at hvis du er pige og klatrer i træer, så er du nok "i virkeligheden" en dreng, og det må vi jo se at gøre noget ved. Ingen tvivl om at kønsskiftetrenden kommer derovrefra, men jeg mente tærsklen derovre var lavere for om man kunne argumentere for at et barn måtte være et forkert køn - netop fordi de i øvrigt var et godt stykke længere tilbage mht. at godkende at piger faktisk godt kan klatre i træer, eller på anden måde afvige fra Matador-tidens ideer om kønnene.
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf fisken80 » 13. jan 2023, 21:29

dgd2007 skrev:
paint skrev:
dgd2007 skrev:Det er vel fordi det et forsøg på at omplante endnu en trend fra USA - hvor jeg vil påstå at kønsstereotyperne ikke har ændret sig så meget som i Nordeuropa.


Til en vis grad, har det vel. Jeg har ikke set visitkort/Business cards, her i Danmark, hvor der skrives hvad man identificerer sig som, og ønsker at blive tiltalt som (men det er måske bare mig der ikke er stødt på dem :gruble: )
[...]

Ah, nej men jeg mente de traditionelle kønsroller, som der lige var blevet talt om i det jeg kommenterede. Altså at drenge spiller fodbold, og piger leger med dukker og den slags. Der blev nævnt at der var kommet en tendens til at sige at hvis du er pige og klatrer i træer, så er du nok "i virkeligheden" en dreng, og det må vi jo se at gøre noget ved. Ingen tvivl om at kønsskiftetrenden kommer derovrefra, men jeg mente tærsklen derovre var lavere for om man kunne argumentere for at et barn måtte være et forkert køn - netop fordi de i øvrigt var et godt stykke længere tilbage mht. at godkende at piger faktisk godt kan klatre i træer, eller på anden måde afvige fra Matador-tidens ideer om kønnene.


Vi er ikke en skid bedre i Danmark. Hvordan tror du rigtig mange fædre reagerer, hvis deres sønner siger de vil have neglelak på eller være prinsesse til fastelavn?
Og hvorfor tror du der findes ord som drengepige og tøsedreng?
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf paint » 13. jan 2023, 21:32

dgd2007 skrev:
paint skrev:
dgd2007 skrev:Det er vel fordi det et forsøg på at omplante endnu en trend fra USA - hvor jeg vil påstå at kønsstereotyperne ikke har ændret sig så meget som i Nordeuropa.


Til en vis grad, har det vel. Jeg har ikke set visitkort/Business cards, her i Danmark, hvor der skrives hvad man identificerer sig som, og ønsker at blive tiltalt som (men det er måske bare mig der ikke er stødt på dem :gruble: )
[...]

Ah, nej men jeg mente de traditionelle kønsroller, som der lige var blevet talt om i det jeg kommenterede. Altså at drenge spiller fodbold, og piger leger med dukker og den slags. Der blev nævnt at der var kommet en tendens til at sige at hvis du er pige og klatrer i træer, så er du nok "i virkeligheden" en dreng, og det må vi jo se at gøre noget ved. Ingen tvivl om at kønsskiftetrenden kommer derovrefra, men jeg mente tærsklen derovre var lavere for om man kunne argumentere for at et barn måtte være et forkert køn - netop fordi de i øvrigt var et godt stykke længere tilbage mht. at godkende at piger faktisk godt kan klatre i træer, eller på anden måde afvige fra Matador-tidens ideer om kønnene.


Aaah..ok. ;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Akehurst2 » 13. jan 2023, 21:37

fisken80 skrev:
dgd2007 skrev:
paint skrev:
dgd2007 skrev:Det er vel fordi det et forsøg på at omplante endnu en trend fra USA - hvor jeg vil påstå at kønsstereotyperne ikke har ændret sig så meget som i Nordeuropa.


Til en vis grad, har det vel. Jeg har ikke set visitkort/Business cards, her i Danmark, hvor der skrives hvad man identificerer sig som, og ønsker at blive tiltalt som (men det er måske bare mig der ikke er stødt på dem :gruble: )
[...]

Ah, nej men jeg mente de traditionelle kønsroller, som der lige var blevet talt om i det jeg kommenterede. Altså at drenge spiller fodbold, og piger leger med dukker og den slags. Der blev nævnt at der var kommet en tendens til at sige at hvis du er pige og klatrer i træer, så er du nok "i virkeligheden" en dreng, og det må vi jo se at gøre noget ved. Ingen tvivl om at kønsskiftetrenden kommer derovrefra, men jeg mente tærsklen derovre var lavere for om man kunne argumentere for at et barn måtte være et forkert køn - netop fordi de i øvrigt var et godt stykke længere tilbage mht. at godkende at piger faktisk godt kan klatre i træer, eller på anden måde afvige fra Matador-tidens ideer om kønnene.


Vi er ikke en skid bedre i Danmark. Hvordan tror du rigtig mange fædre reagerer, hvis deres sønner siger de vil have neglelak på eller være prinsesse til fastelavn?
Og hvorfor tror du der findes ord som drengepige og tøsedreng?


Et punkt, hvor jeg dog tror, vi er mere tolerante, og hvor det kan have betydning i spørgsmålet om trankønnethed, er ift. homoseksualitet.

Jeg kan få en fornemmelse af, at det for nogle forældre i USA faktisk er lettere at deres søn/datter er trans end at de er homoseksuelle - at det er ‘bedre’ at deres søn identificerer sig som kvinde og lever i et på papiret heteroseksuelt forhold end at det bare er et helt almindeligt mande-par.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf paint » 13. jan 2023, 21:52

Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:
dgd2007 skrev:
paint skrev:
dgd2007 skrev:Det er vel fordi det et forsøg på at omplante endnu en trend fra USA - hvor jeg vil påstå at kønsstereotyperne ikke har ændret sig så meget som i Nordeuropa.


Til en vis grad, har det vel. Jeg har ikke set visitkort/Business cards, her i Danmark, hvor der skrives hvad man identificerer sig som, og ønsker at blive tiltalt som (men det er måske bare mig der ikke er stødt på dem :gruble: )
[...]

Ah, nej men jeg mente de traditionelle kønsroller, som der lige var blevet talt om i det jeg kommenterede. Altså at drenge spiller fodbold, og piger leger med dukker og den slags. Der blev nævnt at der var kommet en tendens til at sige at hvis du er pige og klatrer i træer, så er du nok "i virkeligheden" en dreng, og det må vi jo se at gøre noget ved. Ingen tvivl om at kønsskiftetrenden kommer derovrefra, men jeg mente tærsklen derovre var lavere for om man kunne argumentere for at et barn måtte være et forkert køn - netop fordi de i øvrigt var et godt stykke længere tilbage mht. at godkende at piger faktisk godt kan klatre i træer, eller på anden måde afvige fra Matador-tidens ideer om kønnene.


Vi er ikke en skid bedre i Danmark. Hvordan tror du rigtig mange fædre reagerer, hvis deres sønner siger de vil have neglelak på eller være prinsesse til fastelavn?
Og hvorfor tror du der findes ord som drengepige og tøsedreng?


Et punkt, hvor jeg dog tror, vi er mere tolerante, og hvor det kan have betydning i spørgsmålet om trankønnethed, er ift. homoseksualitet.

Jeg kan få en fornemmelse af, at det for nogle forældre i USA faktisk er lettere at deres søn/datter er trans end at de er homoseksuelle - at det er ‘bedre’ at deres søn identificerer sig som kvinde og lever i et på papiret heteroseksuelt forhold end at det bare er et helt almindeligt mande-par.


Jeg tror det kommer meget an på, hvor man bor i USA. USA, er ikke rigtig ét land, med fælles normer, som du sikkert ved. I Sydstaterne, skal folk overhovedet ikke tale om den slags tilbøjeligheder, som vi taler om her. Det er simpelthen et tabu, som man kun har hån og foragt for (måske lige med undtagelse af New Orleans, Louisiana). Jeg gik selv på et universitet (i én af Sydstaterne i to år). Men jeg hørte (dengang) igen og igen, at disse mennesker som regel flyttede til Californien eller nordpå til New York eller evt. Boston, hvor man er en hel del mere frisindede/tolerante med den slags.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Hurrze » 21. jan 2023, 05:28

Ja og nej. Altså ville jo nævne som hende eller hun

Når man snakker de forskellige emner der bla. Er nævnt ville jeg synes det kommer an på hvor langt i processen man er.
Ønsker ikke og tvinge transkvinder ind i mændenes omklædningsrum, men ønsker heller ikke en transkvinde der stadig har mandlige kønsorganer i den kvindelige omklædning
Måske er muligheden og lave f.eks. Et par enkeltmandsomklædningsrum som kan bruges af transkønnede eller lignende. Så burde alle kunne blive glade. Tænker enkeltmandsomklædning er bedre end et 3. Omklædningsrum, for ellers ender man jo med og putte transmænd og transkvinder sammen og er ikke sikkert de ønsker dette
Det ville jeg hvert fald se som en løsningsmulighed. For som sagt ønsker jeg ikke og presse den transkønnede ind i noget personen ikke ønsker, men man skal også huske at man ikke skal pådutte f.eks. Kvinder at have en transkvinde med mandlige kønsorganer i kvindeomklædningen. Hvis personen har gennemgået fuld transformation incl. kønsorganerne ville jeg ikke have et problem med personen i det normale omklædningsrum. Altså hvis man har fået lavet kvindelige kønsorganer at man kommer ind til kvinderne, men inden den operation ville jeg hvert fald som cis kvinde føle mig ubehagelig til mode og andre ubehagelige følelser.

Når vi snakker sportshold hvert fald i forhold til transkvinder så burde de ikke deltage. Simpelthen pga. biologi. Nej jeg ønsker ikke og være diskiminerende, men er ikke fair hvis man kigger på det objektivt. Hvis man er født som mand og går igennem den mandlige pubertet, så er man bare stærkere fysisk også selvom man går igennem alle producerne senere. Man er bare biologisk fysisk overlegen og ville derfor ikke være fair da transkvinden altid vil have en fordel i forhold til cis kvinden og man kan ikke ændre på det.

Kan dog godt se at det vil være synd og udelukke transpersoner fra sport, men der er ingen god løsning der, og man bliver nød til i mine øjne vælge det der er mest fair for flertallet, hvilket i mine øjne er hvert fald ikke og lade transkvinder deltage i kvindesport
Senest rettet af Hurrze 21. jan 2023, 06:34, rettet i alt 4 gange.
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3635

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Petrix » 21. jan 2023, 05:38

Her er lidt fra samme genre.
Jeg må sige, at jeg er stået lidt af på det sidste og synes det bliver mere og mere underligt.

https://danske-podcasts.dk/podcast/gens ... sse-racist
0
27102021
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Hurrze » 21. jan 2023, 05:41

Når vi snakker børn så synes jeg vi skal lade børnene udfolde sig som de er. Ikke presse noget ned over hovedet på dem hverken den ene eller anden vej.

Der er drenge der bare godt kan lide og lege med barbiedukker eller piger der elsker biler. Der skal i mine øjne også være plads til hvis barnet i en periode af sit liv har behov for og finde ud af det med kønsidentitet. Og også plads til hvis barnet identificerer sig som et andet køn end det tildelt ved fødslen.
Jeg mener bare samtidig også at vi ikke skal sætte transkønnet på børn der er uden for normen eller har en periode med kønsidentitet, og stadig være åbne overfor transkønnede børn.
Lad barnet være det det er.
Ved et barn der oprigtigt er transkønnet er jeg fortaler for hormonblokkere.
Så en live på BT’s facebook side på et tidspunkt hvor der var overraskende mange der var imod hormonblokkere. Mit bud er at det var uvidenhed i forhold til hvad hormonblokkere er.
Hvis nogen er i tvivl så forklarer jeg lige ud fra det jeg ved. Er ikke læge eller transkønnet selv eller lignende, kan kun tale ud fra det jeg ved om emnet.
Hormonblokkere standser midlertidigt ens pubertet. Altså hvis man ellers ville være gået i puberteten så standser det processen. Hvis man stopper på dem, vil man så gå i den respsektive pubertet som det man er født som, så det har ingen permanente konskvenser at man tager hormonblokkere.
I mine øjne er det en god ting da et kønskifte er betydeligt sværere og man vil have flere træk fra sit tildelte køn ved fødslen hvis man går i puberteten før man skifter køn, og hvis man ændrer mening kan man bare stoppe på hormonblokkere og derved er der ingen skade sket.
Så er fortaler for hormonblokkere indtil personen er fyldt 18 år og så kan personen selv bestemme på det tidspunkt om personen vil igennem kønskifte i forhold til hormoner, operationer mm.
Synes dog ikke hormonblokkere skal begyndes på før barnet er en 10 år, da man i det første 10 år tit kan have perioder hvor man måske leger det andet køn uden og være transkønnet, og når man er fyldt 10 så burde man vide hvad man identificerer sig som. Of oftest går børn først i puberteten i 12-15 års alderen, dog er der undtagelser.
0
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
K.toldam
Indlæg: 3995
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1738

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf K.toldam » 21. jan 2023, 17:39

dgd2007 skrev:
paint skrev:
dgd2007 skrev:Det er vel fordi det et forsøg på at omplante endnu en trend fra USA - hvor jeg vil påstå at kønsstereotyperne ikke har ændret sig så meget som i Nordeuropa.


Til en vis grad, har det vel. Jeg har ikke set visitkort/Business cards, her i Danmark, hvor der skrives hvad man identificerer sig som, og ønsker at blive tiltalt som (men det er måske bare mig der ikke er stødt på dem :gruble: )
[...]

Ah, nej men jeg mente de traditionelle kønsroller, som der lige var blevet talt om i det jeg kommenterede. Altså at drenge spiller fodbold, og piger leger med dukker og den slags. Der blev nævnt at der var kommet en tendens til at sige at hvis du er pige og klatrer i træer, så er du nok "i virkeligheden" en dreng, og det må vi jo se at gøre noget ved. Ingen tvivl om at kønsskiftetrenden kommer derovrefra, men jeg mente tærsklen derovre var lavere for om man kunne argumentere for at et barn måtte være et forkert køn - netop fordi de i øvrigt var et godt stykke længere tilbage mht. at godkende at piger faktisk godt kan klatre i træer, eller på anden måde afvige fra Matador-tidens ideer om kønnene.


Jeg ser pige / dreng som noget biologisk, den ene gruppe har en tissemand den anden har ikke
Men jeg tror også at de hænger fast i matador tiden, Istedet for bare at accepterer at nogle piger klatrer i træer og nogle drenge leger med Barbie dukker.
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"