paint skrev:Akehurst2 skrev:
Sammenligningen er vel hverken aviser eller breve, men mere bare reklamer.
Ikke helt, synes jeg. Reklamer er jo bare et simpelt budskab - "Køb vores nedsatte rullepølse" eller lign. Reklamer udtrykker jo ikke nogle personlige holdninger/meninger om dette og hint. F.eks at "nu skal jeg ind og have nye store bryster"/ filler i læberne eller i rumpetten mv. Og de skriver
slet ikke, at nu begår Netto selvmord, fordi livet er noget lort/kæresten er skredet osv.
Det er vel meget sammenligeligt med de der “annoncehistorier”, man altid har kendt i lokalaviserne. Og TV2 laver fx også “leverandørbetalt” indhold på websitet.
Bloggere og influencerer er en blandet skare, hvor af noget indhold bedst sammenlignes med reklame og andet med læserbreve eller essays. Under alle omstændigheder må det være afsenderen, der er ansvarlig for indholdet, og der kan en eller anden form for etiske retningslinjer være udemærket. Men jeg har svært ved at se, at man som privatperson på Instagram med 5000 følgere skulle efterleve de presseetiske regler som de er i dag.