Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4864

Re: Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Indlægaf Patience » 25. maj 2019, 09:45

Wizzze skrev:
Patience skrev:Jeg ved det ikke endnu.
Min stemme til FV ligger helt fast, der stemmer jeg enhedslisten - det er ikke nyt.
Mht EP så er jeg i syv sind. Det eneste større jeg er uenig med Enhedslisten om er EU - jeg synes de sidder fast i gamle tanker om EU modstand som jeg slet ikke synes er relevant længere. Mere magt til EU hvis det står til mig.
Men jeg er enig i hele Enhedslistens program og jeg synes Nikolaj Villumsen er både kompetent og tilpas idealistisk. Men ak - de er i valgforbund med Folkebevægelsen mod EU - og der gider jeg ikke at min stemme havner.

Alternativet for mig er at stemme SF - de sidder i den gruppe jeg helst vil styrke i EU og jeg er langt hen af vejen ganske enig med deres politiske visioner for EU. Men jeg bare meget lidt vild med Margrethe Auken og siden hun er deres ubestridte topkandidat og de sandsynligvis kun får et mandat - jamen så bliver det jo hende.
Jeg synes tiden er til yngre kræfter, så jeg er meget modvillig i forhold til at stemme på en 72 årig der opfører sig modbydeligt overfor alt og alle.
Jeg har faktisk aldrig været så meget i tvivl - jeg plejer at være fuldstændig klar over hvor min stemme skal havne


De seneste tal tyder på at SF får to mandater, og Karsten Hønge får det andet mandat, måske endda med flere stemmer end Auken, og kan du få ham sendt til Belgien, så gør du os alle en tjeneste, så stem endelig SF :D

Ham gider jeg jo heller ikke stemme på! Og jeg gider jo faktisk slet ikke stemme på SF i det hele taget for i min optik er de et Patti jeg på ingen måde respekterer.
Min stemme ville mest være en stemme på den gruppe de sidder i.
Men nej jeg tror de må blive Enhedslisten
0
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1519
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Indlægaf Dane » 25. maj 2019, 10:20

fisken80 skrev:
Dane skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:
Cali skrev:
Artem skrev:Nej det gør jeg ikke i år. Ender nok med at stemme DF til EU Da jeg er EU skeptisk og de nærmest er det eneste parti der ikke vil have mere EU



Udover LA, Enhedslisten og Folkebevægelsen mod EU mener du

De to markerede partier er meget venstreorienterede, og derfor nogle jeg nærmest er uenig med i alt.

Mindes jeg stemte LA ved det sidste EU valg. Men er ikke så enig med dem mere, og synes også de virker for glade for EU

Har jo taget en af de test og der ligger DF helt i top for mig ved EU meget mere klart end de test til folketinget, hvor jeg nok stemmer Konservativt, men Venstre NB og LA også nogle gange ligger i toppen.


Men DFs EU-parlamentariker så sig ikke for fin til at udnytte EU økonomisk og de takker heller ikke nej til de 33000 i skattefrie blyantspenge de får hver måned. Og de fremlægger ikke regnskab for dem. Og det gør Rina Ronja Kari faktisk som en af de ganske få parlamentarikere (fremlægger regnskab for, hvordan hun bruger de 33000 og betaler de overskydende penge tilbage).

Alle pertier har nogle dårlige sager.
Stemmer jo ikke efter hvem der har de mest moralsk korrekte politikere, men efter hvem der har en politik jeg er mest enig i.


Dårlige sager? Det var da dagens underdrivelse... der er tale om fuldtonet svindel med midler fra en organisation man godt vil kritisere, men også gerne udnytte og svindle økonomisk.
Og i forhold til blyantspenge, så ville det fanme klæde især de virkelig EU-skeptiske partier at fremlægge regnskab for brugen af dem og betale de ubrugte kroner tilbage, sådan som reglerne faktisk siger de skal.


Det er faktisk kun S,V og RV der ikke ønsker åbenhed om blyantspenge hvis ikke du var klar over det :gruble:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik ... ge/7647161

Apropos dårlige sager, var det ikke Morten Kabell (EL) der selv modtog dobbelt løn kort efter at EL havde tordnet mod Carl Holst for det selv samme. Reaktionen var, ikke overraskende, larmende tavshed fra EL :fløjt:

Alle partier, uden undtagelse, har haft møgsager :)

Jeg stemmer iøvrigt DF til begge valg af samme årsager som Artem :)


Men de lægger ikke deres regnskaber frem, så meget for ønsket om åbenhed.



Hvis man mener det ene og gør noget helt andet uden at lægge skjul på det er åbenhed vel i realiteten ligegyldig da statsrevisionen under alle omstændigheder har adgang til regnskaberne :gruble:

Både EL og DF stemte imod lønforhøjelse til folketingsmedlemmerne men valgte begge at modtage pengene da de blev nedstemt så på det område er de ikke så forskellige endda :)

https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik ... sk/7220792
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Indlægaf Anilara » 25. maj 2019, 11:05

Ja. Og det plejer jeg faktisk ikke.
0
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Indlægaf MOGA » 25. maj 2019, 11:42

Nej, det gør jeg ikke.

Til FV stemmer jeg konservativt, som jeg til alle valg, bortset fra et, har gjort.

Jeg har endnu ikke besluttet mig omkring EU endnu. Jeg er grundlæggende imod EU, jeg ønsker mig ikke at vi trækker os ud (men vi skulle aldrig have været ind), men jeg ønsker at vi begrænser den magt EU har/får.

Testen peger på enten Folkebevægelsen eller DF, men jeg er mildt sagt ikke særligt enig med nogle af dem i testen heller. Jeg er ærligt talt lidt på Herrens mark.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Indlægaf Wizzze » 25. maj 2019, 11:47

MOGA skrev:Nej, det gør jeg ikke.

Til FV stemmer jeg konservativt, som jeg til alle valg, bortset fra et, har gjort.

Jeg har endnu ikke besluttet mig omkring EU endnu. Jeg er grundlæggende imod EU, jeg ønsker mig ikke at vi trækker os ud (men vi skulle aldrig have været ind), men jeg ønsker at vi begrænser den magt EU har/får.

Testen peger på enten Folkebevægelsen eller DF, men jeg er mildt sagt ikke særligt enig med nogle af dem i testen heller. Jeg er ærligt talt lidt på Herrens mark.


Jeg bliver altid nysgerrig når jeg møder den holdning, hvad skulle vi så? :gruble:
2
Do as I say! :whip:
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Indlægaf MOGA » 25. maj 2019, 11:51

Wizzze skrev:
MOGA skrev:Nej, det gør jeg ikke.

Til FV stemmer jeg konservativt, som jeg til alle valg, bortset fra et, har gjort.

Jeg har endnu ikke besluttet mig omkring EU endnu. Jeg er grundlæggende imod EU, jeg ønsker mig ikke at vi trækker os ud (men vi skulle aldrig have været ind), men jeg ønsker at vi begrænser den magt EU har/får.

Testen peger på enten Folkebevægelsen eller DF, men jeg er mildt sagt ikke særligt enig med nogle af dem i testen heller. Jeg er ærligt talt lidt på Herrens mark.


Jeg bliver altid nysgerrig når jeg møder den holdning, hvad skulle vi så? :gruble:


Have holdt os ude - som fx Norge.
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Indlægaf Wizzze » 25. maj 2019, 12:21

MOGA skrev:
Wizzze skrev:
MOGA skrev:Nej, det gør jeg ikke.

Til FV stemmer jeg konservativt, som jeg til alle valg, bortset fra et, har gjort.

Jeg har endnu ikke besluttet mig omkring EU endnu. Jeg er grundlæggende imod EU, jeg ønsker mig ikke at vi trækker os ud (men vi skulle aldrig have været ind), men jeg ønsker at vi begrænser den magt EU har/får.

Testen peger på enten Folkebevægelsen eller DF, men jeg er mildt sagt ikke særligt enig med nogle af dem i testen heller. Jeg er ærligt talt lidt på Herrens mark.


Jeg bliver altid nysgerrig når jeg møder den holdning, hvad skulle vi så? :gruble:


Have holdt os ude - som fx Norge.


Men Norge er jo ikke ude, de er reelt inde, skal følge alle regler og love fra EU, men har bare ingen indflydelse på at udforme dem. De står udenfor den fælles landbrugspolitik og den fælles fiskeripolitik, hvilket betyder at de betaler told og afgifter på deres fiskeeksport, og at fødevarer er markant dyrere end i DK. 85% af Norges eksport til EU er energi (olie og strøm fra vandkraft). Vi har ingen elve og vandkraft, og vi har ikke Norges oliefelter, vi eksporterer 2/3 dele af alt vi laver til EU og det er landbrugsvarer, medicin, maskiner og dele mm. Vi havde ikke råd til al den velfærd vi har i dag, hvis vi stod udenfor.
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Indlægaf KIM K » 25. maj 2019, 12:28

Nej jeg stemmer på Pernille Weiss fra de konservative til Europa-Parlamentsvalget. Det skyldes hovedsageligt hun som en af få har lagt klar afstand nogle fælles EU-beskatningsregler som jeg er inderligt imod.

Til folketings og kommunalvalg stemmer jeg ofte helt anderledes, jeg har både stemt rødt og blåt gennem årene og ved faktisk endnu ikke helt hvor jeg skal lægge min stemme i år.

Jeg stemmer i øvrigt altid personligt.
0
Brugeravatar
Dane
Indlæg: 1519
Tilmeldt: 23. sep 2018, 04:56
Kort karma: 34
Likede indlæg: 996

Re: Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Indlægaf Dane » 25. maj 2019, 17:50

Wizzze skrev:
MOGA skrev:
Wizzze skrev:
MOGA skrev:Nej, det gør jeg ikke.

Til FV stemmer jeg konservativt, som jeg til alle valg, bortset fra et, har gjort.

Jeg har endnu ikke besluttet mig omkring EU endnu. Jeg er grundlæggende imod EU, jeg ønsker mig ikke at vi trækker os ud (men vi skulle aldrig have været ind), men jeg ønsker at vi begrænser den magt EU har/får.

Testen peger på enten Folkebevægelsen eller DF, men jeg er mildt sagt ikke særligt enig med nogle af dem i testen heller. Jeg er ærligt talt lidt på Herrens mark.


Jeg bliver altid nysgerrig når jeg møder den holdning, hvad skulle vi så? :gruble:


Have holdt os ude - som fx Norge.


Men Norge er jo ikke ude, de er reelt inde, skal følge alle regler og love fra EU, men har bare ingen indflydelse på at udforme dem. De står udenfor den fælles landbrugspolitik og den fælles fiskeripolitik, hvilket betyder at de betaler told og afgifter på deres fiskeeksport, og at fødevarer er markant dyrere end i DK. 85% af Norges eksport til EU er energi (olie og strøm fra vandkraft). Vi har ingen elve og vandkraft, og vi har ikke Norges oliefelter, vi eksporterer 2/3 dele af alt vi laver til EU og det er landbrugsvarer, medicin, maskiner og dele mm. Vi havde ikke råd til al den velfærd vi har i dag, hvis vi stod udenfor.


EØS landene har til gengæld den fordel at de ikke skal spørge EU hvem de må købe af og sælge til

https://www.information.dk/debat/2004/0 ... ordning-eu

Det er ikke rigtigt at EØS landene bare skal tage imod EU’s direktiver !

“Den norske model er ikke perfekt, men Norge er repræsenteret i de forskellige komitéer under EU-kommissionen og kan både tale og stille forslag i disse komitéer.
Desuden har Norge – og de to andre EØS-lande Island og Liechtenstein – mulighed for at nedlægge veto overfor EU-direktiver.

Denne ret mangler Danmark. Danmark er derfor nødt til at følge direktiver fra EU – også når Folketinget er imod dem.”

https://notat.dk/artikler/2004/norges-eu-model_2004

“Vores konklusion er, at den norske ordning ikke er perfekt, men den er bedre end et EU-medlemskab. Ordningen åbner op for et godt samarbejde med EU og et positivt internationalt engagement. Norges handel med EU er endda relativt set større end Danmarks handel med det øvrige EU.
Norge sparer desuden milliarder af kroner på ikke at være med i EU. Det kan Danmark også gøre, hvis Danmark vælger at frigøre sig fra EU.”

Det er synd og skam at det er lykkedes EU fanatikerne at bilde danskerne ind at det er EU eller ragnarok når det slet ikke er tilfældet så vi er mange der glæder os til at følge GB når de engang forlader unionen
0
Well, opinions are like assholes. Everybody has one.'
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Indlægaf Wizzze » 25. maj 2019, 20:38

Dane skrev:
Wizzze skrev:
MOGA skrev:
Wizzze skrev:
MOGA skrev:Nej, det gør jeg ikke.

Til FV stemmer jeg konservativt, som jeg til alle valg, bortset fra et, har gjort.

Jeg har endnu ikke besluttet mig omkring EU endnu. Jeg er grundlæggende imod EU, jeg ønsker mig ikke at vi trækker os ud (men vi skulle aldrig have været ind), men jeg ønsker at vi begrænser den magt EU har/får.

Testen peger på enten Folkebevægelsen eller DF, men jeg er mildt sagt ikke særligt enig med nogle af dem i testen heller. Jeg er ærligt talt lidt på Herrens mark.


Jeg bliver altid nysgerrig når jeg møder den holdning, hvad skulle vi så? :gruble:


Have holdt os ude - som fx Norge.


Men Norge er jo ikke ude, de er reelt inde, skal følge alle regler og love fra EU, men har bare ingen indflydelse på at udforme dem. De står udenfor den fælles landbrugspolitik og den fælles fiskeripolitik, hvilket betyder at de betaler told og afgifter på deres fiskeeksport, og at fødevarer er markant dyrere end i DK. 85% af Norges eksport til EU er energi (olie og strøm fra vandkraft). Vi har ingen elve og vandkraft, og vi har ikke Norges oliefelter, vi eksporterer 2/3 dele af alt vi laver til EU og det er landbrugsvarer, medicin, maskiner og dele mm. Vi havde ikke råd til al den velfærd vi har i dag, hvis vi stod udenfor.


EØS landene har til gengæld den fordel at de ikke skal spørge EU hvem de må købe af og sælge til

https://www.information.dk/debat/2004/0 ... ordning-eu

Det er ikke rigtigt at EØS landene bare skal tage imod EU’s direktiver !

“Den norske model er ikke perfekt, men Norge er repræsenteret i de forskellige komitéer under EU-kommissionen og kan både tale og stille forslag i disse komitéer.
Desuden har Norge – og de to andre EØS-lande Island og Liechtenstein – mulighed for at nedlægge veto overfor EU-direktiver.

Denne ret mangler Danmark. Danmark er derfor nødt til at følge direktiver fra EU – også når Folketinget er imod dem.”

https://notat.dk/artikler/2004/norges-eu-model_2004

“Vores konklusion er, at den norske ordning ikke er perfekt, men den er bedre end et EU-medlemskab. Ordningen åbner op for et godt samarbejde med EU og et positivt internationalt engagement. Norges handel med EU er endda relativt set større end Danmarks handel med det øvrige EU.
Norge sparer desuden milliarder af kroner på ikke at være med i EU. Det kan Danmark også gøre, hvis Danmark vælger at frigøre sig fra EU.”

Det er synd og skam at det er lykkedes EU fanatikerne at bilde danskerne ind at det er EU eller ragnarok når det slet ikke er tilfældet så vi er mange der glæder os til at følge GB når de engang forlader unionen


Norge prøvede i 2011 at bruge deres "veto" og ikke indføre EU post direktiv, de brugte aftalens artikel 102 og 103, hvor man ved uenighed kan udskyde implementering i 6 mdr. og så forhandle igen, og hvis uenigheden så stadig er uoverstiglig så skyde i endnu 6 mdr. og så endnu en omgang forhandling og så må Efta/EEC landet vælge om man fortsat vil have adgang til EU markedet på det omtalte område. Norge indførte EU´s post direktiv i 2013. Så meget for det veto.

https://www.newsinenglish.no/2011/05/23 ... directive/

https://www.euractiv.com/section/trade- ... agreement/

https://www.tv2.no/a/4157847/

Ja Norge har i teorien mulighed for et veto, men det er ikke "bare" noget de kan bruge igen og igen, konsekvensen er reelt at de afskærer sig mere og mere fra det indre marked når det bruges, derfor er et veto aldrig blevet ført ud i livet. Vil du læse mere så prøv at læse op på Norge og EU´s energi direktiv, energi er norsk hjerteblod, og alle og enhver i Norge var nærmest imod, hvad tror du det endte med?
https://www.nettavisen.no/nyheter/innen ... 28757.html
0
Do as I say! :whip:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Indlægaf godtnavn » 25. maj 2019, 21:17

Nej det tror jeg ikke jeg gør, er dog ikke 100% afklaret med folketingsvalget, så kan ikke udelukke det helt endnu...
0
Julledyret
Indlæg: 434
Tilmeldt: 14. sep 2015, 19:34
Kort karma: 10
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 406

Re: Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Indlægaf Julledyret » 25. maj 2019, 21:48

Det ved jeg ikke endnu. Jeg har ikke et parti, jeg konsekvent stemmer på, så jeg overvejer det fra valg til valg.
Helst vil jeg gerne stemme personligt, men det kræver jo der er en egnet kandidat, så det må lige undersøges nærmere de par næste dage. Jeg har allerede brevstemt til EP-valget.
0
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Indlægaf D.itsen » 25. maj 2019, 21:54

Nej, det er ikke planen
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Indlægaf Artem » 25. maj 2019, 22:17

Wizzze skrev:Ja Norge har i teorien mulighed for et veto, men det er ikke "bare" noget de kan bruge igen og igen, konsekvensen er reelt at de afskærer sig mere og mere fra det indre marked når det bruges, derfor er et veto aldrig blevet ført ud i livet. Vil du læse mere så prøv at læse op på Norge og EU´s energi direktiv, energi er norsk hjerteblod, og alle og enhver i Norge var nærmest imod, hvad tror du det endte med?
https://www.nettavisen.no/nyheter/innen ... 28757.html

Skulle det være et argument for EU?
At EU har så svært ved at lave gode aftaler med lande uden for EU bekræfter mig kun i at der er noget helt galt med EU.
Vi kan jo også se det med Brexit. Hvor UK ikke kan få en god aftale, hvorfor det bliver ved med at trække ud.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: Stemmer du ens til EP-valget og folketingsvalget?

Indlægaf paint » 25. maj 2019, 22:27

Artem skrev:
Wizzze skrev:Ja Norge har i teorien mulighed for et veto, men det er ikke "bare" noget de kan bruge igen og igen, konsekvensen er reelt at de afskærer sig mere og mere fra det indre marked når det bruges, derfor er et veto aldrig blevet ført ud i livet. Vil du læse mere så prøv at læse op på Norge og EU´s energi direktiv, energi er norsk hjerteblod, og alle og enhver i Norge var nærmest imod, hvad tror du det endte med?
https://www.nettavisen.no/nyheter/innen ... 28757.html

Skulle det være et argument for EU?
At EU har så svært ved at lave gode aftaler med lande uden for EU bekræfter mig kun i at der er noget helt galt med EU.
Vi kan jo også se det med Brexit. Hvor UK ikke kan få en god aftale, hvorfor det bliver ved med at trække ud.


Det er svært at lave en aftale med nogen, som ikke ved, hvad de vil have. At det trækker ud med Brexit, er helt tydeligt en indenrigspolitisk problemstilling, krydret med en britisk parlamentarisk system, som stort set er uforandret siden 1600'tallet.
7
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"