Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Indlægaf annellaII » 4. jul 2019, 04:43

https://www.bt.dk/politik/peter-kofod-naegtede-at-rejse-sig-for-eu-hymne-jeg-vil-ikke-hylde-et-system-fyldt

Da det nye EU-parlament for første gang blev samlet tirsdag, vakte medlemmerne af Brexit Party opsigt, fordi de vendte ryggen til, da EU-hymnen 'Ode an die Freude' blev spillet i salen.

Men de 29 britiske EU-skeptikere var ikke de eneste, der udtrykte mishag ved tonerne af EU-hyldesten. Peter Kofod, der er valgt til EU-Parlamentet for Dansk Folkeparti, nægtede at rejse sig, da melodien blev spillet.

»Jeg vil simpelthen ikke rejse mig op for EU-hymnen. Det er for meget ligefrem at hylde en institution, der er fyldt med fejl, dyr, dybt bureaukratisk og ineffektiv,« siger Peter Kofod.

Ska Keller, et tysk medlem af EU-Parlamentet, har kaldt opførslen vanærende.

»De er blevet valgt til at repræsentere befolkningen i Europaparlamentet, og det første, de gør, er at vise fuldkommen mangel på respekt over for det helt basale i Den Europæiske Union. Dens værdier og det sted, hvor de ønskede at repræsentere borgerne.«



Hvad mener du om Peter Kofods holdning?

For mig er den uforskammet og hvorfor han overhovedet stiller op til EU-valget, et parlament han ikke er overbevist om, er mig en gåde.
0
Brugeravatar
Lover-Moses
Indlæg: 446
Tilmeldt: 6. jul 2016, 12:06
Kort karma: 18
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 493

Re: Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Indlægaf Lover-Moses » 4. jul 2019, 05:32

Jeg kan ikke se problemet i at Kofod ikke ønsker at "ære" den udemokratiske institution EU. Problemet er at magthaverne nede i EU, ønsker et USE, der trumfer nationalstaterne, og det ser jeg absolut intet problem i, at man ikke ønsker at hylde.
5
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Indlægaf Stars » 4. jul 2019, 05:57

På det mere generelle plan deler han åbenbart ikke holding med Pia Kjærsgaard i forhold til at vise respekt:

Omvendt mener Folketingets formand, Pia Kjærsgaard (DF), at det er en uskik, når folketingsmedlemmer ikke viser respekt for kongefamilien.

»Jeg synes, det er en tom protest. Man kan have sin holdning, men det er nu engang sådan, at kongehuset er en del af det, og at vi rejser os op af respekt«, siger Pia Kjærsgaard.

Hun mener ikke, at det er at gå på kompromis med sine holdninger.

»Der kan godt være nogle andre folketingsmedlemmer, som har nogle andre tanker om kongehuset og måske er lidt republikanske«.

»Men derfra og så til at demonstrere ved ikke at rejse sig op for kongehuset, som er en integreret del af åbningen af Folketinget, der er meget langt«, siger Pia Kjærsgaard.

https://politiken.dk/indland/politik/ar ... -rejse-sig

Med mindre selvfølgelig at moral er godt, og dobbeltmoral er dobbelt så godt :-D
5
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Indlægaf Artem » 4. jul 2019, 06:02

Det er jo ikke anderledes end når Enhedslisten ikke vil rejse for kongehuset. Som de er imod.

DF er så imod EU og vil arbejde på deres modstand inde fra. God demokratisk måde at vise det på.
Senest rettet af Artem 4. jul 2019, 07:35, rettet i alt 2 gange.
5
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Indlægaf Pølsemix » 4. jul 2019, 06:04

En folkevalgt repræsenterer udelukkende sine vælgere, så det er selvfølgelig helt ok ikke at rejse sig, hvis Kofod og alle andre politikere ikke ønsker det. Ligesom det er ok ikke at rejse sig for kongehuset i folketinget.
2
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Indlægaf fisken80 » 4. jul 2019, 09:20

Artem skrev:Det er jo ikke anderledes end når Enhedslisten ikke vil rejse for kongehuset. Som de er imod.

DF er så imod EU og vil arbejde på deres modstand inde fra. God demokratisk måde at vise det på.


Hvilket DF jo så også kritiserer jf. indlægget længere oppe i tråden. Er man så ikke rimelig dobbeltmoralsk?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Indlægaf Akehurst2 » 4. jul 2019, 09:24

fisken80 skrev:
Artem skrev:Det er jo ikke anderledes end når Enhedslisten ikke vil rejse for kongehuset. Som de er imod.

DF er så imod EU og vil arbejde på deres modstand inde fra. God demokratisk måde at vise det på.


Hvilket DF jo så også kritiserer jf. indlægget længere oppe i tråden. Er man så ikke rimelig dobbeltmoralsk?


Jo.

Jeg synes, det at blive siddende, vende ryggen til eller tilsvarende er en helt fin form for fredelig protest, og selvfølgelig skal man som politiker kunne protestere på den måde. Men så gælder det også for dem, der protesterer mod noget, man selv går ind for.
3
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Indlægaf DenBruneMunk » 4. jul 2019, 09:41

Slet ikke uforskammet, kan ikke se problemet i at lave sin protest i sådan form for udtryk, hvor man ikke rejser sig.

Så helt iorden, og som andre nævner, har vi andre danskere som er republikanere, og de gør deres for ikke at anerkende det kongelige monarki.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Indlægaf paint » 7. jul 2019, 07:57

Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:Det er jo ikke anderledes end når Enhedslisten ikke vil rejse for kongehuset. Som de er imod.

DF er så imod EU og vil arbejde på deres modstand inde fra. God demokratisk måde at vise det på.


Hvilket DF jo så også kritiserer jf. indlægget længere oppe i tråden. Er man så ikke rimelig dobbeltmoralsk?


Jo.

Jeg synes, det at blive siddende, vende ryggen til eller tilsvarende er en helt fin form for fredelig protest, og selvfølgelig skal man som politiker kunne protestere på den måde. Men så gælder det også for dem, der protesterer mod noget, man selv går ind for.


Netop! Men her kniber det gevaldigt for DF at respektere andres holdninger.

Kofod, mener at EU er fyldt med fejl. Én af fejlene, er åbenbart at man stoler for meget på medlemmer af parlamentet, når det kan lykkes DF at negle et ret stort beløb og bruge det i den hjemlige valgkamp. Men det er måske ikke dén slags fejl, den gode Hr. kofod tænker på?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2313
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2269

Re: Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Indlægaf Elverpigen » 31. jul 2019, 16:12

Selv om jeg er uenig med PK, så synes jeg at den lille civile ulydighed er en helt OK og uskadelig aktivisme.
0
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Indlægaf deliciouscookie » 20. aug 2019, 17:55

annellaII skrev:https://www.bt.dk/politik/peter-kofod-naegtede-at-rejse-sig-for-eu-hymne-jeg-vil-ikke-hylde-et-system-fyldt

Da det nye EU-parlament for første gang blev samlet tirsdag, vakte medlemmerne af Brexit Party opsigt, fordi de vendte ryggen til, da EU-hymnen 'Ode an die Freude' blev spillet i salen.

Men de 29 britiske EU-skeptikere var ikke de eneste, der udtrykte mishag ved tonerne af EU-hyldesten. Peter Kofod, der er valgt til EU-Parlamentet for Dansk Folkeparti, nægtede at rejse sig, da melodien blev spillet.

»Jeg vil simpelthen ikke rejse mig op for EU-hymnen. Det er for meget ligefrem at hylde en institution, der er fyldt med fejl, dyr, dybt bureaukratisk og ineffektiv,« siger Peter Kofod.

Ska Keller, et tysk medlem af EU-Parlamentet, har kaldt opførslen vanærende.

»De er blevet valgt til at repræsentere befolkningen i Europaparlamentet, og det første, de gør, er at vise fuldkommen mangel på respekt over for det helt basale i Den Europæiske Union. Dens værdier og det sted, hvor de ønskede at repræsentere borgerne.«



Hvad mener du om Peter Kofods holdning?

For mig er den uforskammet og hvorfor han overhovedet stiller op til EU-valget, et parlament han ikke er overbevist om, er mig en gåde.


Jeg mener at han så aldrig skal rejser sig for en hymne for alle lande og systemer er fyldt med fejl og mangler.
Senest rettet af deliciouscookie 22. aug 2019, 14:14, rettet i alt 1 gang.
0
make cookies not war
libertá
Indlæg: 854
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 346

Re: Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Indlægaf libertá » 22. aug 2019, 09:26

Fin nok protest, synes jeg.

Nogle taler om mangel på respekt. Men hvorfor skal man tvinges til at respektere en institution, man mener har et hav af fejl og mangler?

Og fordi han selv er en del af EU nu, behøver han jo ikke elske EU i ét og alt.
0
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Indlægaf deliciouscookie » 22. aug 2019, 14:16

libertá skrev:Fin nok protest, synes jeg.

Nogle taler om mangel på respekt. Men hvorfor skal man tvinges til at respektere en institution, man mener har et hav af fejl og mangler?

Og fordi han selv er en del af EU nu, behøver han jo ikke elske EU i ét og alt.


Hykleriske består i at alle lande og institutioner har et hav af fejl og mangler, men derfor betyder det ikke man udviser manglende respekt.

Hvad med UK efter Brexit, eller USA under Trump, skal vi så ikke rejse os for deres national sange af respekt?
0
make cookies not war
libertá
Indlæg: 854
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 346

Re: Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Indlægaf libertá » 22. aug 2019, 14:22

deliciouscookie skrev:Hykleriske består i at alle lande og institutioner har et hav af fejl og mangler, men derfor betyder det ikke man udviser manglende respekt.

Hvad med UK efter Brexit, eller USA under Trump, skal vi så ikke rejse os for deres national sange af respekt?


Nationalsange er noget andet, mener jeg. Viser man ikke disse respekt, er det en hel nation man pisser på.

EU er jo ikke nogen nation, men en organisation. Organisationer repræsenterer ikke de jævne borgere på samme vis som nationer/nationalmelodier.
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1519
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Peter Kofod nægtede at rejse sig for EU-hymne: 'Jeg vil ikke hylde et system fyldt med fejl'

Indlægaf Dane » 23. aug 2019, 08:52

EU formår ikke at ændre sig og bliver stadig mere bureaukratisk og ineffektiv som tiden går.
En decideret opsamlingsplads for unionsliderlige politikere der er blevet valgt af forvirrede vælgere der stadig tror at unionen er til for folket, men heldigvis breder modstanden sig og flere og flere folkevalgte unionsmodstandere vælges ind.

EU’s overstatslige ambitioner bliver tydeligere og tydeligere og hvis ikke vi skal ende som et nyt Sovjetunionen må vi krydse finge for at Brexit bliver en åbenbar succes så unionsmodstanden får yderligere vind i sejlene :gruble:
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"