Skal vi sælge? - Trump vil købe Grønland

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Skal vi sælge? - Trump vil købe Grønland

Indlægaf Kerrigan » 27. aug 2019, 15:47

Persnikedy skrev:
Kerrigan skrev:Og det fortsætter... :stoned:

Billede

Republikanerne har netop sat denne t-shirt til salg for 25 dollars: https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik ... rt/7766294


Meget typisk Republikanerne har de endnu engang glemt Puerto Rico


Oh no. :lol: #facepalm
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4928
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7921

Re: Skal vi sælge? - Trump vil købe Grønland

Indlægaf Nicolait » 27. aug 2019, 18:37

Persnikedy skrev:
Kerrigan skrev:Og det fortsætter... :stoned:

Billede

Republikanerne har netop sat denne t-shirt til salg for 25 dollars: https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik ... rt/7766294


Meget typisk Republikanerne har de endnu engang glemt Puerto Rico


Måske er det billigt til salg. :-D
2
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Skal vi sælge? - Trump vil købe Grønland

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 30. aug 2019, 05:02

I øvrigt en ting jeg er studset over i denne debat - og tidligere da Grønland talte om selvstændighed - er danskere der pludselig bliver super pigefornærmede når de opdager at grønlændere er mindre hippe på at være underlagt Danmark, end danskere mener de burde være. Ofte med direkte henvisning til bloktilskud og dansk finansiering af Grønlands velfærd. Som de så åbenbart mener burde købe kærlighed og troskab.

Det er nu engang ikke sådan verden fungerer.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7757
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11471

Re: Skal vi sælge? - Trump vil købe Grønland

Indlægaf Kerrigan » 30. aug 2019, 09:10

Vlad Kalashnikov skrev:I øvrigt en ting jeg er studset over i denne debat - og tidligere da Grønland talte om selvstændighed - er danskere der pludselig bliver super pigefornærmede når de opdager at grønlændere er mindre hippe på at være underlagt Danmark, end danskere mener de burde være. Ofte med direkte henvisning til bloktilskud og dansk finansiering af Grønlands velfærd. Som de så åbenbart mener burde købe kærlighed og troskab.

Det er nu engang ikke sådan verden fungerer.


Det har jeg slet ikke observeret. Hvilke sider bevæger du dig på?
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Skal vi sælge? - Trump vil købe Grønland

Indlægaf Stitch » 30. aug 2019, 09:14

Nicolait skrev:
Persnikedy skrev:
Kerrigan skrev:Og det fortsætter... :stoned:

Billede

Republikanerne har netop sat denne t-shirt til salg for 25 dollars: https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik ... rt/7766294


Meget typisk Republikanerne har de endnu engang glemt Puerto Rico


Måske er det billigt til salg. :-D


De bytter PR med Grønland?
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 620

Re: Skal vi sælge? - Trump vil købe Grønland

Indlægaf deliciouscookie » 1. sep 2019, 10:50

Grønland kan ikke sælge idet at FN ikke tillader salg and indfødte folkeslag efter kolonitien.

Men Danmark burde melde sig ud af Rigsfællesskabet, så kan Grønland og Færøerne melde sig ind i EU hvis de har lyst til det eller forblive i et Rigsfællesskab sammen.

Besparelsen i bloktilskuddet kan gå til velfærd i Danmark eller skattelettelser når der om en årrække kommer ny regering.
0
make cookies not war
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Skal vi sælge? - Trump vil købe Grønland

Indlægaf vibbsen » 1. sep 2019, 16:39

Kerrigan skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:I øvrigt en ting jeg er studset over i denne debat - og tidligere da Grønland talte om selvstændighed - er danskere der pludselig bliver super pigefornærmede når de opdager at grønlændere er mindre hippe på at være underlagt Danmark, end danskere mener de burde være. Ofte med direkte henvisning til bloktilskud og dansk finansiering af Grønlands velfærd. Som de så åbenbart mener burde købe kærlighed og troskab.

Det er nu engang ikke sådan verden fungerer.


Det har jeg slet ikke observeret. Hvilke sider bevæger du dig på?


Nej, det har jeg altså heller ikke lige noteret mig....Jeg har noteret mig at der er nogen som mener at Danmark - i kraft af bloktilskuddet - har en eller anden slags "første-ret" på Grønland....Men det har så vidt jeg kan se ikke umiddelbart noget med hverken kærlighed eller troskab at gøre......Nærmere en slags "Vi fandt dem først så de er vores. Og hvis de vil melde sig ud af hulen så skal vi have noget ud af det" mentalitet :fløjt:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Thomas31
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2398

Re: Skal vi sælge? - Trump vil købe Grønland

Indlægaf Thomas31 » 3. sep 2019, 11:35

Vlad Kalashnikov skrev:I øvrigt en ting jeg er studset over i denne debat - og tidligere da Grønland talte om selvstændighed - er danskere der pludselig bliver super pigefornærmede når de opdager at grønlændere er mindre hippe på at være underlagt Danmark, end danskere mener de burde være. Ofte med direkte henvisning til bloktilskud og dansk finansiering af Grønlands velfærd. Som de så åbenbart mener burde købe kærlighed og troskab.

Det er nu engang ikke sådan verden fungerer.


Jeg ved ikke, hvem du hentyder til, men det ligger da ikke langt fra min mening. Danmark pumper virkelig mange penge i Grønland, og hvis det kaldes et fællesskab burde der da også være en form for fællesskab.

Men når det ikke er tilfældet er det da ideelt, hvis Grønland kunne blive selvstændige i en ordning med USA
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Skal vi sælge? - Trump vil købe Grønland

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 4. sep 2019, 04:59

Thomas31 skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:I øvrigt en ting jeg er studset over i denne debat - og tidligere da Grønland talte om selvstændighed - er danskere der pludselig bliver super pigefornærmede når de opdager at grønlændere er mindre hippe på at være underlagt Danmark, end danskere mener de burde være. Ofte med direkte henvisning til bloktilskud og dansk finansiering af Grønlands velfærd. Som de så åbenbart mener burde købe kærlighed og troskab.

Det er nu engang ikke sådan verden fungerer.


Jeg ved ikke, hvem du hentyder til, men det ligger da ikke langt fra min mening. Danmark pumper virkelig mange penge i Grønland, og hvis det kaldes et fællesskab burde der da også være en form for fællesskab.

Men når det ikke er tilfældet er det da ideelt, hvis Grønland kunne blive selvstændige i en ordning med USA
Jeg tænker på et indlæg jeg læste i forbindelse med en grønlandsk politiker der forslog, lidt for sjovt, at Trump skulle komme til Grønland, nu han havde droppet Danmark: ” Jeg syntes det er noget respektløs mod Danmark. Når vi tænker på hvior meget Danmark har sendt af bloktilskud og finansieret grønlandsk velfærd uden modkrav.”

Danmark har arvet disse oversøiske besiddelser fra tidligere generationer for hvem det var vigtigt, men nu er danskere mest af alt lidt flove over det hele, og ved ikke hvad de skal stille op med det.

Men så når løsrivelse med jævne mellemrum kommer op (1997, 2014?, og nu 2019 – lige dem jeg kan huske) så bliver de aligevel pludselig helt oprevet når snakken falder om løsrivelse. Som jeg har sagt hver gang det emne kommer op, så syntes jeg Danmark mangler et formål med hvad de vil med Rigsfællesskabet, og et ægte engagement i de andre dele af riget. Et engagement der ikke har noget med penge af gøre. Sidst foreslog jeg at alle folkeskoleklasser skulle obligatorisk lære mindst et af de andre sprog (dansk, grønlandsk, færøsk) – det gør de jo allerede på Færøerne og Grønland, så det er bare Danmark. Og at alle folkeskoleklasser skulle have mindst et studieophold til en af den andre regioner (se også: Ung grønlænder: Folkeskolen skal have obligatorisk undervisning om Grønland). Og så burde offentlige institutioner oprustes så de kan servicerer hele rigsfællesskabet, ikke bare den danske del. Sidst der var valg, havde DR sendt en journalist (Mads Brugger tror jeg, kan ikke lige huske) til Grønland for at snakke med politikere der. Og så havde de sendt en der ikke kunne et ord grønlandsk, som prøvede at interviewe en politiker der ikke ville tale dansk (selvom han nok kunne). Den danske journalist udlagde der som om den grønlandske politiker var helt absurd tosset – ja, tænk at ville tale sit eget sprog i sit eget land. Og kan det virkelig passe at DR ikke har en eneste journalist der kan tale grønlandsk?

Det virker i det hele taget bare som om danskere ikke rigtig har nogen ide om hvad de vil med Rigsfællesskabet. Og så længe det er sådan, syntes jeg egentlig det kan være det samme det hele. Så burde man arbejde på frigørelse.

Hvad er det egenglig i vil med Rigsfællesskabet?
0
Grab them by the pussy

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"