Ny regering hvornår?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Ny regering hvornår?

Indlægaf Wizzze » 7. jun 2019, 09:18

Hvor længe tror I der går før vi får en ny regering?

Lige efter pinse?
Til Sankt Hans?
Efter sommerferien, eller?

I 1975 tog det Anker Jørgensen over en måned at få en Socialdemokratisk mindretalsregering på plads, der endte i dyb finansiel krise.

i 1988 tog det Poul Schlüter 24 dage at få en KVR regering på plads, der som bekendt endte med at snuble i en sag om flygtninge.

og så er der 2011 hvor det tog Thorning 18dage i det sorte tårn at få en SSFR regering på plads, der endte med at drukne i brudte løfter.

Hvor længe mon MF skal bruge, og hvad ender hun med? en S, en S-SF, en S-SF-R eller får vi enhjørningen, en S-SF-R-EL flertalsregering? :8:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Ny regering hvornår?

Indlægaf Artem » 7. jun 2019, 09:22

Jeg ved virkelig ikke hvad det ender med. Tror hun får meget svært ved det, så gætter på en 2-3 uger.

Håber det bedste og frygter det værste.
Synes stadig en SV regering ville være det bedste, og ellers fra mit synspunkt ville en ren Soc regering være det næste bedste. Da hun så netop kan lave aftale hen over midten.
Det vigtigste er at EL og Alternativet ikke får nogen indflydelse.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16075
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Ny regering hvornår?

Indlægaf TinaW » 7. jun 2019, 09:27

Artem skrev:Jeg ved virkelig ikke hvad det ender med. Tror hun får meget svært ved det, så gætter på en 2-3 uger.

Håber det bedste og frygter det værste.
Synes stadig en SV regering ville være det bedste, og ellers fra mit synspunkt ville en ren Soc regering være det næste bedste. Da hun så netop kan lave aftale hen over midten.
Det vigtigste er at EL og Alternativet ikke får nogen indflydelse.


Jeg er ret enig med Artem.
Jeg tror desværre ikke MF vil gå i en SV regering.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Ny regering hvornår?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. jun 2019, 09:35

Jeg håber på omvalg :genert:
5
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Ny regering hvornår?

Indlægaf fisken80 » 7. jun 2019, 10:16

Sjovt, i 2015 blev de røde kaldt for dårlige tabere når de ønskede, at det gik skidt med regeringsdannelsen. Nu kunne de jo se sig selv i et spejl...
5
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Ny regering hvornår?

Indlægaf paint » 7. jun 2019, 10:19

Det kommer til at tage tid. Omdrejningspunktet er Radikale, og som en tidligere minister (jeg har glemt navnet) udtalte: ordet 'kompromis', findes ikke i de radikales ordbog, og når de fremsætter et krav, vil de have det opfyldt, helt ud i tredje decimal (mere eller mindre ordret). Det vil de som regel, fordi det er det eneste rigtige (iflg. dem) og er man ikke enig, er det fordi man ikke har forstået det, og så vil de da gerne forklare det igen.

Schlüter, sagde engang i en samtale i TV, mellem tidligere politikere, at da han var Statsminister havde han det mest krævende ressortområde, selvom Statsministeren normalt ikke har et direkte ansvarsområde; han havde nemlig de Radikale (som var med i regeringen) som ressortområde, og det var et fuldtidsjob som stillede uhørt store krav. (de andre tidligere ministre grinede medvidende)

Som det måske fremgår, er jeg ikke radikal :-D
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Ny regering hvornår?

Indlægaf Stars » 7. jun 2019, 11:12

Jeg har svært ved at se et regeringsgrundlag, både SF og Enhedslisten, De Radikale og Socialdemokratiet kan blive enige om: A vil en anden udlændingepolitik end de øvrige og B vil en anden økonomisk politik end de øvrige.

Så medmindre B, F og Ø lader sig spise af med symbolske forbedringer på Sjælsmark og en anden placering af Lindholm, kan jeg ikke se især B holde hånden under Mette.

A får nemmest deres politik igennem sammen med V, og det kræver vel nogle ministerbiler til dem at støtte op om en regering ledet af Mette.

Så mit gæt er (desværre) en SV regering en gang i løbet af juli måned.
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Ny regering hvornår?

Indlægaf Artem » 7. jun 2019, 11:34

fisken80 skrev:Sjovt, i 2015 blev de røde kaldt for dårlige tabere når de ønskede, at det gik skidt med regeringsdannelsen. Nu kunne de jo se sig selv i et spejl...

Jeg ser bare realistisk på de partier hun skal danne regering med, eller bruge som palamtarisk grundlag, og på den baggrund tænker at det bliver meget svært, også fordi hun ikke virker som en stærk forhandler.
Det er skam ikke fordi jeg ønsker det skal gå skidt. Det er jo trods alt landets fremtid vi taler om, og vil da gerne have en handlestærk regering. Jeg kan bare ikke se det for mig ud over med en SV regering.
Men nu må vi se hvad det ender med.

Hvad er dit eget bud?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Ny regering hvornår?

Indlægaf Wizzze » 7. jun 2019, 11:42

Stars skrev:Jeg har svært ved at se et regeringsgrundlag, både SF og Enhedslisten, De Radikale og Socialdemokratiet kan blive enige om: A vil en anden udlændingepolitik end de øvrige og B vil en anden økonomisk politik end de øvrige.

Så medmindre B, F og Ø lader sig spise af med symbolske forbedringer på Sjælsmark og en anden placering af Lindholm, kan jeg ikke se især B holde hånden under Mette.

A får nemmest deres politik igennem sammen med V, og det kræver vel nogle ministerbiler til dem at støtte op om en regering ledet af Mette.

Så mit gæt er (desværre) en SV regering en gang i løbet af juli måned.


Tror først SV kan komme på tale efter en periode med en S regering, der fejler, og ikke kan komme igennem med ting.
Og som Paint vil sige, det bliver de Radikales skyld.
R har indgået en pensionsplan med VKOLA, som de ikke vil opgive http://nyheder.tv2.dk/politik/2019-06-0 ... nsionsplan
Og så skal der fremlægges en finanslov til aug/sept og der går R i en retning og S-SF-EL i en anden.
VKOLA+R kan reelt vedtage en finanslov, som en S regering så skal regere efter, det vil MF nok aldrig godtage (hele statsminister for enhver pris ting) og vil hun så udskrive nyvalg, eller får vi så en ny dronningerunde, hvor en SV regering så kunne komme på tale.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Ny regering hvornår?

Indlægaf Wizzze » 7. jun 2019, 11:51

Som jeg ser det, er S godt i gang med at gentage fejlen fra 2011, hvor Thorning også udlagde valget som en "rød" valgsejr. Men det var reelt kun R + EL der var gået frem, og gav flertallet, men forventningen om en helt anden og meget mere social og rød kurs var skabt, og blev så skuffet igen og igen, indtil SF ikke kunne mere og eksploderede.

Nu er S og Mette F godt igang med at udlægge dette valg som en rød valgsejr. Men det er jo reelt kun SF og R som er gået frem, uden R er de "røde" kun lige så store som de blå. Det betyder at R har det som blommen i et æg, for som de eneste kan de gå til begge sider. Ja S kan gå til VKO på udlændingeting, men hvor mange gange vil R og SF+EL tillade det, før de truer med mistillid mod S, og denne gang har EL jo sværget at de vil gennemføre på sådanne trusler.
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Ny regering hvornår?

Indlægaf paint » 7. jun 2019, 12:01

Wizzze skrev:
Stars skrev:Jeg har svært ved at se et regeringsgrundlag, både SF og Enhedslisten, De Radikale og Socialdemokratiet kan blive enige om: A vil en anden udlændingepolitik end de øvrige og B vil en anden økonomisk politik end de øvrige.

Så medmindre B, F og Ø lader sig spise af med symbolske forbedringer på Sjælsmark og en anden placering af Lindholm, kan jeg ikke se især B holde hånden under Mette.

A får nemmest deres politik igennem sammen med V, og det kræver vel nogle ministerbiler til dem at støtte op om en regering ledet af Mette.

Så mit gæt er (desværre) en SV regering en gang i løbet af juli måned.


Tror først SV kan komme på tale efter en periode med en S regering, der fejler, og ikke kan komme igennem med ting.
Og som Paint vil sige, det bliver de Radikales skyld.
R har indgået en pensionsplan med VKOLA, som de ikke vil opgive http://nyheder.tv2.dk/politik/2019-06-0 ... nsionsplan
Og så skal der fremlægges en finanslov til aug/sept og der går R i en retning og S-SF-EL i en anden.
VKOLA+R kan reelt vedtage en finanslov, som en S regering så skal regere efter, det vil MF nok aldrig godtage (hele statsminister for enhver pris ting) og vil hun så udskrive nyvalg, eller får vi så en ny dronningerunde, hvor en SV regering så kunne komme på tale.


Det tror jeg simpelthen ikke kommer til at ske. Mette F, vil grave sin egen og partiet grav, hvis det kommer på tale. Men jeg er enig med dig i, at det bliver svært, meget svært. Og hurdlen vil være Radikales økonomiske politik, som går i stik modsat retning af Socialdemokratiets (og resten af rød blok). Jeg tror også sagtens at der kan komme dronningerunder og måske nyvalg osv. Måske lige indtil nogen indser, at Radikale er kilen, der adskiller det hele. Venstreorienteret værdipolitik, hvor finansieringen af den, skal tages fra nedlæggelse af Seniorjob-ordningen og andre lignende velfærdsting (som Vestager blev berømt for "Sådan er det jo"), OG en liberalistisk økonomisk politik. Det kan ikke forenes.

Forudsætningen for Radikales politik, ER splittelse. Det er deres politiske DNA - en logisk konsekvens - fordi deres agenda ikke kan forenes i ét parti (ud over deres eget) især nu, hvor de har fået fremgang.

Disclaimer: ovenstående er min personlige mening. Andre kan havde nogle andre og sikkert mere positive holdninger til Radikale
Senest rettet af paint 7. jun 2019, 12:09, rettet i alt 1 gang.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Ny regering hvornår?

Indlægaf Artem » 7. jun 2019, 12:04

Wizzze skrev:Som jeg ser det, er S godt i gang med at gentage fejlen fra 2011, hvor Thorning også udlagde valget som en "rød" valgsejr. Men det var reelt kun R + EL der var gået frem, og gav flertallet, men forventningen om en helt anden og meget mere social og rød kurs var skabt, og blev så skuffet igen og igen, indtil SF ikke kunne mere og eksploderede.

Nu er S og Mette F godt igang med at udlægge dette valg som en rød valgsejr. Men det er jo reelt kun SF og R som er gået frem, uden R er de "røde" kun lige så store som de blå. Det betyder at R har det som blommen i et æg, for som de eneste kan de gå til begge sider. Ja S kan gå til VKO på udlændingeting, men hvor mange gange vil R og SF+EL tillade det, før de truer med mistillid mod S, og denne gang har EL jo sværget at de vil gennemføre på sådanne trusler.

God analyse som jeg er helt enig i. For Mettes ide om en et parti regering som kan lave aftaler til højre og venstre er kun i teorien en god ide.
For ofte vil hun skulle finde sit flertal ved de borgerlige, og hvor mange gange vil hendes parlamentariske grundlag gå med til det?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Ny regering hvornår?

Indlægaf Wizzze » 7. jun 2019, 12:35

Artem skrev:
Wizzze skrev:Som jeg ser det, er S godt i gang med at gentage fejlen fra 2011, hvor Thorning også udlagde valget som en "rød" valgsejr. Men det var reelt kun R + EL der var gået frem, og gav flertallet, men forventningen om en helt anden og meget mere social og rød kurs var skabt, og blev så skuffet igen og igen, indtil SF ikke kunne mere og eksploderede.

Nu er S og Mette F godt igang med at udlægge dette valg som en rød valgsejr. Men det er jo reelt kun SF og R som er gået frem, uden R er de "røde" kun lige så store som de blå. Det betyder at R har det som blommen i et æg, for som de eneste kan de gå til begge sider. Ja S kan gå til VKO på udlændingeting, men hvor mange gange vil R og SF+EL tillade det, før de truer med mistillid mod S, og denne gang har EL jo sværget at de vil gennemføre på sådanne trusler.

God analyse som jeg er helt enig i. For Mettes ide om en et parti regering som kan lave aftaler til højre og venstre er kun i teorien en god ide.
For ofte vil hun skulle finde sit flertal ved de borgerlige, og hvor mange gange vil hendes parlamentariske grundlag gå med til det?


Only time will tell, sidste gang gik der små 4 år
EL åd alle pisseturene op og ned ad ryggen
SF åd så meget, at sidste bid reelt var ved at koste dem livet

Hvor meget vil de leve med denne gang? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Ny regering hvornår?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 7. jun 2019, 12:54

Wizzze skrev:Som jeg ser det, er S godt i gang med at gentage fejlen fra 2011, hvor Thorning også udlagde valget som en "rød" valgsejr. Men det var reelt kun R + EL der var gået frem, og gav flertallet, men forventningen om en helt anden og meget mere social og rød kurs var skabt, og blev så skuffet igen og igen, indtil SF ikke kunne mere og eksploderede.

Nu er S og Mette F godt igang med at udlægge dette valg som en rød valgsejr. Men det er jo reelt kun SF og R som er gået frem, uden R er de "røde" kun lige så store som de blå. Det betyder at R har det som blommen i et æg, for som de eneste kan de gå til begge sider. Ja S kan gå til VKO på udlændingeting, men hvor mange gange vil R og SF+EL tillade det, før de truer med mistillid mod S, og denne gang har EL jo sværget at de vil gennemføre på sådanne trusler.


Jeg håber for EL at de gør det denne gang. Med Helle var det jo trussel efter trussel. Det samme som LA præsterede i denne omgang med at de ville stå fast på x y z...indtil at de blev lovet ministerposter.
3
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Ny regering hvornår?

Indlægaf Artem » 7. jun 2019, 12:56

Wizzze skrev:
Artem skrev:
Wizzze skrev:Som jeg ser det, er S godt i gang med at gentage fejlen fra 2011, hvor Thorning også udlagde valget som en "rød" valgsejr. Men det var reelt kun R + EL der var gået frem, og gav flertallet, men forventningen om en helt anden og meget mere social og rød kurs var skabt, og blev så skuffet igen og igen, indtil SF ikke kunne mere og eksploderede.

Nu er S og Mette F godt igang med at udlægge dette valg som en rød valgsejr. Men det er jo reelt kun SF og R som er gået frem, uden R er de "røde" kun lige så store som de blå. Det betyder at R har det som blommen i et æg, for som de eneste kan de gå til begge sider. Ja S kan gå til VKO på udlændingeting, men hvor mange gange vil R og SF+EL tillade det, før de truer med mistillid mod S, og denne gang har EL jo sværget at de vil gennemføre på sådanne trusler.

God analyse som jeg er helt enig i. For Mettes ide om en et parti regering som kan lave aftaler til højre og venstre er kun i teorien en god ide.
For ofte vil hun skulle finde sit flertal ved de borgerlige, og hvor mange gange vil hendes parlamentariske grundlag gå med til det?


Only time will tell, sidste gang gik der små 4 år
EL åd alle pisseturene op og ned ad ryggen
SF åd så meget, at sidste bid reelt var ved at koste dem livet

Hvor meget vil de leve med denne gang? :gruble:

Svært at sige men specielt SF og Radikale vil kræve indflydelse med deres store fremgang, hvor de jo nærmest er blevet fordoblet. Så selv om Soc er de største, oplevede de jo et lille tilbagegang, mod de andres fremgang. Hvilket der jo er meget politisk valuta i.
Har en ide om at EL vil finde sig i at blive pisset på igen, også fordi de gik lidt tilbage. SF har prøvet det en gang før som du er inde på. Så spændende at se hvordan de vil reagere denne gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"