Er transkvinder kvinder?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
K.toldam
Indlæg: 4168
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1793

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf K.toldam » 21. apr 2024, 18:01

dgd2007 skrev:Jeg troede ellers usømmelig omgang med hellige bøger - som Kvinde kend din krop var - lige er blevet forbudt! :gruble:


Hvis man er en del at QPSVD+ bevægelsen kan man ikke gøre noget forkert.

så du burde begynde at glæde dig til Kvinde kend din Tisemand udkommer.
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9702

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Tanten » 21. apr 2024, 23:12

Der var åbenbart også et afsnit for transkvinder i Kvinde Kend Din Krop for 11 år siden https://www.facebook.com/share/p/J3MSL9KrXc83t9Aj/
1
Akehurst2
Indlæg: 14248
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41125

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Akehurst2 » 22. apr 2024, 15:28

Tanten skrev:Der var åbenbart også et afsnit for transkvinder i Kvinde Kend Din Krop for 11 år siden https://www.facebook.com/share/p/J3MSL9KrXc83t9Aj/


Det er meget interessant, at bogen også i 2013 'henvendte sig til "Alle, der så sig selv om kvinder"' og at det vakte så lidt opmærksomhed på det tidspunkt.

Jeg ved ikke, om det kan skyldes, at emnet generelt fylder langt mere nu, og at det derfor ikke på samme måde kunne gå under radaren.

Jeg ved, at jeg for ti år siden var langt mere afslappet ift. transkvinders plads i kvinderum - sådan, at 'der jo skal være plads til alle og der går ikke noget fra mig ved at kalde dem kvinder', hvor jeg i dag er blevet langt mere opmærksom på de konsekvenser det har, når man ikke reflekterer nærmere over, hvad det konkret indebærer, når man anerkender at alle, der ser sig som kvinder, er kvinder. Jeg er derfor også meget mere følsom over for udvidelse af kvindebegrebet, så den biologiske kvinde pludselig er en slags underafdeling af massebegrebet kvinder og overfor den ændring af sproget, det har medført, og de konsekvenser det har haft for konkrete kvinder ift. fx sport, kvindefængsler, krisecentre og seksualitet.
15
Akehurst2
Indlæg: 14248
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41125

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Akehurst2 » 22. apr 2024, 15:35

Det er i øvrigt interessant, at redaktionen på Kvinde kend din krop slet ikke fremhævede 2013-udgaven i deres opslag.

Det kan måske skyldes, at det var mindre omfattende inddragelse af 'det udvidede kvindebegreb' dengang. Jeg kan se i kommentarerne til det opslag, Tanten linker til, at indholdet vedr. transkvinder i 2013 ikke fyldte så meget:

Jeg har 2013 udgaven derhjemme og checkede den igår aftes; der er billede af transkvindes kusse og et underkapitel om Kønsidentitet. Samt en lille rubrik om at transmænd kan få fjernet bryster.
0
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7836
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 601
Likede indlæg: 11614

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Kerrigan » 22. apr 2024, 15:37

Akehurst2 skrev:Det er i øvrigt interessant, at redaktionen på Kvinde kend din krop slet ikke fremhævede 2013-udgaven i deres opslag.

Det kan måske skyldes, at det var mindre omfattende inddragelse af 'det udvidede kvindebegreb' dengang. Jeg kan se i kommentarerne til det opslag, Tanten linker til, at indholdet vedr. transkvinder i 2013 ikke fyldte så meget:

Jeg har 2013 udgaven derhjemme og checkede den igår aftes; der er billede af transkvindes kusse og et underkapitel om Kønsidentitet. Samt en lille rubrik om at transmænd kan få fjernet bryster.

Jeg tænker også umiddelbart at dét er grunden til at det ikke vakte mere opstandelse. Hvis der havde været en sektion med hvordan en kvinde kan tjekke sig selv for testikekræft, så havde det også vakt betydeligt mere opsigt.
3
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Modesty Blame
Indlæg: 4419
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 529
Likede indlæg: 9580

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Modesty Blame » 25. apr 2024, 18:37

Reumert-prisen indfører kønsneutrale priser. Og det gør de, så kunstnere, der ikke identificerer sig som hverken mand eller kvinde, også kan være med. Det er sådan set helt okay - jeg håber, at der stadig er både mænd og kvinder, der får priserne. Lad os se om fem år.
0
K.toldam
Indlæg: 4168
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1793

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf K.toldam » 26. apr 2024, 07:33

Modesty Blame skrev:Reumert-prisen indfører kønsneutrale priser. Og det gør de, så kunstnere, der ikke identificerer sig som hverken mand eller kvinde, også kan være med. Det er sådan set helt okay - jeg håber, at der stadig er både mænd og kvinder, der får priserne. Lad os se om fem år.

jeg gætter på flertallet at priser går til “Personer født med tissemand” eller som man sagde priskategorien hed før Mænd
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Modesty Blame
Indlæg: 4419
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 529
Likede indlæg: 9580

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Modesty Blame » 26. apr 2024, 08:17

K.toldam skrev:
Modesty Blame skrev:Reumert-prisen indfører kønsneutrale priser. Og det gør de, så kunstnere, der ikke identificerer sig som hverken mand eller kvinde, også kan være med. Det er sådan set helt okay - jeg håber, at der stadig er både mænd og kvinder, der får priserne. Lad os se om fem år.

jeg gætter på flertallet at priser går til “Personer født med tissemand” eller som man sagde priskategorien hed før Mænd

Hvis det er tilfældet, må vi snakke om det. Jeg gætter på en bedre fordeling. Tror ikke på, de vil foretage en så åbenlys diskrimination.
0
K.toldam
Indlæg: 4168
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1793

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf K.toldam » 26. apr 2024, 10:30

Modesty Blame skrev:
K.toldam skrev:
Modesty Blame skrev:Reumert-prisen indfører kønsneutrale priser. Og det gør de, så kunstnere, der ikke identificerer sig som hverken mand eller kvinde, også kan være med. Det er sådan set helt okay - jeg håber, at der stadig er både mænd og kvinder, der får priserne. Lad os se om fem år.

jeg gætter på flertallet at priser går til “Personer født med tissemand” eller som man sagde priskategorien hed før Mænd

Hvis det er tilfældet, må vi snakke om det. Jeg gætter på en bedre fordeling. Tror ikke på, de vil foretage en så åbenlys diskrimination.


Hvorfor tror du det er diskrimination fra prisuddelingens side ?

Det er det samme med Oscars prisuddelingens, der er år hvor der ikke er nogen negre der modtager en oscar
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
dna
Indlæg: 738
Tilmeldt: 14. dec 2020, 10:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 688

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf dna » 26. apr 2024, 21:33

Modesty Blame skrev:Reumert-prisen indfører kønsneutrale priser. Og det gør de, så kunstnere, der ikke identificerer sig som hverken mand eller kvinde, også kan være med. Det er sådan set helt okay - jeg håber, at der stadig er både mænd og kvinder, der får priserne. Lad os se om fem år.


God ting. Man kan bare lægge den sammen til én pris veed diverse prisuddelinger. I stedet for bedste kvindelige, bedste mandlige og bedste kønsforvirrede skuespiller/sanger osv så kan man have bedste skuespiller/sanger.

Derved kan man også reducere de ofte gabende kedelige prisoverrækkelser.
1
K.toldam
Indlæg: 4168
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1793

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf K.toldam » 26. apr 2024, 23:11

dna skrev:
Modesty Blame skrev:Reumert-prisen indfører kønsneutrale priser. Og det gør de, så kunstnere, der ikke identificerer sig som hverken mand eller kvinde, også kan være med. Det er sådan set helt okay - jeg håber, at der stadig er både mænd og kvinder, der får priserne. Lad os se om fem år.


God ting. Man kan bare lægge den sammen til én pris veed diverse prisuddelinger. I stedet for bedste kvindelige, bedste mandlige og bedste kønsforvirrede skuespiller/sanger osv så kan man have bedste skuespiller/sanger.

Derved kan man også reducere de ofte gabende kedelige prisoverrækkelser.


man kan også bare have årets pris, så er alle inkluderet.
2
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4144
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3740

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 27. apr 2024, 02:38

"Unisex hygiejnebind". Yah, det er vores chance gutter. De har endda vinger! Man kan bruge dem sammen med Microsoft Flight Simulator.

Billede

Derudover faldt jeg over "cottonlike". meh.

Og kr. 120. wow, hvordan går det lige med inflationen derovre?
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 127
Likede indlæg: 5006

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Anne Droid » 27. apr 2024, 05:58

Vlad Kalashnikov skrev:"Unisex hygiejnebind". Yah, det er vores chance gutter. De har endda vinger! Man kan bruge dem sammen med Microsoft Flight Simulator.

Billede

Derudover faldt jeg over "cottonlike". meh.

Og kr. 120. wow, hvordan går det lige med inflationen derovre?

Der er 64 bind i pakken, så det er lige under 2 kr pr stk. Det koster allways også.
0
Klimatosse
Modesty Blame
Indlæg: 4419
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 529
Likede indlæg: 9580

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Modesty Blame » 27. apr 2024, 06:18

Vlad Kalashnikov skrev:"Unisex hygiejnebind". Yah, det er vores chance gutter. De har endda vinger! Man kan bruge dem sammen med Microsoft Flight Simulator.

Billede

Derudover faldt jeg over "cottonlike". meh.

Og kr. 120. wow, hvordan går det lige med inflationen derovre?

Jeg HADER vinger på bind.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4419
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 529
Likede indlæg: 9580

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Modesty Blame » 27. apr 2024, 06:19

K.toldam skrev:
Modesty Blame skrev:
K.toldam skrev:
Modesty Blame skrev:Reumert-prisen indfører kønsneutrale priser. Og det gør de, så kunstnere, der ikke identificerer sig som hverken mand eller kvinde, også kan være med. Det er sådan set helt okay - jeg håber, at der stadig er både mænd og kvinder, der får priserne. Lad os se om fem år.

jeg gætter på flertallet at priser går til “Personer født med tissemand” eller som man sagde priskategorien hed før Mænd

Hvis det er tilfældet, må vi snakke om det. Jeg gætter på en bedre fordeling. Tror ikke på, de vil foretage en så åbenlys diskrimination.


Hvorfor tror du det er diskrimination fra prisuddelingens side ?

Det er det samme med Oscars prisuddelingens, der er år hvor der ikke er nogen negre der modtager en oscar

Hvis der de næste 5 år ikke er en eneste kvinde, der vinder én af de fire priser, så er jeg ret sikker på, at det vil føles gevaldigt som diskrimination.
Men lad os nu se.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"