Er transkvinder kvinder?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3787
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8242

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Anilara » 14. aug 2023, 10:59

abcd skrev:
Men er transbølgen ikke blevet kraftigere i takt med at rigiditeten af kønsnormer er blevet svagere? Det kunne vel også være omvendt - at når der ikke længere er stærke kønsnormer, skal man længere ude for at skubbe grænserne. Så svagere kønsnormer er et gateway drug til transseksualitet...

Altså, jeg ved det sgu ikke. Men da jeg selv var et barn, og en overgang ville være en dreng, hjalp det mig at få sparket ind i bøtten at mit køn sagtens kunne rumme, at jeg opførte mig og tænkte mere maskulint end den gennemsnitlige pige.
10
Masser af.
Ikke "massere af"... Ffs.
abcd
Indlæg: 6387
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10479

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf abcd » 14. aug 2023, 11:02

Anilara skrev:
abcd skrev:
Men er transbølgen ikke blevet kraftigere i takt med at rigiditeten af kønsnormer er blevet svagere? Det kunne vel også være omvendt - at når der ikke længere er stærke kønsnormer, skal man længere ude for at skubbe grænserne. Så svagere kønsnormer er et gateway drug til transseksualitet...

Altså, jeg ved det sgu ikke. Men da jeg selv var et barn, og en overgang ville være en dreng, hjalp det mig at få sparket ind i bøtten at mit køn sagtens kunne rumme, at jeg opførte mig og tænkte mere maskulint end den gennemsnitlige pige.


Men i dag vil jeg påstå at for langt de fleste er det ikke noget problem at f.eks. drenge leger med dukker. Og jeg tror i særlig grad ikke det er et problem i familier som er åbne over for at deres helt små børn kan skifte køn. Transkønnethed er ikke noget der primært opstår i konservative familier, det bliver skubbet fra dem der gerne vil være så progressive som muligt.
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3787
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8242

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Anilara » 14. aug 2023, 11:08

abcd skrev:
Anilara skrev:
abcd skrev:
Men er transbølgen ikke blevet kraftigere i takt med at rigiditeten af kønsnormer er blevet svagere? Det kunne vel også være omvendt - at når der ikke længere er stærke kønsnormer, skal man længere ude for at skubbe grænserne. Så svagere kønsnormer er et gateway drug til transseksualitet...

Altså, jeg ved det sgu ikke. Men da jeg selv var et barn, og en overgang ville være en dreng, hjalp det mig at få sparket ind i bøtten at mit køn sagtens kunne rumme, at jeg opførte mig og tænkte mere maskulint end den gennemsnitlige pige.


Men i dag vil jeg påstå at for langt de fleste er det ikke noget problem at f.eks. drenge leger med dukker. Og jeg tror i særlig grad ikke det er et problem i familier som er åbne over for at deres helt små børn kan skifte køn. Transkønnethed er ikke noget der primært opstår i konservative familier, det bliver skubbet fra dem der gerne vil være så progressive som muligt.

Ja. Min familie var ikke åben for at man kan skifte køn, men meget åbne for, at kønnet man har, kan rumme det hele. Jeg er opvokset med en traditionelt set ret maskulin mor, så kønsnormerne var ikke super stærke. Det er bare derfor jeg måske ikke går helt med på præmissen, selvom jeg ser hvor du kommer fra.
4
Masser af.
Ikke "massere af"... Ffs.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23842
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22100

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf dgd2007 » 14. aug 2023, 12:32

Nesnay skrev:[...]
Jeg bliver træt af sådan en reduktionistisk tankegang. Hvis det er nok til at være transkønnet, at man ikke lever op til kønsstereotyperne, er vi godt nok mange potentielle transkønnede. Min grandfætter elskede at lege med dukker, og allerhelst ville han lege sygeplejerske. Han var ikke transkønnet, til gengæld var han homosekuel. Jeg valgte aldrig frivilligt at lege med dukker som fireårig - jeg er en heteroseksuel kvinde. Min bror ville som lille altid helst have bikini og nederdel på, når vi legede med klædudtøj som børn. Han er heteroseksuel mand. Ingen af os har nogen sinde været det mindste i tvivl om vores kønsidentitet.

Der er helt sikkert nogle, der oplever kønsdysfori i en eller anden grad og ikke føler sig som deres biologiske køn, men det er altså ikke nødvendigvis potentiel transkønnethed, bare fordi lille Laura gerne vil kravle i træer og lege med biler, eller lille Hans gerne vil lege med dukkevogn. Giv nu folk plads til at udfolde sig uden for kønsstereotyperne.

Ja, det har jeg også tænkt på i forbindelse med alt det her ... altså at det ikke netop helt unødvendige, gamle stereotyper man tager udgangspunkt i, når man taler om i virkeligheden at være noget andet end sit køn?

Det er sådan lidt en tilbagerulning af de frihedsgrader der ellers var kommet i de sidste 50 år.

Her var datter fx langt den mest aktive til at klatre i træer - og senere hen absolut at skulle prøve faldskærmsudspring og sådan noget, og hun var ikke interesseret i Barbie og andet lyserødt lir. Søn var dog allerede ekspert i alle bilmærkerne da han gik i vuggestue (selv om han ikke udtalte dem alle helt rigtigt). Så lidt af hvert med at overholde og ikke overholde traditionerne. Men altså, det kan da sagtens rummes inden for de eksisterende køn.

EDIT: Noget andet er, at "bølgen" jo især kommer fra USA, hvor stereotyperne nok stadig gælder lidt mere uændret end her?
3
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6541
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14609

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Mangoness » 14. aug 2023, 12:55

Model May Simón Lifschitz oplever, at transkønnede lever en usikker tilværelse med chikane.

https://nyheder.tv2.dk/2023-08-08-hun-v ... tende-vrag
(Der er også et link til indslaget fra Go' Aften Live i artiklen)

Et andet interview med hende:
https://www.alt.dk/artikler/modellen-ma ... anskoennet
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
K.toldam
Indlæg: 4183
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1794

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf K.toldam » 14. aug 2023, 13:15

Mangoness skrev:Model May Simón Lifschitz oplever, at transkønnede lever en usikker tilværelse med chikane.

https://nyheder.tv2.dk/2023-08-08-hun-v ... tende-vrag
(Der er også et link til indslaget fra Go' Aften Live i artiklen)

Et andet interview med hende:
https://www.alt.dk/artikler/modellen-ma ... anskoennet

Hun håber, at folk kan acceptere, at vi alle er forskellige. Som minimum skal man have lov til at være den, man er, i fred, lyder det

Måske Transkønnet også skal accepterer at kvinder også gerne vil have lov til at være dem de er i fred, at de gerne vil have deres sport og omklædningsrum frie for folk født med en tissemand, eller går friheds kravet kun den ene vej :gruble:
2
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6541
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14609

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Mangoness » 19. aug 2023, 07:09

6
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Zorglup » 19. aug 2023, 10:29

'Han' smadrer kvindernes rekorder på stribe.
https://ekstrabladet.dk/sport/anden_spo ... er/9910987
1
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23842
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22100

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf dgd2007 » 19. aug 2023, 10:58

Zorglup skrev:'Han' smadrer kvindernes rekorder på stribe.
https://ekstrabladet.dk/sport/anden_spo ... er/9910987

Der var for nylig en der kritiserede tråden for for mange gentagelser af de samme synspunkter - men det er jo fordi der bliver ved med at komme de der eksempler, hvor man bare udbryde: "Stop nu det vanvid!"

Har lige set et par kampe i fodbold-VM (K). Det er ganske vist også kun de bedste hold der er tilbage nu, men det er jo rigtig godt - og de spiller for fuldt udsolgte kæmpestadioner. Det ville da være helt meningsløst at give lov til at sætte (eks-)mandlige spillere ind. De villle temmelig sikkert kunne bulldoze modstanderen i 90% af nærkampene - men hvorfor dog ødelægge en hel sportsgren, som oven i købet er ved at blive populær!
6
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1584
Likede indlæg: 23800

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Aragorn » 19. aug 2023, 11:10

dgd2007 skrev:
Zorglup skrev:'Han' smadrer kvindernes rekorder på stribe.
https://ekstrabladet.dk/sport/anden_spo ... er/9910987

Der var for nylig en der kritiserede tråden for for mange gentagelser af de samme synspunkter - men det er jo fordi der bliver ved med at komme de der eksempler, hvor man bare udbryde: "Stop nu det vanvid!"

Har lige set et par kampe i fodbold-VM (K). Det er ganske vist også kun de bedste hold der er tilbage nu, men det er jo rigtig godt - og de spiller for fuldt udsolgte kæmpestadioner. Det ville da være helt meningsløst at give lov til at sætte (eks-)mandlige spillere ind. De villle temmelig sikkert kunne bulldoze modstanderen i 90% af nærkampene - men hvorfor dog ødelægge en hel sportsgren, som oven i købet er ved at blive populær!


Det er vanskeligt at undgå når mænd at har så stærkt et konkurrencegen :)
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9164

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Kommodedyret » 19. aug 2023, 11:16

I dag er der pride parade i København. Svært at gennemskue hvad de står for længere, her er alt fra Nordea til furries. Jeg er dog rimelig sikker på at translobbyen ligger lunt i svinget.
1
Closure, closure, closure closure closure
K.toldam
Indlæg: 4183
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1794

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf K.toldam » 19. aug 2023, 12:45

Mangoness skrev:Marcus fra dansk regnbueråd:

https://www.instagram.com/reel/CwFUDc_M ... BiNWFlZA==


Marcus lyder meget fornuftigt

  • Det er ikke kønsbekræftende medicin, det er køns ændrende medicin.
  • Flere og flere der har ændret køn skifter tilbage
  • At være en drenge-pige er ikke det samme som man er en dreng og skal have bortopereret brysterne
1
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
K.toldam
Indlæg: 4183
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1794

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf K.toldam » 19. aug 2023, 12:48

Aragorn skrev:
dgd2007 skrev:
Zorglup skrev:'Han' smadrer kvindernes rekorder på stribe.
https://ekstrabladet.dk/sport/anden_spo ... er/9910987

Der var for nylig en der kritiserede tråden for for mange gentagelser af de samme synspunkter - men det er jo fordi der bliver ved med at komme de der eksempler, hvor man bare udbryde: "Stop nu det vanvid!"

Har lige set et par kampe i fodbold-VM (K). Det er ganske vist også kun de bedste hold der er tilbage nu, men det er jo rigtig godt - og de spiller for fuldt udsolgte kæmpestadioner. Det ville da være helt meningsløst at give lov til at sætte (eks-)mandlige spillere ind. De villle temmelig sikkert kunne bulldoze modstanderen i 90% af nærkampene - men hvorfor dog ødelægge en hel sportsgren, som oven i købet er ved at blive populær!


Det er vanskeligt at undgå når mænd at har så stærkt et konkurrencegen :)


Men det er så heldigt for mændene at der faktisk bliver konkureret i hvilken mandlige fodbold hold der er det bedste.
0
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
K.toldam
Indlæg: 4183
Tilmeldt: 15. dec 2021, 16:53
Kort karma: 18
Likede indlæg: 1794

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf K.toldam » 19. aug 2023, 12:54

Kommodedyret skrev:I dag er der pride parade i København. Svært at gennemskue hvad de står for længere, her er alt fra Nordea til furries. Jeg er dog rimelig sikker på at translobbyen ligger lunt i svinget.


Jeg tror de står for alle dem der er så langt ude at de muligvis skræmmer andre væk, og defor faktisk modarbejder deres egen sag.
1
Der burde laves en lov i imod PaP SugerøR
Thomas31
Indlæg: 2586
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 88
Likede indlæg: 2446

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Thomas31 » 19. aug 2023, 13:25

K.toldam skrev:
Aragorn skrev:
dgd2007 skrev:
Zorglup skrev:'Han' smadrer kvindernes rekorder på stribe.
https://ekstrabladet.dk/sport/anden_spo ... er/9910987

Der var for nylig en der kritiserede tråden for for mange gentagelser af de samme synspunkter - men det er jo fordi der bliver ved med at komme de der eksempler, hvor man bare udbryde: "Stop nu det vanvid!"

Har lige set et par kampe i fodbold-VM (K). Det er ganske vist også kun de bedste hold der er tilbage nu, men det er jo rigtig godt - og de spiller for fuldt udsolgte kæmpestadioner. Det ville da være helt meningsløst at give lov til at sætte (eks-)mandlige spillere ind. De villle temmelig sikkert kunne bulldoze modstanderen i 90% af nærkampene - men hvorfor dog ødelægge en hel sportsgren, som oven i købet er ved at blive populær!


Det er vanskeligt at undgå når mænd at har så stærkt et konkurrencegen :)


Men det er så heldigt for mændene at der faktisk bliver konkureret i hvilken mandlige fodbold hold der er det bedste.


Det gør der så heldigvis ikke.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"