30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Boganis
Indlæg: 153
Tilmeldt: 29. jun 2019, 17:30
Kort karma: 7
Likede indlæg: 176

30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Indlægaf Boganis » 25. sep 2019, 14:23

Kommer skyld efter ansvarsløshed; Og kan "nogen" bare ikke stå ved deres vaner og senge kammerater og skyder ansvaret fra sig..?

Hvordan kan man sove 4 i den samme seng samtidlig med der foregår 2 sexovergreb i sengen samme nat, uden nogen in situ siger fra?
Og morgnen efter spise morgenmad sammen, og derefter venter hele 9 dage med at få "krænkeren" til at melde sig selv til politiet?

:gruble:
1
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
Albert Einstein
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: 30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Indlægaf Æble » 25. sep 2019, 16:44

Ja jeg synes også det lyder vanvittigt.

Kvinden havde kysset med ham. De havde lagt sig til at sove sammen med borgmesteren og en anden. Kvinden og manden har sex og han gramser på borgmesteren. Ingen siger noget. Flere dage efter siger borgmesteren til ham at det var voldtægt og han melder sig selv. Borgmesteren og ham var i øvrigt tidligere bollevenner. Det lyder som efterrationalisering af en episode som dagen efter måske ikke var superfed. Men lidt vildt at en mand skal tage alt ansvaret for det og et år i fængsel.

Det lyder vildt med et års fængsel for det. Kan ikke lade være med at tænke om der er noget politisk i at “skabe” sådan en sag.

Men man skal jo ikke altid dømme en situation man kun ved noget om ud fra hvad medierne skriver.
Senest rettet af Æble 25. sep 2019, 16:49, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: 30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Indlægaf Nicolait » 25. sep 2019, 16:46

Jeg synes, det er svært at finde ud af, hvad der er op og ned i den her sag.

Jeg har ikke fulgt retssagen, så jeg har kun min viden fra tabloidmagasinerne.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: 30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Indlægaf deliciouscookie » 25. sep 2019, 16:51

Det skyldes at kvinden sov og derfor ikke var i stand til at sige fra eller give samtykke og der er voldtægt efter gællenede lov, så intet nyt eller udiøst i det. Havde han vækket hende først og hun havde indvilliget så have det været helt i orden, men hun skal være vidne om hvad der foregår og kunne sig til og fra og det var ikke tilfældet, derfor er det voldtægt.

Det var det jeg sagde da vi debatter samtykke baseret sex/voldtægt, vi har det allerede i dag på en god måde ,så hvad er det nye man ønsker hvis ikke omvendt bevistbyrde.
Senest rettet af deliciouscookie 25. sep 2019, 18:48, rettet i alt 1 gang.
4
make cookies not war
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: 30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Indlægaf kidkomb » 25. sep 2019, 16:53

Jeg synes lige vi skal se hvad landsretten siger.
Jeg har fulgt en smule med i dag og er lidt overrasket over dommen må man sige.
Men ofte finder jeg byrettens domme lidt sære. Og overflødige faktisk, idet mange sager ryger videre til landsretten alligevel.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: 30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Indlægaf fisken80 » 25. sep 2019, 17:43

kidkomb skrev:Jeg synes lige vi skal se hvad landsretten siger.
Jeg har fulgt en smule med i dag og er lidt overrasket over dommen må man sige.
Men ofte finder jeg byrettens domme lidt sære. Og overflødige faktisk, idet mange sager ryger videre til landsretten alligevel.


Og med tanke på, at ham krammefidusen blev frikendt i Landsretten, så er jeg enig, det bliver ret interessant, hvad de kommer frem til
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: 30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Indlægaf avdotja » 25. sep 2019, 17:54

Hvis jeg vågnede og opdagede noget jeg antog var et samleje mellem to af mine venner, ville jeg synes det var vildt akavet og formentlig forsøge at ignorere det; jeg er langt fra sikker på at jeg ville få den tanke at en af mine venner, som jeg stolede så meget på at jeg lod ham sove i min seng, rent faktisk var i gang med en voldtægt.

Jeg mener ikke at det at man har kysset på et tidligere tidspunkt, kan bruges som undskyldning for at man troede en given person vil have sex senere.

Som jeg læser det, er der i øvrigt ikke nogen der påstår at kvinden på noget tidspunkt rent faktisk var interesseret i sex - ikke engang manden selv, som jo har tilkendegivet at han trak sig, da han blev opmærksom på at hun ikke ville. Forsvaret bygger på at kvinden ikke sov/ikke var sanseløs beruset og derfor burde have gjort noget aktivt for at forhindre overgrebet.

Det sker desværre tit at overgreb ikke bliver anmeldt med det samme. Især i situationer hvor man kender vedkommende, føler at man selv er skyld i det (allerede her i tråden, ser vi feks eksempler på folk der mener at man inviterer til “sex”, hvis man ikke sørger for at sove alene) eller måske er i tvivl om det overhovedet kan kategoriseres som et overgreb.
21
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: 30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Indlægaf avdotja » 25. sep 2019, 17:58

Men jeg er enig i at det er overraskende at han blev dømt. Ikke at jeg ikke synes at han burde dømmes, for det mener jeg helt klart. Det er bare ikke sådan vi typisk dømmer her i Danmark.
0
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: 30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Indlægaf deliciouscookie » 25. sep 2019, 18:53

avdotja skrev:Men jeg er enig i at det er overraskende at han blev dømt. Ikke at jeg ikke synes at han burde dømmes, for det mener jeg helt klart. Det er bare ikke sådan vi typisk dømmer her i Danmark.
Det er ikke korrekt, det er normalt efter at det blev tilføjet i §216 "Med vold sidestilles hensættelse i en tilstand, i hvilken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen" og det var tilbage i 2001 eller 2002, så det var ikke i går.
1
make cookies not war
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: 30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Indlægaf Misantropen » 25. sep 2019, 19:00

Som jeg har forstået det er kvinden det gik ud over lesbisk. Hende og den dømte mand havde kysset om aftenen hvilket borgmesteren bemærkede/studsede over pga venindens homoseksualitet og fordi hun selv havde et seksuelt forhold til manden(Havde de en aftale om at skulle have sex senere? Det kan jeg ikke huske)

Hun spørger veninden om hun er okay med det og veninden svarer ja og at hun nok selv skal sige fra overfor manden hvis det bliver et problem.

De kommer hjem og alle fire lægger sig til at sove i den samme seng. Jeg husker ikke om borgmesteren falder i søvn og vågner eller om hun er vågen da det sker, men i hvert fald har manden sex med kvinden. Der er også noget med at borgmesteren fornemmer nogle "bollebevægelser" og en hånd på hoften, hvilket hun undrer sig over nu det er hende der har et seksuelt forhold til manden og veninden er lesbisk.

Borgmesteren synes at fornemme på kvindens vejrtrækning at hun sover. Manden fornemmer hun er vågen og indforstået pga. hendes åndedræt og fordi hun ændrer stilling på det tidspunkt så hun ligger på ryggen. Borgmesteren falder i søvn imens han/de er i gang.

Da de vågner spiser de morgenmad sammen(vist alle tre) Jeg husker ikke om borgmesteren og kvinden snakker om hvad der er sket der eller først senere, men de snakker om det og er enige om at manden har voldtaget kvinden.

Borgmesteren ringer til manden og opfordrer ham til at melde sig selv. Manden er noget uforstående, men henvender sig til politiet, der ikke har modtaget en anmeldelse.

I vidneforklaringerne og ved afhøringerne er de alle enige om hvad der er sket. Det eneste der sådan har været uenighed om er hvorvidt åndedrættet kunne tolkes som det ene eller det andet, og derfor om manden har været i “god tro” eller om hun sov og derfor ikke kunne hverken give samtykke eller sige fra.


Jeg har kun hørt brudstykker løbende så er det rigtigt forstået?
2
Brugeravatar
Boganis
Indlæg: 153
Tilmeldt: 29. jun 2019, 17:30
Kort karma: 7
Likede indlæg: 176

Re: 30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Indlægaf Boganis » 25. sep 2019, 19:35

Voldtægt er i alle tilfælde afskyeligt.

Men ved vi med sikkerhed, at den unge mand ikke blev ofret fordi en udsvævende affære og leben var ved at blive offentliggjort; Og en politisk karriere i første potens kom i fare, og dernæst en sprit ny politisk dagsorden og mærkesag fra samme politiske fløj?

Hvis man ser på hvad der er gået forud, de ligger i med hinanden og kysser og to af dem har en aftale om sex og de går om i den samme seng. De vågner og spiser morgenmad og ingen siger et ord til manden om hans overgreb. Første efter 9 dage kommer anklagen efter de har efterrationaliseret med deres nærmeste, er i mine øjne en grundlæggende tvivl som burde være kommet den dømte til gode.
Senest rettet af Boganis 25. sep 2019, 19:59, rettet i alt 1 gang.
2
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
Albert Einstein
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: 30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Indlægaf Thomas31 » 25. sep 2019, 22:34

PublicLibrary skrev:
deliciouscookie skrev:
avdotja skrev:Men jeg er enig i at det er overraskende at han blev dømt. Ikke at jeg ikke synes at han burde dømmes, for det mener jeg helt klart. Det er bare ikke sådan vi typisk dømmer her i Danmark.
Det er ikke korrekt, det er normalt efter at det blev tilføjet i §216 "Med vold sidestilles hensættelse i en tilstand, i hvilken den pågældende er ude af stand til at modsætte sig handlingen" og det var tilbage i 2001 eller 2002, så det var ikke i går.


For ikke for længe siden, var der en sag om en meget ung pige, der var diabetiker og havde drukket alkohol og
udenfor festen blev penetreret af flere mænd, der derefter efterlod hende i buskene. Og det var ikke voldtægt ifølge retten. For var hendes blodsukker lavt nok lige præcis på gerningstidspunktet?

Og det er langt fra det eneste eksempel på kvinder der var berusede eller på anden måde ude af stand til at modsætte sig og hvor der alligevel blev kendt ikke-skyldig. Jeg er generelt rystet, når jeg læser om voldtægtsdomme her i landet. Så jeg er positivt overrasket i dag.


Du er positivt overrasket pga omstændigheder i en helt anden sag. Tak for at tydeliggøre problemet på det her område. Jo flere mænd, der dømmes jo mere glad bliver du. Omstændighederne i den enkelte sag er så ikke så væsentlige.
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: 30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Indlægaf Stitch » 26. sep 2019, 06:43

Thomas31 skrev:Du er positivt overrasket pga omstændigheder i en helt anden sag. Tak for at tydeliggøre problemet på det her område. Jo flere mænd, der dømmes jo mere glad bliver du. Omstændighederne i den enkelte sag er så ikke så væsentlige.


Det handler vel om, at flere skyldige m/k skal dømmes. Det kan enhver da kun være glad for?
2
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2090
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1191

Re: 30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Indlægaf Dawwty » 26. sep 2019, 07:09

Stitch skrev:
Thomas31 skrev:Du er positivt overrasket pga omstændigheder i en helt anden sag. Tak for at tydeliggøre problemet på det her område. Jo flere mænd, der dømmes jo mere glad bliver du. Omstændighederne i den enkelte sag er så ikke så væsentlige.


Det handler vel om, at flere skyldige m/k skal dømmes. Det kan enhver da kun være glad for?

Jeg tror tvisten går på hvordan man ved om en er skyldig.

Hvis man er frifundet i retten er man så uskyldig eller en skyldig som ikke blev dømt?
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: 30-årig mand får et års fængsel for voldtægt af kvinde i borgmesters seng

Indlægaf Pax Romana » 26. sep 2019, 07:21

Dawwty skrev:Jeg tror tvisten går på hvordan man ved om en er skyldig.

Hvis man er frifundet i retten er man så uskyldig eller en skyldig som ikke blev dømt?
Er det ikke lige meget. Jeg syntes det er en sejr for retssikkerheden, når en ”skyldig” bliver frifundet. For mig er det retssikkerhedens grundprincip, at man ikke kan dømmes uden beviser - også selvom en person er skyldig. Det er betryggende for alle, at man ikke kan blive dømt for noget, uden at der er klare beviser.
Senest rettet af Pax Romana 26. sep 2019, 07:22, rettet i alt 1 gang.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"