Dane skrev:Falstria skrev:Dane skrev:Falstria skrev:Dane skrev:Der er åbenbart ikke mange der har lavet undersøgelser af el og hybridbilers uheldsstatistik, men nordmændene har og forsikringsselskabet “Gjensidige” konkluderer at el og hybridbiler er involveret i 20% flere person uheld end dieselbiler, men hvilken slags person uheld kan man ikke se uden abonnement
https://www.aftenposten.no/norge/i/4dJK ... ybridbiler
El-bilerne kører primært rundt i Oslo, hvor andelen af personskader er højere.
Ja, men nu var der jo lavet en sammenligning med andre biler
Men har de forholdt sig udelukkende til Oslo, eller tæller diesel biler fra hele Norge med i sammenligningen?
De skal jo nøjes med at kigge på biler i Oslo, når nu det er der elbiler kører rundt, ellers giver det ikke mening at sammenligne med andre typer biler.
Jeg tror godt man kan formode at undersøgelsen dækker hele Norge og man skal huske på at den omfatter hybridbiler og ikke kun el biler
Nu kan man finde flere links til selve historien, og lidt mere information.
Gjensidige's argument i hele undersøgelsen er at el og hybrid biler har flere hestekræfter og på det grundlag udgør de en større risiko og sidst, disse el biler får også flere materielle skader (årsag?) siger de.
At de virkelig kun sammenligner med diesel biler i nyere tid og el biler, synes jeg er mærkeligt. Norge må være storforbruger af diesel drevne biler.
"Gjensidige trekker fram antall hestekrefter som en helt sentral årsak til den høyere risikoen"
Gjensidigs argument skydes så ned af NAF (Norge Automobil Forbund)
"Det blir feil å kategorisere én bilgruppe når elbiler handler om alt fra Nissan Leaf til Tesla. Når du går fra en ordinær dieselbil til Tesla, må du være bevisst på at den har mer krefter. Men de skal ikke være verre å håndtere enn andre biler, sier NAFs fungerende kommunikasjonssjef Nils Sødal."
Det må så være på sin plads at afgøre at Gjensidige's undersøgelse INTET har med støj og lyskryds at gøre, når deres fokus er på hestekræfter