Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Indlægaf annellaII » 15. okt 2019, 06:22

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/hver-anden-efterkommer-vil-have-religionskritik-forbudt

Efterkommere af ikke-vestlige indvandrere ønsker i langt højere grad end etniske danskere at beskytte religion mod kritik, viser den årlige undersøgelse af nydanskeres medborgerskab. Vi skal passe på med at lade tallet være et udtryk for en fejlslagen integration, mener forsker.

Det skal være slut med oplysningstidens ideal om religionskritik, mener knap halvdelen af efterkommere af ikke-vestlige indvandrere bosat i Danmark. Tallet stammer fra et notat, der er en del af Udlændinge- og Integrationsministeriets samlede årlige undersøgelse af ikke-vestlige indvandrere og efterkommeres medborgerskab, som offentliggøres i denne uge.

På spørgsmålet, hvor enig eller uenig er du i, at det bør være forbudt at kritisere religion, erklærer 48 procent af efterkommerne sig således ”helt enig”. For indvandrere, der har opholdt sig mindst tre år i Danmark, er 42 procent enige, mens det gælder for 20 procent etniske danskere.Forkvinden for Rådet for Etniske Minoriteter, Halima El Abassi, er ikke overrasket over, at der er flere efterkommere end indvandrere, der mener, at kritik af religion bør forbydes. Hun mener, at tallet hænger sammen med, at efterkommere bliver mere religiøse end deres forældre.

En udvikling, der efter hendes opfattelse skyldes, at efterkommere ikke føler sig som en del af det danske samfund.



Hvad mener du, burde religionskritik blive forbudt?


Mit svar er et STORT NEJ, jeg ser heller ikke en eneste grund til i Danmark at forbyde religionskritik - (I Tyskland er det forbudt at kritisere jøderne og jødedommen, men det er der en grund til, og det er forfølgelserog udryddelse af jøderne under 2. verdenskrig).
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Indlægaf thomassneum » 15. okt 2019, 06:42

Mon ikke der henvises til blastfami paragraffen som blev fjernet, og vi efterfølgende skulle døje med en vis Hr. Paludan?

Jeg mener det var en fejl at fjerne den paragraf. Genindfør den gerne for min skyld.
Det forhindre stadig ikke kritik af religion.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Indlægaf Slettet bruger » 15. okt 2019, 07:06

Nej, religionskritik bør absolut ikke være forbudt, og det er en god ting at blasfemiparagraffen blev skrottet.
Ligesom vi ikke skal gøre det forbudt at kritisere Mette Frederiksen og Socialdemokratiet hvis Socialdemokratisk Ungdom begynder at udøve terror imod nyhedsmedier som tegner Mette Frederiksen-vittighedstegninger.
2
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Indlægaf DenBruneMunk » 15. okt 2019, 07:11

Spørgsmålet er vel mere om den religionskritik er fra modtager eller afsender?

Der kommer kristne til Danmark fra USA, de er meget kritiske overfor aborter i Danmark.
Der er muslimer som ikke vil have kvinder viser sig i offentligheden og er kritiske overfor de går imod dette.
Vi har katolikker som er kritiske overfor homoseksuelle.
Der er kvinder som svines til og nedgøres, fordi der er personer som er kritiske overfor kvinders frihed i Danmark
Og jo, så er der kritikere som mener muslimere ikke vil integreres.

Så spørgsmålet er om det ikke er begge sider som er kritiske af religionen ved enten bevarelse eller afsky for denne.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 15. okt 2019, 07:12

thomassneum skrev:Mon ikke der henvises til blastfami paragraffen som blev fjernet, og vi efterfølgende skulle døje med en vis Hr. Paludan?

Jeg mener det var en fejl at fjerne den paragraf. Genindfør den gerne for min skyld.
Det forhindre stadig ikke kritik af religion.
Den forbød ikke Jens Jørgen Thorsens Jesus med stiv pik, Life of Brian, valhaltegnefil, eller manga med græske guder, etc. så det er svært at se hvad blastfamiparagraffen egentlig kunne have været brugt til. Kan du give nogle eksempler på hvor du mener den skal bruges.
3
Grab them by the pussy
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Indlægaf Slettet bruger » 15. okt 2019, 07:13

Dmitra skrev:Jeg undrer mig dog over vores racismeparagraf ikke kan bruges til det samme.


Racismeparagraffen burde også afskaffes.
2
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Indlægaf Pax Romana » 15. okt 2019, 07:25

Religion er ikke kun et trossystem. Det er også en påstand om intellektuel og moralsk autoritet over, hvad andre skal tro, hvordan de skal opføre sig, hvordan de skal behandles, hvilke love der skal være, og hvordan de skal håndhæves. Kritik af religion er vigtig af samme grund, som gælder for politik: At være tvunget til at respektere det som giver det magt.

Men ytringsfrihed er ikke en altomfattende ret. Der er grænser og når vi krydser grænser og det resulterer i negative ting som at forårsage konflikt (f.eks. en person som brændte Koranen - det er noget som jeg synes er for meget).

Beklager, men mange mennesker har denne misforståede tro på, at de kan spille Gud (ord utilsigtet) bare fordi de har denne ting, der kaldes ytringsfrihed. Voks op mand og stop med at optræde som børn. Vold fører kun til vold. Hvorvidt vi ønsker et samfund, der kan diskutere ting som religion på civiliseret måde, er op til os. Respekter andres ret til at tro på hvad de vil, forudsat at det ikke skader andre, og de vil gøre det samme for dig.

Mange synes, at deres religion er hellig, mens de kritiserer alle andres som "falske". Ved at forbyde kritik opretholder vi denne fejlagtighed. I et demokrati skal vi kunne kritisk diskutere religion samtidig med at vi godt kan respektere folks religiøsitet
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Indlægaf BlueBunny » 15. okt 2019, 07:26

Jeg synes det er en direkte uhyggelig udvikling.

Jeg er ikke religiøs. Om nogen er vokset op med det ene eller det andet. Myter, religioner, tro mv. Så længe det ikke skader andre. Så må de selv om det.

Jeg vil bare have lov at forbeholde mig retten til at synes det er noget pjat. Og jeg synes visse dele af regioner er direkte skadelige, og finder det uhyggeligt hvis man må opføre sig som man vil i religionens navn - uden nogen må påtale det.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Indlægaf Slettet bruger » 15. okt 2019, 07:32

Dmitra skrev:
abcd skrev:
Dmitra skrev:Jeg undrer mig dog over vores racismeparagraf ikke kan bruges til det samme.


Racismeparagraffen burde også afskaffes.


Det er jeg så uenig i. Det er jo en smagssag uden decideret facit.


Vi har anden lovgivning der beskytter imod injurier og trusler om vold. Det forhindrer at man kan stå på gaden og svine tilfældige folk til eller true dem. Racismeparagraffen beskytter grupper i stedet for individer, og den forholder sig ikke til sandhedsværdien af udtalelser. F.eks. blev Paludan dømt efter paragraffen for at udtale at sorte afrikanere fra det sydlige Afrika har en gennemsnitlig IQ på 75. Selv om det er faktuelt rigtigt at det har de, det har man målt. Dommen forholdt sig ikke til sandhedsværdien, udelukkende til at det er nedværdigende for afrikanere at nogen udtaler sig sådan.
2
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Indlægaf Stars » 15. okt 2019, 07:51

BlueBunny skrev:Jeg synes det er en direkte uhyggelig udvikling.

Jeg er ikke religiøs. Om nogen er vokset op med det ene eller det andet. Myter, religioner, tro mv. Så længe det ikke skader andre. Så må de selv om det.

Jeg vil bare have lov at forbeholde mig retten til at synes det er noget pjat. Og jeg synes visse dele af regioner er direkte skadelige, og finder det uhyggeligt hvis man må opføre sig som man vil i religionens navn - uden nogen må påtale det.


Men der er (i mine øjne) stor forskel på konstruktiv kritik, at synes religion er noget pjat og så tilsvining af religion og religionens symboler.
De første skal selvfølgelig være lovlige, men jeg ser ingen grund til, at man skal have lov til at lægge bacon ind i en koran og brænde den af offentligt. (Hvad man gør hjemme i sin pejs i stuen gider jeg ikke blande mig i)
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4589
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 667
Likede indlæg: 21050

Re: Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Indlægaf catnip » 15. okt 2019, 08:01

Der bliver opgivet to tal i artiklen, 48% og 42% der er for et forbud af religionskritik. Det sidste tal er for efterkommere der har boet i Danmark i 3 år, men der er ingen oplysninger hvor længe dem der udgør 48% har været i landet. Jeg er nysgerrig på hvordan tallene ser ud for efterkommere der har været her i 10 år osv.

Det ville også give rigtig god indsigt, hvis de lavede den her undersøgelse over en længere tidsramme - hvilken holdning har de samme adspurgte efterkommere efter en given årrække.

Og hvordan med aldersgrupper? Det ville også være interessant at vide.
1
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8238

Re: Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Indlægaf Fru Himmelblå » 15. okt 2019, 08:02

Stars skrev:
BlueBunny skrev:Jeg synes det er en direkte uhyggelig udvikling.

Jeg er ikke religiøs. Om nogen er vokset op med det ene eller det andet. Myter, religioner, tro mv. Så længe det ikke skader andre. Så må de selv om det.

Jeg vil bare have lov at forbeholde mig retten til at synes det er noget pjat. Og jeg synes visse dele af regioner er direkte skadelige, og finder det uhyggeligt hvis man må opføre sig som man vil i religionens navn - uden nogen må påtale det.


Men der er (i mine øjne) stor forskel på konstruktiv kritik, at synes religion er noget pjat og så tilsvining af religion og religionens symboler.
De første skal selvfølgelig være lovlige, men jeg ser ingen grund til, at man skal have lov til at lægge bacon ind i en koran og brænde den af offentligt. (Hvad man gør hjemme i sin pejs i stuen gider jeg ikke blande mig i)


Hvorfor? Bør folk ikke være ligeglade? Det er ko ret beset bare en bog.
Måske betyder den lige lidt for meget, hvis man kan gå i spåner over, hvad andre gør med den.
3
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Indlægaf kidkomb » 15. okt 2019, 08:09

Jeg synes det er en uhyggelig glidebane at forbyde religionskritik.
Og jeg synes faktisk at folk gerne må brænde koraner med bacon i.
Til gengæld synes jeg ikke de bør kunne få politibeskyttelse imens! Hvad er det dog for noget vores samfund skal bruge penge på.
Hvis man lyster at gøre den slags på åben gade, bør det være under samme vilkår som alle os andre; du kan ringe efter politiet hvis nogen gør noget ulovligt og så kan du krydse fingre for at de 1)gider at tage dig alvorligt 2)når frem inden du er blevet slået fordærvet.
Hvis jeg stiller mig op foran en rockerborg og råber "fede, grimme, hashrytter. Jeres kællinger er pisse klamme" så får jeg tæv.
Sådan er livet. Og politiet når ikke frem før det sker. Hvis jeg bad om at få lov at gøre det som en politisk eller kunsterisk happening så burde jeg få at vide at jeg kunne tage mig sammen, få et liv og gøre noget nyttigt med min tid. Nøjagtig som Paludan burde have fået at vide.
9
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Indlægaf fisken80 » 15. okt 2019, 08:17

Men er det ikke pointen med vores ytringsfrihed? At det må de gerne mene?

Og med vores skolesystem - at lære dem, at religionskritik er noget der er tilladt? Jeg gør da i hvert fald selv en del ud af netop sekularisering og religionskritik når jeg underviser i religion, og jeg har mange muslimske elever.

Jeg foretrækker så personligt den lidt mere sofistikkerede udgave at religionskritik som Freud, Nietzsche og Stjernholm. Paludan er jo bare en hjerneskadet tosse.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hver anden efterkommer vil have religionskritik forbudt

Indlægaf Slettet bruger » 15. okt 2019, 08:25

fisken80 skrev:Jeg foretrækker så personligt den lidt mere sofistikkerede udgave at religionskritik som Freud, Nietzsche og Stjernholm. Paludan er jo bare en hjerneskadet tosse.


Man mister heldigvis ikke sin ytringsfrihed fordi man er en hjerneskadet tosse, så den observation er irrelevant.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"